Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Riktig" filhanterare?

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Undrar om det finns någon "chäck" filhanterare till OSX att ladda ner. Findern lämnar mer att önska om så säger.

  • Medlem
  • 2004-09-27 11:03

Pathfinder finns, men om du säger vad du saknar så kanske det är lättare att komma med tips.

Egentligen mest att man skall dra (istället för att klippa ut) filer/mappar till en ny plats etc. Har jag en fil på som heter a.jpg och skall lägga denna i en mapp under pictures som heter stuff så kan jag inte dra denna fil till denna mapp om jag inte s a s kan se mappen i fönstret (verkar inte finnas någon scrollningsfunktion när man drar i en fil "neråt/uppåt" i ett fönster). Dumt. Verkar omständigt att först kopiera filen, sedan gå till den nya mappen, klistra in filen, gå tillbaka till ursprungsplatsen och sedan ta bort den gamla filen. Eller finns det ett bättre sätt. Är ny på OSX och har väl inte riktigt hittat alla goa saker än.
Även en bättre förhandsgransking skulle vara trevlig. Avi-filer får jag aldrig fram exempelvis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-27 11:39
Ursprungligen av Shattapp:

Egentligen mest att man skall dra (istället för att klippa ut) filer/mappar till en ny plats etc. Har jag en fil på som heter a.jpg och skall lägga denna i en mapp under pictures som heter stuff så kan jag inte dra denna fil till denna mapp om jag inte s a s kan se mappen i fönstret (verkar inte finnas någon scrollningsfunktion när man drar i en fil "neråt/uppåt" i ett fönster). Dumt. Verkar omständigt att först kopiera filen, sedan gå till den nya mappen, klistra in filen, gå tillbaka till ursprungsplatsen och sedan ta bort den gamla filen. Eller finns det ett bättre sätt. Är ny på OSX och har väl inte riktigt hittat alla goa saker än.
Även en bättre förhandsgransking skulle vara trevlig. Avi-filer får jag aldrig fram exempelvis.

Det är bara att öppna ett nytt Finder-fönster med Apple-N (eller Arkiv > Nytt Finder-fönster).

  • Medlem
  • 2004-09-27 12:12
Ursprungligen av Mondo:

Det är bara att öppna ett nytt Finder-fönster med Apple-N (eller Arkiv > Nytt Finder-fönster).

Finder är en av värdlens sämta filhanterare. Det är en filbläddrare. Att man ska behöva at två fönste öppna samtidigt för att flytta en fil en noivår upp och en ner igen är ju pinsamt.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 12:23
Ursprungligen av Enar:

Finder är en av värdlens sämta filhanterare. Det är en filbläddrare. Att man ska behöva at två fönste öppna samtidigt för att flytta en fil en noivår upp och en ner igen är ju pinsamt.

Som sagt - behövs ju inte heller: Om man jobbar "macigt"

  • Medlem
  • 2004-09-27 15:21
Ursprungligen av Pär:

Som sagt - behövs ju inte heller: Om man jobbar "macigt"

Okej, det funakr faktiskt (trodde att den skulle poppa upp i en ny mapp), men det kan nog vara lite väl avancerat för vanliga användare att använda.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-29 14:33

Glöm alla knep och knåp och testa istället att använda två fönster.
Det finns inget som är så effektivt, tro mig. Prova det i alla fall.
Jag har, som jag sa tidigare, aldrig sett någon använda Windows filhanterare så effektivt som jag själv använder två eller flera fönster. Själv har jag som jag sa tidigare ett huvudfönster med mitt pågånde projekt (eller liknande) och sedan öppnar jag subfönster från detta (cmd-click på en mapp om man har ikonrad synlig).

