Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad Apple bör göra 2016

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .

When I Wish Upon a Star 4:

Tum och upplösning iPhone 7

  • iPhone 7+: 5.5 tum - 1920 × 1080 pixlar (Samma)

  • iPhone 7: 4.7 tum - 1920 × 1080 pixlar (Ny upplösning)

  • iPhone 7c: 4.1 tum - 1334 × 750 pixlar (Ny tum och ny upplösning)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-03 01:08
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag har aldrig tänkt på att det är os x som är bekymret att spel ofta väljs bort därifrån utan har alltid tänkt att alla väljer PC till spel.
Därav utvecklas knappt några få spel till dess os.
Men är väl en blandning av båda antar jag.

Innan Intel-övergången var man låst till ett minimalt utbud spel. I och med Intel-övergången och att Apples plattform växt har fler spel kommit helt klart men utbudet bleknat jämfört Windows. Att köra dual-boot med OSX och Windows öppnar "den andra sidan" utan problem men idag har Apple mer eller mindre "dödat" detta genom väldigt dumt konfigurerad hårdvara som vi gått igenom här.

Idag har även OSX överlag horribel prestanda i spel jämfört med Windows vilket också varit en förhoppning Apple löser. Nu satsar de på Metal vilket är intressant men varför inte sats på en standard likt kommande Vulcan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-03 01:13
Ursprungligen av Mackan1984:

Det finns ju detta alternativet också om man ändå spelar på en fast plats.

http://youtu.be/VX8Y2NWs7vg

Testade att sätta ihop ett externt grafikkort efter en dansks recept på komplett.se och landade på drygt 4500 för ett grafikkort på 2 gb och en kostnad på 1500 för kortet.
Chassit går på runt 2200.
Då kan man alltid byta grafikkort i framtiden med.

https://odd-one-out.serek.eu/thunderbolt-2-eg...

Stökig lösning. Jag hoppas för 2016 blir ett år när Thunderbolt 3 anamas och att Apple verkligen anammar möjligheterna här. Thunderbolt Display 5K med en proper hub och inbyggd eGPU.

  • Medlem
  • 2016-01-03 08:22
Ursprungligen av Chaosstar:

When I Wish Upon a Star 4:

Tum och upplösning iPhone 7

  • iPhone 7+: 5.5 tum - 1920 × 1080 pixlar (Samma)

  • iPhone 7: 4.7 tum - 1920 × 1080 pixlar (Ny upplösning)

  • iPhone 7c: 4.1 tum - 1334 × 750 pixlar (Ny tum och ny upplösning)

Håller helt med och OLED så svärtan och batteritid blir bättre

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2016-01-03 20:44
Ursprungligen av Chaosstar:

Ja om alla bärbara Macar skulle få fingeravtrycksläsare så skulle den behöva sitta någonstans om den inte istället byggs in i trackpaden som jag föreslår.

Nej iTunes skulle behöva delas upp i flera program (eller ändras på annat sätt), iTunes har växt till en okontrollerbar jätte för Apple, nån typ av lösning behövs. Tror många håller med mig där.

Även om de inte bygger in det in i trackpadden så behövs det ingen extra knapp, varför skulle du behöva det? Ska du skicka morsesignaler med som bekräftar ditt avtryck?

Jag finner inget dåligt med iTunes, skulle bara vara sämre att sprida ut det på fler program än att ha allt samlat på ett ställe.

Ursprungligen av Chaosstar:

When I Wish Upon a Star 4:

Tum och upplösning iPhone 7

  • iPhone 7+: 5.5 tum - 1920 × 1080 pixlar (Samma)

  • iPhone 7: 4.7 tum - 1920 × 1080 pixlar (Ny upplösning)

  • iPhone 7c: 4.1 tum - 1334 × 750 pixlar (Ny tum och ny upplösning)

Varför skulle ny högre upplösning behövas? Det behövs absolut inte på så små skärmar, det gör ingen som helst skillnad på dem.

