Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittat bugg iOS11

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu kom uppdateringen IOS 11.0.1
Hoppas en del buggar är fixade. Bl.a. ljudvolymen via bluetooth på min iPhone 7

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-27 10:56
Ursprungligen av Josch71:

Det var skumt, här sitter vi två med hemligt nr och kan inte aktivera ”visa mitt nr”. Knappen är grå och går ej ändra...

Ursprungligen av Josch71:

Problem solved. Problemet har att göra med ett problem mellan iPhone och den mobilleverantör man har. Visa nr går att fixa till gm att man går in på operatör slår av autoläget väntar en stund slår på auto igen och helt plötsligt fungerar knapen igen. Man tvingar på så sätt telefonen att prata med telefonnätet problem solved ?

Ursprungligen av Demiurgen:

Tack, djupt tacksam! Min dotters iPhone SE hade detta och jag trodde jag skulle få hålla på med en lösning i flera timmar/dagar eller vänta på buggfix från Apple...men så hittar jag detta! Klockrent (hade själv aldrig listat ut att testa detta).

Vilka operatörer och versioner av operatörsprofiler har ni? Jag har Halebop (Telia 29.0)

Denna bug (som startade denna tråd) kom även upp här: https://www.99.se/forum/t/322920-visar-inget-...
Kan vara lättare att fortsätta där istället för denna som blivit som en samlingstråd

Problemet är alltså att Visa mitt nummer åter blir inaktivt efter en omstart. Det har inget samband med att man har hemligt nummer.

"Playing now" visas på Apple Watch när man lirar något på iPhone (iTunes eller DI:FM t.ex.) - detta OAVSETT hur man ställer in det - man kan alltså inte stänga av detta så varje gång man sätter på musik etc på iPhone så tas klockan över av en player-knapp som man alltså måste klicka bort för att se vad klockan är....
Jag tror att detta är iOS-bugg och inte AppleWatch-bugg.

Ursprungligen av Demiurgen:

"Playing now" visas på Apple Watch när man lirar något på iPhone (iTunes eller DI:FM t.ex.) - detta OAVSETT hur man ställer in det - man kan alltså inte stänga av detta så varje gång man sätter på musik etc på iPhone så tas klockan över av en player-knapp som man alltså måste klicka bort för att se vad klockan är....
Jag tror att detta är iOS-bugg och inte AppleWatch-bugg.

Det är en inställning!

Watch appen någonstans men ett h-vete att hitta...

Fem minuter senare...

Prova...
Watch appen, Allmänt, Väck Skärm, Slå av "Starta ljudappar automatiskt"

Ha! Tusen tack! Ska sprida detta till ett par ställen på Nätet som diskuterar detta (mååååånga undrar över detta).

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är en inställning!

Watch appen någonstans men ett h-vete att hitta...

Fem minuter senare...

Prova...
Watch appen, Allmänt, Väck Skärm, Slå av "Starta ljudappar automatiskt"

Vet inte om detta är en bug men när jag drar ner gardinen för notiser och öppnar en instagram note för att sedan dra ner den igen och öppnar ännu en note.
Då öppnas inte den nya note utan man stannar kvar på den första som man öppnade, någon mer som har detta fenomen?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2017-10-09 20:39

Håller på att nedgradera till 10.3.3.
Orkade inte göra en hard reset 3-4 ggr om dagen då telefonen var helt obrukbar.
Får vänta till 11.1 och hoppas det mesta är fixat.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-10-09 20:49
Ursprungligen av kievY:

Håller på att nedgradera till 10.3.3.
Orkade inte göra en hard reset 3-4 ggr om dagen då telefonen var helt obrukbar.
Får vänta till 11.1 och hoppas det mesta är fixat.

Hoppas att det lyckas. Eller kommer det verkligen att fungera:
https://www.google.se/search?client=safari&rl...

Ursprungligen av kievY:

Håller på att nedgradera till 10.3.3.
Orkade inte göra en hard reset 3-4 ggr om dagen då telefonen var helt obrukbar.
Får vänta till 11.1 och hoppas det mesta är fixat.

Fungerade det att nedgradera?