Det är ju gratis att öppna flera fönster. Det kostar inget att testa en tid.
Macen är "för enkel" helt enkelt. Krångla inte till det i onödan. Det behövs inte.
¨

  • Medlem
  • 2004-09-29 15:17
Ursprungligen av bod:

Glöm alla knep och knåp och testa istället att använda två fönster.
Det finns inget som är så effektivt, tro mig. Prova det i alla fall.
Jag har, som jag sa tidigare, aldrig sett någon använda Windows filhanterare så effektivt som jag själv använder två eller flera fönster. Själv har jag som jag sa tidigare ett huvudfönster med mitt pågånde projekt (eller liknande) och sedan öppnar jag subfönster från detta (cmd-click på en mapp om man har ikonrad synlig).

Det är ju gratis att öppna flera fönster. Det kostar inget att testa en tid.
Macen är "för enkel" helt enkelt. Krångla inte till det i onödan. Det behövs inte.
¨

No offense (eller lite kanske), men är det inte precis det resonemanget som innebär att OS 9 är en bättre filhanterare än OS 10? 10:ans fönster är ju stora och fula och fulla med stålborstade kanter och sidomenyer så att man helt enkelt får svårt att lätt rymma 3-4 fönster.
Eller vänta nu, är det kanske så Apple tänker få sålt sian jättehuvvaskärmar?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-29 15:31
Ursprungligen av Enar:

No offense (eller lite kanske), men är det inte precis det resonemanget som innebär att OS 9 är en bättre filhanterare än OS 10? 10:ans fönster är ju stora och fula och fulla med stålborstade kanter och sidomenyer så att man helt enkelt får svårt att lätt rymma 3-4 fönster.
Eller vänta nu, är det kanske så Apple tänker få sålt sian jättehuvvaskärmar?

Om man kör 10.3 finns det en knapp längst upp i högra hörnet, klicka på den och allt lull-lull försvinner

  • Medlem
  • 2004-09-29 15:33
Ursprungligen av Enar:

No offense (eller lite kanske), men är det inte precis det resonemanget som innebär att OS 9 är en bättre filhanterare än OS 10? 10:ans fönster är ju stora och fula och fulla med stålborstade kanter och sidomenyer så att man helt enkelt får svårt att lätt rymma 3-4 fönster.
Eller vänta nu, är det kanske så Apple tänker få sålt sian jättehuvvaskärmar?

Om du klickar på den ovala knappen längst till höger på finderfönstret så slipper du dom stålborstade kanterna och sidomenyn..

Om du håller nere alt och klickar på den knappen så skalar du bort mer och mer för varje gång du klickar

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-29 15:33

Enkelt och effektivt

Ursprungligen av Enar:

No offense (eller lite kanske), men är det inte precis det resonemanget som innebär att OS 9 är en bättre filhanterare än OS 10? 10:ans fönster är ju stora och fula och fulla med stålborstade kanter och sidomenyer så att man helt enkelt får svårt att lätt rymma 3-4 fönster.
Eller vänta nu, är det kanske så Apple tänker få sålt sian jättehuvvaskärmar?

Nja... om man vill använda Finder fullt ut på ett avancerat och effektivt sätt:
Förutom ovanstånde tips om "knappen upp till höger" som är bra:

alt-cmd-t, gömmer sidlisten och ikonraden (bättre kommando i 10.2 dock)
- Om man i detta löge dubbelklickar på en mapp, så öppnas den i nytt fönster.
- Om sidlisten visas, öpnnas mapp i samma fönster

alt-dubbelklick
- om sidlist visas öppnas mapp i nytt fönster

Detta är mycket effektivt att använda. Jag brukar stänga sidlisten i mitt "huvudfönster". Då öppnas alla mappar som sub-fönster till detta.

Sedan går det ju faktiskt att ställa in storlek på ett fönster. En inte helt ny funktion.

Dessutom kan man ju göra sidlisten mindre. Jag brukar bara visa ikonerna i denna.

