Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft word = Badboll

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om det är en enda fil som ställer till det:

  • Prova först att klipp-o-klistra mellan det strulande word-dokumentet och ett nytt word-dokument.

  • Var noga med att inte markera hela dokumentet på en gång. Kopiera istället bit för bit (mindre än en sida i taget). Detta för att inte få med dolda objekt som av misstag klistrats in i dokumentet någon gång.

  • Du kan behöva växla mellan Draft View och Print Layout View (knapparna längst ner till vänster) för att få med all texten.

Fungerar det ändå inte:

  1. Öppna filen med Textredigeraren.

  2. Gå upp till Format-menyn och välj Gör om till ren textfil.

  3. Spara som en .txt-fil, men ersätt INTE det gamla dokumentet om du blir tillfrågad. (Spara helst under helt nytt namn då Textredigeraren har en ovana att vara klåfingrig med originaldokument).

  4. Markera och kopiera in texten och klistra in i ett nytt Word-dokument.

  5. Gör om alla formateringar (rubriker, brödtext osv) och kolla att allt funkar. Spara en kopia.

  6. Klistra först nu in ev bilder/illustrationer/tabeller.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-01-31 21:02
Ursprungligen av calinou:

Tack för alla instruktioner. Som du nämner tror jag att det är en fil som ställer till fast den är sparad. Ska titta igenom. Tänkte ev. köpa studentversion pga behöver ej Outlook och One Drive men då avvaktar jag om den är seg enl. @ MattiL

Du kan nog införskaffa Office365, men om den känns väldigt seg, kontrollera versionen och om det behövs nedgradera den enligt Microsofts instruktion.

Ursprungligen av johan_tanying:

Om det är en enda fil som ställer till det:

  • Prova först att klipp-o-klistra mellan det strulande word-dokumentet och ett nytt word-dokument.

  • Var noga med att inte markera hela dokumentet på en gång. Kopiera istället bit för bit (mindre än en sida i taget). Detta för att inte få med dolda objekt som av misstag klistrats in i dokumentet någon gång.

  • Du kan behöva växla mellan Draft View och Print Layout View (knapparna längst ner till vänster) för att få med all texten.

Fungerar det ändå inte:

  1. Öppna filen med Textredigeraren.

  2. Gå upp till Format-menyn och välj Gör om till ren textfil.

  3. Spara som en .txt-fil, men ersätt INTE det gamla dokumentet om du blir tillfrågad. (Spara helst under helt nytt namn då Textredigeraren har en ovana att vara klåfingrig med originaldokument).

  4. Markera och kopiera in texten och klistra in i ett nytt Word-dokument.

  5. Gör om alla formateringar (rubriker, brödtext osv) och kolla att allt funkar. Spara en kopia.

  6. Klistra först nu in ev bilder/illustrationer/tabeller.

Tack för alla info och så bra förklarat. Det är någon som skickade filen till mig och den innehåller massa bilder (27 MB). Jag förstår lite vad du menar med dolda tecken. Konstigt att dom har tagit bort kodbilden i MS Word vilket hade varit behjälpligt. Öppnade filen och badbollarna har försvunnit sedan jag uppdaterade så den behövs nog inte fixas. TAck i alla fall!

Favorit i repris:

"I skolen icke bruka Word för layout"

-- Gammalt djungelordspråk

Bevaka tråden