Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installation extern SSD disk 2,5

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tack för alla tips.
Jag gjorde en sticka men det kommer upp en rund cirkel med snedstreck likt parkering förbjuden.
Så det startar inte på den. Sen kan man varken klistra in eller ta skärmbild när det inte finns ett system att utgå från. Det äe det jag ska få in. Måste ha en installationsskiva det är det enda som funkar.Med vänlig hälsning, Inge

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-01-02 13:30

Du måste hålla nere option under uppstarten så fort du hör plinget, för att välja startenhet, gör du det @teknikern?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-01-02 13:37

Men alltså... Berätta mer hur och vad du gör, och exakt vilka fel/felmeddelande du får, så vi kan lösa detta.

Inte bara "DET FUNGERAR INTE, ALLT ÄR TRASIGT".

Ursprungligen av teknikern:

...Jag gjorde en sticka...

- Via terminalkommandon eller med DiskMaker X?
- Vilken installationsfil använde du?

Jag hörde startsignalen. Att skriva in det i Terminalen funkar inte då det finns tecken som inte funkar utan system i datorn. Tangentbordet är så att säga begränsat till de som syns på det. Körde Sierra då datorn inte klarar för nya system.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-01-02 16:52
Ursprungligen av teknikern:

Jag hörde startsignalen. Att skriva in det i Terminalen funkar inte då det finns tecken som inte funkar utan system i datorn. Tangentbordet är så att säga begränsat till de som syns på det. Körde Sierra då datorn inte klarar för nya system.

Hjälp honom, någon då jag snart lämnar tom mobilen för kvällen. Lär honom modifiera-tangenter som ger pipe, backslash etc. Klart att det fungerar, men @teknikern har lite kunskapsluckor som vi andra behöver fylla ut.

Hur bränner jag en installations DVD? Vilka program behövs för att den ska bli startbar? Capitan som system men sen? Diskmaker?

Ursprungligen av frazze:

Hjälp honom, någon då jag snart lämnar tom mobilen för kvällen. Lär honom modifiera-tangenter som ger pipe, backslash etc. Klart att det fungerar, men @teknikern har lite kunskapsluckor som vi andra behöver fylla ut.

Nu tar du i, jag har kört och fixat MAC i 30 år men då fanns det Systemskivor som funkade med datorerna. Sen många år tillbaka får man inte med några då det varit system installerade. På de har jag backup på TC men inte på den jag ska ha igång. Har 4 Macbook igång men aldrig stött på detta vid diskbyte.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-02 17:29
Ursprungligen av teknikern:

Nu tar du i, jag har kört och fixat MAC i 30 år men då fanns det Systemskivor som funkade med datorerna. Sen många år tillbaka får man inte med några då det varit system installerade. På de har jag backup på TC men inte på den jag ska ha igång. Har 4 Macbook igång men aldrig stött på detta vid diskbyte.

Svara på dom frågor du har fått istället för att skryta om kunskaper som du tydligen inte besitter.

De va så att någon före skulle lära mig om pling mm. Sen var det en som sa att jag skulle ta skärmbild, en som sa att jag skulle klippa och klistra in text i Terminalen. Dessa saker funkar ju inte utan system. Du behöver inte komma med påhopp när jag förklarar att de sakerna begrep jag. jag ställde en fråga om hur man bränner en startskiva som man kunde förr, svara på det istället.

Starta med USB sticka gör den inte om man inte skriveri Terminalen enligt Apples instruktion men den långa harangen med fram och backslasch fungerade inte utan system.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-01-02 18:11

Knappen [option] den som ser ut lite som en tågväxel bredvid fornminnestecknet, den har funnits på Mac-tangentbordet sedan urminnes tider. Tryck på den när du hör plinget, du får upp en meny där du kan välja din USB-pinne. Inget ska skrivas i terminalen för detta.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-02 18:23
Ursprungligen av teknikern:

De va så att någon före skulle lära mig om pling mm. Sen var det en som sa att jag skulle ta skärmbild, en som sa att jag skulle klippa och klistra in text i Terminalen. Dessa saker funkar ju inte utan system. Du behöver inte komma med påhopp när jag förklarar att de sakerna begrep jag. jag ställde en fråga om hur man bränner en startskiva som man kunde förr, svara på det istället.

