Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

double commander i stället för finder

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av reboot81:

Ett problem man slipper med El Capitan (SIP). Men, skulle det ändå hända så är det ju bara att ladda in en färsk säkerhetskopia, för det har väl alla?

Jo, om man är erfaren etc så är det inga problem

Ursprungligen av CekariYH:

Nej, på min Mac så jag kan köra både OSX och Win10 samtidigt.
Dela gärna av dig av denna utsago, för det bästa jag hitta är det jag visar på bilden.

Jag kan tyvärr inte bekräfta eftersom det är tips från ett annat forum.
Ang: Path Finder OSX skulle det vara intressant ifall du kan visa film om hur du gör för att flytta enstaka filer från en undermapp till en annan undermapp i ett svep - (utan omvägar). Det är det jag vill kunna göra i Finder vilket är omöjligt. Räddningen vad gäller bildfilerna har varit att kunna göra det i LR annars hade det varit mycket rörigt att hålla ordning bland alla tusentals bilder. Jag kan inte förstå hur ni klarar er alla med Finder att få ordning på alla mappar och filer.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-13 10:34
Ursprungligen av calinou:

Jag kan tyvärr inte bekräfta eftersom det är tips från ett annat forum.
Ang: Path Finder OSX skulle det vara intressant ifall du kan visa film om hur du gör för att flytta enstaka filer från en undermapp till en annan undermapp i ett svep - (utan omvägar). Det är det jag vill kunna göra i Finder vilket är omöjligt. Räddningen vad gäller bildfilerna har varit att kunna göra det i LR annars hade det varit mycket rörigt att hålla ordning bland alla tusentals bilder. Jag kan inte förstå hur ni klarar er alla med Finder att få ordning på alla mappar och filer.

Inte omöjligt. Flytta filer: dra och släpp mellan två mappar. Antingen mellan två flikar, två fönster eller genom att hålla inne musknappen och navigerar med musen, när man är över en mapp så trycker man mellanslag och mappen öppnas. Släpp när man är framme i önskad mapp.
Se till att importera bilder korrekt från början så behöver du inte flytta filer i LR. Efter det finns det inget behov av att flytta filer. Av mina tusentals bildfiler har jag flyttat en i LR, bara för att prova.

Ok, skulle varit kul att se hur det kan se ut om man vet mer än jag ang map-träd.

Märka ut vilka filer som ska flyttas/kopieras kan du väl?

Flytta filer i ett svep kan du i Finder:

På samma HDD flyttas filer automatiskt från en mapp till en annan när du dra med musen. Vill du kopiera filen istället för flytta håller du ner ALT innan du släpper med musen (ett grönt plustecken framträder).

Flytta till annat media (HDD, USB-sticka etc) Dra med musen och innan du släpper håll ner CMD så försvinner plustecknet och filen/filerna flyttas istället.

Funkar likadant på Path Finder och dom flesta andra om inte all OSX appar som har med detta att göra

Blir avstickare nu men så här kan det se ut.

För att få det så här så väljer man bara visa detaljer.

Ursprungligen av Borttaget:

Blir avstickare nu men så här kan det se ut.

http://dl.dropbox.com/s/nhw5gtxccjfnxes/Screen%20Shot%202016-01-13%20at%2011.22.14.png?dl=0

För att få det så här så väljer man bara visa detaljer.

Var fanken då, hittar inte det alternativet????

Senast redigerat 2018-07-23 13:57
Ursprungligen av CekariYH:

Var fanken då, hittar inte det alternativet????

Här har du hur.

Men sen återgår vi till det tråden handlade om

Ursprungligen av Borttaget:

Blir avstickare nu men så här kan det se ut.

http://dl.dropbox.com/s/nhw5gtxccjfnxes/Screen%20Shot%202016-01-13%20at%2011.22.14.png?dl=0

För att få det så här så väljer man bara visa detaljer.

Är detta en vy av Path Finder OSX?

Senast redigerat 2018-07-23 13:58
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-13 16:21
Ursprungligen av calinou:

Är detta en vy av Path Finder OSX?

Nej det är som det står överst: Windows (explorer).

Ursprungligen av CekariYH:

För att visa det faktiskt går att jobba så som det ser ut där och lika enkelt som du vill ha det om du bara tittar och lär dig vad du faktiskt ser.
Hur ställer du in det så att det ser ut som på din bild? Jag kanske är dum, men inte lyckats med att se ut så varken i OSX eller i Win10

Kan du då visa mig en sådan liknande vy - fast - i Path Finder som @Borttaget visar på inlägg 35?

