Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LWII NTX och TCP/IP?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kommit över en LaserWriter II NTX som har använts som AppleTalk-skrivare i ett macnätverk med hjälp av en Farallonadapter som konverterar AAUI till 10-baseT. Nu ska jag få denna maskin att funka tillsammans med en Win98-PC direkt via en korskopplad kabel till Farallon-adaptern. Men naturligtvis kan ju inte Windows hitta den på nätverket. Är det nån som vet om LWIIan stöder IP-trafik, och hur man då går tillväga för att få igång kombinationen?

(Jag tror det är en "NTX"-modell iaf, men det spelar ju mindre roll.)

  • Oregistrerad
  • 2001-10-01 18:58

II NTX stödjer inte tcp/ip. Den adaptern du har är vad jag förstår en localtalk till ethernet-brygga. PC funkar utmärkt med ntx´n men med seriellt gränsnitt. Den skall funka med HP drivisar. Om farallon adaptern kan användas vet jag ej men drivisar för HP skall användas.

se vidare: http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?cat=printer&RID=18

  • Medlem
  • 2004-10-07 11:09
Ursprungligen av peije:

II NTX stödjer inte tcp/ip. Den adaptern du har är vad jag förstår en localtalk till ethernet-brygga. PC funkar utmärkt med ntx´n men med seriellt gränsnitt. Den skall funka med HP drivisar. Om farallon adaptern kan användas vet jag ej men drivisar för HP skall användas.

se vidare: http://www.info.apple.com/info.apple.com/applespec/applespec.taf?cat=printer&RID=18

Men jag får inte PC:n att skriva ut till NTX:n... Ska man ha någon särskild sladd elelr bara en vanlig seriell, typ modemsladd?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 11:44

Adaptern är en Ethernet-till-Ethernet konverterare eller i princip ett kontaktdon. Det finns alltså ingen logik som gör paket konvertering. Om ni har en Windows Server i närheten kan ni ansluta skrivaren via Appletalk på nätverket på denna (Aktivera PrintServices for Macintosh) och sedan dela ut den. Detta brukar fungerar perfekt.

  • Medlem
  • 2004-10-07 11:46

Tycker iallafall att det ska gå att ansluta direkt till skrivaren seriellt med seriellkabel från pc:n...

1
Bevaka tråden