Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EU-parlamentet kan tvinga Apple att byta laddkontakt

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur många gånger har man inte svurit över att man har fel kabel med sig, eller försöker vända USB-kontakten åt rätt håll för femtiofjärde gången. Vore det inte skönt med en standard där alla använder lika så att det alltid finns inkopplade kablar att tillgå. Det kan bli sanning. EU-parlamentet röstar om en EU-standard.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-01-15 12:39

Med tanke på att i princip alla laddare haft USB-A med en lös sladd i massor med år så tvivlar jag på att det kastas så mycket laddare pga vilken kontakt som används i andra änden.

De skulle väl snarare vara vettigt att ge sig på laptops och andra enheter som fortfarande kör med diverse egna påhitt till laddare.

Suck. "Apple is doomed - again". Det var väl flera år sedan man kom fram till att så länge laddaren har en USB-kontakt så spelar det ingen roll om Apple har en lightning-sladd och Samsung har en micro USB-sladd...

Laddaren behöver ju inte kastas vid inköp av ny mobil - det var ju på Ericsson/Nokia-tiden man var tvungen att göra så då varenda tillverkare och modell hade sina egna specialkontakter fastlödda i laddaren.

Jag kan bara hålla med föregående "talare",jag har läst genom reglerna flera gånger och de är ganska glasklara.

Om laddaren har en fast kabel så måste den sluta i en micro-USB

Om laddaren har en lös kabel så måste den anslutas med USB Typ A i laddaren men det ställs inga krav på mobilen OCH adaptrar är tillåtna. Apples kabel räknas som en adapter.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-01-15 14:19

Laddare med fast kabel borde förbjudas idag.
Apple borde sälja mobiler utan laddare. Kanske med en voucher för en laddare om man prompt behöver en. Samma med hörlurar. Visst, att unboxa en vit kartong är en upplevelse men jag vill kunna köpa OEM-förpackade mobiler.

Sverige jublar väl. Vi är nog EU.s mest lojala land och gillar att byråkraterna i Bryssel får jobb.
Men skämt åsido. Det är inte så många standarder numera. Man kom ihåg på "dumtelefon" tiden då varje tillverkare hade nåt eget.
Nu är det i princip bara micro USB (som håller på att fasas ut oavsett) samt USB-C och Lightning.

Så i princip snart bara två alternativ för laddkontakt. Det tycker jag vi kan leva med utan att EU ska bry sig.
Sen om Apple själva går över till USB-C på eget bevåg är en sak.

Själv tycker jag Lightning kontakten känns mer stabil än USB-C. Många märken har haft stora problem med det:
https://community.phones.nokia.com/discussion...

Så den lösningen är långt ifrån perfekt.

Ursprungligen av Json_81:

De skulle väl snarare vara vettigt att ge sig på laptops och andra enheter som fortfarande kör med diverse egna påhitt till laddare.

Flesta vettiga tillverkare kör väl med USB-C.

Ursprungligen av johnh3:

Själv tycker jag Lightning kontakten känns mer stabil än USB-C. Många märken har haft stora problem med det:
https://community.phones.nokia.com/discussion...

Så den lösningen är långt ifrån perfekt.

HMD Global (som använder Nokias namn) är ingen stor tillverkare, kinestelefoner med dålig kvalitét, typ Dogee.

Ursprungligen av Andorr:

HMD Global (som använder Nokias namn) är ingen stor tillverkare, kinestelefoner med dålig kvalitét, typ Dogee.

Kan så vara men jag tycker man får vara nogare med USB-C med att stoppa in kontakten exakt pga flärpen i mitten. Medan med Lightning så är det bara att trycka in hursomhelst ungefär.

Även med USB-C i sig självt är det olika standarder och inte alltid kompatibelt:
https://www.androidauthority.com/state-of-usb...

Senast redigerat 2020-01-18 00:03
Ursprungligen av johnh3:

Kan så vara men jag tycker man får vara nogare med USB-C med att stoppa in kontakten exakt pga flärpen i mitten. Medan med Lightning så är det bara att trycka in hursomhelst ungefär.

Även med USB-C i sig självt är det olika standarder och inte alltid kompatibelt:
https://www.androidauthority.com/state-of-usb...

Kan så vara? Så är det. HMD Global är en medioker tillverkare som använder Nokias namn, tyvärr.

Ursprungligen av Andorr:

Kan så vara? Så är det. HMD Global är en medioker tillverkare som använder Nokias namn, tyvärr.

Det var Nokia 7 Plus som hade stora problem med laddkontakten tillverkad av Foxconn.
Medan Nokia 7.2 ser ut att fungera fint. De har numera andra tillverkare också utöver nämnda Foxconn så det verkar ha hjälpt.

Men tillbaka till grundfrågan. Jag tror som nån här var inne på sälj mobilen utan strömadaptern. Vid behov kan man köpa till en separat.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-18 09:36

Om det är så viktigt med en simpel laddkontakt varför tvingar inte EU sina medlemsländer till en gemensam el-standard när det gäller kablar och kontakter i övrigt?

Ursprungligen av Innis:

Om det är så viktigt med en simpel laddkontakt varför tvingar inte EU sina medlemsländer till en gemensam el-standard när det gäller kablar och kontakter i övrigt?

Har vi inte det då?

https://en.wikipedia.org/wiki/Europlug

Bortsett från UK som ändå lämnar EU (och Irland...)

