Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hoppar upp och ned + problem med musen

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

ber om ursäkt för den något vaga rubriken, men min svenska brister lite här nu. Jag är helt klart osäker på hur jag ska beskriva mitt nuvarande problem, men kommer bevisligen att göra ett tappert försök.

Problemet är som sådant, att om jag t ex går in på 99mac.se(problemet är inte enbart orienterat till Safari, utan även Word verkar det som) och rullar ned med scrollen ett par snäpp för att läsa vilka disussioner som är aktiva just nu så kan den ibland utan att jag har gjort något eller ens rört musen få för sig att göra ett hopp uppåt igen (precis som om jag hade scrollat upp två hack eller så), eller nedåt (precis som om jag hade scrollat ned två hack eller så).

Ibland händer det riktigt ofta, och då kommer det att bli väldigt irriterande. Om jag t ex sitter på DN.se och läser något så kan den få för sig att hoppa upp till början på sidan igen och sedan helt plötsligt hoppa ned igen till slutet.

I MS Word så är problemen liknande, jag tror mig även komma ihåg att jag någon gång led utav detta i MS Excel likaså.

En annan sak som jag vill nämna är att jag har också börjat märka att när jag t ex ska flytta en fil från skrivbordet till en mapp så grabbar jag tag i den som vanligt (har ju ändå haft detta fungerandes i flertal år nu) och släpar den raskt till mappen för att lägga den där. Men nu så "släpper" den ibland på filen som jag "håller" i utan att jag för den delen har släppt musknappen. Det samma kan hända ifall jag markerar ett antal filer och håller inne knappen för att markera. Helt plötsligt så "släpper" den och jag måste markera igen.

Jag vill påstå att detta har blivit mitt främsta irritations moment med datorn just nu, i synnerhet med tanke på att jag inte har någon RIKTIG ideé´vad som kan vara fel. Misstänkte lite smått att musen kanske har gjort sitt och har beställt en ny mus - jag behövde en ny i vilket fall som helst, min gamla Logitech MX900 laddar inte som den ska längre.

Men, hjälp mig / kom med ideer snälla.

MvH
Johan

Detta fenomenet tror jag beror på om någonting inte har laddat färdigt.
T ex en Websida.

Det hade varit det uppenbara. Men nej, det är det inte. Detta fenemonet händer även efter sidan har varit färdig laddad i tio minuter eller så. Och iom att det även händer i MS Entourage, MS Word, MS Excel, X-Chat, Adium, iCal, osv så tror jag inte att det är det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-05 11:42

dålig mus?

Det var en av ideerna(därav beställningen utav en ny, MX1000. Min gamla MX900 har aldrig egentligen varit vad jag anser kan kvalificera sig som "bra".). Men jag tror att det är en 50/50 chans. Iof kan musen sända ut signaler som t ex scrolla upp, scrolla ned, utan att dess andvändare har givit order om detta. Men det kan även vara, en personlig favorit teori utav mig själv, att jag av misstag har aktiverat någon mouse-motion control historia. Men jag hittar ingen sådan i Preferences så.. Teorierna fortsätter.

Jag hade ett liknande problem med musknappen när den tror att jag släpper knappen trots att jag inte gjort det. Mycket irriterande när man drar och släpper objekt.

Först trodde jag att det var musknappen som var trasig. Det skulle ju definitivt vara troligt.

Det var hur som helst inte musen, utan USB-hubben. När jag flyttade musen till en annan kontakt så fungerade det perfekt. Testa det.

Ursprungligen av lokedhs2:

Jag hade ett liknande problem med musknappen när den tror att jag släpper knappen trots att jag inte gjort det. Mycket irriterande när man drar och släpper objekt.

Först trodde jag att det var musknappen som var trasig. Det skulle ju definitivt vara troligt.

Det var hur som helst inte musen, utan USB-hubben. När jag flyttade musen till en annan kontakt så fungerade det perfekt. Testa det.

Nu när du nämner det så kommer jag ihåg att jag hade liknande problem kanske ett år sedan, och det löstes genom att jag satte musen på en annan hubb. Har testat det nu, och den spontana första reaktionen är att det hela går mycket snabbare. Så.. jag återkommer inom 24h om det verkar som om detta har löst hela problemet

Tack

Ursprungligen av lokedhs2:

Jag hade ett liknande problem med musknappen när den tror att jag släpper knappen trots att jag inte gjort det. Mycket irriterande när man drar och släpper objekt.

Först trodde jag att det var musknappen som var trasig. Det skulle ju definitivt vara troligt.

Det var hur som helst inte musen, utan USB-hubben. När jag flyttade musen till en annan kontakt så fungerade det perfekt. Testa det.

Du hade helt klart rätt, direkt när jag kopplade in musen så blev den mycket mer responsiv och problemen försvann direkt. Och nu med den nya MX1000 musen så är det ännu trevligare! Tack

-Johan

1
Bevaka tråden