Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify höjer priset på sin familjeplan

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det svenska bolaget Spotify kommer från och med imorgon höja priset på sitt populära familjeabonnemang.

Läs hela artikeln här

Adjö Spotify. inte för att jag haft dom, med att först ge sig på familjer och sedan höja med 20 spänn för desamma är nog inte vad jag kallar smart...

  • Medlem
  • 2019-09-30 20:40

Smart när konkurrenterna erbjuder en minst lika bra plattform för Spotifys tidigare pris... Suck, får ta tag i det och bara byta plattform. Ökningen blir stor på årsbasis.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-09-30 20:47
Ursprungligen av CekariYH:

Adjö Spotify. inte för att jag haft dom, med att först ge sig på familjer och sedan höja med 20 spänn för desamma är nog inte vad jag kallar smart...

Är det bättre att dom går under?

Ursprungligen av Innis:

Är det bättre att dom går under?

Tja, med alla prenumeranter dom påstår sig ha borde dom ha rätt bra förutsättningar att klara sig bra, men att ge sig på familjer 2 ggr på en vecka bådar inte gott...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-10-01 00:46

”fler funktioner och större innehåll”?
Jag vill ha strömmad musik och inget mer*. Innehåll vill jag att musiker ska göra.

*Att de inte fixat omslag, booklets, låttexter på >10 år betyder att de inte vill erbjuda det som vi gamlingar förknippar med musik.

Är seriöst intresserad över att prova Apple Music nu. Spotify har inte en enda USP i mitt tycke, förutom att de strömmar musik då.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-01 08:04
Ursprungligen av CekariYH:

Tja, med alla prenumeranter dom påstår sig ha borde dom ha rätt bra förutsättningar att klara sig bra, men att ge sig på familjer 2 ggr på en vecka bådar inte gott...

Nu tror jag faktiskt att Spotify har bättre koll på ekonomin än vad någon här har så deras prishöjningar är säkert befogad. Sen klagar man på 20:- är det något fundamentalt fel på ens ekonomi.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-10-01 08:17

Inte bestämt mig än, men lutar åt att gå tillbaka till Apple music.
Eller testa Amazon kanske.

Ursprungligen av Innis:

Nu tror jag faktiskt att Spotify har bättre koll på ekonomin än vad någon här har så deras prishöjningar är säkert befogad. Sen klagar man på 20:- är det något fundamentalt fel på ens ekonomi.

Det är väl inte dom 20:- i sig som är problemet utan att det går från 149 till 169:- Men det är väl upp till dom som har en familjeplan att avgöra om dom vill fortsätta, inget som varken du eller jag avgör. Jag tycker det är dyrt oavsett, men klart billigt om man är fem i familjen typ som alla skulle har varit enskilt ab.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-01 10:00
Ursprungligen av reboot81:

”fler funktioner och större innehåll”?
Jag vill ha strömmad musik och inget mer*. Innehåll vill jag att musiker ska göra.

*Att de inte fixat omslag, booklets, låttexter på >10 år betyder att de inte vill erbjuda det som vi gamlingar förknippar med musik.

Är seriöst intresserad över att prova Apple Music nu. Spotify har inte en enda USP i mitt tycke, förutom att de strömmar musik då.

Jag gick över till Apple Music för ett halvår sedan. Ångrar det inte en dag

  • Medlem
  • 2019-10-01 15:19

Men det handlar väl om prioriteringar och hur kostnadseffektiv man är? Bara för att du tycker att 20 kr är en liten höjning så kanske det inte är det för någon annan. 20 kr varje månad blir 240 kr per år. De pengarna lägger jag hellre på annat. Varför inte på ett fondkonto som dessutom ger framtida avkastning? Snål, nja, det tycker inte jag, kostnadsmedveten, ja!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-01 15:31
Ursprungligen av WiFi:

Men det handlar väl om prioriteringar och hur kostnadseffektiv man är? Bara för att du tycker att 20 kr är en liten höjning så kanske det inte är det för någon annan. 20 kr varje månad blir 240 kr per år. De pengarna lägger jag hellre på annat. Varför inte på ett fondkonto som dessutom ger framtida avkastning? Snål, nja, det tycker inte jag, kostnadsmedveten, ja!

Jag ger inte mycket för seriositeten i klagomålen när det gäller 20:-
Utan det är populärt att gnälla och nu har man fått något mer att klaga över.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-10-01 16:45

Mitt klagomål är att Spotify vill förvirra mig med fler och nya funktioner. Jag vill bara ha musik, funkar bra som det är.
Hade man istället sagt: ”Artisterna ska tjäna mer, höjer vi priset” ja då hade jag gladeligen betala.

Det är strömmande musik! Inte en diskmaskin eller ett multiverktyg de gör.
Keep it simple, stupid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-01 19:26

Den här höjningen motsvarar exakt den 13% höjning som Bloomberg rapporterade om i augusti. Enligt Bloombergs källa en "försöksballong" med prishöjning i de skandinaviska länderna.

Lite historiskt perspektiv: När Spotify först införde familjeabonnemang 2014 så kostade det 149 kr för två personer, 199 för tre personer osv, alltså 50 kr för varje ny användare upp till 299 kr för 5 användare. (Källa: mobil.se 2014-10-20). Jag minns att jag då tyckte det var en ganska schysst prisplan.

När Apple Music lanserades i juni 2015 prissattes enskilda konton till samma 99 kr som Spotify men med en aggressivt prissatt familjedelningsplan med upp till 6 personer för 149 kr. Spotify fick senare följa det exemplet.