Ursprungligen av PaO:

Håller helt med och OLED så svärtan och batteritid blir bättre

OLED är inte så bra egentligen, det enda positiva är lite längre batteritid, men den är så försumbar att det kvittar.

jag skulle vilja två saker 1) Att iTunes splittras upp i flera program 2) flashlagring i iMac. När det gäller sistnämnda punkten totalvägrar jag att köpa en stationär Mac för 20k som i normalanvändning är segare än en 4 år gammal Macbook Air.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-04 01:09
Ursprungligen av EdvinT:

jag skulle vilja två saker 1) Att iTunes splittras upp i flera program 2) flashlagring i iMac. När det gäller sistnämnda punkten totalvägrar jag att köpa en stationär Mac för 20k som i normalanvändning är segare än en 4 år gammal Macbook Air.

Jo tack, Apples snålhet gällande lagring borde de verkligen se över 2016.

  • Medlem
  • 2016-01-04 01:54
Ursprungligen av Exteron:

Även om de inte bygger in det in i trackpadden så behövs det ingen extra knapp, varför skulle du behöva det? Ska du skicka morsesignaler med som bekräftar ditt avtryck?

Jag finner inget dåligt med iTunes, skulle bara vara sämre att sprida ut det på fler program än att ha allt samlat på ett ställe.

Varför skulle ny högre upplösning behövas? Det behövs absolut inte på så små skärmar, det gör ingen som helst skillnad på dem.

OLED är inte så bra egentligen, det enda positiva är lite längre batteritid, men den är så försumbar att det kvittar.

Senast idag jämförde jag en 6Plus med en 6:a
Skärmen på 6:an hade varit bättre med full HD.
Lägger du dessutom 6:an bredvid en OLED skärm med hög upplösning från ledande tillverkare 2015 och kör tex samma Youtube klipp på båda så ser man ännu större skillnad. Tyvärr alla som säger att 6:an har en fantastisk skärm har inte jämfört i verkligheten (och då menar jag som helhet inte enbart upplösning)

Läs denna från Display material
http://www.displaymate.com/iPhone6_ShootOut.h...

Ursprungligen av PaO:

Senast idag jämförde jag en 6Plus med en 6:a
Skärmen på 6:an hade varit bättre med full HD.
Lägger du dessutom 6:an bredvid en OLED skärm med hög upplösning från ledande tillverkare 2015 och kör tex samma Youtube klipp på båda så ser man ännu större skillnad. Tyvärr alla som säger att 6:an har en fantastisk skärm har inte jämfört i verkligheten (och då menar jag som helhet inte enbart upplösning)

Läs denna från Display material
http://www.displaymate.com/iPhone6_ShootOut.h...

Jag tycker att mellan en iPhone 6s eller 6s plus eller s6 så var skillnaden inte tillräckligt dramatisk faktiskt.
Var inne på Elgiganten i helgen och bara titta lite på alla tre.
Visserligen körde jag inte samma videoklipp men tycker att Om det gjort så stor skillnad borde man ha sett det utan att köra samma klipp.

Upplösningen kan iaf vara fullhd på sexan för att det bara ska vara fullhd 2016

Ursprungligen av Exteron:

Även om de inte bygger in det in i trackpadden så behövs det ingen extra knapp, varför skulle du behöva det? Ska du skicka morsesignaler med som bekräftar ditt avtryck?

Nej ingen knapp, men en fingeravtrycksläsare (som tar lika mycket plats som en knapp), så att ha den inbyggda trackpaden vore såklart snyggt och smidigt.

When I Wish Upon a Star 5:

iOS:

  • Dark mode i iOS.

  • Platsbaserade inställningar.

  • Anpassningsbart kontrollcenter.

  • Möjlighet att ha kvar ”notifications” efter att man loggat in med Touch ID.

  • Inte hoppa ifrån 3G/4G då iOS kopplar upp mot ett nätverk utan internatåtkomst och direkt hoppa till 3G/4G om nätverket tappar internetuppkopplingen (eller om den är mycket långsammare) givetvis helt sömnlöst.