Starta med USB sticka gör den inte om man inte skriveri Terminalen enligt Apples instruktion men den långa harangen med fram och backslasch fungerade inte utan system.

Du har fått frågan HUR du gjorde när du skapade den bootbara USB-stickan.
Har du gjort rätt är det snabbaste sättet att installera ett OS.
Den frågan har du aldrig svarat på.

Du får allt vackert tåla kritik när du inte följer ansökningar från hjälpsamma medlemmar.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-02 18:32

Du ska ladda ner den här version av DIskmaker som är kompatibel med El Capitan
http://diskmakerx.com/downloads/DiskMaker_X_6...

Och här är länken till El Capitan
http://updates-http.cdn-apple.com/2019/cert/0...

Låna någon annans Mac datorn för att utföra detta.

Senast redigerat 2020-01-02 21:53
Ursprungligen av Innis:

Du ska ladda ner den här version av DIskmaker som är kompatibel med High Sierra.
http://diskmakerx.com/downloads/DiskMaker_X_7...

Och här är länken till High Sierra.
https://itunes.apple.com/fr/app/macos-high-si...

Låna någon annans Mac datorn för att utföra detta.

Så har jag gjort men den startar inte på minnet ändå???????????
Den kommer även upp på enUpdateringsDVD somjag har men det kommer upp ett P-förbud märke.
Tackar försvaret

Ursprungligen av teknikern:

Så har jag gjort men den startar inte på minnet ändå???????????
Den kommer även upp på enUpdateringsDVD somjag har men det kommer upp ett P-förbud märke.
Tackar försvaret

Nej, datorn klarar bara El Capitan. Det skrev jag här.

Ursprungligen av Zeugma:

Nej, datorn klarar bara El Capitan. Det skrev jag här.

Provat det, samma problem, tack ändå.

Ursprungligen av teknikern:

Provat det, samma problem, tack ändå.

Mmm. Du skrev tidigare att du behövde ”system”, alltså att du inte hade det får man anta. Hur gör du då för att skapa USB-stickan? Har du en mac med uppstartat system då? Vilken version av Mac OS X är det i så fall? Använder du Apples egna kommandon? Eller jobbar du med Terminalen i Recovery? Jag håller med andra om att du:

1. Ger alldeles för lite information.
2. Ger alldeles för lite information.

Vi kommer att hjälpa dig, men då måste du ge information. Innis inlägg om High Sierra kan du bortse från, det var till ingen hjälp.

Jag föreslår att du berättar steg för steg hur du har gjort. Typ:

1. Jag startade min mac i Mac OS X version XX eller i Recovery, version XX.
2. Sedan stoppade jag in ett USB-minne med x GB kapacitet.
3. Och så vidare.

PS. Att du har 30 års erfarenhet av mac spelar ingen roll eftersom du ändå behöver hjälp mest just detta problem. Ödmjuka dig.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-02 21:53
Ursprungligen av Zeugma:

Mmm. Du skrev tidigare att du behövde ”system”, alltså att du inte hade det får man anta. Hur gör du då för att skapa USB-stickan? Har du en mac med uppstartat system då? Vilken version av Mac OS X är det i så fall? Använder du Apples egna kommandon? Eller jobbar du med Terminalen i Recovery? Jag håller med andra om att du:

1. Ger alldeles för lite information.
2. Ger alldeles för lite information.

Vi kommer att hjälpa dig, men då måste du ge information. Innis inlägg om High Sierra kan du bortse från, det var till ingen hjälp.

Jag föreslår att du berättar steg för steg hur du har gjort. Typ:

1. Jag startade min mac i Mac OS X version XX eller i Recovery, version XX.
2. Sedan stoppade jag in ett USB-minne med x GB kapacitet.
3. Och så vidare.

PS. Att du har 30 års erfarenhet av mac spelar ingen roll eftersom du ändå behöver hjälp mest just detta problem. Ödmjuka dig.

Nu är det relevant. Länkarna fixade

Bevaka tråden