Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man få slut på tjatet, hur är den allmäna opinionen?

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-07 11:46

Du fick det att låta som om det "ständigt" poppade upp förfrågningar om uppdateringar, både från iOS och appar.
Nu har du nämnt Tidal, har du fler appar som uppför sej så här?
Jag tycker det är ett värre problem med "kaskadeffekterna". Nytt iOS kan kräva ny version av iTunes, som kan kräva nytt macOS, som kan kräva en ny dator.... Då blir det dyrt.

Jag blev nyfiken och slog av automatisk hämtning av uppdatering. Fick inga notiser om väntande uppdateringar. Det enda som hände var att räknaren på AppStores ikon räknade upp.

Men om problemet är enskilda appar som frågar hem när man öppnar dem och tjatar då så är det ett annat problem än det som jag trodde att det handlade om - IOS notiser om uppdateringar.

Edit: Jag antar att kommentaren om otrevliga inlägg gäller inlägg som är bortplockade för jag ser bara resonemang om hur man skulle kunna lösa problemet.

Senast redigerat 2016-10-07 17:15
Ursprungligen av kenjon:

Du fick det att låta som om det "ständigt" poppade upp förfrågningar om uppdateringar, både från iOS och appar.
Nu har du nämnt Tidal, har du fler appar som uppför sej så här?
Jag tycker det är ett värre problem med "kaskadeffekterna". Nytt iOS kan kräva ny version av iTunes, som kan kräva nytt macOS, som kan kräva en ny dator.... Då blir det dyrt.

Sonos tjatar, Tidal sade jag upp och testade Deezer, som efter en månad började tjata vilket gjorde att jag struntade i att använda det. Skall ge det en chans till. Det kan ju varit kortvarigt tjat vilket jag kan acceptera. Eniro, SMHI är två andra appar som tjatat vilket gjort att jag slutat använda dem.

iOS är totalt hysteriskt. Ungefär fyra gånger per dag. Det börjar dra ihop sig till att sluta med iOS för min del. Jag tänker inte ha det på det här viset. Först tänker jag dock testa denna variant:
http://www.idownloadblog.com/2016/08/18/how-t...

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag blev nyfiken och slog av automatisk hämtning av uppdatering. Fick inga notiser om väntande uppdateringar. Det enda som hände var att räknaren på AppStores ikon räknade upp.

Men om problemet är enskilda appar som frågar hem när man öppnar dem och tjatar då så är det ett annat problem än det som jag trodde att det handlade om - IOS notiser om uppdateringar.

Edit: Jag antar att kommentaren om otrevliga inlägg gäller inlägg som är bortplockade för jag ser bara resonemang om hur man skulle kunna lösa problemet.

Är du uppkopplad mot WiFi dagligen? Om man inte är det slipper man tjatet vad jag förstår.
Annars begriper jag inte hur du kan slippa.

Ursprungligen av torsig1967:

Är du uppkopplad mot WiFi dagligen? Om man inte är det slipper man tjatet vad jag förstår.
Annars begriper jag inte hur du kan slippa.

Ja, jag sitter definitivt uppkopplad mot wi-fi dagligen och mest hela tiden (så väl på jobbet som hemma)

Och det tjatas inte.

Jag misstänker att du eventuellt har ställt in notiscentret för att få notiser från app store så att du måste klicka bort notiserna. Jag får bara "banners" så de swishar bara förbi

Men det vore inte fel om du skickade med en bild på en "tjatnotis" så vi är säkra på vad du menar. Länken som du skickat handlar om systemuppdatering men du skriver om enskilda appar som klagar

Om jag har en systemuppdatering som väntar så kommer en notis lite då och då men inte från någon av mina appar utan från systemet. Min iPad har för tillfället en väntande uppdatering och den är tyst

Senast redigerat 2017-01-03 09:41

Fyra gånger per dag....?! ?

Det där känner inte jag alls igen. Möjligen fyra gånger per år.

Vad är det systemet säger? Som BlackSmp säger, ta en skärmdump och posta, så att vi ser vad den säger. Kanske är det något helt annat...

Ska tillägga att jag har stängt av notiser från de flesta appar. Är inte intresserad av att få reda på saker från ett program när jag inte är inne på det programmet. Undantaget är just iOS-uppdateringar som jag gärna får reda på när det händer.

