Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad Apple bör göra 2016

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Redaktionen:

Inför nästa år har 99mac:s redaktörer samlat ihop en önskelista åt Apple. Det här vill vi att Apple ska göra under 2016.

Läs hela artikeln här

Skulle vilja se en uppgradering av Time Capsule med SSD och gärna Thunderbolt.

Ursprungligen av filuren:

Fixa att Mail.app funkar efter uppdatering från 10.10. till, 10.11.

Har du prövat Airmail?

Ursprungligen av zinned:

Nej. Läs vad @kenjon skrev, han har rätt.

Även om de hade haft 32/64 GB som baseline istället för 16 GB så hade den kostat därefter, den hade inte haft samma pris som 16 GB har idag.

Det är ju konstigt att 64 GB kostar lika mycket som den motsvarande 32 GB gjorde året innan då?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2016-01-01 17:04

Ett iTunes som fungerar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-01 17:16

Städa upp OSX-plattformen.
Nu har jag suttit med Windows 10 ett par dagar och vi har det tämligen bra på OSX sidan ur visa avseenden men OSX har i olika revisioner dödat flera program. OSX 10.11 har gjort många program enormt buggiga. Vi lider fortfarande av hård / mjukvarufel (NVidia grafikkort visar GUI-artifakter, AMD D700-kort renderer faktiska artifakter). Om nu Apple insisterar på deras allt mer kontrollerade modell så ska den fungera fel-fritt.

Mer flexibilitet behövs även här. Jag förstår personer som inte har behov av kraftfulla maskiner. Jag ser inte ner på dem på något sätt men jag blir irriterad på bloggare som hävdar allt är frid och fröjd på Apples platform och att MacBook 12" är en fenomenal maskin hårdvarumässigt som duger på 99% av alla användare.

1. Gör en MacPro Tube / Tower 2.0.
Som någon annan nämnt är formatet inte så tokigt och den är grym gällande formfaktor och ljudnivå. Men maskinen är lite märklig för många områden.

- Valbarhet av 1-2 CPU:er och 1-2 GPU:er. Om man insisterar på en tajt låda som ni är valet 1 CPU + 1 GPU, 2 CPU + 1 GPU eller 1 CPU + 2 GPU. Troligen är detta probelmatiskt att lösa men för slutanvändaren vore det optimalt.
- Ännu bättre vore valbarhet av XEON eller CORE-plattform. En Mac Pro med ett GTX 980 och en 6700K i7 vore en brilliant liten hemma / spel / jobb-maskin.
- Möjlighet till minst 2st interna diskar.
- Möjlighet till tredjeparts GPU:er eller att Apple satsar på moderna kort. Just nu ligger man kvar i 2013.
- Thunderbolt 3 med eGPU-stöd som standard
- USB 3.1 utöver TB3
- Se till att skiten fungerar. Otaliga rapporter om maskiner som överhettat eller har problem med GPU:er är helt oacceptabelt
- Se till att få till riktiga next-day-service avtal. Som företagare beroende av ett verktyg är man villig att betala. Dell har det, IBM har det, HP har det... Varför inte Apple?

2. GPU:er åt alla
Apple gör även det paradoxala valet att dundra på med 3K, 4K och 5K skärmar men glömmer på de flesta maskiner bort GPU:n. Tittar man sedan på higher-end skalan slutar vi på som sagt desktop kort från 2013 på Pro-sidan och, förvisso high-end kort, men MOBILE-kort på iMacen. Bygg en maskin som inte ser ut som en skokartong-PC men som ändå hussar moderna kretsar på totalen.

Både på desktop och laptop-sidan är vi sjukt begränsade. Det blir allt svårare att rekommendera maskiner ut Apples produktlinje då de blir allt dyrare och relativt tar de bort allt fler funktioner utan att lämna några andra alternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-01 17:24
Ursprungligen av The Cat:

En iMac man verkligen kan spela på.

Tillägg här vora "gör OSX ett val för spel". Idag har spel pinsamt dålig prestanda på de flesta spelen jämfört med samma hårdvara under Windows. Till det hör att Apple gör dåliga val för slutanvändaren som vill spela spel och ger Inga alternativ. Jag förstår inte varför Apple INTE kan tillgodose detta i deras linjer maskiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-01 17:43
Ursprungligen av Mackan1984:

En iMac 5K med 4 gb grafikminne finns redan.
Se bara till att dra ner upplösningen till 1080p.

