Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp nya MacBook Air

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple visade idag upp sin första dator med nya M1-chippet och det är MacBook Air som är först ut.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-10 19:33

Vem behöver MacBook Pro om Air så mycket snabbare, strömsnålare etc? Och den är befriad från Touch Bar!

Det blir intressant att se oberoende tester som jämför Air med de befintliga Pro.

***edit*** Nu var jag lite för snabb. MacBook Pro har också kommit! Fortfarande intressant att se hur den nya Air står med de gamla Pro. Jag misstänker att gemene man inte behöver dator som är kraftigare Air. Video- och bildredigering verkar den klara av utan problem. Vad behöver man mer?

Vill ha tarmen vrider sig. Även om min nuvarande Air duger gott till mitt användande...

Så gulligt Craig är ❤️

  • Medlem
  • 2020-11-10 19:56

Jag fick ett samtal mitt i sändningen.
Hur är det med Mini och Pro, är dom också fläktlösa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-10 19:57
Ursprungligen av Dalle:

Jag fick ett samtal mitt i sändningen.
Hur är det med Mini och Pro, är dom också fläktlösa?

Nej.

Ursprungligen av Dalle:

Jag fick ett samtal mitt i sändningen.
Hur är det med Mini och Pro, är dom också fläktlösa?

Bara air men PRO å mini kan ligga på högsta belastning för jämnan...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-10 20:01
Ursprungligen av N_Micke:

Vill ha tarmen vrider sig. Även om min nuvarande Air duger gott till mitt användande...

Använder nästan aldrig min Air 2013. Hoppas min håller ca två år till. Blir nog lagom att hoppa på M3.

Hoppas priset kommer ner något mer. Det är mycket pengar för en maskin som numera använda ca 5-10 timmar per år. Kom nu på att jag använder min telefon mer på en dag än min privata dator på ett år (ej inräknat jobbdatorn).

Med det sagt: Jag är nöjd med första produkterna. Ska bli kul att se vad de har på lager när de skakat av sig intel helt.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-10 20:06

Dom pratade om nya bättre kameror i både Air och Pro, men det är fortfarande 720p. Känns lite stenålder.

Obehaglig transformering till SEK...

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-10 20:24

För minsta Air blir det ungefär en 1000-lapp dyrare i SEK än i USD. När moms + kemikalieskatt + Copyswedeavgift är borträknat. Så har vi vår treåriga reklamationsrätt här i Sverige, det tar dom säkert i beaktning också och lägger på lite extra.

Ursprungligen av ibish:

Använder nästan aldrig min Air 2013. Hoppas min håller ca två år till. Blir nog lagom att hoppa på M3.

Hoppas priset kommer ner något mer. Det är mycket pengar för en maskin som numera använda ca 5-10 timmar per år. Kom nu på att jag använder min telefon mer på en dag än min privata dator på ett år (ej inräknat jobbdatorn).

Med det sagt: Jag är nöjd med första produkterna. Ska bli kul att se vad de har på lager när de skakat av sig intel helt.

Ja alltså helt rätt tänk, använder min 2018(?) ganska sällan, telefonen desto mer. O det jag gör är typ surf och Apple Music när den används. Men ha vill man, men tror du är på rätt spår att avvakta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-10 22:14

Nya MacBook Air har alltså en egenutvecklad SoC som är upp till 3,5 ggr snabbare på CPU-fronten, har 5 ggr snabbare grafik och 9 gånger snabbare maskininlärning.