Förvisso, uppdaterar man inte, så kommer det frågor lite titt som tätt. Men det kan man väl leva med till dess att man har uppdaterat. Annars går det kanske att stänga av det i Notiscenter?

@carlsson @BlackSmp: Det är så konstigt att olika användare rapporterar olika saker. Det första jag måste fråga er båda är om ni redan har uppdaterat till senaste för har ni det så kan ni ju inte jämföra med mina rapporter. Det kan ju fungerat annorlunda tidigare.
4 ggr per dag är alltså om jag inte deletar den automatiskt hämtade iOS-uppdateringen. Det skulle förmodligen bli fler gånger per dag om jag använde min iPhone mer. Den tjatjar hela tiden.

Endast brickor aktiverade för Appstore i notsicentret. Det går inte att kontrollera detta från notiscentret. När det gäller andra appar så var det Tidal som var värst och de var helt inaktiverade i notiscentret, hjälpte inte. De hade tjatet inbyggt i själva appen men de kan jag inte posta för de har jag sagt upp för all framtid. F.n. har jag skaffat rutinen att stänga av wifi innan jag laddar och då slipper jag att den nya iOS-uppdateringen hämtas (tror jag). Men jag kan slå på framöver och posta.
Så länge kan jag länka till en äldre bild som ser ut som den jag får, fast jag får på svenska:
http://cdn.osxdaily.com/wp-content/uploads/20...

Det grundläggande problemet både med appar och operativsystem tycker jag är att man inte skiljer på rena säkerhetsuppdateringar (som lika bra kunde vara automatiska utan möjlighet att välja) och uppdateringar som "riskerar" att ändra hela systemets funktionalitet och design som man ju rimligen måste få välja själv.

Eller så tvingar tillverkaren alla användare att alltid uppdatera så får man ta ställning till om det är en produktdesign man vill ha eller ej. Men att ge användaren en valmöjlighet och sedan terrorisera användaren för att denne inte valt som tillverkaren tycker är rätt val är riktigt dålig användardesign.

Ok, vad kör du för IOS version nu då?

Jag uppgraderade nyss telefonen till 10.2.1 beta 2 men det tog någon vecka och den påminde mig några enstaka gånger. Minns inte exakt men det gick väl 2-3 dagar mellan gångerna.

Ipaden kör 10.1 och är inte uppdaterad till 10.2 ännu och där märker jag aldrig någonting. Men å andra sidan så laddar den inte ner 10.2 automatiskt heller utan ligger bara helt still och väntar på att jag tittar efter om det finns någon uppdatering.

Det som jag inte greppar är hur du kopplar det hela till diverse appar som Tidal? Menar du att när du startade Tidal så frågade telefonen dig om du skulle uppdatera IOS? Det låter väldigt konstigt.

Edit: När jag läser om ditt första inlägg så verkar det som att vi kanske blandar olika saker. Du skrev

Citat:

uppdateringstjat från varje app
tjat om att rejta varje app
tjat om att uppdatera systemet

Jag har bara uttalat mig om påminnelserna för uppdatering av systemet. Appar uppdaterar jag automatiskt så det har jag ingen aning om hur det fungerar. Hur apparna fungerar är en sak för apptillverkarna.

Men att systemet skulle påminna mig 4 gånger om dagen att uppdatera IOS - jag är fortfarande väldigt tveksam.

Ursprungligen av torsig1967:

...4 ggr per dag är alltså om jag inte deletar den automatiskt hämtade iOS-uppdateringen. Det skulle förmodligen bli fler gånger per dag om jag använde min iPhone mer. Den tjatjar hela tiden...

Det där har jag väldigt svårt att tro på.

Det enda som händer är att det kommer en etta vid app-ikonen. Något annat "tjat" har jag aldrig sett.

Hur gammalt iOS kör du?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det där har jag väldigt svårt att tro på.

Det enda som händer är att det kommer en etta vid app-ikonen. Något annat "tjat" har jag aldrig sett.

Hur gammalt iOS kör du?

9.3.5
Om du söker på nätet så ser du att jag inte är ensam.
Som sagt vad kör du själv för OS, om du inte drabbats så är det väl för att du gör som Apple vill.