Ursprungligen av adress@mac:

Fungerade det att nedgradera?

Har inte Apple slutat att signeria ios10? Jag tycker mig minnas stt jag såg en sådan notis

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2017-10-10 06:15

Det gick att installera 10.3.3. men märkte att min senaste säkerhetskopia hade ju ios 11 så gick inte att få telefonen som innan. Kopplade in telefonen till datorn och där hade jag en säkerhetskopia från Oktober 2016 så fick installera den och det flöt på bra. Sen laddade jag ner ios 11 och återställde från senaste kopian. Hittills har telefonen kört på bra efter ominstallationen. Vet inte om den första installerades fel eller något men den verkar fungera bättre nu.

Intressant eftersom Apple ska ha slutat med signering av 10.3.3

https://www.macrumors.com/2017/10/04/apple-stops-signing-ios-10-3-3/

Men å andra sidan. Det som du gjorde till sist var en återställning och ominstallation av ios11

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2017-10-10 13:36

Precis, eftersom jag har inställt att telefonen säkerhetskopierar när jag laddar den via wifi och laddade ner 10.3.3 via iTunes på macen så hade jag inte den senaste kopian. Fick alltså först ladda ner kopian som var från datorn sen 2016 och sen därifrån göra en installation av iOS 11 med senaste. Verkar fungera bra idag, har inte behövt hard reseta den eller att appar dött/frusit.

Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant eftersom Apple ska ha slutat med signering av 10.3.3

https://www.macrumors.com/2017/10/04/apple-stops-signing-ios-10-3-3/

Men å andra sidan. Det som du gjorde till sist var en återställning och ominstallation av ios11

FWIW: Jag roade mig med en total återställning igår. Upplever att telefonen är rappare nu. (den led av microsekundslagg i tid och otid, asjobbigt).

Ursprungligen av carlsson:

FWIW: Jag roade mig med en total återställning igår. Upplever att telefonen är rappare nu. (den led av microsekundslagg i tid och otid, asjobbigt).

Jag har också lagt märke till de på min SE, så de kanske inte är nån dum Idé att blåsa rent allt.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2017-10-10 20:41

Total återställning och sedan återställa med senaste säkerhetskopian eller helt nytt?

Ursprungligen av carlsson:

FWIW: Jag roade mig med en total återställning igår. Upplever att telefonen är rappare nu. (den led av microsekundslagg i tid och otid, asjobbigt).

Ursprungligen av Josch71:

I den nya versionen av iOS så går det inte att ställa in att man vill visa sitt nr, trots att man har hemligt. Detta gick att slå på i iOS 10. Rätt dåligt om man vill vara halvhemlig.. går det att slå av uppringnings-id för er med vanligt nummer?

Enligt Telia har det blivit en bugg i just den funktionen. Antigen visas dolt nummer eller så är det inaktiverat och går inte att ändra.
Det går däremot att välja *31#nummeretduvillringa så visas ditt nummer för det samtalet. Apple kommer med en uppdatering i veckan som kommer har de sagt som förhoppningsvis ska lösa detta problem. Borde ju vara samma oberoende operatör

  • Medlem
  • Warszawa
  • 2017-10-19 18:57

Podcast-appen. Orkar inte riktigt gå in i detalj hur mycket den gör "fel", men det är på mycket. Det hyfsat intuitiva användargränssnittet är puts väck. Dåligt UI är ingen bugg i sig, men följande är kanske det och det stör mina OCD-nerver:

"Senaste spelade" uppdateras aldrig och visar bara avsnitt från samma podcast från i dag till 2013 eller när podden nu startade, oavsett om jag nyss lyssnat på dem eller ej.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-10-20 12:44

Har en iPhone 6S och har iOS 11.0.3. Jag får lätta ghostvibrationer ibland.

?

För mig så är ghostvibrationer de som jag känner trots att jag glömt telefonen någon annanstans

Ursprungligen av kievY:

Ser ingen volymstatus när jag ändrar volym med knapparna.

