Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pensionärer (och 1,7 milj andra) nobbar Internet

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den här tråden känns numera bara som folks saknad efter livsstil.

  • Medlem
  • 2004-01-07 22:11

Moderatorerna borde kanske i konsekvensens namn gå in och ta bort ungefär 95 procent av inläggen i den här tråden.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 23:13

Folk som saknar livsstil borde iofs kanske läsa om religionsböckerna som ligger på vinden?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-07 23:24

Det är iofs ett problem detta att det är mer och mer nödvändigt att använda internet. Jag håller på med en kampanj för att få min flickvän att använda dator (till att börja med att köpa en iofs), och det är inte så lätt, som någon sa så händer massor av småsaker som kan vara knepiga att lösa om man inte har datorn "i blodet". Nåja, om jag bara får henne att köpa en mac så ska det nog lösa sig.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 01:40

Det sköna är att alla Mac-användare köpt myten om hur lätt Macen är och hur svår PC är. Helt befängt ibland, särskilt när man tittar under ytan på OS X. Jag förstår ibland att Wozniak valde att hoppa av, för macen blev inte alls så användarvänlig som han tänkt. Bland annat. Det är dött lopp idag, ingen vinner.

  • Medlem
  • 2004-01-08 02:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Det sköna är att alla Mac-användare köpt myten om hur lätt Macen är och hur svår PC är. Helt befängt ibland, särskilt när man tittar under ytan på OS X. Jag förstår ibland att Wozniak valde att hoppa av, för macen blev inte alls så användarvänlig som han tänkt. Bland annat. Det är dött lopp idag, ingen vinner.

Under ytan är inga datorer enkla. prova att hacka assembler på en ZX-spectrum får du se.. Det som gör MacOS enklare för en new-bee är att gränssnittet är användarorienterat, inte maskinorienterat..

Package Bundles gör att du slipper installera och kan lägga program där du vill ha dom. Alias bryts inte fast du flyttar filer/program. Drag and drop/texturdrag. Aqua tar hänssyn till det rumsliga tänkade och det spartiala minnet..

OSX är mycket enklare och mer intuitvt för en nybörjare.. mera flexibelt och produktivt för oss powerusers.. Det tog bara 10 minuter så använde min dotter exposé som det var den naturligaste sak i världen.

Bara en sådan sak att menyerna ligger på rätt ställe, så man slipper köra alla program i fullskärm för att dom skall hamna där dom hör hemma, och att undermenyerna fälls ut om du går diagonellt.

  • Medlem
  • 2004-01-08 02:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Jag förstår ibland att Wozniak valde att hoppa av, för macen blev inte alls så användarvänlig som han tänkt.

Det var inte Wozniak som skapade macen, det var Jeff Raskim.. Woz använder macar mer än vad både du och jag gör tillsammans idag.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-08 09:20

Det var ju ett team!

Och hade Raskin själv fått stå för ideérna så hade UI sett betydligt annorlunda ut. Jeff är inte speciellt förtjust i möss.

Läs mer om honom: http://humane.sourceforge.net/home/

Läs om hans intressanta bok "The Humane Interface" (Addison-Wesley 2000).

Han går rätt hårt åt dagens GUI, må det vara Win el Mac OS.

  • Medlem
  • 2004-01-08 09:41

Det var så jävla många sköna kufar som skapade Macen. Helt underbart.

  • Medlem
  • 2004-01-08 09:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Det var inte Wozniak som skapade macen, det var Jeff Raskim.. Woz använder macar mer än vad både du och jag gör tillsammans idag.

Jef Raskin slutade efter några månader och Steve Jobs tog över Mac-avdelningen. Macen är helt och hållet Steves och Mac-utvecklarnas förtjänst. Raskin hade inget med den färdiga produkten att göra.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-08 11:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Jef Raskin slutade efter några månader och Steve Jobs tog över Mac-avdelningen. Macen är helt och hållet Steves och Mac-utvecklarnas förtjänst. Raskin hade inget med den färdiga produkten att göra.

Åjo, han har bidragit med en del. Hans namnteckning finns på insidan av skalet på fågelholkarna t o m Plus så helt oförskylld är han inte.

