Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela skrivare till OSX

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-08 23:18

Jag har en bekant som sitter med ett litet hemmanätverk bestående av en server samt tre klientdatorer. Till servern är en Epson-skrivare kopplad via USB som delas ut med USB-skrivardelning.

Tills alldeles nyligen körde alla burkar (inkl. servern) OS9 och det var inget problem att skriva ut från någon av datorerna. Nu har jag uppgraderat en av klientburkarna till OS X 10.4 Tiger och den datorn hittar inte längre skrivaren, den dyker helt enkelt inte upp i utskriftskontroll. Finns det något sätt att lösa detta på, eller är det helt enkelt så att OS9 inte kan dela ut skrivare till OSX?

AppleTalk är påslaget på Tiger-maskinen, drivrutiner till skrivaren är installerade, jag har provat lägga till skrivaren som en lpr-skrivare med serverns ip-nummer. Jag tror att servern kör 9.1 med AppleShare IP, kan det hjälpa att uppgradera till 9.2.2 eller måste det till OSX?

Tacksam för svar

Nyare versioner brukar oftast hjälpa.

Lite roligt är att jag har en "LaserWriter II NT" som är kopplad till en "Performa 450" med LocalTalk Bridge på. Performan är kopplad till en ethernet-switch som också en eMac som kör MacOSX 10.4 med lite extra drivrutiner är kopplad till. Det funkar fint att skriva ut på skrivaren med eMacen. Lite omständligt sätt att göra det på kanske, men jag skriver ut i stort sätt gratis.

1
Bevaka tråden