Mitt svar är på intet vis uttömmande vad gället dina iOS 11-bekymmer, men kanske kan ge hjälp på vägen. Man kan numera helt stänga av funktionen att volymknapparna ens ska kunna ändra volym för ringsignal och påminnelser, och efter att jag uppgraderat till iOS 11 var just den inställningen förvånande nog förvald av operativsystemet. Buggigt och lite elakt av Apple att ändra det utan att fråga, men efter att jag klickat på reglaget i ljudinställningarna fungerade allt som förr igen, och volymstatus indikerades tydligt på skärmen när jag ändrade ljudstyrka med volymknapparna.

Varför stängs inte wifi av helt när man stänger av de via kontrollcenter, nu verkar de hamna i standby läge..är det en bugg eller ska det vara så?
Vet att det var nåt likande när det gällde flygplansläge och blåtand.

Ursprungligen av Laserturken:

Varför stängs inte wifi av helt när man stänger av de via kontrollcenter, nu verkar de hamna i standby läge..är det en bugg eller ska det vara så?
Vet att det var nåt likande när det gällde flygplansläge och blåtand.

Det ska tydligen vara så.

Ursprungligen av Laserturken:

Varför stängs inte wifi av helt när man stänger av de via kontrollcenter, nu verkar de hamna i standby läge..är det en bugg eller ska det vara så?
Vet att det var nåt likande när det gällde flygplansläge och blåtand.

Som Keptang skriver, det är nytt beteende och avsett att fungera på det sättet. Tanken är att det finns ganska mycket extrafunktionalitet som hänger på att wifi är aktiverat (främst positioneringsgrejer). Nu kopplar telefonen ifrån det nätverk som du är uppkopplad på men stänger inte wifi.

Personligen så föredrar jag det nya beteendet. När jag kopplar ifrån wifi så är det oftast pga att wifi-nätverket beter sig konstigt, inte för att spara ström eller liknande så.

Ursprungligen av BlackSmp:

Som Keptang skriver, det är nytt beteende och avsett att fungera på det sättet. Tanken är att det finns ganska mycket extrafunktionalitet som hänger på att wifi är aktiverat (främst positioneringsgrejer). Nu kopplar telefonen ifrån det nätverk som du är uppkopplad på men stänger inte wifi.

Personligen så föredrar jag det nya beteendet. När jag kopplar ifrån wifi så är det oftast pga att wifi-nätverket beter sig konstigt, inte för att spara ström eller liknande så.

Hur påverkar detta batteritiden om de står och söker nätverk hela tiden, antar i det stora hela att de inte är nån märkbar skillnad.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2017-10-27 17:35
Ursprungligen av Laserturken:

Hur påverkar detta batteritiden om de står och söker nätverk hela tiden, antar i det stora hela att de inte är nån märkbar skillnad.

Det är samma sak om du gör det med Bluetooth, stänger bara av tillfälliga kopplingen men ligger i standby.

Ursprungligen av Laserturken:

Varför stängs inte wifi av helt när man stänger av de via kontrollcenter, nu verkar de hamna i standby läge..är det en bugg eller ska det vara så?
Vet att det var nåt likande när det gällde flygplansläge och blåtand.

Det står till och med "kopplar ifrån" och inte stänger av. Om det sedan är det man vill eller inte låter jag vara osagt.
Jag gillar funktionen, på lunchen fungerar ofta inte Wifi i gallerian och då kopplar jag ifrån wifi och när jag kommer tillbaka till kontoret så är jag uppkopplad på wifi automatiskt.

Ursprungligen av Laserturken:

Hur påverkar detta batteritiden om de står och söker nätverk hela tiden, antar i det stora hela att de inte är nån märkbar skillnad.

Anledningen till att slå av wifiradion helt är väl för att spara ström? Finns det någon annan anledning (förutom flightmode då)?

Ursprungligen av hummel:

Det står till och med "kopplar ifrån" och inte stänger av. Om det sedan är det man vill eller inte låter jag vara osagt.
Jag gillar funktionen, på lunchen fungerar ofta inte Wifi i gallerian och då kopplar jag ifrån wifi och när jag kommer tillbaka till kontoret så är jag uppkopplad på wifi automatiskt.

Även om man "kopplar från" söker det väl fortfarande efter nätverk eller?

Bevaka tråden