  • Möjlighet att byta ut ”standard” appar (default apps).

  • En bättre hälsoapp.

  • Ett mer utvecklat statusfält (upptill på skärmen).

  • Möjlighet till alltid synligt statusfält.

  • Möjlighet att flytta runt appar över hela ”rutnätet” och ha tomma platser.

  • Fler systemintegrerade Appar (utöver: FB, Twitter, Flickr).

  • Fler appar på varje mappsida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-04 10:19
Ursprungligen av Chaosstar:

When I Wish Upon a Star 5:

iOS:

  • Dark mode i iOS.

Just ja, ett propert Dark Mode till OSX. Man sa man skulle lansera det i och med OSX 10.10 men man lixom slutade halvvägs igenom. Dark Mode för OSX bör bara system-wide så ALLA fönster följer ett Dark Mode tema a la Final Cut Pro X. Nu får man ett otroligt fult och splittrat system med den så kallade "Dark Menu Bar and Dock".

Apple borde även pollera hur OSX ser ut.

- Use grey-scale transparency

Ovan vore ett enormt bra val tillsammans med ett "Dark Mode" där all transparens mellan fönster blir gråskala istället för som idag, men färgglada. Det leder till en mer enhetlig miljö där fönstret du jobbar med faktiskt får fokus då ögat kommer dras till färg (istället för likt nu där man blir förvirrad av all färg från underliggande fönster - WHY IS MAIL PINK!?).

- Advanced window-management

Låt oss även ha kontroll över fönster i OSX på ett bättre sätt. Jag kör ett tredjeparts-program som heter "MOOM" som löser under för att hantera fönster. Detta borde finnas med out of the box.

- Full Screen apps done right

Fortfarande är detta ganska useless och förvirrande löst.

Scrolling

Naturlig scrolling på Apple-tv fjärren.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2016-01-04 14:35
Ursprungligen av Erik.dv:

Just ja, ett propert Dark Mode till OSX. Man sa man skulle lansera det i och med OSX 10.10 men man lixom slutade halvvägs igenom. Dark Mode för OSX bör bara system-wide så ALLA fönster följer ett Dark Mode tema a la Final Cut Pro X. Nu får man ett otroligt fult och splittrat system med den så kallade "Dark Menu Bar and Dock".

Apple borde även pollera hur OSX ser ut.

- Use grey-scale transparency

Ovan vore ett enormt bra val tillsammans med ett "Dark Mode" där all transparens mellan fönster blir gråskala istället för som idag, men färgglada. Det leder till en mer enhetlig miljö där fönstret du jobbar med faktiskt får fokus då ögat kommer dras till färg (istället för likt nu där man blir förvirrad av all färg från underliggande fönster - WHY IS MAIL PINK!?).

- Advanced window-management

Låt oss även ha kontroll över fönster i OSX på ett bättre sätt. Jag kör ett tredjeparts-program som heter "MOOM" som löser under för att hantera fönster. Detta borde finnas med out of the box.

- Full Screen apps done right

Fortfarande är detta ganska useless och förvirrande löst.

Fast han skrev ju "Dark mode i iOS", ingenting om OSX som du svarar med.

Ursprungligen av PaO:

Senast idag jämförde jag en 6Plus med en 6:a
Skärmen på 6:an hade varit bättre med full HD.
Lägger du dessutom 6:an bredvid en OLED skärm med hög upplösning från ledande tillverkare 2015 och kör tex samma Youtube klipp på båda så ser man ännu större skillnad. Tyvärr alla som säger att 6:an har en fantastisk skärm har inte jämfört i verkligheten (och då menar jag som helhet inte enbart upplösning)

Läs denna från Display material
http://www.displaymate.com/iPhone6_ShootOut.h...