Det känns inte som en rimlig lösning på en dator för c:a 35 000 SEK (!?) när en PC för c:a 15 000 SEK kommer springa cirklar runt maskinen. Jag skulle rent av känna mig lurad som konsument om jag inte visste exakt vad jag köpte. Det är inte rimligt att Apple ska ha 200% marginal för sämre prestanda. Visst är idén med dessa 4/5K skärmar bra men Apple har glömt bort en stor skara här.

Apple ger iOS-användare valet i allt från en 4" enhet upp till 12". Här skalar, överlag, prestandan mycket väl i varje steg uppåt oavsett ändamål. iPad Mini är väl den enda som bryter trenden med en slöare GPU-del, men i övrigt en mycket balancerad modell Apple gjort.

OSX-användare har så mycket värre val. Du får betala otroligt mycket pengar eller så är du en användare som inte har behov av en snabb maskin. Jag finner det aningen märkligt då Apple ändå har en maskin likt MacMini i sitt sortiment. Varför då inte en "Mac" som är lite större, har samma platform som en iMac, men att den får en riktig GPU? Den skulle kanske kosta 15-20 000 SEK och vara en bra presterande spel och allt-i-allo-maskin. Garanterat är detta något Apple inte förstår.

Att Apple skulle sälja en ren-odlad spel-maskin finns inte på kartan men att de ger slutanvändaren valet av en maskin med snabb CPU och GPU, utan inbyggd skärm, så skulle de kunna bocka av både casual gamers och öppna upp för tydliga maskiner till ex. fotografer, retouchörer, grafiker - alla som kanske inte vill ha just en iMac. För det har definitivt iMac sin plats men att få fler val skadar inget och ingen utan öppnar bara upp mer.

Ovan dilemma fick mig för först gången någonsin att köpa en PC. Apple har inga som helst val i sitt sortiment för mig som vill kunna spela spel hemma. Antingen får jag göra avkall på prestanda till högt pris eller köra PC. Det borde inte behöva vara så - traditionellt har en MacPro varit "on par" med vad som finns på PC-sidan men nu har Apple halkat efter och MacPro'n vi har idag har så enormt små möjligheter att uppgraderas i efterhand de inte fyller lyckan trots deras mycket höga prislapp.

Jag vill se en mini projektor i iphone/ipad så man kan bara plocka fram sina kalkylblad och skicka upp en bild på väggen för demonstration.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det känns inte som en rimlig lösning på en dator för c:a 35 000 SEK (!?) när en PC för c:a 15 000 SEK kommer springa cirklar runt maskinen. Jag skulle rent av känna mig lurad som konsument om jag inte visste exakt vad jag köpte. Det är inte rimligt att Apple ska ha 200% marginal för sämre prestanda. Visst är idén med dessa 4/5K skärmar bra men Apple har glömt bort en stor skara här.

Apple ger iOS-användare valet i allt från en 4" enhet upp till 12". Här skalar, överlag, prestandan mycket väl i varje steg uppåt oavsett ändamål. iPad Mini är väl den enda som bryter trenden med en slöare GPU-del, men i övrigt en mycket balancerad modell Apple gjort.

OSX-användare har så mycket värre val. Du får betala otroligt mycket pengar eller så är du en användare som inte har behov av en snabb maskin. Jag finner det aningen märkligt då Apple ändå har en maskin likt MacMini i sitt sortiment. Varför då inte en "Mac" som är lite större, har samma platform som en iMac, men att den får en riktig GPU? Den skulle kanske kosta 15-20 000 SEK och vara en bra presterande spel och allt-i-allo-maskin. Garanterat är detta något Apple inte förstår.

Att Apple skulle sälja en ren-odlad spel-maskin finns inte på kartan men att de ger slutanvändaren valet av en maskin med snabb CPU och GPU, utan inbyggd skärm, så skulle de kunna bocka av både casual gamers och öppna upp för tydliga maskiner till ex. fotografer, retouchörer, grafiker - alla som kanske inte vill ha just en iMac. För det har definitivt iMac sin plats men att få fler val skadar inget och ingen utan öppnar bara upp mer.

Ovan dilemma fick mig för först gången någonsin att köpa en PC. Apple har inga som helst val i sitt sortiment för mig som vill kunna spela spel hemma. Antingen får jag göra avkall på prestanda till högt pris eller köra PC. Det borde inte behöva vara så - traditionellt har en MacPro varit "on par" med vad som finns på PC-sidan men nu har Apple halkat efter och MacPro'n vi har idag har så enormt små möjligheter att uppgraderas i efterhand de inte fyller lyckan trots deras mycket höga prislapp.

