Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av barbapappa_86:

IMO så var Klarna superlätta att få tag på - via deras app.

Jo, deras chattsupport är riktigt bra

Älskar Apple Pay ?
Är helt magiskt att slippa det där löjliga plastkortet.
Nu är det bara digitalt körkort kvar.
Sen slipper jag plånboken ?

Nackdelen med Klarna-kortet, som också gäller vid Apple Pay, är att var femte kontaktlöst köp måste kvitteras med PIN.
I fallet med Apple Pay, så innebär det att man måste fippla fram kortet, vilket är lite störande.

Ursprungligen av Mackan1984:

Älskar Apple Pay ?
Är helt magiskt att slippa det där löjliga plastkortet.
Nu är det bara digitalt körkort kvar.
Sen slipper jag plånboken ?

Tyvärr känns det som att vi inte är där på ett tag. Inte så att jag nu direkt kan lita på att var jag än går så kan jag alltid betala med Apple pay och lämna plånboken hemma.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-12-23 09:45
Ursprungligen av Aterix57:

Nackdelen med Klarna-kortet, som också gäller vid Apple Pay, är att var femte kontaktlöst köp måste kvitteras med PIN.
I fallet med Apple Pay, så innebär det att man måste fippla fram kortet, vilket är lite störande.

Va? Jag har säkert gjort 50-100 betalningar med Apple Pay med mitt ST1-kort och aldrig behövt autentisera med pin. Jag har aldrig någonsin dragit det fysiska kortet. Autentiseringen görs ju med touch-id vid varje köp. (Pre iPhone X)

  • Medlem
  • 2018-12-23 09:59
Ursprungligen av Aterix57:

Nackdelen med Klarna-kortet, som också gäller vid Apple Pay, är att var femte kontaktlöst köp måste kvitteras med PIN.
I fallet med Apple Pay, så innebär det att man måste fippla fram kortet, vilket är lite störande.

Gäller det inte bara de köp på högst 200:- man gör med det fysiska kortet och där det räcker att blippa utan att ange PIN-kod? Jag gissar bara. Det vore konstigt om det gällde när man betalar med Apple Pay där man autentiserar sig varje gång.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-12-23 10:03
Ursprungligen av Ljung:

Gäller det inte bara de köp på högst 200:- man gör med kortet och där det räcker att blippa utan att ange PIN-kod? Jag gissar bara. Det vore konstigt om det gällde när man betalar med Apple Pay där man autentiserar sig varje gång.

Ja, såna småköp som man blippar med kortet utan pin känns det logiskt att ha en sån spärr. Apple Pay däremot har ju inte så eftersom man alltid autentiserar sig.

Ursprungligen av EnDumEn:

Va? Jag har säkert gjort 50-100 betalningar med Apple Pay med mitt ST1-kort och aldrig behövt autentisera med pin. Jag har aldrig någonsin dragit det fysiska kortet. Autentiseringen görs ju med touch-id vid varje köp. (Pre iPhone X)

Så är det säkert, men det jag skrev gällde just Klarna-kortet.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-12-23 10:06
Ursprungligen av Aterix57:

Så är det säkert, men det jag skrev gällde just Klarna-kortet.

fast du skrev ”som också gäller Apple Pay”. ?
Men jag är tveksam till att Klarna skulle ha en sån spärr. Varför liksom? Ok om det gäller ovanstående scenario med det fysiska kortet, men inte med Apple Pay.

Ursprungligen av Ljung:

Gäller det inte bara de köp på högst 200:- man gör med det fysiska kortet och där det räcker att blippa utan att ange PIN-kod? Jag gissar bara. Det vore konstigt om det gällde när man betalar med Apple Pay där man autentiserar sig varje gång.

Det är oavsett fysiskt kort / Apple Pay, det verkar som dom ser det som samma.
Och ja, det är just konstigt och det är ju lite irriterande. Det är pga säkerheten säger Klarna.
Samtidigt får man popup från appen vid varje köp, så man ser ju om kortet skulle börja "galoppera" iväg.

Ursprungligen av EnDumEn:

fast du skrev ”som också gäller Apple Pay”. ?
Men jag är tveksam till att Klarna skulle ha en sån spärr. Varför liksom? Ok om det gäller ovanstående scenario med det fysiska kortet, men inte med Apple Pay.

Jag menar Apple Pay med Klarnakortet alltså!
Du får vara hur tveksam du vill, prata gärna med Klarna om du inte tror mig. Informationen kommer direkt från dom.

Ursprungligen av EnDumEn:

Ja, såna småköp som man blippar med kortet utan pin känns det logiskt att ha en sån spärr. Apple Pay däremot har ju inte så eftersom man alltid autentiserar sig.

Nej, det är inte logiskt!
SL kommer under nästa år att införa möjlighet att köpa biljett direkt i spärren med kontaktlöst kort.
Ska man då var 5:e gång backa i kön och gå till gubben i kuren och köpa biljetten? Det tror jag man tröttnar på efter första gången!
Jag har två andra kort som går att "blippa", dom har inga såna begränsningar.