Ett stort problem med OLED är att allt blir att se onaturligt ut, kanske inte syns så väl på dessa små skärmar, men det märks mycket väl om du kollar på en TV med OLED, alla färger blir för skarpa och onaturliga.

iPhone 7 med större skärm i samma skal, utnyttja kanterna så man får edge to edge.
Macbook Pro 15" med nytt utseende som Macbook 12" dock blir den tjockare. Samma tangentbord som MB och 4k skärm Thunderbolt 3, HDMI 2.0a med stöd för 4k 60 och HDCP 2.2.

Apple TV med 4k stöd (Ultra HD) HDCP 2.2 och Netflix stöd för UltraHD samt YouTube 4k. Apple kan ju dessutom släppa på HD ljud så man kan bitstreama HD ljud DTS-HD MA, True HD, Atmos osv. Så skulle den vara NR1 som mediaspelare och nu med Kodi som går tanka till Apple TV4 hade den varit grym

When I Wish Upon a Star 6:

  • Quick type på svenska till iOS.

  • Siri på svenska till Apple TV.

  • Apple TV som egen app i Mac OSX.

  • Egna e-postdomäner i iCloud.

  • iPhoneskärm som inte går sönder så lätt.

  • Lägre vikt på iPhone 7/7+ än 6 och 6+ har.

  • Bättre frontkamera till iPhone.

  • Bättre webbkamera i Macarna.

  • Nytt filsystem i Mac OSX.

  • Bättre stöd för NTFS i Mac OSX.

  • Lägg in en knapp för visa dolda filer i nån av system-apparna i Mac OSX.

  • Gör alla program nedtill låsta mot dockan i Mac OSX.

  • Delete-tangent på tangentbordet.

Senast redigerat 2016-01-04 18:08
  • Medlem
  • 2016-01-04 20:05
Ursprungligen av Exteron:

Fast han skrev ju "Dark mode i iOS", ingenting om OSX som du svarar med.

Ett stort problem med OLED är att allt blir att se onaturligt ut, kanske inte syns så väl på dessa små skärmar, men det märks mycket väl om du kollar på en TV med OLED, alla färger blir för skarpa och onaturliga.

Då hade Ljud&Bild redan fel 2013?
http://www.ljudochbild.se/test/tv/lg-55ea980w...

Nej allt hänger på kalibrering
Min Note Edge har jag satt i filmläge
Fantastiskt skärm att se film på om man nu inte känner för att Casta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-04 20:33
Ursprungligen av Exteron:

Fast han skrev ju "Dark mode i iOS", ingenting om OSX som du svarar med.

So what? Dark Mode för både iOS, tvOS och OSX vore att föredra 2016.

Ursprungligen av Exteron:

Ett stort problem med OLED är att allt blir att se onaturligt ut, kanske inte syns så väl på dessa små skärmar, men det märks mycket väl om du kollar på en TV med OLED, alla färger blir för skarpa och onaturliga.

Det är extremt beroende på typ av OLED. Tar du en panel som Sony nyttjar i deras PVM / BVM proffmonitorer så har du helt fel. Dessa ger en otroligt naturlig och korrekt bild med svart svärta, bra gammakurva och en färgrymd mycket vidare än sRGB / Rec 709.. Bara för att gemeneman vant sig vid TFT och grådassig svärta gör inte den bilden korrekt...

Ser vi på andra tekniker likt det LG tidigare haft (innan 2015) var de tämligen dåliga paneler även om de höll bra svärta. Deras 2015 paneler är dock på en helt annan nivå (även om LG's egna elektronik är sådär så har andra tillverkar gjort mycket bra TV-apparater med dras paneler). Så nog är OLED på väg. Samsung kommer även de hoppa in i matchen 2016-2017 om jag inte läst fel.

Tittar vi framåt på saker som Rec 2020 och HDR tror jag OLED ännu mer kommer var bäst teknik med minst problem.