Jag använder sedan mycket länge detta system i både Windows och Mac. Klart effektivaste lösningen enligt min åsikt.
¨

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-28 06:56
Ursprungligen av Enar:

Finder är en av värdlens sämta filhanterare. Det är en filbläddrare. Att man ska behöva at två fönste öppna samtidigt för att flytta en fil en noivår upp och en ner igen är ju pinsamt.

Nja... du kan ju faktiskt vika upp mapparna och flytta filer fram och tillbaks i olika nivåer. Finder kan säkert göras bättre, men att ha flera fönster öppna samtidigt är klart det mest effektiva. Har sett många PC-användare slita med ett fönster. Det verkar inte veta att man kan öppna flera där med.

Själva har jag alltid det projhekt jag jobbar i öppet som "huvudfönster". Sedan öppnar jag "sub-fönster" till och flyttar filer fram och tillbaks. oerhört effektivt och överskådligt.
¨

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 12:21
Ursprungligen av Shattapp:

Egentligen mest att man skall dra (istället för att klippa ut) filer/mappar till en ny plats etc. Har jag en fil på som heter a.jpg och skall lägga denna i en mapp under pictures som heter stuff så kan jag inte dra denna fil till denna mapp om jag inte s a s kan se mappen i fönstret (verkar inte finnas någon scrollningsfunktion när man drar i en fil "neråt/uppåt" i ett fönster). Dumt. Verkar omständigt att först kopiera filen, sedan gå till den nya mappen, klistra in filen, gå tillbaka till ursprungsplatsen och sedan ta bort den gamla filen. Eller finns det ett bättre sätt. Är ny på OSX och har väl inte riktigt hittat alla goa saker än.
Även en bättre förhandsgransking skulle vara trevlig. Avi-filer får jag aldrig fram exempelvis.

Du har inte hittat "sprinloaded folders" ännu med andra ord...
Markera filen, håll den över en mapp i userrooten eller något och den öppnar sig, åsså håller du över nästa... Funkar fint som fan när man väl upptäckt det...

(Kopiera och klistra samt ha trädstrukturen öppen över hela skärmen - hu så windows 1900-tal... )

Ursprungligen av Pär:

Du har inte hittat "sprinloaded folders" ännu med andra ord...
Markera filen, håll den över en mapp i userrooten eller något och den öppnar sig, åsså håller du över nästa... Funkar fint som fan när man väl upptäckt det...

(Kopiera och klistra samt ha trädstrukturen öppen över hela skärmen - hu så windows 1900-tal... )

Men... Joro, detta är en av de funktioner som jag fått igång, har för mig att jag försökt redan, men har säkert gjort på helt fel sätt. Har för mig att jag inte kunde se mappen i "vänstermenyn" (med de olika monterade enheterna etc) om den redan ligger i en mapp. Pictures får jag upp där, men inte stuff som ligger i Pictures.

Och en sak till. Hur gör man för att sortera filer och mappar för sig? Under visningsalternativ så kan man ju ställa in att sortera efter typ, fast då sorteras ju det efter just typ. Inte alltid så bra då man exempelvis kanske har filer med samma namn fast är bmp, jpg, tiff, gif etc. Är Quicksilver det jag söker?

Ursprungligen av Shattapp:

...Hur gör man för att sortera filer och mappar för sig? Under visningsalternativ så kan man ju ställa in att sortera efter typ, fast då sorteras ju det efter just typ. Inte alltid så bra då man exempelvis kanske har filer med samma namn fast är bmp, jpg, tiff, gif etc. Är Quicksilver det jag söker?

Det där kan du kanske fixa med märkning?

Ställ in att en märkfärg betyder bilder. Sätt denna märkfärg på bilderna. Aktivera märkning i fönstren. Sortera efter märkning.

Ursprungligen av Shattapp:

(verkar inte finnas någon scrollningsfunktion när man drar i en fil "neråt/uppåt" i ett fönster)

Visst kan du rulla upp och ner genom att hålla filen i fönstrets kanter, även om det fungerar på en ganska liten yta.