Jag håller med dig om att alla macar borde ha valmöjlighet att lägga till ett grafikkort.
Apple går sin egna väg och väljer tyvärr bort de människor som faktiskt vill kunna spela.
Mac har ju faktiskt möjligheten till Windows så saken är ju självklar.

Men samtidigt har alltid ett "men" med i alla köp.
T ex i ditt fall får du ju inte med en 5k skärm när du köper din PC.
En 5k-skärm ligger som billigast 11-12000 t ex.

Ursprungligen av Mackan1984:

Jag håller med dig om att alla macar borde ha valmöjlighet att lägga till ett grafikkort.
Apple går sin egna väg och väljer tyvärr bort de människor som faktiskt vill kunna spela.
Mac har ju faktiskt möjligheten till Windows så saken är ju självklar.

Men samtidigt har alltid ett "men" med i alla köp.
T ex i ditt fall får du ju inte med en 5k skärm när du köper din PC.
En 5k-skärm ligger som billigast 11-12000 t ex.

Testade att konfigurera en gaming PC på komplett tillsammans med 4k-skärm i samma anda som en iMac i5 3,3 ghz, 8 gb ram, 4 gb grafik.

Priset för PCn blev strax under 20.500:- imacen gick på 27.750:-.
Med imacen får du en 5k-skärm, Mac os och ett snyggt yttre i allt-i-ett till skillnad mot det chassit och skärm som var med PCn.

Senast redigerat 2016-01-02 00:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-02 01:29
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag håller med dig om att alla macar borde ha valmöjlighet att lägga till ett grafikkort.
Apple går sin egna väg och väljer tyvärr bort de människor som faktiskt vill kunna spela.
Mac har ju faktiskt möjligheten till Windows så saken är ju självklar.

Men samtidigt har alltid ett "men" med i alla köp.
T ex i ditt fall får du ju inte med en 5k skärm när du köper din PC.
En 5k-skärm ligger som billigast 11-12000 t ex.

Okej, men på PC-sidan finns valet. Då lägger man ca 28 000 kr på en PC som har en chans att driva en 5K skärm istället för 35 000 kr på något man måste byta OS på och kraftigt begränsa inställningar i. Det gäller inte bara spel tyvärr. Men i spel skulle många hävda även maxade PC-system knappt klarar 4K - 5K är långt bort med mobila kort som Apple nyttjar.

Det borde inte behöva vara så. Om Apple tar 25% mer men i varje fall ger oss möjligheten till valet blir jag glad under 2016.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-02 01:36

Jag köpte precis en i7 6700K / 16gb RAM / 512 GB SSD / GTX 980 4GB / Windows 10 för ca 16 500 SEK. Med en normal / bra 24-27" skärm landar man på ca 19-22 000 SEK. Med tidigare förslag på 4K-skärm landar man på 24 000 SEK.

En 27" iMac med maxade specar som kommer prestera snarlikt eller bättre än ovan - förutom GPU'n som är markant mycket långsammare - kostar 35 000 SEK. Detta är utan Windows som mer eller mindre krävs om man har lite krav på spel-prestanda. Då är du uppe i 36 000 SEK och här börjar 512 GB SSD bli knapert för två OS.

En 24" iMac är inget val. Du kan inte köpa den med en dGPU.

Så är det ju faktiskt i och med Apples strävan efter tunnare datorer.
Men när vi är uppe i dessa summor finns det ju ett alternativ till i form av Mac pro.
Den har inte uppdaterats sen 2013 men är fortfarande imponerande.

http://youtu.be/WmlsePKH6AY

Ursprungligen av Erik.dv:

Okej, men på PC-sidan finns valet. Då lägger man ca 28 000 kr på en PC som har en chans att driva en 5K skärm istället för 35 000 kr på något man måste byta OS på och kraftigt begränsa inställningar i. Det gäller inte bara spel tyvärr. Men i spel skulle många hävda även maxade PC-system knappt klarar 4K - 5K är långt bort med mobila kort som Apple nyttjar.

Det borde inte behöva vara så. Om Apple tar 25% mer men i varje fall ger oss möjligheten till valet blir jag glad under 2016.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-02 01:48
Ursprungligen av Mackan1984:

Så är det ju faktiskt i och med Apples strävan efter tunnare datorer.
Men när vi är uppe i dessa summor finns det ju ett alternativ till i form av Mac pro.
Den har inte uppdaterats sen 2013 men är fortfarande imponerande.

http://youtu.be/WmlsePKH6AY

Ska du ha vettig spelprestanda kontra en modern PC (dvs vad en modern Mac borde kunna vara) ska du med en MacPro idag lägga kring 50 000 SEK på en maskin som troligen i de flesta, om inte alla spel, presterar smärre än ett PC-bygge för 16 500 SEK.

