Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det bästa med min iPhone 7/7+

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Digge33:

Hej

Jag testade också den nya porträttfunktionen i helgen och därav motiven Men det funkar kanon tycker jag.

Går det inte att få mer oskärpa i bakgrunden?

  • Medlem
  • 2016-11-04 08:21

@calinou öka det fysiska avståndet mellan motiv och bakgrund så blir bakgrunden suddigare.

En månad har gått och allt jag var orolig för är bortblåst.

För stor... Nej nu känns däremot min frus 6s väldigt liten. Jag uppskattar den extra skärmytan mer än pysslet med att ha den i en hand. Å i jeansen så får den faktiskt oftast plats och lägger sig aldrig på tvären som den mindre gjorde.

Hörlursuttaget... okej det är lite pyssligt men jag har nu en adapter på favorit Boselurarna och har en till anslutningen i bilen.

Men det finns buggar... När jag filmar ex gräs så får jag en rand längst ner på filmen där kameran inte fokuserar klokt. Ibland knäpper ljudet i högtalarna, som ett statisktbrus. Äldre appar fungerar sådär och ofta kommer en varningsruta upp om att de gör telefonen långsam.

Men de två första problemen försvinner vid omstart och kommer säkert åtgärdas i kommande uppdateringar.

Allt som allt har jag aldrig ägt en bättre telefon. Den är snabbare än min MacBook och har längre batteritid. Den har ett fenomenalt ljud och en makalös kamera.

  • Medlem
  • City
  • 2016-11-04 12:39

Kan bara inflika att de nya lurarna _verkar_ vara vattentäta. En tur i tvättmaskinen, visserligen i träningskläder som har viss vattenmotverkan, så fungerar lurarna som om inget hade hänt. Tur eller är dessa vattentäta?

Ursprungligen av Dalle:

@calinou öka det fysiska avståndet mellan motiv och bakgrund så blir bakgrunden suddigare.

Det skulle intressant att se på hur hur mycket oskärpa 7+ kan åstadkomma på en bild.
Annars finns det kanske alternativ att fixa lite mer sudd efteråt i appen bilder?

Ursprungligen av calinou:

Det skulle jag vilja se bilder på hur suddigare det kan bli med 7+
Annars går det kanske att fixa lite mer sudd efteråt i appen bilder?

Här är 2 före och efter bilder jag tagit

Ursprungligen av Ancientdragon:

Här är 2 före och efter bilder jag tagit

Efter vad?

Ursprungligen av calinou:

Efter vad?

I porträttläget kan man spara en bild med och en utan oskärpa.

Ursprungligen av calinou:

Efter vad?

Haha kanske skulle ha berättat det. Som Stefan förklarade itråden så sparas en bild med och en bild utan effekten så att du kan jämföra.

Kul funktion faktiskt som inte äter utrymme av någon anledning.

I vissa lägen finns det förbättringar som kan göras men oftast blir bilderna grymma. Det kräver lite tankeverksamhet av den som fotar bara.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-11-04 23:57
Ursprungligen av calinou:

Det skulle intressant att se på hur hur mycket oskärpa 7+ kan åstadkomma på en bild.
Annars finns det kanske alternativ att fixa lite mer sudd efteråt i appen bilder?

Se mitt inlägg nr 9 så ser du max oskarpa utan porträtt läge. http://www.99mac.se/forum/p/2292715

Ursprungligen av calinou:

Det skulle intressant att se på hur hur mycket oskärpa 7+ kan åstadkomma på en bild.
Annars finns det kanske alternativ att fixa lite mer sudd efteråt i appen bilder?

Har provat lite och tycker man får likvärdigt/bättre resultat med t.ex. appen Snapseed och filtret Lens Blur oavsett vilken mobil (eller annan enhet) man tar kortet med.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2016-11-19 12:12

Det bästa med min 7 Plus är den läckra färgen Jet Black. Det sämsta är att jag fick den i tisdags och det redan är en massa smårepor. Visst, läste att den kan repas lätt men det här är ju nästan löjligt. Haha. Och köpa en Jet Black för att sen täcka över den med skal tar ju bort hela poängen med att ha en Jet Black känns det som.