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-18 09:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Har vi inte det då?

https://en.wikipedia.org/wiki/Europlug

Bortsett från UK som ändå lämnar EU (och Irland...)

Det är sant men inget land har en gemensam standard för hur el-kablar ska se ut.
Jobbar inom branschen och alla EU-länder har olika utformning och standard av kablar (i stort sett)

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2020-01-18 11:51
Ursprungligen av Innis:

Om det är så viktigt med en simpel laddkontakt varför tvingar inte EU sina medlemsländer till en gemensam el-standard när det gäller kablar och kontakter i övrigt?

Vi har ju nu DCL kontakter istället för våra gamla lampproppar som jag tyckte var bättre.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-01-18 15:54
Ursprungligen av Andorr:

Flesta vettiga tillverkare kör väl med USB-C.

Menar du laptops?
Tror inte jag sett någon som använder det på jobbet (Dell) och min nya HP hemma kör inte heller det.
Det är en gaminglaptop iofs, vet inte om USB-C stödjer så mycket ström?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-01-18 19:58
Ursprungligen av Json_81:

Menar du laptops?
Tror inte jag sett någon som använder det på jobbet (Dell) och min nya HP hemma kör inte heller det.
Det är en gaminglaptop iofs, vet inte om USB-C stödjer så mycket ström?

Specen vet jag tillåter 100W.

Ser helst inte att Apple släpper en kontaktfri telefon. Känns jobbigt att ladda en sådan telefon i bilen. Eftersom man använder Carplay finns ju inget behov att sätta luren i en hållare men det suger ju ändå kräm ur luren, speciellt vid en långkörning med Spotify & navigation. Då är det gott att kunna sticka in en sladd i luren som kan ligga lite var den vill i bilen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-01-19 10:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Har vi inte det då?

https://en.wikipedia.org/wiki/Europlug
Frankrike har jordstift istället för skenorna vi har (i alla fall sist jag var där). Även om våra kontakter passar där, är det värre när de kommer hit.
Bortsett från UK som ändå lämnar EU (och Irland...)

Frankrike har jordstift istället för våra skenor. Även om våra stickproppar passar där, är det värre när de kommer hit.

Det är ändå ytterst sällan jag har använt medföljande orginal laddare till iPaden, mobilen etc..
De ligger för det mesta oanvända i kartongen som kom med mobilen eller plattan.

För hemmabruk så har jag en fast station som jag kan ladda nästan allt med undantaget min laptop som är några år utan USB-C uttag.
Det är vid ev, resor och sånt man har med sig en mindre laddarplugg.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-01-20 06:37
Ursprungligen av reboot81:

Specen vet jag tillåter 100W.

Det är ju rätt långt ifrån tillräckligt då. Tror den till min är 200W och det finns ju modeller som drar en bra bit till.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-01-20 14:26

Laptop som drar över 200 W vid laddning?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-01-20 17:50
Ursprungligen av kenjon:

Laptop som drar över 200 W vid laddning?

Ladda är väl inga problem med mindre men den ska ju driva datorn också.
230W är nätdelen på.

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Produc...

Apple ger inte upp så lät:
https://www.businessinsider.com/apple-war-eu-...

Så det är nog inte helt klart vilket utfall den här frågan får.

Ursprungligen av johnh3:

Apple ger inte upp så lät:
https://www.businessinsider.com/apple-war-eu-...

Så det är nog inte helt klart vilket utfall den här frågan får.

Tycker det är tråkigt när teknikjournalister inte verkar förstå skillnaden på en kabel och en laddare...

För övrigt tycker jag att EU om något skulle lagstifta om att tillverkarna inte skulle lägga med en laddare i paketet. En kabel med USB i ena änden och tillverkarens kontakt i den andra borde vara nog. Valfri USB laddare skulle sen kunna ladda vilken enhet som helst som använder den standarden tycker jag.
Det måste finnas mängder av dem i folks hem vid det här laget.

Tyvärr verkar en del tillverkare ha egna "standarder", typ Dells Venue plattor laddar dåligt eller inte alls utan deras USB-laddare. Sånt beteende borde EU ta och stävja istället så att valfri laddare kan användas till valfri enhet.

Ursprungligen av suddgummi:

Tycker det är tråkigt när teknikjournalister inte verkar förstå skillnaden på en kabel och en laddare...

För övrigt tycker jag att EU om något skulle lagstifta om att tillverkarna inte skulle lägga med en laddare i paketet. En kabel med USB i ena änden och tillverkarens kontakt i den andra borde vara nog. Valfri USB laddare skulle sen kunna ladda vilken enhet som helst som använder den standarden tycker jag.
Det måste finnas mängder av dem i folks hem vid det här laget.

Tyvärr verkar en del tillverkare ha egna "standarder", typ Dells Venue plattor laddar dåligt eller inte alls utan deras USB-laddare. Sånt beteende borde EU ta och stävja istället så att valfri laddare kan användas till valfri enhet.

Ja, den där BI artikeln förstod verkligen inte skillnaden mellan en kabel och en laddare. Skrämmande låg nivå på faktagranskningen.

Jag tycker att det är intressant att så många missar att Apples laddare för IPhone och IPad har uppfyllt EU kraven redan innan EU kraven fanns på plats. USB laddare med en USB Type A kontakt.

1
Bevaka tråden