Datorn har även dubbelt så snabb SSD (PCI Express 4?), stöd för Wifi 6 (802.11ax), USB 4, en helt ny typ av RAM-minne (unified memory architecture), 18 timmar batteritid och passiv kylning. Låter som en rätt hyfsad uppgradering mot tidigare generation. Enda negativa är väl att den sannolikt fortfarande kommer vara svår att reparera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-10 22:28

Nya MacBook Air ser ut att vara en fantastisk maskin.
Undrar hur de har gjort med kylningen? Ingen fläkt? På förra modellen blev ingenjörerna tvingade att inte ansluta "heat-pipen" till fläkten. Ett fel som strider mot all kunskap om kylning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-10 23:06
Ursprungligen av iSweden:

Nya MacBook Air ser ut att vara en fantastisk maskin.
Undrar hur de har gjort med kylningen? Ingen fläkt? På förra modellen blev ingenjörerna tvingade att inte ansluta "heat-pipen" till fläkten. Ett fel som strider mot all kunskap om kylning.

Den har ingen fläkt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-10 23:08

Har inte gamla Air-priser i huvudet, men är inte detta en riktigt bra dator för under 15000?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-10 23:40
Ursprungligen av reboot81:

Har inte gamla Air-priser i huvudet, men är inte detta en riktigt bra dator för under 15000?

Jepp. Priserna börjar se "normal" ut igen. Intel förefaller ha varit hårda mot Apple. Eller så har Apple själva lyckats banta priserna extremt mycket med egen hårdvara. Naturligtvis bidrar sammanförandet av flera chip till en enda SoC.

Jag är sugen. Funderar bara på jag klarar mig med 8GB RAM eller om jag måste upp till 16?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är sugen. Funderar bara på jag klarar mig med 8GB RAM eller om jag måste upp till 16?

Vad använder du den till? Film å foto redigering minst 16gb.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-11 13:41
Ursprungligen av reboot81:

Har inte gamla Air-priser i huvudet, men är inte detta en riktigt bra dator för under 15000?

När jag köpte ny MacBook Air (början 2019, dvs första retina) till jobbet kostade den 17500 med 16gb ram som enda tillval...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-11 19:10
Ursprungligen av bjorsi:

När jag köpte ny MacBook Air (början 2019, dvs första retina) till jobbet kostade den 17500 med 16gb ram som enda tillval...

Jodå. Processorn motsvarar ju minst en i7-uppgradering.

En motsvarande intel-MacBook (pro) hade väl hamnat på typ 25 k.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-12 11:19
Ursprungligen av ibish:

Jodå. Processorn motsvarar ju minst en i7-uppgradering.

En motsvarande intel-MacBook (pro) hade väl hamnat på typ 25 k.

T.o.m. i9an verkar ha det tufft:
https://twitter.com/BenGeskin/status/1326790917873930242

En i guld 16/1tb beställd, leverans 18-19 nov.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-12 16:12

Om man ska tro MacWorld sopar de nya datorerna banan med alla Macar som fanns innan M1:

https://macworld.idg.se/2.1038/1.742629/nya-m...

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2020-11-12 17:15
Ursprungligen av kennethLundgren:

En i guld 16/1tb beställd, leverans 18-19 nov.

Samma här kunde inte hålla mig??

Vad ska det bli av MacBookPro egentligen?

  • Medlem
  • 2020-11-12 18:19
Ursprungligen av calinou:

Vad ska det bli av MacBookPro egentligen?

Fruktsallad kanske?
Hur menar du med "Vad ska det bli av MacBookPro egentligen"? Menar du vilken riktning Apple är på väg åt? Eller förfasas du över den nya tekniken?

Ursprungligen av Dalle:

Fruktsallad kanske?
Hur menar du med "Vad ska det bli av MacBookPro egentligen"? Menar du vilken riktning Apple är på väg åt? Eller förfasas du över den nya tekniken?

Ska det tillämpas till dom andra modellerna så småningom?

  • Medlem
  • 2020-11-12 19:01

MacBook Pro har redan fått den nya processorn. Jag hoppas att iMac står näst på tur.

Ursprungligen av Robban G:

Samma här kunde inte hålla mig??

Beställde en ingångsmodell på promenaden hem efter några dagars velande. Alldeles för lätt att beställa via telefonen, apple store och Apple Pay...

Bevaka tråden