Bloomberg-artikeln nämner de intressen som pressar Spotify från olika håll:
Musikindustrin har kritiserat Spotify för att inte ta ut tillräcklig kostnad av slutanvändaren och tycker att Spotify som marknadsledare bör föregå med att öka priserna till en för industin hållbar nivå. Vi kunder vill ha allt så billigt som möjligt, och låter plånboken styra val av tjänst. Spotify rättfärdigar till sina inversterare det faktum att de ännu inte går med vinst med att strömmande musiktjänster i ett globalt perpektiv fortfarande är i ett expansionsskede och att det gäller att ta marknadsandelar. Samtidigt är Spotifys allvarligaste konkurrenter (Apple, Google respektive Amazon Music) alla bolag som inte behöver göra vinst på strömmande musik utan kan pumpa in pengar från andra verksamheter.

Det är verkligen en balansgång för Spotify. De har förändrat hur vi konsumerar musik och tog samtidigt udden av piratkopieringen som var (eller upplevdes som) ett hot mot musikindustrin. Intäkterna för artisterna har pressats och få under segmentet världsartist kan klara sig på försäljning av sin musik, utan det är istället konserter och andra kringinskomster som ger merparten av intäkterna. Spotify är fortfarande marknadsledande, men konkurrenterna kommer bli svåra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-01 19:45
Ursprungligen av CekariYH:

men att ge sig på familjer 2 ggr på en vecka bådar inte gott...

Jag har svårt att förstå den generella storm på webben som Spotify fått motta med uttryck liknande att de "attackerar familjer".

Spotify har ett generöst familjeerbjudande. Redan den lilla familjen på två personer får 25% rabatt, trepersoners-familjen 50%. Nu önskar de styra upp så att de som använder familjeabonnemang följer ingånget avtal och verkligen bor på samma adress. De skickar mail där man som del i ett familjeabonnemang får bekräfta sin adress och man får gå med på att de vid enstaka tillfällen kontrollerar plats via gps-data. Det är ganska rimligt om man vill ta del av erbjudandet.

Apple Music har det lite enklare med sin familjedelning eftersom det är ditt Apple-ID som kopplas till familjegruppen via familjesamordnarens kreditkort. Det betyder att även annat man köper med sitt Apple-ID dras på samma kreditkort. Det är inte lika lockande för ett kompisgäng att låta även app-köp, köp i appar och andra prenumerationer gå på familjesamordnarens kreditkort och hålla reda på detta. Däremot är det lätt att dela på ett Spotify-abonnemang och reglerara skulden med en fredagsöl en gång i månaden.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-01 20:07
Ursprungligen av CekariYH:

Med ditt resonemang skulle dom ju kunna höja med 20:- varje månad och enligt dig gör det ju inget för det är ju bara 20 spänn...

Vilket resonemang då? Att jag tycker en 20:- höjning inget är att klaga över när man ser till vad man får och vad konkurrenterna erbjuder.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-01 20:13
Ursprungligen av CekariYH:

Orsakerna till att jag kör med köpt musik är att kvaliteten oftast är bättre och den viktigaste orsaken är att musiken spelar var jag än är vilket väldigt ofta inte funkar med strömmande musik, dessutom försvinner inte låtar ur listan lika fort som låtarna på Spotify mfl.

Det är samma kvalitet på köpt musik i Tunes som musiken i Apple Musik

Ursprungligen av Innis:

Det är samma kvalitet på köpt musik i Tunes som musiken i Apple Musik

Var det inte Spotify vi pratade om?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-01 20:32
Ursprungligen av CekariYH:

Var det inte Spotify vi pratade om?

Absolut men det är ingen hörbar skillnad mellan köpt material i iTunes och Spotify.
iTunes är 256kbit AAC och Spotify 320kbit på högsta inställningen.
Argumentet att det du köper i iTunes är DITT och inte hyrd musik köper jag rakt av.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-01 20:35
Ursprungligen av CekariYH:

Det resonemanget bland annat och du har hängt upp dig på 20:- och kan inte tänka på annat, kom till och med i ena annan tråd som inte har med detta att göra.
Sen svara du inte på min fråga om vad du själv presterat förutom att komma med dumma påståenden.

Jag har inte hängt upp mig på någonting men har man råd med 149:- så har man råd med 169:-
Påstår man att denna ökning innebär att familjer inte har råd är det ett fundamentalt fel med deras ekonomi.

Vad för dumma påståenden har jag kommit med?

  • Medlem
  • 2019-10-01 21:11

Fick en gratismånad trots att jag fått en tidigare (var i för sig ett bra tag sedan). Får testa, ser ingen anledning att betala mer om det finns andra plattformar som är lika bra.

Senast redigerat 2019-10-02 09:34
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-10-01 22:46
Ursprungligen av WiFi:

Fick en gratismånad trots att jag fått en tidigare (var i för sig ett bra tag sedan). Får testa, ser ingen anledning att betala mer om det finns andra plattformar som är lika bra.

Nej, men det gör jag – om det betyder mer till de som skapar musiken!

Bra tips, ska prova Apple Music när tid finnes.

Den tjänst som utger sig för att ge mest till artisterna har en i mina ögon rejäl usp!
Jag har sedan ~08 betalat (mycket mer) för musik än jag gjort om inte Spotify hade existerat. Spotify & co är billiga tjänster, oavsett om det är 99 eller 199 i månaden. Min egen kritik mot dessa tjänster är huruvida kreatörerna får tillräckligt stor del av kakan.

Senast redigerat 2019-10-02 09:35
  • Superhjälte
  • 2019-10-02 08:25

Städat i tråden. Vänligen återgå till ämnet utan personangrepp.

1
Bevaka tråden