Ursprungligen av BlackSmp:

Ok, vad kör du för IOS version nu då?

Jag uppgraderade nyss telefonen till 10.2.1 beta 2 men det tog någon vecka och den påminde mig några enstaka gånger. Minns inte exakt men det gick väl 2-3 dagar mellan gångerna.

Ipaden kör 10.1 och är inte uppdaterad till 10.2 ännu och där märker jag aldrig någonting. Men å andra sidan så laddar den inte ner 10.2 automatiskt heller utan ligger bara helt still och väntar på att jag tittar efter om det finns någon uppdatering.

Det som jag inte greppar är hur du kopplar det hela till diverse appar som Tidal? Menar du att när du startade Tidal så frågade telefonen dig om du skulle uppdatera IOS? Det låter väldigt konstigt.

Edit: När jag läser om ditt första inlägg så verkar det som att vi kanske blandar olika saker. Du skrev

Jag har bara uttalat mig om påminnelserna för uppdatering av systemet. Appar uppdaterar jag automatiskt så det har jag ingen aning om hur det fungerar. Hur apparna fungerar är en sak för apptillverkarna.

Men att systemet skulle påminna mig 4 gånger om dagen att uppdatera IOS - jag är fortfarande väldigt tveksam.

iOS 9.3.5. i fallet med tjatet.

Fyra gånger om dagen, när autouppdateringen hämtat filen är ungefär vad jag råkar ut för med den användning av telefonen jag har. Inget snack om saken, det ÄR så. Helt meningslöst att diskutera vidare och notiscenter har inget att göra med saken.

Däremot är jag intresserad av att veta hur du lyckats med att få iPaden att inte ladda ner 10.2. Det gjorde min iPad med 10.1 (alltså inte samma som den iPhone jag har med 9.3.5 som är den som tjatar). Då var den kopplad till WiFi. Är din det?

Jag kör 10.2. När det kommer en uppdatering så installerar jag den inom ett par dagar. Jag ser ingen anledning att köra gamla versioner.

Hur ser tjatet ut? Det är jag nyfiken på.

Och apropå din andra tråd, så är Musik-appen mycket bättre i iOS 10 än i iOS 9.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag kör 10.2. När det kommer en uppdatering så installerar jag den inom ett par dagar. Jag ser ingen anledning att köra gamla versioner.

Hur ser tjatet ut? Det är jag nyfiken på.

Och apropå din andra tråd, så är Musik-appen mycket bättre i iOS 10 än i iOS 9.

Ja, men då har vi bara slösat tid på att diskutera. Du gör som Apple vill och därmed slipper du tjatet.

Kan man alltså undvika att få sina gamla inköp tvångsinmatade i Musikappen utan att gå med i Apple Music?

"Som Apple vill"? Du får det att låta som något väldigt negativt. Som om de släpper uppdateringar enbart för att jäklas med användarna. I mina ögon ett lite märkligt sätt att se på saken. Installerar du inte uppdateringar i din dator heller?

Installerar du inte uppdateringar i din dator heller?

Vad är det som gör att du kör kvar i iOS 9?

Har du testat iOS 10?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Som Apple vill"? Du får det att låta som något väldigt negativt. I mina ögon ett lite märkligt sätt att se på saken. Installerar du inte uppdateringar i din dator heller?

Vad är det som gör att du kör kvar i iOS 9?

Den diskussionen är inte on topic. Du får göra precis hur du vill.
Topic var hur man får slut på tjat om man drabbas.

Du vill alltså inte berätta varför du undviker iOS 10.

Du vill inte visa hur tjatet ser ut.

Ok, då får du väl ha din gnälltråd i fred...

Lycka till i bakåtsträvarland!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du vill alltså inte berätta varför du undviker iOS 10.

Du vill inte visa hur tjatet ser ut.

Ok, då får du väl ha din gnälltråd i fred...

Lycka till i bakåtsträvarland!