  • Medlem
  • 2018-12-23 10:40
Ursprungligen av Aterix57:

Nackdelen med Klarna-kortet, som också gäller vid Apple Pay, är att var femte kontaktlöst köp måste kvitteras med PIN.
I fallet med Apple Pay, så innebär det att man måste fippla fram kortet, vilket är lite störande.

Vad menar du med det jag fetat ovan? Måste man alltså ha kortet med sig för att autentisera ett köp med Apple Pay? Det låter helsnurrigt. Då faller ju hela tanken med Apple Pay.

Ursprungligen av Ljung:

Vad menar du med det jag fetat ovan? Måste man alltså ha kortet med sig för att autentisera ett köp med Apple Pay? Det låter helsnurrigt. Då faller ju hela tanken med Apple Pay.

Med Klarna-kortet, så måste man vid kontaktlös betalning (även under 200:-) ange PIN var 5:e gång.
Kopplar man Klarna-kortet till Apple Pay, så verkar det vara likadant, med skillnaden att det inte går att ange PIN, utan man måste ta fram kortet (eller ett annat kort) och betala med det.

Redan kravet att ange PIN var 5:e gång är ju snurrigt och ihop med Apple Pay, så är det svårt att förstå var som händer. Man får ju liksom passa på att använda kortet fysiskt innan man är uppe i 5 köp för att få ekvationen att gå ihop.

Mitt huvudsakliga bankkort är hos Skandiabanken och dom stöjer inte Apple Pay alls, det är ju ännu sämre.

Ursprungligen av Aterix57:

Med Klarna-kortet, så måste man vid kontaktlös betalning (även under 200:-) ange PIN var 5:e gång.
Kopplar man Klarna-kortet till Apple Pay, så verkar det vara likadant, med skillnaden att det inte går att ange PIN, utan man måste ta fram kortet (eller ett annat kort) och betala med det.

Du skriver att det ”verkar” vara likadant med Apple Pay hos Klarna. Har du verifierat detta i verkligheten eller finns det en möjlighet att Klarnas kundtjänst helt enkelt rört ihop begreppen kring en nylanserad tjänst?

Vad gäller annars för Apple Pay i Sverige generellt? Är det som jag förstått att det är i USA, du kan handla för valfritt belopp eftersom du autentiserar köpet via Touch/FaceID eller är det som med vanliga kontaktlösa kort i Sverige, dvs en övre gräns på 200 kronor per köp? Så dumt kan det väl inte vara? Merparten av mina inköp är på över 200 kronor så då faller hela poängen med Apple Pay.

  • Medlem
  • 2018-12-23 12:12
Ursprungligen av Sperious:

Vad gäller annars för Apple Pay i Sverige generellt? Är det som jag förstått att det är i USA, du kan handla för valfritt belopp eftersom du autentiserar köpet via Touch/FaceID eller är det som med vanliga kontaktlösa kort i Sverige, dvs en övre gräns på 200 kronor per köp? Så dumt kan det väl inte vara? Merparten av mina inköp är på över 200 kronor så då faller hela poängen med Apple Pay.

Jag har Nordea och alltså Apple Pay. Hos Nordea är det villkoren för kortet som är anslutet till Apple Pay som gäller. Mitt största inköp hittills med Apple Pay var runt 3500 kronor. Ingen pinkod, bara mitt vackra ansikte. Inget krångel. It just works.

Jag har aldrig behövt ange pin vid betalning via Apple Pay. Oavsett belopp som oftast är över 200 kr.

Två inköp med klarna och Apple Pay så här långt. Inget krav på pin. Tror att det kommer att gå bra även vid nästa 4 köp.

Ursprungligen av Aterix57:

...verkar det vara likadant, med skillnaden att det inte går att ange PIN, utan man måste ta fram kortet...

Jag är också nyfiken på vad din källa är när du säger "verkar vara likadant". Måste röra sig om något slags missförstånd.

För i mina ögon är detta helt omöjligt. Har man Apple Pay (eller motsvarande tjänst) så ska man inte behöva ha något fysiskt kort med sig. Detta skulle kullkasta hela syftet med Apple Pay.

Ursprungligen av Ljung:

Jag har Nordea och alltså Apple Pay. Hos Nordea är det villkoren för kortet som är anslutet till Apple Pay som gäller. Mitt största inköp hittills med Apple Pay var runt 3500 kronor. Ingen pinkod, bara mitt vackra ansikte. Inget krångel. It just works.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har aldrig behövt ange pin vid betalning via Apple Pay. Oavsett belopp som oftast är över 200 kr.

Två inköp med klarna och Apple Pay så här långt. Inget krav på pin. Tror att det kommer att gå bra även vid nästa 4 köp.

Som jag hoppades då, tack för bekräftelse!

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-12-23 12:50
Ursprungligen av Aterix57:

Med Klarna-kortet, så måste man vid kontaktlös betalning (även under 200:-) ange PIN var 5:e gång.
Kopplar man Klarna-kortet till Apple Pay, så verkar det vara likadant, med skillnaden att det inte går att ange PIN, utan man måste ta fram kortet (eller ett annat kort) och betala med det.

