Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Epic Games bakom förslag om alternativ till App Store

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett förslag i North Dakota som skulle kunna öppna upp för andra digitala marknader än App Store på Apples enheter kan röstas igenom inom kort. Många spår att förslaget kan godkännas och nu visar det sig att Epic Games varit med och lagt fram det.

Läs hela artikeln här

Jag gillar det inte. Tror det kan bli säkerhetsrisker om det blir alternativa app butiker. Kvalitetskontrollen och annat kan nog påverkas också.
Lite mer krångel dessutom som på Samsung med deras egen app butik förutom Google Play.

Ursprungligen av johnh3:

Jag gillar det inte. Tror det kan bli säkerhetsrisker om det blir alternativa app butiker. Kvalitetskontrollen och annat kan nog påverkas också.
Lite mer krångel dessutom som på Samsung med deras egen app butik förutom Google Play.

Håller med. Framförallt kring det med krångel. Appstore är ju inte en avgränsad ö, utan har massvis med kopplingar till olika funktioner.

På något vis så hoppas jag att om Apple förlorar detta att de skapar en svindålig integration till iOS, och verkligen gör att allt kring denna nya appstore hamnar i en egen ö i telefonen och inte kan interagera med något annat. För hur ska annars Apple kunna garantera säkerheten om de inte kan kontrollera vad som är möjligt att installera?

Men jag ser helst att Apple inte förlorar detta. De som vill hålla på med flera app-butiker och runda regler kan hålla sig till android eller något annat operativsystem. Så kan de som inte tycker att några % extra i avgift är något att gnälla över och vill ha en trygg och kvalitativ appbutik få ha kvar det.

Edit:
Verkar nu som att processen är nedlagd och Apple slipper släppa in andra aktörer.
https://macworld.idg.se/2.1038/1.747164/lagfo...

Senast redigerat 2021-02-17 12:47

Det kvittar väl ändå för konsumenterna iom att Apple ändå bestämmer vad som får installeras.
Men för Apple kan det ju betyda mindre intäkter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-02-17 13:24

Jag tycker det är konstigt när ett företag tillverkar och säljer en kommersiell produkt, att ett helt annat företag ska komma och bestämma hur det ska göras....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-17 13:31

Haha Epic, sicket loser-företag.

Don't let the door hit you on your way out of the big boys room.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-17 19:14
Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker det är konstigt när ett företag tillverkar och säljer en kommersiell produkt, att ett helt annat företag ska komma och bestämma hur det ska göras....

Jag tycker inte alls att det är konstigt. Om det inte var för det skulle vi alla (nåväl, windows användare) sitta med Internet Explorer.

Om ett företag har en dominerande ställning tycker jag inte att det är konstigt om verksamheten regleras genom lagar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-17 20:29
Ursprungligen av timofej:

Om ett företag har en dominerande ställning tycker jag inte att det är konstigt om verksamheten regleras genom lagar.

Med andra ord så anser du att lagar borde tvinga Apple att möjliggöra för andra app-stores?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-17 20:33
Ursprungligen av zinned:

Med andra ord så anser du att lagar borde tvinga Apple att möjliggöra för andra app-stores?

Precis! Därmed får man själv välja vilken store man vill använda. Och om någon tycker att Apples egen store är så himla säker och bra blir det ingen förändring för denna person.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-17 20:44
Ursprungligen av timofej:

Precis! Därmed får man själv välja vilken store man vill använda. Och om någon tycker att Apples egen store är så himla säker och bra blir det ingen förändring för denna person.

Jag anser att det blir en förändring för den personen och andra i samma sits. Det skulle leda till samma sits som finns i Android-lägret i dag, rena High Chaparral och med mycket lägre säkerhet samt kvalité. Det kommer påverka Apples varumärke negativt, vilket drar ner försäljningssiffrorna som i sin tur leder till sämre produkter.

Jag vill inte ha det utan ha nivån som finns idag, och bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-17 20:51
Ursprungligen av zinned:

Jag anser att det blir en förändring för den personen och andra i samma sits. Det skulle leda till samma sits som finns i Android-lägret i dag, rena High Chaparral och med mycket lägre säkerhet samt kvalité. Det kommer påverka Apples varumärke negativt, vilket drar ner försäljningssiffrorna som i sin tur leder till sämre produkter.

Jag vill inte ha det utan ha nivån som finns idag, och bättre.

Visst kan alla ha egen åsikt. Jag invände bara mot kenjons inlägg om att det var konstigt att andra ska bestämma över vad en kommersiell produkt ska innehålla. Som sagt har vi exempel precis på det.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-02-18 08:50
Ursprungligen av timofej:

Jag tycker inte alls att det är konstigt. Om det inte var för det skulle vi alla (nåväl, windows användare) sitta med Internet Explorer.

Om ett företag har en dominerande ställning tycker jag inte att det är konstigt om verksamheten regleras genom lagar.

Helt olika saker du jämför nu.

Att microsoft inte vill att någon annan webbläsare skall få vara enda/primär (minns inte hur det var riktigt där) webbläsare i windows kan inte jämföras med att Appstore är det enda sättet att ladda ner appar. Alla är välkomna att skriva appar till Apples Appstore som Alla användare av Apples produkter kan ta del av. Det finns därför ingen begränsning.

Ursprungligen av MatsOlov:

Helt olika saker du jämför nu.

Att microsoft inte vill att någon annan webbläsare skall få vara enda/primär (minns inte hur det var riktigt där) webbläsare i windows kan inte jämföras med att Appstore är det enda sättet att ladda ner appar. Alla är välkomna att skriva appar till Apples Appstore som Alla användare av Apples produkter kan ta del av. Det finns därför ingen begränsning.

