Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tecken försvann i program (halvrolig bug)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag satt fridligt och knackade på lite kod, bytte till ett annat program och *whoops!* en hel del tecken försvann ifrån de flesta program! Se skärmdump nedan. Förutom den enstaka kernelpanic genom åren är detta nog första gången som osx har ballat ur för mig, jag testade att logga in som en annan användare; inga problem. Vidare verkade det som att det endast var program som använde någon av cocoa-widget'erna som buggade ur, min texteditor (TextMate) samt iTerm körde på som vanligt, förutom de delar som (jag antar) användar någon av osx egna widgets för textvisning.

En omstart fixade problemet, men det gav lite flashbacks till dos tiden och de virus som gjorde att alla tecknen hamnade i bottnen av skärmen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-11 10:46

dos - falling letters - humor

Det är ett fenomen som kan uppstå när systemets font-cache-filer skadas, släng dem så återskapas de på nytt är en bra rekommendation

  • Oregistrerad
  • 2005-03-12 10:38

Ett tips är att köra Font Cache Cleaner för att underlätta arbetet. Man bör nämligen inte röra några menyer eller annat som innehåller fonter efter att cache:n har rensats. å har du tillbaka skiten i cachen igen. Omedelbar omstart är alltså påbjuden. Kommandot "reboot" i Terminalen med andra ord.
---------
Som gammal prepress-räv är "rensa fontcachen" ett ångestladdat begrepp. Ofta kopplat till något panikartat problem i samband med deadline:s. Dåtidens hårdvaru-RIP:ar kunde krångla rejält. Fontcache:n i OS X har samma funktion; spara färdigrippade bilder av varje tecken i vardera storleken för att snabba upp skärmvisningen. Det är alltså pixelbilderna av varje tecken du rensar ut.

Ursprungligen av Schuckert:

Det är alltså pixelbilderna av varje tecken du rensar ut.

Har du någon källa där man kan läsa mer om just det?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-13 19:06
Ursprungligen av thevil:

Har du någon källa där man kan läsa mer om just det?

Kanske på Apple Discussions.
Jag har själv fått lära muntligen genom Mark Turner på Apple. Tekniken är i alla fall känd sedan länge.

Ursprungligen av Schuckert:

Kanske på Apple Discussions.
Jag har själv fått lära muntligen genom Mark Turner på Apple. Tekniken är i alla fall känd sedan länge.

Hur beskrev Mark det då? Vilken teknik?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 10:13
Ursprungligen av thevil:

Hur beskrev Mark det då? Vilken teknik?

Ja...vad skall jag säga? Tekniken att omvandla vektordata till pixelgrafik/rasterbilder. Raster Image Processing - RIP. Typsnittsdatat är ju i olika vektorformat och OS X har med andra ord en process som översättter dessa format till pixelkartor för varje tecken.
Närmare än så beskrev han det inte och jag brydde mig inte om att fråga eftersom slanten trillade ner. Frågan var fontcachens funktion och då gjordes liknelsen med Postscript-rippar för grafisk industri. Där sker ju konverteringen i två steg; först Bezier-kurvor till raka vektorer med värdet för "flatness" som utgångspunkt. Sedan skapas en matris med pixlar i vald upplösning utifrån de raka vektorerna. I samband med detta kan man även köra en vända med antialiasing om slutresultatet skall vara i färg/gråskala.
Kom vi närmare ett svar? Jag är ingen kodare och kan alltså inte de specifika processernas namn.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 10:36

Apple Type Services (ATS) är namnet på det bibliotek som innefattar processerna vi talar om. Det finns tonvis med information om detta på Apple Devveloper.

Ursprungligen av Schuckert:

Apple Type Services (ATS) är namnet på det bibliotek som innefattar processerna vi talar om. Det finns tonvis med information om detta på Apple Devveloper.

Ja, det vet jag förstås. Men att de skulle omvandlas till pixelgrafik för varje tecken låter lite "over the top", och står inte någonstans vare sig på Apple Developer eller någon annastans, därav frågan.

Förmodar att du/Mark menar cache-filen fontTablesAnnex. Men "character encodings/mappings" betyder ju inte pixelgrafik.

Väl?

1
Bevaka tråden