Jag tror redan jag varit inne på detta i tråden men om du tittar utanför din iOS-skärm ute i vida världen så kommer du att lära dig att det finns mängder med olika slags användare av Apples produkter (och naturligtvis även annan IT) och din töntiga ingång om bakåsträvare har inte med den stora verkligheten att göra. Eller tror du att det var en cool reklambyråsnubbe med senaste iOS som hittade Higgspartikeln på sin färskuppdaterade iPhone 7 med senaste apparna? Tror du att det sitter en automatiskt uppdaterande iPhone 7 i Rosettasonden? Det du tror är framsteg handlar mer om att få dig att konsumera det senaste än några särskilt betydelsefulla framåsträvanden. iPhone i sig är en fantastisk uppfinning men alla dessa uppdateringar är mestadels lullull.

För en sådan som mig som är mer koncentrerad på att vara produktiv med mina datorer och enheter så är uppdateringar ett gissel som tilltagit i styrka på senare år. Jag har använt Apple sedan 1996 och jag vet av erfarenhet att alla hårdvarumodeller sedan decennier tillbaka har ett optimalt system som man nästan regelmässig kommer att ångra om man uppdaterar förbi. Numera kan man dessutom inte backa. Uppdateringar i ett system som fungerar bra är sällan särskilt produktivt utan kan mycket väl förstöra saker och generera långtråkigt felsökande och kaskaduppdateringar som hindrar arbetet. Ett system som fungerar bra uppdaterar jag enbart om det finns särskilda behov och inte utan att först undersöka att viktiga saker inte bryts.

Jag kan inte "visa" hur tjatet ser ut mer än som en skärmdump och det spelar ju ingen roll om du får se det (du har fått en närmat identisk kopia redan) för du vet ju faktiskt inte något om det här problemet egentligen eller hur?

Senast redigerat 2017-01-03 20:38
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-01-03 19:53

Sammanfattningsvis handlar tjatet om
AppleMusic
uppdateringstjat från varje app
tjat om att rejta varje app
tjat om att uppdatera systemet

Den näst sista genererar en negativ recenscion från mig.
Den sista ignorerar jag ett par dagar, sen installerar jag nästa iOS direkt. En fin avvägning mellan att riskera brickning & andra barnsjukdomar vs att ha en telefon som inte har de senaste säkerhetsuppdateringarna.

Från och ios9 så kommer det iofs påminnelser om iOS uppdateringen en gång per dygn. Vilket verkar stämma rätt bra med påminnelserna jag fick för betan innan jag installerade den.

Om man kallar det för tjat så ok för mig även om det känns som en överdrift. Det är trots allt lätt åtgärdat eller går att leva med

Ursprungligen av BlackSmp:

Från och ios9 så kommer det iofs påminnelser om iOS uppdateringen en gång per dygn. Vilket verkar stämma rätt bra med påminnelserna jag fick för betan innan jag installerade den.

Om man kallar det för tjat så ok för mig även om det känns som en överdrift. Det är trots allt lätt åtgärdat eller går att leva med

Som sagt, det är åtskilliga gånger mer än en gång per dag för närvarande och jag tror inte du på något sätt kan göra säkra antaganden om det här tjatet. Det verkar variera beroende på en mängd faktorer. De som av en eller annan anledning inte vill uppdatera inom någon månad är egentligen de enda som kan uttala sig i frågan. "Det varierar" är egentligen det enda sanna svaret angående frekvensen.

Att man ens skall behöva ha en lång tråd om hur man skall slippa tjat för att man gör ett val som utvecklaren låter användaren göra visar ju hur fel allt blivit. Men det jag inser är att just 99mac inte är stället där man kan diskutera den här typen av frågor på en metanivå. Det finns för många entusiaster här som ser Apple som en livsstilsmarkör snarare än som ett verktyg helt enkelt.

LÖSNINGAR
Om du är som jag och behöver behålla äldre os men vill slippa tjat verkar följande tips vara de bästa:

- Stäng av WiFi innan du laddar. Se till att deleta eventuellt automatiskt hämtad uppdatering. Så länge den inte hämtas igen slipper man tjatet.

Det andra tipset jag nämnt har jag ännu inte provat och är mer invecklat:
http://www.idownloadblog.com/2016/08/18/how-t...

