Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Polisen får 10 tusen iPhone med egen app

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Förstår inte varifrån 6500kr per telefon kommer. Kan lika gärna vara 5000kr. Tror inte ngn förutom inköpare och Apple har ngn aning om priset. Likaså vad som ingår i det fasta priset - om/ifall/att. Fast i så fall skiljer det ju bara 15 miljoner.......... ?

Det är alltid tragiskt när myndigheter blir blåsta på enorma summor som vi skattebetalare står för - och det är nästan alltid IT-satsningar. Ty...beställarna är nötter som inte kan ett skit om IT. Man kan tuta i dom vad som helst...och ev. konsulter/expertpaneler som ska bedöma anbudet är ofta nötter dom också och vill inte bli avslöjade som ignoranta (även om dom känner på sig att det är något skumt så skulle deras frågor riskera att avslöja Kejsarens Nya Kläder...att dom inte har en susning så dom nickar bara instämmande och coolt vid presentationer dom fattar 30% av)...eller så är dom insyltade med företagen som säljer oci bias.

Jag har själv sett detta i mindre skala (t.ex. när Stockholms Stad köpte in "Skolwebben" - en veritabel katastrof av amatörism) - det var en blåsning på typ 10 millar och jämfört med polisens extrema slöseri.
En tidigare arbetsgivare blev också blåst (drygt en miljon plus tusentals meningslösa mantimmar och ett 50-tal tomma möten inom företaget) p.g.a. den IT-ansvarige fattade NOLL och inte tördes säga det (hur skulle hahn då försvara sin position om IT-ansvarig?) utan bara nickade "professionellt". När det gäller privata företag så skiter jag i det...men när MINA pengar (skatt) slösas bort p.g.a. inkompetens så blir jag sorgsen och arg.

Senaste STORA blåsningen - före denna - var väl när SL i Stockholm blev blåsta av australiensare på nästan en halv miljard. Den gången berodde det också på att ingen inom SL hade en susning om vad det handlade om på teknisk nivå.

Ursprungligen av Demiurgen:

Det är alltid tragiskt när myndigheter blir blåsta på enorma summor som vi skattebetalare står för - och det är nästan alltid IT-satsningar. Ty...beställarna är nötter som inte kan ett skit om IT. Man kan tuta i dom vad som helst...och ev. konsulter/expertpaneler som ska bedöma anbudet är ofta nötter dom också och vill inte bli avslöjade som ignoranta (även om dom känner på sig att det är något skumt så skulle deras frågor riskera att avslöja Kejsarens Nya Kläder...att dom inte har en susning så dom nickar bara instämmande och coolt vid presentationer dom fattar 30% av)...eller så är dom insyltade med företagen som säljer oci bias.

Jag har själv sett detta i mindre skala (t.ex. när Stockholms Stad köpte in "Skolwebben" - en veritabel katastrof av amatörism) - det var en blåsning på typ 10 millar och jämfört med polisens extrema slöseri.
En tidigare arbetsgivare blev också blåst (drygt en miljon plus tusentals meningslösa mantimmar och ett 50-tal tomma möten inom företaget) p.g.a. den IT-ansvarige fattade NOLL och inte tördes säga det (hur skulle hahn då försvara sin position om IT-ansvarig?) utan bara nickade "professionellt". När det gäller privata företag så skiter jag i det...men när MINA pengar (skatt) slösas bort p.g.a. inkompetens så blir jag sorgsen och arg.

Senaste STORA blåsningen - före denna - var väl när SL i Stockholm blev blåsta av australiensare på nästan en halv miljard. Den gången berodde det också på att ingen inom SL hade en susning om vad det handlade om på teknisk nivå.

Nu vet du/vi ju inte hur det är i detta fall - eller ? Skulle man ha den inställningen skulle ju utvecklingen stanna upp helt. Sällan man hör om/när satsningar går bra. Lite som i lumpen - ingen säger när något är bra - bara när det är dåligt. När det gäller skattepengar tycker jag det finns mycket större saker att vara bekymrad för..... Om vi " förutsätter " att detta är en bra upphandling - så är det väl toppen - ur flera synvinklar. Det tycker jag vi skall förutsätta - tills motsatsen bevisas. Dom får i alla fall mina skattepengar till detta. Kan betalas genom lite mindre fallskärmar och pensioner till massa politiker. ?