Men jag håller nog med om att funktionerna för att flytta filer inte alltid är så bra som man skulle kunna vänta sig av Apple. Det är så grundläggande funktioner det handlar om, så man borde inte behöva tänka på hur man ska göra. Springloaded folders är ju en bra tanke, men ganska ofta tänker jag droppa en fil på en stängd mapp, och släpper den precis när mappen öppnas, med resultatet att man undrar vart filen egentligen hamnade.

Quicksilver kanske. Som alla missionerar om. http://quicksilver.blacktree.com/

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 13:12

Är det inte bara att hålla den lite över huset, här det kommer fram så håller man det över mappen och när det kommer fram så håller man över nästa mapp osv.
(Sitter inte på Mac så jag kan prova just nu... och mitt minne är ju som... eh ...vad heter det.... dessutom för jag oftast i kollumnvy och då är det ju smidigare...)

Sortera så som du vill är väl inte så lätt som jag förstått det...
Vad fan är .bmp för filformat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-27 13:49
Ursprungligen av Shattapp:

Undrar om det finns någon "chäck" filhanterare till OSX att ladda ner. Findern lämnar mer att önska om så säger.

Jag säger (även om jag vet att många inte håller med mig): använd CLI! Bättre filhanterare än en klassisk unix-shell finns inte och har aldrig funnits enligt mig. Där har man koll på grejerna, och allt blir som man vill relativt fort. Men en del är ju allergiska mot kommandon. Håller med dig om att t ex klipp ut/klistra in som finns i windows filhanterare är smidigt, och borde helt klart finnas i Finder också, speciellt nu när man mer har inriktat sig på att ha allt i ett fönster. Mystiskt att det inte gör det, att kopiera och klistra in filer går ju utmärkt, så varför inte klippa ut också?

Ursprungligen av xevve:

Jag säger (även om jag vet att många inte håller med mig): använd CLI! Bättre filhanterare än en klassisk unix-shell finns inte och har aldrig funnits enligt mig. Där har man koll på grejerna, och allt blir som man vill relativt fort. Men en del är ju allergiska mot kommandon. Håller med dig om att t ex klipp ut/klistra in som finns i windows filhanterare är smidigt, och borde helt klart finnas i Finder också, speciellt nu när man mer har inriktat sig på att ha allt i ett fönster. Mystiskt att det inte gör det, att kopiera och klistra in filer går ju utmärkt, så varför inte klippa ut också?

Själv är jag ju en sån där som tycker att OSX är lite väl nerstängt jämfört med Linux exempelvis. Saknar en liten adressrad (som i Nautilus under Gnome (och Utforskaren i Windows) där man kan skriva in olika adresser, inklusive dolda mappar etc. Och naturligtvis lägga bokmärken på dem. Borde väl inte vara så svårt att få fram till macen.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 13:36
Ursprungligen av xevve:

Jag säger (även om jag vet att många inte håller med mig): använd CLI! Bättre filhanterare än en klassisk unix-shell finns inte och har aldrig funnits enligt mig. Där har man koll på grejerna, och allt blir som man vill relativt fort. Men en del är ju allergiska mot kommandon
...

Jag håller med xevve! Det finns inget smidigare och snabbare sätt än en bra terminal-emulator och ett vettigt skal!!
Och ska ni bara flytta runt på filer så behöver ni bara lära er ett enda kommando(!)

/jensa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-17 22:21

Jag har ett litet skript som jag använder. Ingen höjdarlösning, men jag tycker det fungerar tillsammans med springloader folders. Jag skrev det för att jag var irriterad över att jag var tvungen att dra i en massa fönster för att se allt.

Spara skriptet som program

Sedan har jag ett alias i docken, på vilket jag kan droppa filer eller mappar.