Fler än jag måste se detta är bananas.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag köpte precis en i7 6700K / 16gb RAM / 512 GB SSD / GTX 980 4GB / Windows 10 för ca 16 500 SEK. Med en normal / bra 24-27" skärm landar man på ca 19-22 000 SEK. Med tidigare förslag på 4K-skärm landar man på 24 000 SEK.

En 27" iMac med maxade specar som kommer prestera snarlikt eller bättre än ovan - förutom GPU'n som är markant mycket långsammare - kostar 35 000 SEK. Detta är utan Windows som mer eller mindre krävs om man har lite krav på spel-prestanda. Då är du uppe i 36 000 SEK och här börjar 512 GB SSD bli knapert för två OS.

En 24" iMac är inget val. Du kan inte köpa den med en dGPU.

Fast jag tycker både att maxa processor och ram-minne är bortkastat till macen.
I5 eller i7 gör inte tillräcklig skillnad i spel för att rättfärdiga priset.
Jag funderar på att nöja mig med den billiga ingångsimacen med 2gb grafikminne.
Ram kan man uppgradera själv.
Spelar man inte i högre upplösning än 1080 är det få spel som kommer upp i högre användning av vram.
Frågan är bara om 720-1080 upplösning finns kvar om nåt år, men känns ju så.
Jag har en gammal iMac 2008 hemma som tuffar på och var förvånad över att den klarade ett par spel från förra generation (Batman, south park är dom jag kommer på nu haha

PC har bättre alternativ till spel, så är det bara.
Apple valde att satsa på tunna datorer och 4/5k skärmar istället.
Du har en fördel med Mac också och det är att du får en fin peng om du säljer den om 3 år, svårare med PC.
Däremot kan du uppgradera PCn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-02 02:00
Ursprungligen av Mackan1984:

Så är det ju faktiskt i och med Apples strävan efter tunnare datorer.
Men när vi är uppe i dessa summor finns det ju ett alternativ till i form av Mac pro.
Den har inte uppdaterats sen 2013 men är fortfarande imponerande.

http://youtu.be/WmlsePKH6AY

Den filmen visar ju vilket problem det är att driva högre upplösningar. Det är inte speciellt njutbart eller imponerande med det bildspel på 24-25 fps. Hans Setup på ca 4880x1800 pixlar är inte ens nära en 5K iMac att driva runt. Problemet med MacPro'n är också att den blir beroende av två kort för att hålla sig konkurrenskrsftig vilket ofta leder till problem.

Summerat är Apple ett bolag som borde kunna lösa detta.

1. Ha flexiblare hårdvara / val genomgående.
2. Optimera systemet, drivrutiner, API. Man ska inte behöva ha ett sekundärt OS pga prestandaproblem i OSX. Man ska inte behöva ursäkta buggar på en sådan låst plattform. Det är hela Apples selling point - it just works! Allt oftare stämmer inte det.
3. Ta inte ut hutlösa priser på uppgraderingar eller service.

Apple kommer troligen aldrig se över ovan med tanke på deras utveckling. Och det är otroligt synd för deras OS är verkligen unikt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ska du ha vettig spelprestanda kontra en modern PC (dvs vad en modern Mac borde kunna vara) ska du med en MacPro idag lägga kring 50 000 SEK på en maskin som troligen i de flesta, om inte alla spel, presterar smärre än ett PC-bygge för 16 500 SEK.

Fler än jag måste se detta är bananas.

Ja jag ångra mig ang Mac pro efter lite mer youtubande sen.
Trodde den processorn och "dubbla 2gb vram" skulle vara mer imponerande faktiskt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Den filmen visar ju vilket problem det är att driva högre upplösningar. Det är inte speciellt njutbart eller imponerande med det bildspel på 24-25 fps. Hans Setup på ca 4880x1800 pixlar är inte ens nära en 5K iMac att driva runt. Problemet med MacPro'n är också att den blir beroende av två kort för att hålla sig konkurrenskrsftig vilket ofta leder till problem.

Summerat är Apple ett bolag som borde kunna lösa detta.

1. Ha flexiblare hårdvara / val genomgående.
2. Optimera systemet, drivrutiner, API. Man ska inte behöva ha ett sekundärt OS pga prestandaproblem i OSX. Man ska inte behöva ursäkta buggar på en sådan låst plattform. Det är hela Apples selling point - it just works! Allt oftare stämmer inte det.
3. Ta inte ut hutlösa priser på uppgraderingar eller service.