That's it.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-01-03 23:44
Ursprungligen av torsig1967:

Jag tror redan jag varit inne på detta i tråden men om du tittar utanför din iOS-skärm ute i vida världen så kommer du att lära dig att det finns mängder med olika slags användare av Apples produkter (och naturligtvis även annan IT) och din töntiga ingång om bakåsträvare har inte med den stora verkligheten att göra. Eller tror du att det var en cool reklambyråsnubbe med senaste iOS som hittade Higgspartikeln på sin färskuppdaterade iPhone 7 med senaste apparna? Tror du att det sitter en automatiskt uppdaterande iPhone 7 i Rosettasonden? Det du tror är framsteg handlar mer om att få dig att konsumera det senaste än några särskilt betydelsefulla framåsträvanden. iPhone i sig är en fantastisk uppfinning men alla dessa uppdateringar är mestadels lullull.

För en sådan som mig som är mer koncentrerad på att vara produktiv med mina datorer och enheter så är uppdateringar ett gissel som tilltagit i styrka på senare år. Jag har använt Apple sedan 1996 och jag vet av erfarenhet att alla hårdvarumodeller sedan decennier tillbaka har ett optimalt system som man nästan regelmässig kommer att ångra om man uppdaterar förbi. Numera kan man dessutom inte backa. Uppdateringar i ett system som fungerar bra är sällan särskilt produktivt utan kan mycket väl förstöra saker och generera långtråkigt felsökande och kaskaduppdateringar som hindrar arbetet. Ett system som fungerar bra uppdaterar jag enbart om det finns särskilda behov och inte utan att först undersöka att viktiga saker inte bryts.

Jag kan inte "visa" hur tjatet ser ut mer än som en skärmdump och det spelar ju ingen roll om du får se det (du har fått en närmat identisk kopia redan) för du vet ju faktiskt inte något om det här problemet egentligen eller hur?

Optimalt system ... wat?

Uppdaterar du inte har du garanterat fler buggar i ditt system och värre, fler säkerhetshål.

Ursprungligen av torsig1967:

Som sagt, det är åtskilliga gånger mer än en gång per dag för närvarande och jag tror inte du på något sätt kan göra säkra antaganden om det här tjatet. Det verkar variera beroende på en mängd faktorer. De som av en eller annan anledning inte vill uppdatera inom någon månad är egentligen de enda som kan uttala sig i frågan. "Det varierar" är egentligen det enda sanna svaret angående frekvensen.

Att man ens skall behöva ha en lång tråd om hur man skall slippa tjat för att man gör ett val som utvecklaren låter användaren göra visar ju hur fel allt blivit. Men det jag inser är att just 99mac inte är stället där man kan diskutera den här typen av frågor på en metanivå. Det finns för många entusiaster här som ser Apple som en livsstilsmarkör snarare än som ett verktyg helt enkelt.

Tja en stor anledning till tråden och stämningen är nog ditt använvändade av värdeladdade ord.

När det gäller frekvensen av iOS uppdateringspåminnelser så har jag inte sett något annat än var 24:e timme men har du någon länk som besvkriver oftare så får du gärna dela med dig

Men när det gäller uppdateringar så har du nog inte jobbat i en större koncern som skickar ut windowsuppdateringar centralt. Där kan vi snacka om tjat för att starta om datorn för uppgradering...

Ursprungligen av torsig1967:

LÖSNINGAR
Om du är som jag och behöver behålla äldre os men vill slippa tjat verkar följande tips vara de bästa:

- Stäng av WiFi innan du laddar. Se till att deleta eventuellt automatiskt hämtad uppdatering. Så länge den inte hämtas igen slipper man tjatet.

Det andra tipset jag nämnt har jag ännu inte provat och är mer invecklat:
http://www.idownloadblog.com/2016/08/18/how-t...

That's it.

Jag hade samma problem som du, på flera olika enheter, med att påminnelser om att uppdatera iOS visades 2-3 gånger om dagen och det har varit likadant i ett par år/olika iOS-versioner.

Att stänga av dem är dock mycket enklare än ovanstående, se här:
http://macworld.idg.se/2.1038/1.661962/slipp-...

Angånde uppdateringstjat från appar/OS i allmänhet:
Man ska vara glad för att Apple inte har gått så långt som Microsoft med Windows 10 där du INTE kan stänga av systemuppdateringar alls om du har har Home-edition. Skiten startar dessutom om, trots att man sitter och jobbar och man får ingen chans att spara ens, helt jävla sjukt....