-- Utforskare  av Ylan
set theItem to choose folder --Om du dubbelklickar på skriptets ikon får du välja en mapp
aktion(theItem)

on open theItem --Om du droppar en fil eller mapp på skriptets ikon syns filen i det övre fönstret
	aktion(theItem)
end open

on aktion(item) --Fönstrenas bounds passar för min TiBook
	tell application "Finder"
		activate
		make new Finder window
		set properties of the front window to {bounds:{5, 438, 1000, 730}, current view:column view}
		
		make new Finder window to theItem as alias
		set properties of the front window to {bounds:{5, 83, 1000, 350}, current view:column view}
	end tell
end aktion

Vänligen, Ylan

Nej, pröva att trycka kommando+skift+G när du har ett Finder-fönster framför dig nästa gång...

Och när jag ändå agerar Macens försvarsadvokat, Finder-fönster scrollar visst när man drar filer i dem. Dra filen till fönstrets nederkant. Det är dock bäst att närma sig kanten försiktigt för ibland scrollas det j-vligt snabbt...

Ursprungligen av Michael Nord:

Nej, pröva att trycka kommando+skift+G när du har ett Finder-fönster framför dig nästa gång...

Detta har jag faktiskt testat. Glömde det Funkar ju rätt bra... Faktiskt. Men kan man bokmärka där?

Bokmärka? Nej, men du kan ju dra din målmapp till vänsterspalten i Finder-fönstret för att få en genväg där...

  • Medlem
  • 2004-09-27 22:53
Ursprungligen av Michael Nord:

Bokmärka? Nej, men du kan ju dra din målmapp till vänsterspalten i Finder-fönstret för att få en genväg där...

Eller lägga mappen i verktygsfältet om det blir fullt i vänsterfältet.

/Daniel

Shattapp... Per har nämnt "spring loading folders" men jag tror han missade en detalj.

Du ville flytta filen och då ska du hålla ned Kommando när du drar filen. Dra fil dit du ska, tryck mellanslag för att öppna nästa nivå och fortsätt så tills du är framme.

Håller du ner Alt så blir det en kopiering. Det kan även bli en kopiering om du drar utan tangenter, t ex vid drag till annan partition/skiva. Det finns även exempel där filbehörighet påverkar att det blir kopiering istället för flyttning. Om du t ex drar iväg en fil du inte "äger" så blir det en kopiering.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 21:50
Ursprungligen av Anders Täpp:

Shattapp... Per har nämnt "spring loading folders" men jag tror han missade en detalj.

Du ville flytta filen och då ska du hålla ned Kommando när du drar filen. Dra fil dit du ska, tryck mellanslag för att öppna nästa nivå och fortsätt så tills du är framme.

Håller du ner Alt så blir det en kopiering. Det kan även bli en kopiering om du drar utan tangenter, t ex vid drag till annan partition/skiva. Det finns även exempel där filbehörighet påverkar att det blir kopiering istället för flyttning. Om du t ex drar iväg en fil du inte "äger" så blir det en kopiering.

Stämmer nog bra (har man inte behörighet så skall man ju inte ändra orginalet ex.v.)

Provade just och det gick ju jäkligt lätt att navigera iom att även monterade enheter i listen till vänster (har jag den) funkar som springloaded…
Att kopiera från sin mapp till en annan användare:
Markera filen - dra den över hårddiskikonen (vänta) - dra den över användare (vänta) - dra den över delat (vänta) - o.s.v.
Skulle den istället till en annan dator i nätet så dra den till "nätverk" istälelr och sedan väntar man bara på den käcka blinkningen och går vidare…
Skit samma vilken vy - men jag gillar kollumnvyn skarpt…

Detdär 'alt' och 'kommando' skall jag försöka komma ihåg - men oddsen är låga

Ursprungligen av Pär:

...Markera filen - dra den över hårddiskikonen (vänta) - dra den över användare (vänta) - dra den över delat (vänta) - o.s.v.

Läs mitt inlägg en gång till Pär.

Du behöver inte vänta. Tryck mellanslag istället.

Bevaka tråden