  • Medlem
  • 2016-05-21 16:36
Ursprungligen av adress@mac:

Nu vet du/vi ju inte hur det är i detta fall - eller ? Skulle man ha den inställningen skulle ju utvecklingen stanna upp helt. Sällan man hör om/när satsningar går bra. Lite som i lumpen - ingen säger när något är bra - bara när det är dåligt. När det gäller skattepengar tycker jag det finns mycket större saker att vara bekymrad för..... Om vi " förutsätter " att detta är en bra upphandling - så är det väl toppen - ur flera synvinklar. Det tycker jag vi skall förutsätta - tills motsatsen bevisas. Dom får i alla fall mina skattepengar till detta. Kan betalas genom lite mindre fallskärmar och pensioner till massa politiker. ?

Hear, hear!

Ursprungligen av PaO:

Har dessa poliser tjänstetelefon redan?

Nej. Majoriteten har mest troligt inte en tjänstetelefon innan.

Jag är verkligen inte teknikfientlig, tvärtom! De nya telefonerna och nya apparna kommer verkligen att användas på fältet! Min poäng är, som en del missade här i forumet, är att samma effekt hade kunnat uppnås till en bråkdel av kostnaden! Dvs inköp av "patrull-bundna" telefoner. Inte personliga.

Ursprungligen av iTiger:

Nej. Majoriteten har mest troligt inte en tjänstetelefon innan.

Jag är verkligen inte teknikfientlig, tvärtom! De nya telefonerna och nya apparna kommer verkligen att användas på fältet! Min poäng är, som en del missade här i forumet, är att samma effekt hade kunnat uppnås till en bråkdel av kostnaden! Dvs inköp av "patrull-bundna" telefoner. Inte personliga.

Du menar alltså att man missat det helt. I så fall skulle det vara oroande. Innan man sett hela specen - inköpet och tanken där bakom - kanske man ändå skall vara försiktig. Var/är det onödigt eller ännu värre fel - så kommer det fram. Hoppas och tror att kompetensen finns - och även syftet med det hela. Men vad vet jag. Har ändå förtroende för polisen och deras agerande intill motsatsen bevisas. Har en bekant som sedan 6 månader är med och utreder polisen och deras omorganisation. Finns ju myndigheter som sysslar med sådant också.
Även Riksrevisionen har ju ett finger med i spelet. Telefonerna kanske inte är " så personliga" när det kommer till kritan. Det vet vi inte heller något om. Det syns ju bara för den som har hela bilden av det hela.
Kanske får vi återkomna till detta när det " klarnat" lite mera om utfallet. ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-21 18:47
Ursprungligen av iTiger:

Nej. Majoriteten har mest troligt inte en tjänstetelefon innan.

Jag är verkligen inte teknikfientlig, tvärtom! De nya telefonerna och nya apparna kommer verkligen att användas på fältet! Min poäng är, som en del missade här i forumet, är att samma effekt hade kunnat uppnås till en bråkdel av kostnaden! Dvs inköp av "patrull-bundna" telefoner. Inte personliga.

Låter klokt en telefon till varje patrull. Prioritet vore ju att betala en mera anständig lön till medarbetarna och visa på en klar framtida löneskala till polisens fotfolk för att öka moralen och intresset för yrket, sen kan man väl köpa in alla iPhones i alla färger man önskar om pengar finns över.

Klart dom flesta offentliga satsningarna går bra och är rena, kompetenta och sunda. Men vad har det med detta att göra? Det som funkar funkar...det är när skattemedel flyter iväg p.g.a. vad jag tidigare skrev som alla sunda demokratier och medborgare SKA reagera.
I Sverige är det för mycket flum och ansvariga riskerar INGENTING när det går åt skogen. Det är därför jag misstänker att det går åt skogen oftare i Sverige än genomsnittet i västeuropa t.ex.
I USA har man tuffare kontroll på offentliga medel - både statligt och delstatligt. Om t.ex. en IT-satsning inom en tung myndighet flippar iväg flera hundra millar och det blir ingenting...så får ansvariga kicken. Denna konsekvens och ansvar gör att ansvariga är rädda för att skyffla skattemedel utan att trippelkolla att man får en LEVERANS.

Allt detta är logiskt - kallas för "incitament". Att alla länder på hela jorden är likadana och att det är exakt lika mycket svinn av skattemedel är bara trams. Klart det finns skillnader och skillnaderna ÄR kopplade till ansvarigas personliga risk om avsked eller degradering.

Jag diggar det offentliga och jag efterlyser bara BRA upphandlingar. That's all.

Ursprungligen av iTiger:

Nej. Majoriteten har mest troligt inte en tjänstetelefon innan.

Jag är verkligen inte teknikfientlig, tvärtom! De nya telefonerna och nya apparna kommer verkligen att användas på fältet! Min poäng är, som en del missade här i forumet, är att samma effekt hade kunnat uppnås till en bråkdel av kostnaden! Dvs inköp av "patrull-bundna" telefoner. Inte personliga.

