Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automonterade enheter

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undrar lite försynt som den nybörjare man är hur man kan få nätverksenheter monterade från start. Såg att fstab fanns med, undrar därför om man precis som i Linux kan editera denna så att exempelvis min filmmapp på en Win2k3-server kan dyka upp på skrivbordet vid inloggning. Eller min bildsamling i en Linuxburk. Allt är utdelat med samba.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-09-06 23:14

/etc/fstab refererar till filer som monteras vid systemstart. Du är ute efter något som sker vid inloggning. Det här är vi några som har gissat lite runt, för det är alltid något som kommer i vägen med OS X. Min tanke var automount, fast egentligen amd där Apple har valt en modern ersättare. Man kan tänka sig samba också. Tricket är hur man snyggast och säkrast får ditt lösenord till samba under inloggningen.

Har jag varit lagomt luddig nu?

Jag är bara ute efter något som gör att jag inte behöver leta upp alla mina utdelade enheter varje gång. I linux så kan man enkelt lösa detta genom att editera fstab, och där ställa in att användare och lösenord finns i en fil som bara root har läsrättigheter till. Och vips så finns dessa enheter snyggt på skrivbordet vid inloggning (om man kör gnome). Alltså något liknande som man gör i Windows med Ansluta nätverksenhet, som då styrs genom inloggningen istället.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 23:39

Nu kör jag bara Macar men, om det inte är alltför många mappar så kan du väl dra dessa till den undre avdelningen i Finder (där home, movies, pictures etc finns) när du har montarat dom. Nästa gång du vill komma åt nån av mapparna så behöver du bara klicka på detta alias så öppnas den i finder utan lösenord etc. Dom monteras automatiskt.

Om detta inte är möjligt så är det i alla fall ett tips för andra. Jag använder det ofta.

mvh
Lennart

Undrar också hur man gör detta. Vore tacksam för hjälp!

Ursprungligen av tcastudios:

Nu kör jag bara Macar men, om det inte är alltför många mappar så kan du väl dra dessa till den undre avdelningen i Finder (där home, movies, pictures etc finns) när du har montarat dom. Nästa gång du vill komma åt nån av mapparna så behöver du bara klicka på detta alias så öppnas den i finder utan lösenord etc. Dom monteras automatiskt.

Om detta inte är möjligt så är det i alla fall ett tips för andra. Jag använder det ofta.

mvh
Lennart

Får inte detta att fungera tyvärr. Någon som vet vad man kan kladda ner i fstab för att få detta att funka?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-07 03:22

Startobjekt

Vet inte om detta tips funkar eftersom de andra tipsen inte funkade. Men prova. Fungerar i alla fall med Mac Server volymer.

I startobjekt (som ligger i inställningar/konton i 10.3) så kan du dra in en monterad volym. Då kommer den upp automatiskt vid login.
Om man dessutom lagt till lösenordet i "nyckelringen" (vilket görs i inlogningsfönster, osäker på windows-inloggning) så kommer den upp utan att fråga om lösen.

Detta funkade inte heller. Stod något om okänt objekt eller liknande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-07 10:52

gör ett enkelt applescript som mountar grejer och lägg det i startobjekt.

tell application "Finder"
try
mount volume "SMB://<WORKGROUP>;<USER>:<PWD>@<SERVER>/<SHARE>"
on error
display dialog "There was an error mounting the Volume." & return & return & ¬
"The server may be unavailable at this time." & return & return & ¬
"Please inform the Network Administrator if the problem continues." buttons {"Okay"} default button 1
end try
end tell

vill du mounta flera diskar så lägg till fler "mount " rader med samma syntax.

kompilera i applescript sen och spara nånstans vettigt. lägg sedan i startobjekt.

mvh
b0bben

Ursprungligen av b0bben:

gör ett enkelt applescript som mountar grejer och lägg det i startobjekt.

tell application "Finder"
try
mount volume "SMB://<WORKGROUP>;<USER>:<PWD>@<SERVER>/<SHARE>"
on error
display dialog "There was an error mounting the Volume." & return & return & ¬
"The server may be unavailable at this time." & return & return & ¬
"Please inform the Network Administrator if the problem continues." buttons {"Okay"} default button 1
end try
end tell

vill du mounta flera diskar så lägg till fler "mount " rader med samma syntax.

kompilera i applescript sen och spara nånstans vettigt. lägg sedan i startobjekt.

mvh
b0bben

Nybörjare som jag är undrar jag vad jag ska byta ut det till..
workgroup antar jag är MSHOME, kör windows xp (det är den mappen jag klickar på i network-mappen.