Senast redigerat 2018-07-23 13:58
Ursprungligen av calinou:

Kan du då visa mig en sådan liknande vy - fast - i Path Finder som @Borttaget visar på inlägg 35?

Nej!

Senast redigerat 2018-07-23 13:58
Ursprungligen av CekariYH:

Nej!

Då är Path Finder inte heller lämplig eftersom den ser inte alls ut som jag eftersträvar.

Ursprungligen av reboot81:

Inte omöjligt. Flytta filer: dra och släpp mellan två mappar. Antingen mellan två flikar, två fönster eller genom att hålla inne musknappen och navigerar med musen, när man är över en mapp så trycker man mellanslag och mappen öppnas. Släpp när man är framme i önskad mapp.
Se till att importera bilder korrekt från början så behöver du inte flytta filer i LR. Efter det finns det inget behov av att flytta filer. Av mina tusentals bildfiler har jag flyttat en i LR, bara för att prova.

Ursprungligen av CekariYH:

Ok, skulle varit kul att se hur det kan se ut om man vet mer än jag ang map-träd.

Märka ut vilka filer som ska flyttas/kopieras kan du väl?

Flytta filer i ett svep kan du i Finder:

På samma HDD flyttas filer automatiskt från en mapp till en annan när du dra med musen. Vill du kopiera filen istället för flytta håller du ner ALT innan du släpper med musen (ett grönt plustecken framträder).

Flytta till annat media (HDD, USB-sticka etc) Dra med musen och innan du släpper håll ner CMD så försvinner plustecknet och filen/filerna flyttas istället.

Funkar likadant på Path Finder och dom flesta andra om inte all OSX appar som har med detta att göra

Visserligen går det skapligt att flytta filer mellan huvudmappar dock inte så smidigt från den invecklad mappstruktur som jag har. Vilket har inneburit innefektivt arbete i och med att filerna flyttas från en mapp / mellanlandar till skrivbordet / för att sedan flyttas till önskade mapp.

Men jösses, öppna båda mapparna med Finder i varsit fönster och sen läs på ovan hur du flyttar respektive kopierar i inlägg #34.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-13 19:41
Ursprungligen av calinou:

Visserligen går det skapligt att flytta filer mellan huvudmappar dock inte så smidigt från den invecklad mappstruktur som jag har. Vilket har inneburit innefektivt arbete i och med att filerna flyttas från en mapp / mellanlandar till skrivbordet / för att sedan flyttas till önskade mapp.

Dra filen direkt från A till B då så slipper du den onödiga mellanlandningen. Och en invecklad mappstruktur skulle jag aldrig orka leva med. Ändra om och ge dig själv ett logiskt system. Tar tid ja, men betalar sig i längden.

EDIT: så här (bl.a.) flyttar jag filer i Finder:

Senast redigerat 2016-01-13 20:29

Så här kan det se ut i Path Finder, men att ha som i Windows nä, det är för stökigt för mig. Sen kan du dra från ena till den andra eller bara inom den vänstat delen eller högra om du vill det, jäkligt enkelt om man tar sig tid att lära sig hur det funkar.
Glöm int använda ALT eller CMD innan du släpper musknappen så det blir rätt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-13 20:30
Ursprungligen av CekariYH:

Så här kan det se ut i Path Finder, men att ha som i Windows nä, det är för stökigt för mig. Sen kan du dra från ena till den andra eller bara inom den vänstat delen eller högra om du vill det, jäkligt enkelt om man tar sig tid att lära sig hur det funkar.
Glöm int använda ALT eller CMD innan du släpper musknappen så det blir rätt.

Erbjuder PathFinder alternativa sätt att flytta filer?

Ursprungligen av reboot81:

Erbjuder PathFinder alternativa sätt att flytta filer?

Eh, vad menar du?

Ursprungligen av CekariYH:

Så här kan det se ut i Path Finder, men att ha som i Windows nä, det är för stökigt för mig. Sen kan du dra från ena till den andra eller bara inom den vänstat delen eller högra om du vill det, jäkligt enkelt om man tar sig tid att lära sig hur det funkar.
Glöm int använda ALT eller CMD innan du släpper musknappen så det blir rätt.

Är det olika enheter i varje fönster? Avsedd för FTP?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-13 21:02
Ursprungligen av CekariYH:

Eh, vad menar du?