Det hade inte funkat i praktiken. Alla slagningar ska ju bindas till en användare. Hörde på min mPMF utbildning att polisen inte tog kostnaden själv, utav det ska ha varit med hjälp från EU där de bidrog med en slant.

Jag gillar min telefon, det har gjort mitt arbete så mycket lättare när det stoppas och kontrolleras. Att det kostade mycket pengar är en sak. Men hur mycket kostar inte personer på RLC som ska göra slagningar åt kollegor ute på fältet.

Ursprungligen av Christiaans:

Det hade inte funkat i praktiken. Alla slagningar ska ju bindas till en användare. Hörde på min mPMF utbildning att polisen inte tog kostnaden själv, utav det ska ha varit med hjälp från EU där de bidrog med en slant.

Jag gillar min telefon, det har gjort mitt arbete så mycket lättare när det stoppas och kontrolleras. Att det kostade mycket pengar är en sak. Men hur mycket kostar inte personer på RLC som ska göra slagningar åt kollegor ute på fältet.

Min tanke va först också att det kanske är personliga telefoner för att alla sökningar ska kunna spåras till en person så de inte missbrukas.
Men det borde väl gått att lösa med nått login på appen? Fungerar det inte med login så är det väl klart att den ska vara personlig, känns som det hade varit risk att det hade sökts lite i onödan annars.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-23 23:51

Jag vet inte, men har inte polisen personliga tjänstevapen? Då tycker jag det är konsekvent och i övrigt effektivast att de har personlig tjänstetelefon. Kul att höra direkt av @Christiaans hur det upplevs. Jag tror att det är klokt investerade pengar, som sagt en liten del av totalbudgeten för lag och ordning och som troligen betalar sig i effektivitet. Men @iTigers upplevelse av sin arbetsgivare som ett sjunkande skepp bekymrar mig. Det är ingen bra arbetsmiljö.

Ursprungligen av Demiurgen:

Klart dom flesta offentliga satsningarna går bra och är rena, kompetenta och sunda. Men vad har det med detta att göra? Det som funkar funkar...det är när skattemedel flyter iväg p.g.a. vad jag tidigare skrev som alla sunda demokratier och medborgare SKA reagera.
I Sverige är det för mycket flum och ansvariga riskerar INGENTING när det går åt skogen. Det är därför jag misstänker att det går åt skogen oftare i Sverige än genomsnittet i västeuropa t.ex.
I USA har man tuffare kontroll på offentliga medel - både statligt och delstatligt. Om t.ex. en IT-satsning inom en tung myndighet flippar iväg flera hundra millar och det blir ingenting...så får ansvariga kicken. Denna konsekvens och ansvar gör att ansvariga är rädda för att skyffla skattemedel utan att trippelkolla att man får en LEVERANS.

Allt detta är logiskt - kallas för "incitament". Att alla länder på hela jorden är likadana och att det är exakt lika mycket svinn av skattemedel är bara trams. Klart det finns skillnader och skillnaderna ÄR kopplade till ansvarigas personliga risk om avsked eller degradering.

Jag diggar det offentliga och jag efterlyser bara BRA upphandlingar. That's all.

Kan hålla med om en del du skriver. Men aldrig att man skall förutsätta att en upphandling gått snett - redan innan eller under det att den görs. Måste finnas mängder med upphandlingar - förmodligen dom flesta - som går bra. Det måste dessutom göras - eller vad är alternativen. Det går ju även att ta reda på hur denna gick - om intresse finns. Kanske är det så att många reagerar just för att det är iPhone och Apple.
Hade det varit Sony - kanske det låtit - eller inte alls - annorlunda....... ?

Ursprungligen av Sledde:

Min tanke va först också att det kanske är personliga telefoner för att alla sökningar ska kunna spåras till en person så de inte missbrukas.
Men det borde väl gått att lösa med nått login på appen? Fungerar det inte med login så är det väl klart att den ska vara personlig, känns som det hade varit risk att det hade sökts lite i onödan annars.

Jo... det kan säkert vara en faktor som talar för personliga telefoner. Men med personlig inloggning så hade det ändå vart kontroll på vem som gör slagningarna.

Säger det igen... jag är FÖR själva teknikstödet! Har under mina år vid Polisen aldrig sett ett så bra system (mPMF) som det här! Det är verkligen genomtänkt och verkar funka bra! Man minns tillbaka till alla tekniska fadäser och får rysningar... Mobasa, PUST, "taktiska nummer" etc.

Minns speciellt när hela myndigheten stolt deklarerade att man skulle köpa in "smart-boards". Inköpet gjordes (dom var skitdyra då!) men man glömde kolla mjukvaran. Det visade sig att mjukvaran inte gick att använda på myndighetens datorer. Så nu har vi världens dyraste whiteboards!