(Edit, en punkt till ett komma)

Senast redigerat 2017-01-04 13:41
Ursprungligen av torsig1967:

Jag tror redan jag varit inne på detta i tråden men om du tittar utanför din iOS-skärm ute i vida världen så kommer du att lära dig att det finns mängder med olika slags användare av Apples produkter (och naturligtvis även annan IT) och din töntiga ingång om bakåsträvare har inte med den stora verkligheten att göra. Eller tror du att det var en cool reklambyråsnubbe med senaste iOS som hittade Higgspartikeln på sin färskuppdaterade iPhone 7 med senaste apparna? Tror du att det sitter en automatiskt uppdaterande iPhone 7 i Rosettasonden? Det du tror är framsteg handlar mer om att få dig att konsumera det senaste än några särskilt betydelsefulla framåsträvanden. iPhone i sig är en fantastisk uppfinning men alla dessa uppdateringar är mestadels lullull.

För en sådan som mig som är mer koncentrerad på att vara produktiv med mina datorer och enheter så är uppdateringar ett gissel som tilltagit i styrka på senare år. Jag har använt Apple sedan 1996 och jag vet av erfarenhet att alla hårdvarumodeller sedan decennier tillbaka har ett optimalt system som man nästan regelmässig kommer att ångra om man uppdaterar förbi. Numera kan man dessutom inte backa. Uppdateringar i ett system som fungerar bra är sällan särskilt produktivt utan kan mycket väl förstöra saker och generera långtråkigt felsökande och kaskaduppdateringar som hindrar arbetet. Ett system som fungerar bra uppdaterar jag enbart om det finns särskilda behov och inte utan att först undersöka att viktiga saker inte bryts.

Jag kan inte "visa" hur tjatet ser ut mer än som en skärmdump och det spelar ju ingen roll om du får se det (du har fått en närmat identisk kopia redan) för du vet ju faktiskt inte något om det här problemet egentligen eller hur?

Citat:

För en sådan som mig som är mer koncentrerad på att vara produktiv med mina datorer och enheter så är uppdateringar ett gissel som tilltagit i styrka på senare år.

Men du har tid att gnälla om påminnelser att uppdatera? Du hade haft mer tid att vara produktiv bara genom att dra igår uppdateringen till senaste iOS igår kväll när du gick och lade dig. Slå sen på autouppdateringar så är saken biff. Jag har 100-tals appar på min telefon och får högst någon enstaka gång i månaden propåer om att betygsätta appar.

En sak undrar jag....hur kan den komma åt mitt dator- eller mobilsystem (när locket är på eller mobilen avstängd) när det uppdateras på natten?

Ursprungligen av calinou:

En sak undrar jag....hur kan den komma åt mitt dator- eller mobilsystem (när locket är på eller mobilen avstängd) när det uppdateras på natten?

Om du har slagit av strömmen så det givetvis stopp men om datorn bara är i vila så startar den upp och uppdaterar. Det är trots allt styrt av mjukvara så det går att fixa;)

Ursprungligen av BlackSmp:

Om du har slagit av strömmen så det givetvis stopp men om datorn bara är i vila så startar den upp och uppdaterar. Det är trots allt styrt av mjukvara så det går att fixa;)

Hoppas då att det är bara deras mjukvara och ingen annan som installerar sig på mina enheter.

  • Medlem
  • 2017-01-04 19:42
Ursprungligen av torsig1967:

Eller tror du att det var en cool reklambyråsnubbe med senaste iOS som hittade Higgspartikeln på sin färskuppdaterade iPhone 7 med senaste apparna? Tror du att det sitter en automatiskt uppdaterande iPhone 7 i Rosettasonden?

Det vore häftigt om det vore så eftersom Rosetta lämnade jorden 2004 och Higgsbosonen upptäcktes 2012. Undrar i så fall varför Apple dröjt så länge med att lansera iPhone 7 för oss vanliga dödliga.

Ursprungligen av calinou:

...ingen annan som installerar sig på mina enheter.

Hur skulle det gå till?

Att macOS och iOS har möjlighet att uppdatera sig under vila betyder inte att vem som helst kan göra vad som helst med din enhet.

Bevaka tråden