Vad som talar mot OLED är två-tre-fyra delat. Ett är stor risk för inbränning. Två är risk för flickrande bild. Tre är att tekniken är väldigt exakt och det är ett problem. Vad en person tycker är en vit skärm kan en annan tycks har grönstick och en tredje blåstick. Fyra är betraktningvinkeln. Av ovan är punkt ett och tre svårast att lösa, punkt två och fyra existerar inte som ett problem på proffspaneler idag. Ja, och priset förståss!

  • Medlem
  • 2016-01-04 21:09
Ursprungligen av Erik.dv:

So what? Dark Mode för både iOS, tvOS och OSX vore att föredra 2016.

Det är extremt beroende på typ av OLED. Tar du en panel som Sony nyttjar i deras PVM / BVM proffmonitorer så har du helt fel. Dessa ger en otroligt naturlig och korrekt bild med svart svärta, bra gammakurva och en färgrymd mycket vidare än sRGB / Rec 709.. Bara för att gemeneman vant sig vid TFT och grådassig svärta gör inte den bilden korrekt...

Ser vi på andra tekniker likt det LG tidigare haft (innan 2015) var de tämligen dåliga paneler även om de höll bra svärta. Deras 2015 paneler är dock på en helt annan nivå (även om LG's egna elektronik är sådär så har andra tillverkar gjort mycket bra TV-apparater med dras paneler). Så nog är OLED på väg. Samsung kommer även de hoppa in i matchen 2016-2017 om jag inte läst fel.

Tittar vi framåt på saker som Rec 2020 och HDR tror jag OLED ännu mer kommer var bäst teknik med minst problem.

Vad som talar mot OLED är två-tre-fyra delat. Ett är stor risk för inbränning. Två är risk för flickrande bild. Tre är att tekniken är väldigt exakt och det är ett problem. Vad en person tycker är en vit skärm kan en annan tycks har grönstick och en tredje blåstick. Fyra är betraktningvinkeln. Av ovan är punkt ett och tre svårast att lösa, punkt två och fyra existerar inte som ett problem på proffspaneler idag. Ja, och priset förståss!

Håller med
OLED är inte billigt men är framtiden för paneler anser jag. Dock dröjer det ett tag innan de kryper ned till de lägre priser folk föredrar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-04 22:14
Ursprungligen av PaO:

Håller med
OLED är inte billigt men är framtiden för paneler anser jag. Dock dröjer det ett tag innan de kryper ned till de lägre priser folk föredrar

Precis, alla tekniker har för och nackdelar - tom TN-paneler har sin genre!

En kort önskelista.

- Att Apple satsar mer på den professionella branschen - Tänker här framförallt på Final Cut Pro. (Kanske bör säga - Att de borde återgå att faktiskt tillfredsställa den professionella branschen mer än vad som görs.)

- iTunes måste åtgärdas. Dela upp programmet. Ser ingen anledning att samla allt i samma program.

- Apple music uppdatering. Exempelvis Dela spellistor med vänner (Fast här är frågan varför, för ingen jag känner använder Apple Music.) Detta borde gjorts från start. På ett roligare och coolare vis än hur det sker i Spotify.

- Apple TV. Saknar sökfunktion värt namnet. Om jag har Netflix, HBO, Viaplay installerat så vill jag i sökfunktionen få svar på var filmen/ teveserien finns, eller om jag söker på genre, skådespelare, regissör etc. I annat fall hade jag önskat en sådan app.

- Alla dessa appar i IOS. Visst man kan sortera. Min dotter är väldans duktig på detta. Men detta sorterande i all evighet. Och detta scrollande. Vad var det nu den där appen hette? och så letar man runt - har man då många så tar det evigheter. Skulle gärna se något helt nytt tänk utanför boxen - Alltså helt nytt. Eller varför inte skapa en mapp som heter hälsa och att alla appar automatiskt (om man nu vill) hamnar där. Smarta mappar alltså. Eller sökfunktionen. Varför kan jag inte söka på hälsa och att de program som är inom detta - kommer fram. Jag söker på mat så dyker alla program som kan tänkas ha med mat upp.