Ursprungligen av iTiger:

Jo... det kan säkert vara en faktor som talar för personliga telefoner. Men med personlig inloggning så hade det ändå vart kontroll på vem som gör slagningarna.

Hej,

Intressant tråd. Jag är arkitekt i mobilitetsteamet och kan bara säga att vi jobbar väldigt noggrant med alla detaljer i lösningen. Säkerheten står alltid högst upp på agendan och styr det mesta vi gör och våra teknikval.

Utan att förklara exakt varför vill jag nämna att delade devicer är inte en särskild säker lösning. Kanske billigare men även det ställer vi i fråga. En personlig sak hanterar man mycket mer försiktig än en annonym delad där man själv inte måste ta ansvar. Dessutom är det i princip samma problem som om vilken kiosk som helst skulle kunna dela ut pass till dig. Det funkar inte pga kraven på äkthet som uppfylls genom fysiska närvaro när identiteten framställs. Delade device skulle aldrig ha samma tydliga knytning till ägaren och alla tekniska lösningar för förbättring av det tillför krångliga momenter till en arbetspass som är redan ansträngde nog.

Vi är ett cross funktional team (två faktiskt) utan konsulter som brinner för att ta fram den bästa lösningen för våra användare utan politik och med en ytterst agil metod. För att leverera nytta har vi tätt kontakt hela tiden med våra poliser hela tiden.

Två appar igång, ca. två till till årets slut, bl.a. rn lösning som kommer troligen revolutionera kommunikation inom polisen. Egenutvecklad med engagemang, på ett modernt sätt och i aktivt utbyte med andra myndigheter i Europa.

Jag kommer inte gå i detaljer här, så försök inte pressa mig. Vi kanske träffas på nästa CocoaHeads möte istället.

Citat:

Vi är ett cross funktional team (två faktiskt) utan konsulter som brinner för att ta fram den bästa lösningen för våra användare utan politik och med en ytterst agil metod. För att leverera nytta har vi tätt kontakt hela tiden med våra poliser hela tiden.

Två appar igång, ca. två till till årets slut, bl.a. rn lösning som kommer troligen revolutionera kommunikation inom polisen. Egenutvecklad med engagemang, på ett modernt sätt och i aktivt utbyte med andra myndigheter i Europa.

Det känns betryggande att veta att polismyndigheten ännu inte sjunkit så lågt att man varit tvungen att skära på floskelproduktionen.

Ursprungligen av GustafMA:

Det känns betryggande att veta att polismyndigheten ännu inte sjunkit så lågt att man varit tvungen att skära på floskelproduktionen.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-10-19 09:14

Jag är mest fundersam över iCloud. Den funktionen skulle väl i teorin ge NSA tillgång till allt som sker på telefonen? Kommer telefonerna att vara förhindrade att använda iCloud, eller är det bara de specifika polisapparna som ska vara säkrade?

I övrigt så tror inte heller jag att det spelar någon roll om kostnaden är 65 millioner eller 20 millioner. Utvecklingen av de här apparna och underhållet är säkert en större budgetpost. Dessutom är de millionerna en piss i havet i polisens budget.

Jag håller dessutom med @pardeike, en personlig ägodel tar man mycket bättre hand om. Jag vet om storbönder som låter sina anställda välja traktor fritt! Eftersom om de får det märke de gillar så kommer de helt enkelt att ta hand om den, jämfört med att bara bli satt på en "arvetraktor" av den personens "hatmärke". I det här fallet blir det ju tråkigt för de som föredrar Androidtelefoner, men i Sverige är vi ju ganska iPhoneiserade så ur den aspekten tror jag det är rätt val så länge man väljer att bara stödja en plattform.

Ursprungligen av andas:

Jag är mest fundersam över iCloud. Den funktionen skulle väl i teorin ge NSA tillgång till allt som sker på telefonen? Kommer telefonerna att vara förhindrade att använda iCloud, eller är det bara de specifika polisapparna som ska vara säkrade?

iOS gör det ganska lätt att exkludera iCloud. Vi har våra egna appar med rätt inställningar. Privat bruk är faktiskt något vi har identifierad som något som öka säkerhet. Annars åker privata telefonen fram och där har vi absolut ingen kontroll över polisiär innehåll. Den delningen gör att vi använder alla riktlinjer för att härda sandboxen och vi använder så klart Secure Enclave för att lagra krypteringsnycklar. Vi har våran egen Kamera som inte lägger bilder i kamerarulle och förhindra därmed synkningen också.

Ursprungligen av pardeike:

Hej,

Intressant tråd. Jag är arkitekt i mobilitetsteamet och ...

Kul! Riktigt kul med någon som kan något och har erfarenhet

Bevaka tråden