Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brevmall i MS Word

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller inte på så mycket med Word. Men nu har jag fått i uppdrag att göra en tvåsidig brevmall i Word. Hur man gör sidhuvud och sidfot vet jag. Jag la till en sida genom att trycka return så det blev en sida till.
Upptill ska det ligga en centrerad logga och nertill en sidfot med adresser m m.
På sid 2 i mallen ska samma logga ligga, fast mindre och ingenting i sidfoten.
Om jag går till sid 2 och ändrar, så ändras det på sid 1 också.
Jag har bläddrat i TFM och kollat hjälpen men inte fattat något.
Någon som vet?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 11:49

Du måste aktivera "Different first page" Den kommer upp när du väljer "View header and footer". Du har ju tre möjligeter/kombinationer. Alla sidor lika, speciall första sida, olika på jämna och udda.

Ursprungligen av Mattias Bodlund:

Du måste aktivera "Different first page" Den kommer upp när du väljer "View header and footer". Du har ju tre möjligeter/kombinationer. Alla sidor lika, speciall första sida, olika på jämna och udda.

Det ante mig att det var något i den stilen.
Jag har en svensk version, men kan lista ut vad du menar ändå.
Tack för hjälpen.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 14:30

Hittade meny vägen:

Format - Document... - Layout - Headers and footers

Det funkade inte i alla fall. Nu har jag en mall med stor logga på sid 1 och sidfot med adress och sånt, en sid 2 med en liten logga och tom sidfot. Jag har ställt in "Annorlunda förstasida", sid 2 blir lik förbannat som sid 1 när man fyller på med text.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 15:31

Du skall nog ta bort sid 2 innan du sparar den .dot fil som du sedan skall använda för att skapa doc med.

Jag provade med det, det gick inte. Då blev alla sidor som sid 2. Jag fick göra om från början, det går tydligen inte att ändra i befintliga mallsidor. Ett jävla idiotprogram, det är tur att man slipper använda det så ofta. Man får göra sid 1 och ställa in "Annorlunda förstasida" och sedan lägga till sid 2. Finns sid 2 redan i dokumentet så går det inte att ändra sid 1, eller tvärtom. MS Ofiice 2004 har jag. Det gick heller inte att sätta färg på linjen i sidfoten i 2004, fick öppna i Office X och sätta färgen där.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 15:58

Jag håller med. Arbetar så sällan i Word så varje gång man nu tvingas ut i det är det alltid samma helvete. Sitter själv med en template till några labels som bara inte vill komma på plats.

En sak till som jag undrar om du kan. Hur gör man om man vill att texten ska börja på ett visst ställe på sid 1, en bit under loggan och sedan fortsätta på sid 2 också en bit under loggan och inte bara hamna direkt under? Och helst också utan att man ska behöva göra om allt från början.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 17:09

Då skall du använda länkade text boxar. Nu använder jag Word på engelska så då heter det Linked Text boxes:

1. Switch to page layout view.
2. On the Insert menu, click Text Box.
3. Click or drag in your document where you want to insert the first text box.
4. Repeat steps 2 and 3 to insert additional text boxes where you want the text to flow.
5. Click the first text box.
6. On the Text Box toolbar, click Create Text Box Link .
7. Click in the empty text box that you want the text to flow to.
When you move the upright pitcher over a text box that can receive the link, the pitcher turns into a pouring pitcher.
8. To link to additional text boxes, click the text box that you just created the link to, and then repeat steps 6 and 7 to create links.
9. In the first text box, type or paste the text that you want. As the text box fills, the text will flow into the other text boxes that you've linked.

Ursprungligen av Mattias Bodlund:

Då skall du använda länkade text boxar. Nu använder jag Word på engelska så då heter det Linked Text boxes:

1. Switch to page layout view.
2. On the Insert menu, click Text Box.
3. Click or drag in your document where you want to insert the first text box.
4. Repeat steps 2 and 3 to insert additional text boxes where you want the text to flow.
5. Click the first text box.
6. On the Text Box toolbar, click Create Text Box Link .
7. Click in the empty text box that you want the text to flow to.
When you move the upright pitcher over a text box that can receive the link, the pitcher turns into a pouring pitcher.
8. To link to additional text boxes, click the text box that you just created the link to, and then repeat steps 6 and 7 to create links.
9. In the first text box, type or paste the text that you want. As the text box fills, the text will flow into the other text boxes that you've linked.

Tack! Ska prova det sen, måste laga lite mat nu åt min lilla familj, funkar det inte så återkommer jag senare med fler dumma frågor.

1
Bevaka tråden