- Önskar de fixade lösenords helvetet och förenklade än mer. Förstår att det är en säkerhetsfråga. Men som det är nu måste jag trots fingeravtrycks möjligheten ändå skriva in lösenord i många fall.

- Jag önskar i allmänhet att Apple vågade mer.

Fem raka

1. Låt macarna bli möjliga att uppgradera igen.
2. Tillgång till filsystemet i IOS. (finder)
3. Skrota iTunes.
4. möjlighet att välja vilka mappar som synkas i iCloud drive.
5. SD-kort-ingång till iPhone/iPad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-07 15:01
Ursprungligen av Bjarne Bertelsen:

1. Låt macarna bli möjliga att uppgradera igen.
2. Tillgång till filsystemet i IOS. (finder)
3. Skrota iTunes.
4. möjlighet att välja vilka mappar som synkas i iCloud drive.
5. SD-kort-ingång till iPhone/iPad.

Du kanske bör överväga att titta på andra produkter än Apples helt o hållet.

Det är inte Microsoft, tack o lov.

Ursprungligen av zinned:

Du kanske bör överväga att titta på andra produkter än Apples helt o hållet.

Det är inte Microsoft, tack o lov.

Ganska dryg kommentar måste jag säga...Ibland är det bättre att inte säga någonting alls om man har en avvikande åsikt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-07 16:31
Ursprungligen av EdvinT:

Ganska dryg kommentar måste jag säga...Ibland är det bättre att inte säga någonting alls om man har en avvikande åsikt.

Dryg? Jag ämnade att vara ärlig men men...

Inget att det som beskrevs kan liknas vid något som någonsin tidigare har varit synonymt med Apple, däremot med Microsoft. Tänket som jag får en känsla av i inlägget andas Microsoft, inte Apple. Kan vara fel men det är så jag uppfattar det.

Så, drygt? Nej.

Ursprungligen av zinned:

Dryg? Jag ämnade att vara ärlig men men...

Inget att det som beskrevs kan liknas vid något som någonsin tidigare har varit synonymt med Apple, däremot med Microsoft. Tänket som jag får en känsla av i inlägget andas Microsoft, inte Apple. Kan vara fel men det är så jag uppfattar det.

Så, drygt? Nej.

Ja, drygt. Du insinuerar att bejakande av dessa punkter är tillräckligt för att vilja byta produkter. Läs trådens titel; "Vad Apple bör göra"...Personligen tycker jag punkterna han räknar upp är vettiga. Vem vill ha iTunes i nuvarande skepnad? Och vem skulle tacka nej till sd-kort till iPad?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-07 16:41
Ursprungligen av EdvinT:

Ja, drygt. Du insinuerar att bejakande av dessa punkter är tillräckligt för att vilja byta produkter. Läs trådens titel; "Vad Apple bör göra"...Personligen tycker jag punkterna han räknar upp är vettiga. Vem vill ha iTunes i nuvarande skepnad? Och vem skulle tacka nej till sd-kort till iPad?

Flera av punkterna är ju helt icke-Apple, så ja. Jag känner väl till trådens ämne, dock måste man väl inte hålla med varje inlägg? Inte mycket till diskussionsforum då.

Jag tycker väldigt bra om iTunes. Just iTunes är det annars är väldigt poppis att gnälla på, speciellt från Windows-användare.

SD-kort i iPad? Känns helt onödigt, anser jag från mitt användarperspektiv. Utveckla gärna varför det skulle vara en sådan vinst med det.

Åter till topic tack, Vad Apple bör göra 2016.

  • Medlem
  • 2016-01-07 17:06
Ursprungligen av zinned:

Du kanske bör överväga att titta på andra produkter än Apples helt o hållet.

Det är inte Microsoft, tack o lov.

Ursprungligen av zinned:

... dock måste man väl inte hålla med varje inlägg? ...

I inlägget du syftar till skrev du faktiskt inte att du inte håller med.

Bevaka tråden