Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes: några ord skrivna på kinesiska

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mattias H:

Lite OT, men den där vita Jettan förstör hela bilden. Inte fotografens fel, men ändå.

Onödigt vetande (med tanke på Bilens Rike): En ny Jetta (made in Changchun) kostar ca 90000 yuan (ca 80000 SEK). En ny Volvo S40 kostar 375000 Y / ca 350000 SEK. Ett tag låg nybilsregistreringen bara i Beijing på runt 90000 bilar i månaden och man är nu uppe i 30% hushållstäckning. För knappt 25 år sedan fanns det summa 50 (femtio) privatägda bilar i Beijing. Ytterligare onödigt vetande: Taxin närmast kameran är en Hyundai Sonata (eller Elantra . de är ganska snarlika) som håller på att ersätta de allt risigare "1.20Y-taxin" Xiali (Daihatsu Charade med förlängd koffert) som i sin tur ersatte "mini-minibussarna" miandi 1998-2000. I en nära framtid blir nog 1,60Y/km det lägsta taxipriset.

  • Medlem
  • 2005-04-15 21:17

Läs Sydsvenskan i morgon lördag så får ni se vad Ola Wong har att säga i ämnet.

  • Medlem
  • 2005-04-16 09:55

http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10116188

Jag kommer åt pdf-arkivet på måndag.

En eloge till er alla: Till Baron för att han är noggrann. Nu läser jag av geografiska skäl sällan Sydsvenskan, men skulle jag göra det skulle jag uppskatta den höga ambitionsnivån; till er er andra för att ni delar med er av er kunskap.

Med såna inlägg blir det kul att läsa såna här trådar, även om det är sånt man själv inte kan ett smack om

  • Medlem
  • 2005-04-16 10:14

Säg bara till när du vill ha en spirituell tråd...

Jag håller med. Det blev en bra tråd. Som sagt: 99mac är fenomenalt bra i sina bästa stunder.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-18 18:10
Ursprungligen av Baron:

Det blev en bra tråd. Som sagt: 99mac är fenomenalt bra i sina bästa stunder.

Jag är fullkomligt övertygad om att det var mitt eget dravel och inte minst historien om värmlänningen på Hisingen som la till "the final touch" så att tråden höjde sig över mängden... eller?

  • Medlem
  • 2005-04-18 12:58

PM:a mig om ni vill ha en länk till sidan.

  • Medlem
  • 2005-04-18 22:20

Ojdå, glömde jag att nämna det?

  • Medlem
  • 2008-08-13 12:00

Ny fråga!

Nu vill en kollega skriva "antikviteter" för en förstasida på en bilaga i Sydsvenskan.
Är denna fras användbar?

Ursprungligen av Baron:

Nu vill en kollega skriva "antikviteter" för en förstasida på en bilaga i Sydsvenskan.
Är denna fras användbar?

Google Translate, på min ära!

Jodå, det går bra även om det nog är vanligare med 古玩 (gŭ wán) i betydelsen antikviteter på exempelvis butiksskyltar i fastlandskina. Personligen tycker jag nog att 古董 (gŭ dŏng) lutar mer åt kuriosa och gamla prylar i största allmänhet även om guwan också kan betyda kuriosa utan historiskt eller monetärt värde.

Min Nokia 3210 (som är i dagligt bruk) benämns "gudong" av mina iPhone-bärande kollegor på jobbet men är trots det inte en "guwan" (antikvitet i en professionell bemärkelse).

Tillägg: Jag såg inte det här inlägget i somras när jag satt med modemuppkoppling i sommarstugan... Bättre sent än aldrig. Sen är ju inte den här tråden speciellt ny heller!

  • Medlem
  • 2009-01-18 11:46

Länken har tydligen ändrats sedan sist.
http://sydsvenskan.se/bil/article98353.ece

Och här är en dump på den utlovade pdf:en om än lite sent...

  • Medlem
  • 2009-01-18 17:21

hehe, nu är det lite sent för antikviteter... Men tack ändå!

Bevaka tråden