Redan kravet att ange PIN var 5:e gång är ju snurrigt och ihop med Apple Pay, så är det svårt att förstå var som händer. Man får ju liksom passa på att använda kortet fysiskt innan man är uppe i 5 köp för att få ekvationen att gå ihop.

Mitt huvudsakliga bankkort är hos Skandiabanken och dom stöjer inte Apple Pay alls, det är ju ännu sämre.

Har du nåt dokument eller källa som bekräftar detta eller är det nåt du bara tolkat så? För det låter sjukt osannolikt att Klarna skulle göra så när ingen annan gör så med Apple Pay.

Ursprungligen av Sperious:

Du skriver att det ”verkar” vara likadant med Apple Pay hos Klarna. Har du verifierat detta i verkligheten eller finns det en möjlighet att Klarnas kundtjänst helt enkelt rört ihop begreppen kring en nylanserad tjänst?

Vad gäller annars för Apple Pay i Sverige generellt? Är det som jag förstått att det är i USA, du kan handla för valfritt belopp eftersom du autentiserar köpet via Touch/FaceID eller är det som med vanliga kontaktlösa kort i Sverige, dvs en övre gräns på 200 kronor per köp? Så dumt kan det väl inte vara? Merparten av mina inköp är på över 200 kronor så då faller hela poängen med Apple Pay.

Det är verkligheten jag baserar det jag berättar på.
Vad som gäller? Man kan inte säga att man blir dränkt av information om hur det ska funka precis.

Jag lär väl sakta komma underfund med detta och hur det fungerar ihop med just klarnakortet, då det verkar skilja från andra kort.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-12-23 13:01
Ursprungligen av Aterix57:

Det är verkligheten jag baserar det jag berättar på.
Vad som gäller? Man kan inte säga att man blir dränkt av information om hur det ska funka precis.

Jag lär väl sakta komma underfund med detta och hur det fungerar ihop med just klarnakortet, då det verkar skilja från andra kort.

Om du själv inte kommit upp i 5 köp och behövt langa fram det fysiska kortet så är det väl inte verkligheten du baserar din åsikt på utan din teori om hur det funkar? ?

Ursprungligen av EnDumEn:

Har du nåt dokument eller källa som bekräftar detta eller är det nåt du bara tolkat så? För det låter sjukt osannolikt att Klarna skulle göra så när ingen annan gör så med Apple Pay.

Det är sjukt dåligt med information, så jag får gå efter verkliga upplevelser.
Ställe där jag tidigare betalat med Apple Pay, får jag meddelande att det inte går att betala på detta vis och detta var nog 5:e köpet sen jag angav kod om jag räknat rätt.

Klarna har konstiga regler gällande kontaktlösa betalningar, så varför skulle dom inte kunna ha det när det gäller Apple Pay?
Jag hoppas det jag upplevt är en tillfällighet, för annars är Apple Pay i detta läget nästan värdelöst.

Senast redigerat 2018-12-23 13:17
Ursprungligen av EnDumEn:

Om du själv inte kommit upp i 5 köp och behövt langa fram det fysiska kortet så är det väl inte verkligheten du baserar din åsikt på utan din teori om hur det funkar? ?

Det är ju precis det jag råkade ut för.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-12-23 13:05
Ursprungligen av Aterix57:

Det är ju precis det jag råkade ut för.

Ok, då missuppfattade jag ditt inlägg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-12-23 13:18

Vill man ha Apple Pay smidigt integrerat i sitt övriga ekonomiska liv finns det i Sverige idag en lösning som funkar. Nordea. It just works.

Visst kan uppstickare som St1 och Klarna funka. Och jag vet att Nordea jämfört med andra storbanker i många år kommit på sista plats i kundnöjdhet. Men när det gäller IT-lösningar tycker jag Nordea gör allt rätt och jag är nöjd.

Det bara funkar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-12-23 13:23

Samma med St1, bara funkar.
Har Klarna de problem som beskrivs ovan kommer jag inte att använda det!

Ursprungligen av Aterix57:

Med Klarna-kortet, så måste man vid kontaktlös betalning (även under 200:-) ange PIN var 5:e gång.

Det är inget som Klarnas support verkar kunna bekräfta. Vad det nu är värt

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-12-23 13:35
Ursprungligen av barbapappa_86:

IMO så var Klarna superlätta att få tag på - via deras app.

Det ser smidigt ut, men det verkar krävas att man väljer ett köp som man vill ha hjälp med? Mina Apple Pay-frågor gäller ju inget befintligt köp som det uppstått frågetecken runt, så det känns fel att välja att jag vill ha hjälp med ett problemfritt köp.
Såg någon annan skärmdump från chatten. Hur gör ni andra?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det är inget som Klarnas support verkar kunna bekräfta. Vad det nu är värt

Jag ger inte så mycket för den supporten dessvärre.
Det tog 5 kontakter och ett utbyte av kortet innan det kröp fram att man var tvungen att ange PIN var 5:e gång vid kontaktlösa köp.
Men, vi får se när jag och flera andra testat detta längre, hur det ser ut.
Buggar kan ju rättas och inställningar ändras längs vägen dessutom.

Bevaka tråden