Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med trådlöst internet

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lite problem.
Lovade att hjälpa morsan med hennes internet, hon har en gammal ibook(indigo) utan airportkort i.
Köpte en dlink usb wlan adapter och kopplade in och installerade, trodde att det skulle funka bra.. Fungerade inte alls då macen vägrar förstå att den nu borde kunna ansluta till ett trådlöst nätverk.

Då min egen powerbook g4 med inbyggt airport direkt hittade det trådlösa nätverket måste ju felet ligga i min morsas ibook?

Inte måste man ha ett airport kort i den för att kunna använda trådlöst internet??

Det jobbiga är att det var jag som övertalade henne en gång att switcha..

Uppskattar all hjälp jag kan få.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-07-17 15:21
Ursprungligen av mklackenstam:

Inte måste man ha ett airport kort i den för att kunna använda trådlöst internet??

Självklart måste du det. För att kunna kommunicera trådlöst måste du ha ett nätverkskort som pratar med antenner och radiosignaler. Oavsett dator.

Det innebär för en iBook att du måste ha ett airportkort.

Ok.. Tack för hjälpen.
Då får man leta upp ett airportkort.. Kan man köpa vanliga airport kort ngnstans eller är det begagnat som gäller?

Det räcker alltså inte med det inbyggda nätverkskortet?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-07-17 15:39
Ursprungligen av mklackenstam:

Det räcker alltså inte med det inbyggda nätverkskortet?

Nope. Det klarar bara trådbundet.

Tack för hjälpen.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 00:01

ehhh missförstånd? om du köpte ett usb w-lan kort så ska du ju inte behöva köpa ett Airportkort. helt onödigt med två w-lan kort (även om airportkortet knappas lär krångla).
det är snarare något strul med drivrutinerna. vilket d-link kort hade du köpt?

DWL-122.. USB Wireless adapter.
Vetefan.. Som gammal pc snubbe tyckte jag att ett nätverkskort och en usb wlan antenn borde göra susen. men det lutar nog åt att man försöker få tag i ett gammalt airportkort. Luriga dom där dlink.. på förpackningen står det att det ska vara kompatibelt med 10.2 och uppåt.. men när man vill ha hem nya drivrutiner verkar dom bara ha som funkar upp till 10.3.2..

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 16:32

dwl-122 har prism2 chipset precis som apples Airport.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 16:41

dyker det upp nån "enhet" under Nätverk i Systeminställningar när du har kortet inkopplat?
annars kanske du får lov att lägga till det i "Nätverksportinställningar" i "visa" rullistan under Nätverk i systeminställningarna.
testa om det fungerar med Kismac http://binaervarianz.de/projekte/programmieren/kismac/
det har stöd för Prism2 baserade usb trådlösanärtverkskort med "egna" drivrutiner.

Apple kör väl inte med Intersils Prism2-chipset?

De har använt Agere i AirPort och Broadcom i AirPort Extreme.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 18:51

det förvånar mig inte att jag hade fel när det gällde airports chipset. jag kollade lite närmare på min "källa" och det visade sig att jag läst av tabellen fel.
stod där att airport använde "Hermes" chipset

Senast redigerat 2004-07-18 19:04

Ja, Hermes är namnet på Ageres chipset när jag tänker efter vad jag sett i deras utbildningsmaterial.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-18 22:02

Drivisar för DWL-122 finns för mac, tror det eller ej.
http://support.dlink.com/products/view.asp?productid=DWL%2D122#

Det sägs att de e lite ostabila, men bättre än inget.

Ska försöka hacka de nu så jag kan få igång mitt 3COM USB kort oxo

Good news ey mate?

mvh
b0bben

Tack för all hjälp..
Slutade med att jag sprang o köpte ett airport kort.. Fungerade direkt..
Ha en skön sommar

1
Bevaka tråden