  • Medlem
  • 2004-01-11 15:51

Men där finns också Woz och Jobs autografer. (Woz gjorde SWIM, Super Woz Integrated Machine, styrkretsen för diskettstationen i Macen, en vital del på den tiden.) Exakt VAD gjorde Raskens f'låt Raskin?

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Exakt VAD gjorde Raskens f'låt Raskin?

Det är lite oklart, men han vill iallafall själv få det att se ut som om allt som är av egentligt värde egentligen är tack vare honom.

Exemelvis nu senast i Wired's artikel The Macintosh's Twisted Truth.

Han hävdar också att många de idéer som Xerox PARC förverkligade i sitt lab egentligen kommer från honom.

En intressant brevväxling mellan honom och Bruce Horn (både Horn och Raskin arbetade både på Xerox PARC och sedan på Apple) kan du läsa nedan:

Apple stole the Mac UI from Xerox?
Letter from Bruce Horn on origins of Macs UI
Response from Jef Raskin
Response from Bruce to Raskin's Letter

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 16:51

Nåväl - you miss the point. Poängen är att Macen liksom PCn är precis lika icke-användarvänlig för de vi talar om - de användare som BORDE ha dator men som helt enkelt inte vågar / vill, de tycker det är för komplext.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-11 17:10

Från hans CV http://humane.sourceforge.net/home/:

Apple: Macintosh and Lisa computers. I conceived of the Macintosh (and coined the name) in response to my belief that to reach a larger marketplace, future computers had to be designed from the user interface out. Up to that time, at Apple and most other manufacturers, the concept was to provide the latest and most powerful hardware, and let the users and third-party software vendors figure out how to make it usable.

When I first started to work on the Macintosh the Lisa was also just beginning its development. Originally, it was a character-generator-based machine. After I explained the Macintosh architecture and the advantages of an all-bit-mapped computer to them, the Lisa team decided to follow my graphic approach.

From its inception until 1982 I headed the Macintosh development team. I reported to Steve Jobs and Tom Whitney.

Sök med Google:
http://www.google.com/search?q=jef+raskin+macintosh&ie=UTF-8&oe=UTF-8

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-11 17:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Nåväl - you miss the point. Poängen är att Macen liksom PCn är precis lika icke-användarvänlig för de vi talar om - de användare som BORDE ha dator men som helt enkelt inte vågar / vill, de tycker det är för komplext.

Så är det!

Och även om J R vill ta åt sig mer ära än befogat för Macen så är han en stor auktoritet vad gäller gränssnittsdesign. 2024 hoppas jag verkligen det kommit ett nytt sätt att interagera med datorn än dagens taffliga GUI's

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-11 17:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Det är lite oklart, men han vill iallafall själv få det att se ut som om allt som är av egentligt värde egentligen är tack vare honom.

Exemelvis nu senast i Wired's artikel The Macintosh's Twisted Truth.

Fast det är Owen Linzmayer som skriver, inte J R.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
Fast det är Owen Linzmayer som skriver, inte J R.

Läste du artikeln? Det är klart att det är en journalist som skriver. :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Poängen är att Macen liksom PCn är precis lika icke-användarvänlig för de vi talar om - de användare som BORDE ha dator men som helt enkelt inte vågar / vill, de tycker det är för komplext.

Folk som har noll datorvana verkar (vad jag har sett) ha enklare att lära sig Mac än Win. De tycker ofta att det är komplext innan de börjar använda maskinen. När de väl gör det så brukar de som testar Mac säga "det här var ju inte så svårt som jag trodde" och de som testar Win "nä, det här var för krångligt".

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-11 22:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Läste du artikeln? Det är klart att det är en journalist som skriver. :rolleyes:

Jodå jag läste!

Du skrev: "Det är lite oklart, men han vill iallafall själv få det att se ut som om allt som är av egentligt värde egentligen är tack vare honom.

Exemelvis nu senast i Wired's artikel The Macintosh's Twisted Truth."

Man kan få intrycket att du menar J R själv påstår något. Kopplingen O L och J R är jag inte uppdaterad på. Är Owen en av Jef's marionetter menar du?

Och jag påpekar att O L är författaren då även J R skriver för Wired.

Jag menade hans olika uttalanden och kommentarer i artikeln.
Ber om ursäkt för att jag är virrig både i tanke och spräk.

Bevaka tråden