TS har nämnt två saker med Finder, svårt att överblicka och svårt att flytta mappar/filer. PF verkar inte ge mycket mer överblick (förutom brödsmulorna). Erbjuder PF andra sätt att flytta filer än vad Finder gör? Klipp&klistra?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-13 21:04
Ursprungligen av calinou:

Är det olika enheter i varje fönster? Avsedd för FTP?

Kolla vad som listas under Enheter upp till vänster, se sedan vad han skrivit i rött längst ner. G-Drive och Mac SSD, två olika enheter.

Ursprungligen av reboot81:

TS har nämnt två saker med Finder, svårt att överblicka och svårt att flytta mappar/filer. PF verkar inte ge mycket mer överblick (förutom brödsmulorna). Erbjuder PF andra sätt att flytta filer än vad Finder gör? Klipp&klistra?

Nog lättare att läsa om appen själva: http://www.cocoatech.com/pathfinder/

Ja, med högerklick precis som i Finder kan du klippa och klistra dessutom finns en speciell "låda" dit du kan dra filer från olika mappar sen kan du dra allt i den lådan till en annan map.

Men, det finns en massa annat som iaf jag använder då flytta filer är så elementärt att jag bara öppnar 2 Finderfönster och drar över filer, som tex jämföra och synka mappar, jämföra filer etc etc.

Ursprungligen av CekariYH:

Nog lättare att läsa om appen själva: http://www.cocoatech.com/pathfinder/

Tack för länken! Det är som jag kan tyda av filmerna en avancerad app med många funktioner. Tyvärr passar den inte mina behov.

Provat göra två genvägar på skrivbordet som öppnar huvudmappen som du vill dra ifrån och den andra dit du vill dra till så behöver du bara bläddra i dom eller har du spridit allt till en massa olika ställen så att det inte finns en logisk trädstruktur?

Ursprungligen av calinou:

Tack för länken! Det är som jag kan tyda av filmerna en avancerad app med många funktioner. Tyvärr passar den inte mina behov.

Dom flesta/alla externa filhanterare är nog mer avancerade än man kanske behöver just nu men det fina med dom är att man behöver bara använda det man vill och just FPat Finder har ju mycket inställningar om hur det ska se ut etc. Tar en stunda att lära sig men det är det värt.

Tror du som jag gjorde när jag kom från Windows, krånglar till det i onödan. Finder är bra bara man lärt sig hur man jobbar i det.
Tex, vet att att du öppnar fler fönster för Finder genom att högerklicka på Finderikonen i Dockan och Finder också kan visa två paneler från olika ställen i ett fönster?

Ursprungligen av CekariYH:

Provat göra två genvägar på skrivbordet som öppnar huvudmappen som du vill dra ifrån och den andra dit du vill dra till så behöver du bara bläddra i dom eller har du spridit allt till en massa olika ställen så att det inte finns en logisk trädstruktur?

Nu gjorde jag något dumt. Jag skulle testa som du beskriver ovan och började med att flytta min mapp "dokument" från Finder till skrivbordet och mappen försvann i ett moln. Den finns inte på skrivbordet. Var har den hamnat?

Standard mappar som Finder har ska man inte flytta och jag tror du drog den mappen som fanns i Dockan och gör man så försvinner ikonen från Dockan, eller så drog du bort Dokument från sidofältet i Finder, ung. samma sak som med Dockan.

Öppna Finder, gå till din HemmaMap (vad den nu heter hos dig) i sidofältet så bör Dokumentmappen finnas där till höger.

Hemmamappen är den som ser ut som ett litet hus.

Du ska inte lägga mappar direkt på skrivordet utan göra genvägar genom att dra en map till skrivbordet och inna du släpper musknappen håller du in ALT+CMD (två tangenter och inte plus tangenten också) och släpper musknappen så blir det en genväg som du kan dubbelklicka på för att komma till den mappen.

Genvägar märks med en liten pil i nedre västra hörnet på ikonen.

Ursprungligen av CekariYH:

Standard mappar som Finder har ska man inte flytta och jag tror du drog den mappen som fanns i Dockan och gör man så försvinner ikonen från Dockan, eller så drog du bort Dokument från sidofältet i Finder, ung. samma sak som med Dockan.

Öppna Finder, gå till din HemmaMap (vad den nu heter hos dig) i sidofältet så bör Dokumentmappen finnas där till höger.

Hemmamappen är den som ser ut som ett litet hus.

Mappen var under favoriter. Jag har hittat den med ikonen som ser ut som ett hus. Då har jag bläddrat där och mappen dokument finns där. Hur lägger jag tillbaka den i fältet till vänster/under favoriter?

Bevaka tråden