Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyckelhanteraren strular...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu ska vi se... Allting började med att jag hade problem med proteus 4 - trodde att jag inte kunde logga in på mina konton däri på grund av problem med nyckelhanteraren. Insåg att det inte berodde på det och sågade proteus, men konstaterade att de siter som förut fungerat med autoinloggning (99mac undantaget - det fungerar ändå) inte längre fungerar - safari frågar gång på gång om jag vill spara lösenord i nyckelringen och allt det där, jag svarar ja varje gång, men ingenting finns sparat.

Jag tittade i min nyckelring och där fanns en del lösenordsobjekt som jag kände igen och andra som jag inte kände igen. Började rensa. Det enda som fungerade som det skulle var mail-grejerna så de lät jag vara. Försökte skapa nya lösenordsobjekt. Gick inte, felkod 10003. Försökte skapa ny nyckelring. Gick inte. Körde reparationsfunktionen inifrån nyckelhanteraren. Inga fel. Laddade ned keychainrepair eller vad den heter från apple, den säger att det finns allvarliga fel, men vill/kan inte reparera dem.

Har kört skivverktyg från hd och kört repair privileges. Noll hjälp. Har kört skivverktyg från cd och kört rättighets- och hårddisks- reparation. Noll hjälp. Har kört aht - inga problem. Har kört fsck -y -f från su-mode vid uppstart, allt ser juste ut, inga problem.

Jag sitter fast. Körde osx 10.3.3 på en ibook g4 933 640 mb ram. Alla säkerhetsuppdateringar installerade. I morse körde jag en installation av osx 10.3 över detta, sparade anv.+nätverksinställningar, tänkte att det skulle reparera programmet, men det gjorde det inte.

Är det dags för en backup av allt och ren installation på nyformaterad hd, eller tror ni att det finns någon väg förbi?

sitter i utbildning till 16.00 så fram till dess kan jag inte göra något med maskinen...

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-04-26 12:44

Vad händer om du flyttar Keychain från hemmappen > Bibliotek och lägger den på skrivbordet?

fungerar det att lägga in nya nycklar osv då?

Ursprungligen av Ricky:

Vad händer om du flyttar Keychain från hemmappen > Bibliotek och lägger den på skrivbordet?

fungerar det att lägga in nya nycklar osv då?

provar med en gång när jag kommer hem.

Hemma. Det fungerar att skapa nya nycklar med min nyckelring på skrivbordet, men så fort jag flyttar den till keychain-mappen är det knas...

Senast redigerat 2004-04-26 16:22

Keychain Repair är väl tänkt för Jaguar tror jag. Du ska nog bara använda den där inbyggda versionen. Inte för att det hjälpte i det här fallet men ändå...

Vad händer om du loggar in som root och tar bort nyckelringen för din användare? Skapas det en ny tom nyckelring nästa gång du loggar in då eller f-ckar det upp inloggningen?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Keychain Repair är väl tänkt för Jaguar tror jag. Du ska nog bara använda den där inbyggda versionen. Inte för att det hjälpte i det här fallet men ändå...

Vad händer om du loggar in som root och tar bort nyckelringen för din användare? Skapas det en ny tom nyckelring nästa gång du loggar in då eller f-ckar det upp inloggningen?

ska prova det också...

:rolleyes:

Ursprungligen av Anders Täpp:

Keychain Repair är väl tänkt för Jaguar tror jag. Du ska nog bara använda den där inbyggda versionen. Inte för att det hjälpte i det här fallet men ändå...

Vad händer om du loggar in som root och tar bort nyckelringen för din användare? Skapas det en ny tom nyckelring nästa gång du loggar in då eller f-ckar det upp inloggningen?

Det hjälpte inte, men det ställde inte till det mer än innan i alla fall...

Om du gör så här då och väljer "all references" ?

http://8help.osu.edu/1547.html

Jag ska kolla det där dokumentet, men (jag hade provat det där, men tänkte rensa ordentligt så jag tog references and files. När jag bara valde references så gick det bättre)

Nu fungerar det. Jag lade nyckelringen på skrivbordet och dubbelklickade på den, vilket startade nyckelringhanteraren. Nu hade jag helt plötsligt två ringar med samma namn, raderade den 'gamla' med references och avslutade hanteraren.

Jag öppnade mappen keychains, slängde den ring som hade en dublett på skrivbordet och ändrade mina behörigheter på mappen till läs och skriv. Jag lade tillbaka nyckelringen i den nu tomma mappen och dubbelklickade på den. Hanteraren öppnades igen, markerade nyckelringen och gjorde den till förvald.

Nu fungerar det igen...

flyt, antar jag, men tack så jättemycket för hjälpen.

ett litet tillägg: nu funkar proteus 4 'like a charm'.

1
Bevaka tråden