Men med det argumentet så skulle man väl kunna säga att med MS webbläsare kan du nå alla hemsidor? Alla är välkomna att skriva hemsidor som kan läsas via MS webbläsare.

Sen hade ju även Windows nästan en 100%ig marknadsandel medans iPhone nu har långt under hälften. Hade marknaden bestått av 99.9% iPhone och de styrde stenhårt vad som får finnas i deras appstore så hade jag också kunnat förstå att det hade blivit tal om snedvriden konkurrenssituation. Men som det är nu så kan ju företag välja att bara finnas på android och sen får kunden välja att om de vill ha appen så får de välja en Androidtelefon.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-02-18 09:32
Ursprungligen av Sledde:

Men med det argumentet så skulle man väl kunna säga att med MS webbläsare kan du nå alla hemsidor? Alla är välkomna att skriva hemsidor som kan läsas via MS webbläsare.

Sen hade ju även Windows nästan en 100%ig marknadsandel medans iPhone nu har långt under hälften. Hade marknaden bestått av 99.9% iPhone och de styrde stenhårt vad som får finnas i deras appstore så hade jag också kunnat förstå att det hade blivit tal om snedvriden konkurrenssituation. Men som det är nu så kan ju företag välja att bara finnas på android och sen får kunden välja att om de vill ha appen så får de välja en Androidtelefon.

Tror du missförstod mitt inlägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-02-18 09:49
Ursprungligen av MatsOlov:

Helt olika saker du jämför nu.

Att microsoft inte vill att någon annan webbläsare skall få vara enda/primär (minns inte hur det var riktigt där) webbläsare i windows kan inte jämföras med att Appstore är det enda sättet att ladda ner appar. Alla är välkomna att skriva appar till Apples Appstore som Alla användare av Apples produkter kan ta del av. Det finns därför ingen begränsning.

För det första minns du fel. Det fanns andra webbläsare (ex. Netscape). Problemet var att MS integrerade IE in i systemet på ett sätt som stängde konkurrenterna ute.

För det andra ser jag inte större skillnad. MS ville att folk gick ut på internet på ett (deras) sätt. Apple vill att folk laddar ner appar på ett (deras) sätt. Därför tycker jag inte att Sleddes inlägg är irrelevant - man kunde fortfarande nå alla sidor (= erhålla alla appar) men via IE (= Appstore).

Och min poäng är att om ett företag har en dominerande ställning ÄR DET INTE KONSTIGT att det blir begränsat i sina val. I motsats till det kenjon skrev. Och sedan vad gäller i detta specifika fallet får juristerna avgöra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-18 10:13
Ursprungligen av timofej:

För det första minns du fel. Det fanns andra webbläsare (ex. Netscape). Problemet var att MS integrerade IE in i systemet på ett sätt som stängde konkurrenterna ute.

Nja, så var det väl ändå inte?

Som jag minns det så ansågs det felaktigt att de bundlade med IE i Windows OEM-releaser. Andra webbläsare stängdes inte ute, de gick fortfarande att installera.
Där kan man ju också jämföra med hur vi har det med iOS idag, där anses det inte konstigt att Apple bundlar med Safari.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-02-18 10:16
Ursprungligen av timofej:

För det första minns du fel. Det fanns andra webbläsare (ex. Netscape). Problemet var att MS integrerade IE in i systemet på ett sätt som stängde konkurrenterna ute.

För det andra ser jag inte större skillnad. MS ville att folk gick ut på internet på ett (deras) sätt. Apple vill att folk laddar ner appar på ett (deras) sätt. Därför tycker jag inte att Sleddes inlägg är irrelevant - man kunde fortfarande nå alla sidor (= erhålla alla appar) men via IE (= Appstore).

Och min poäng är att om ett företag har en dominerande ställning ÄR DET INTE KONSTIGT att det blir begränsat i sina val. I motsats till det kenjon skrev. Och sedan vad gäller i detta specifika fallet får juristerna avgöra.

Nej, jag minns inte fel, du tolkar mit inlägg fel. Och det är givet vis inte samma att begränsa sitt OS till en webbläsare jämfört med en plats att ladda ner. Jag förstår att vissa användare vill ha fler ställen att ladda ner appar, men jag tror att dessa tänker fel.

Anledningen till att epic vill ha en egen affär för sina appar är att de vill tjäna mera pengar. Enkelt. Att användare vill ha fler affärer beror nog på att de, felaktigt, tror att det blir bättre eller och billigare med fler ställen att installera appar i från. Felaktigt, för att om den röran som finns runt Android, både OS-varianter på olika telefoner och alla ställen att ladda ner, skulle kopieras till iOS inte skulle gynna iOS-användarna på något vis.

Föresten har inte iOS en dominerande ställning, på något vis.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-18 13:41

Helt enig med @MatsOlov.

  • Medlem
  • International user
  • 2021-02-23 11:25
Ursprungligen av timofej:

Precis! Därmed får man själv välja vilken store man vill använda. Och om någon tycker att Apples egen store är så himla säker och bra blir det ingen förändring för denna person.

Men detta får du ju redan. Du kan köpa en android telefon med alternativa appstores. Bollen ligger hos dig, inte hos Apple eller lagstiftarna.

Skulle det vara så att Apple vore enda alternativet kan jag förstå om konkurrens lagstiftningen kommer emot. Men det känns som så att de som vill tvinga Apple att ändra sin modell vill både äta kakan och ha kakan kvar, vilket självklart inte fungerar.

1
Bevaka tråden