Tre dagar med en sexa som reservtelefon får mig att inse att alla småändringar som Apple gör från modell till modell betyder mer än vad jag normalt inser

3D touch (6s), nya vibratorn och så vidare. Det adderar snabbt till riktgt bra vardagsförbättringar

Skönt att ha sjuan tillbaka

Nu har det gått snart 2 månader med min 7+. Till min stora förvåning är det jag gillar bäst med telefonen är den nya hemknappen. Den känns inte alls lika plastig och billig längre utan är snabb och känns lyxig. Den haptiska feedbacken har jag bytt mellan de olika i inställningarna och hittat en som känns perfekt.

Fick hem en ny iPad PRO idag och den känns gammal och billig jämfört med 7+ mycket på grund av hemknappen.

Det jag saknar mest är såklart hörlursuttaget. Dagens bluetooth lurar är för klumpiga och de smidiga som styrs av Siri är kort batteri tid på samt att det tar evigheter att få Siri att sänka volymen 4 steg.

Så nu är min Topp 3:
Touch-hemknappen
Porträttläget
Att den nya processorn är otroligt snabb

  • Medlem
  • 2016-11-19 15:16

@Ancientdragon Var hittade du inställningen för att ändra hur kraftig haptiken är?

Ursprungligen av Dalle:

@Ancientdragon Var hittade du inställningen för att ändra hur kraftig haptiken är?

Sök på hemknapp under inställningar så hittar du rätt

Annars så ligger den under allmänt/hemknapp

Ursprungligen av Ancientdragon:

Nu har det gått snart 2 månader med min 7+. Till min stora förvåning är det jag gillar bäst med telefonen är den nya hemknappen. Den känns inte alls lika plastig och billig längre utan är snabb och känns lyxig. Den haptiska feedbacken har jag bytt mellan de olika i inställningarna och hittat en som känns perfekt.

Fick hem en ny iPad PRO idag och den känns gammal och billig jämfört med 7+ mycket på grund av hemknappen.

Det jag saknar mest är såklart hörlursuttaget. Dagens bluetooth lurar är för klumpiga och de smidiga som styrs av Siri är kort batteri tid på samt att det tar evigheter att få Siri att sänka volymen 4 steg.

Så nu är min Topp 3:
Touch-hemknappen
Porträttläget
Att den nya processorn är otroligt snabb

En kompletterande plus/minus lista:

+ Saknar faktiskt inte hörlursuttaget längre. Fungerar bra utan och jag har 2 adaptrar där de behövs.

- Adaptrarna känns tyvärr billiga och som att de snabbt kommer att gå sönder.

+ Telefonen däremot är som en dröm. Allt flyter på smidigt och snabbt. Multitasking är aldrig ett problem då det finns kraft så det räcker till och blir över.

- Batteriet hade dag 1 bara 95% av den utlovade kapaciteten och har idag 2,5 mån senare 92,8%. Tror i och för sig att den inte kommer att sjunka så mycket mer men ändå.

+ 256Gb, no more limits!!!!!! Jag kan ha med mig allt jag vill.

- Tappar wi-fi emellanåt, lätt att åtgärda genom att slå av och på wi-fi.

+ Trots det jag skrivit ovan om batteriet så har jag ofta 50% kvar på kvällen efter en hel dags användning.

+ Kameran, nu kan den snart inte bli bättre

Kommer iofs från android sen urminnes tider.. men otroligt nöjd med telefonen (7+). Skärmen må vara lite mindre än jag är van, men klart bra.

Flytet och hastigheten är ju galet bra. Jag kan göra allt i den hastighet jag vill utan problem. Mer väloptimerad hårdvara -> mjukvara har jag aldrig var med om.

Kameran bästa mobilkamera jag använt.

Batteritiden är mitt största plus nästan, fantastiskt bra! Laddar 1,5 timme på natten och klarar mig med tungt användande med råge en hel dag/kväll
Kommer från android som sagt..

Inger en "lyxkänsla" jag inte riktigt känt tidigare, riktigt bekväm att hålla i.

Minus är väl att själva telefonen är otroligt onödigt stor i förhållande till skärmstorleken.

/Jens

Bevaka tråden