USER är michaeledstrom
och lösenordet finns inte, dvs det är inget.
Server: är det DITT-bla bla bla eller är det min xp dators ip nummer? routernummer? Hmm

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-07 12:06

Gör så här:

Öppna Textredigeraren.
Skriv fullständiga sökvägen till den delade mappen inklusive användarnamn och lösenord. (Ex. afp://kalle:lö[email protected]/kalle)
Markera texten.
Klicka och dra ut texten som ett textutdrag på skrivbordet.

Du har nu en specialfil som innehåller sökvägen till din delade mapp. Dubbelklicka och se att mappen monteras som den ska.

Lägg filen på ett smart ställe på hårddisken (hemmappen typ).

Öppna Systeminställningar -> Konton -> Ditt konto -> Startobjekt.
Lägg till din nyss skapade fil.

Logga ut och in igen för att se att det fungerar.

Vill du använda smb istället som protokoll borde det inte vara någon skillnad i förfarandet. I tidigare versioner av OSX fanns bara stöd för afp, och man var då tvungen att göra en specialare enligt nedan.

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=27369

Ursprungligen av Kalle W:

Klicka och dra ut texten som ett textutdrag på skrivbordet.

Jag kan inte göra så... Markerar bara texten an gång till då...

J.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-07 22:04
Ursprungligen av Jonathan:

Jag kan inte göra så... Markerar bara texten an gång till då...

J.

Var inte så snabb när du drar.

Klicka och håll i en halv sekund innan du drar ut texten. Så ska det nog gå bra.

Ursprungligen av Kalle W:

Var inte så snabb när du drar.

Klicka och håll i en halv sekund innan du drar ut texten. Så ska det nog gå bra.

Då gick det ju genast mycket bättre. Tack!

J.

Ursprungligen av Kalle W:

Gör så här:

Öppna Textredigeraren.
Skriv fullständiga sökvägen till den delade mappen inklusive användarnamn och lösenord. (Ex. afp://kalle:lö[email protected]/kalle)
Markera texten.
Klicka och dra ut texten som ett textutdrag på skrivbordet.

Du har nu en specialfil som innehåller sökvägen till din delade mapp. Dubbelklicka och se att mappen monteras som den ska.

Lägg filen på ett smart ställe på hårddisken (hemmappen typ).

Öppna Systeminställningar -> Konton -> Ditt konto -> Startobjekt.
Lägg till din nyss skapade fil.

Logga ut och in igen för att se att det fungerar.

Vill du använda smb istället som protokoll borde det inte vara någon skillnad i förfarandet. I tidigare versioner av OSX fanns bara stöd för afp, och man var då tvungen att göra en specialare enligt nedan.

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=27369

Detta funkade bra. Inte helt optimalt, men det funkar. Skulle vilja kunna ställa in namnet på datorn på vissa monteringar, fast den utdelade mappen heter något annat. Men det är en väldigt bra början.

P.S Hur gör man så att inte varje ny mapp öppnas i ett nytt fönster (har 5 mappar som monteras).

Så ska det se ut:

smb://mshome;michaeledstrom@servernamnet/utdelad_windowsmapp

eller

smb://michaeledstrom@server-ip/utdelad_windowsmapp

Ursprungligen av Marcus Holmer:

Så ska det se ut:

smb://mshome;michaeledstrom@servernamnet/utdelad_windowsmapp

eller

smb://michaeledstrom@server-ip/utdelad_windowsmapp

får det inte att fungera, tror det är för att jag inte skriver rätt servernamn i översta och sevrer-ip i det andra. vart hittar jag dessa?

Om man vill automontera en volym som gäst, då?

J.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-09-27 20:57

Man kan titta på det nysläppta programmet AutomountMaker .

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 21:25

Ska inte sånt in i 'mounts' i 'netinfo-manager'????
Eller goofar jag rejält nu
Sök lite info runt det så kanske …

Eller är det bara NFS????

Löste det med ett enkelt applescript:

try
	tell application "Finder"
		mount volume "afp://serverip/share"
	end tell
end try

J.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-28 10:27

Om det inte är så att du MÅSTE använda Terminalen att montera dom finns det ett mycket lättare sätt.
1. Logga in på servrarna. Mac eller Win spelar ingen roll.
2. I inloggningsrutan, kryssa i "Lägg till i Nyckelring".
3. Öppna "Systeminställningar" och "Konton", under din användare finns "Startobjekt".
4. Dra in dom monterade servrarna där.
5. Klart!

Provade det men fick det inte riktigt att funka...

J.

1
Bevaka tråden