Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi har inget val hur länge vi kan använda våra grejer, det bestämmer Apple

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kennethLundgren:

Jag har varit med sen MS-DOS Word tiden och sett utvecklingen med 3.0-3.1-Win95. Endast de senaste 10 åren har jag haft Mac och är inne på min tredje MacBook pro 13” 2014 års modell, och med den försvann CD/DVD som jag hade som backup. Visst kunde jag skaffat en extern spelare men testade ett tag för att se om det fattades något. Har kört de senaste åren med en extern hårddisk som den utmärkta Time Machine sköter perfekt via ett usb uttag, för det blir den sista usb maskinen utgår jag ifrån, utvecklingen ni vet.

Men tanken har slagit mig om nu hårddisken kraschade i den förra datorn vad säger att den externa hårddisken är säkrare? Och hur länge kan man använda den i framtida datorer? Jag är skeptisk!
Därav min fråga för jag utgår ifrån att i och med Win95 så kom det mer till den breda allmänheten och borde sparats filer från det. Handen på hjärtat, hur många?

Eller som någon sa tidigare: Den som spar han har!
Frågan är bara vilket medium är mest bakåtkompatibelt över en längre tid? Analogt har inte försvunnit, tvärtom!

Jag följer med utvecklingen av lagring. Jag tror dock inte på molnet som många andra gör. Ett eget moln då, som man har lite koll på själv. Minst lika bra, eller till och med bättre än dom man hyr. Allt som ett hyrmoln kan göra går att fixa själv för inte så stora pengar. Du slipper dock ha allt på andras prylar om något skulle hända. Kan vara bra att ha en extra backup där också dock. Man ska dock tänka på det som sista utväg, då det kommer ta 1 år att få ned sin data

En backupdisk på jobbet är bättre. Eller där man nu vill ha den. Det viktigaste är att den är på annan plats. Men hårddiskar är nog vad folk sparar på idag. Även om dom sparar på andras diskar på ett moln t.ex.

Ursprungligen av SweSG:

Jag följer med utvecklingen av lagring. Jag tror dock inte på molnet som många andra gör. Ett eget moln då, som man har lite koll på själv. Minst lika bra, eller till och med bättre än dom man hyr. Allt som ett hyrmoln kan göra går att fixa själv för inte så stora pengar. Du slipper dock ha allt på andras prylar om något skulle hända. Kan vara bra att ha en extra backup där också dock. Man ska dock tänka på det som sista utväg, då det kommer ta 1 år att få ned sin data

En backupdisk på jobbet är bättre. Eller där man nu vill ha den. Det viktigaste är att den är på annan plats. Men hårddiskar är nog vad folk sparar på idag. Även om dom sparar på andras diskar på ett moln t.ex.

Nä molnet är inget jag använder mer än till mina administrativa filer för mitt företag. Om jag är motståndare till andras godtycklighet till min tillgång till filer, så är all typ av abonnemang som alla är ute efter idag fullständigt allergisk emot. Om man skulle gå igenom alla former av abonnemang som man generellt har så skulle man bli mörkrädd. Jag håller det på ett absolut minimum, köper mina mobiler kontant ex, Morgondagens ekonomiska katastrof för många tror jag, eller "Hur många delägare är det i din plånbok?"

Ursprungligen av reboot81:

Plocka bort lull-lull och onödiga finesser. Bort med animationerna - jag har haft iPaden i flera år, skulle inte ikonerna darra när jag raderar appar så spelar det ingen roll. Tangentbordsljud? Onödigt.

Jag tror det är en smula överdrivet att "lull-lull" och ögongodis är det som sänker äldre hårdvara. Man kan ju dessutom redan stänga av mycket sådant om inte apple redan gjort det åt dig!
Problemet är snarare att mjukvaran ständigt blir mer komplex och får större minnesavtryck pga mer avancerad funktionalitet och interkonnektivitet som dessutom måste vara säker. Din (och min) gamla padda får då slut på minne med dramatiska fördröjningseffekter till följd.

Med det sagt, från konsumentperspektivet vore det en bra idé att hålla igång utvecklingen av äldre versioner efter de släpper en ny – varsam "backporting" (funktionsuppdatering) en ios-generation bakåt och säkerhetsuppdatering i två, vore kanske mer rimligt?

Bevaka tråden