Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seashore - alternativ till GIMP?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

Det finns ett alternativ till GIMP som är helt cocoa-baserat, Seashore, som bygger faktiskt på GIMP. Har någon här på 99mac provat Seashore? Är det tillräckligt stabilt och snabbare att köra än GIMP under X11?

Greenjuice

Har testat det och gränssnittsmässigt är det helt OK, ungefär som man tycker att Gimp borde varit från början. Problemet är bara att det har noll funktioner. De enda filter som finns är oskärpa och skärpa, enda färgjusteringen man kan göra är nyans/mättnad och jag lyckades inte få lagermasker att fungera heller. Sedan är det tyvärr ganska slött och känns på det stora hela ungefär som Paintbrush med lager. Med andra ord inget man byter Gimp mot i nuläget, men det är åtminstone en bra början... vore hur kul som helst om det kunde utvecklas till ett lika kraftfullt verktyg men med ett förstklassigt OS X-gränssnitt!

OK. tack. Jag har också fått det intrycket att Seashore är fortfarande "ungt" och inte mogen för vardagsanvändning. Får vänta ett tag till och köra GIMP under X11 så länge.

Greenjuice

Sedan finns ju GIMPshop, som ska ha ett enklare gränssnitt (mer likt PhotoShop). Fortfarande under X11 dock. Jag har inte testat det tillräckligt för att ha ett omdöme, men jag har för mig att det var rätt långsamt.

http://plasticbugs.com/?p=241

1
Bevaka tråden