Apple kommer troligen aldrig se över ovan med tanke på deras utveckling. Och det är otroligt synd för deras OS är verkligen unikt.

Jag har aldrig tänkt på att det är os x som är bekymret att spel ofta väljs bort därifrån utan har alltid tänkt att alla väljer PC till spel.
Därav utvecklas knappt några få spel till dess os.
Men är väl en blandning av båda antar jag.

Ordna så man kan välja vart sina iPhone backuper sparas på datorn så de inte behöver ta upp plats på ens SSD.
Ordna så time capsule kan backupa en iPhone direkt utan att först backupa till PC/Mac.

  • Medlem
  • 2016-01-02 08:19
Ursprungligen av Laserturken:

Jag vill se en mini projektor i iphone/ipad så man kan bara plocka fram sina kalkylblad och skicka upp en bild på väggen för demonstration.

Då detta har gjorts av andra för många år sedan utan framgång undrar jag om Apple har något revolutionerande att tillföra just på detta område. Räcker inte pico-projektor?

Edit

Senast redigerat 2016-01-02 08:29

Jag instämmer med Erik.dv. Tråkigt på många sätt att inte Apple erbjuder en huvudlös Mac som är mer konfigurerbar. De borde ha en 'billig mac pro'. De har dock säkert 'räknat' på det och tycker inte det är värt det - för dem. För målgruppen (lite mer techie-folk) lär ju inte kannibalisera på iMacs och andra lösningar?

Projektor i iPhone kommer 'aldrig' hända. Innebär bara mer komplexitet etc. Alldeles för långt ifrån mainstream-behov - vilket det är Apple designar för.

Man kan ju enkelt ha en miniprojektor i väskan om man har det behovet.

Ursprungligen av Erik.dv:

Den filmen visar ju vilket problem det är att driva högre upplösningar. Det är inte speciellt njutbart eller imponerande med det bildspel på 24-25 fps. Hans Setup på ca 4880x1800 pixlar är inte ens nära en 5K iMac att driva runt. Problemet med MacPro'n är också att den blir beroende av två kort för att hålla sig konkurrenskrsftig vilket ofta leder till problem.

Summerat är Apple ett bolag som borde kunna lösa detta.

1. Ha flexiblare hårdvara / val genomgående.
2. Optimera systemet, drivrutiner, API. Man ska inte behöva ha ett sekundärt OS pga prestandaproblem i OSX. Man ska inte behöva ursäkta buggar på en sådan låst plattform. Det är hela Apples selling point - it just works! Allt oftare stämmer inte det.
3. Ta inte ut hutlösa priser på uppgraderingar eller service.

Apple kommer troligen aldrig se över ovan med tanke på deras utveckling. Och det är otroligt synd för deras OS är verkligen unikt.

Det finns ju detta alternativet också om man ändå spelar på en fast plats.

http://youtu.be/VX8Y2NWs7vg

Testade att sätta ihop ett externt grafikkort efter en dansks recept på komplett.se och landade på drygt 4500 för ett grafikkort på 2 gb och en kostnad på 1500 för kortet.
Chassit går på runt 2200.
Då kan man alltid byta grafikkort i framtiden med.

https://odd-one-out.serek.eu/thunderbolt-2-eg...

  • Medlem
  • 2016-01-02 14:25

Att de gör en ultraliten Mac mini av fjolårets fläktlösa Macbook.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-02 14:52
Ursprungligen av alix:

Att de gör en ultraliten Mac mini av fjolårets fläktlösa Macbook.

Varför en ultraliten stationär dator??? Det blir ju nästan som att önska sig en iPad utan skärm.

Hellre den Mac Medium som @"Erik.dv" önskar, men den kommer nog aldrig, åtminstone inte 2016...

  • Medlem
  • 2016-01-02 15:12
Ursprungligen av IngoX:

Varför en ultraliten stationär dator??? Det blir ju nästan som att önska sig en iPad utan skärm.

Hellre den Mac Medium som @"Erik.dv" önskar, men den kommer nog aldrig, åtminstone inte 2016...

Jag får väl önska mig vad jag vill.

Ursprungligen av Mackan1984:

Det finns ju detta alternativet också om man ändå spelar på en fast plats.

http://youtu.be/VX8Y2NWs7vg

Testade att sätta ihop ett externt grafikkort efter en dansks recept på komplett.se och landade på drygt 4500 för ett grafikkort på 2 gb och en kostnad på 1500 för kortet.
Chassit går på runt 2200.
Då kan man alltid byta grafikkort i framtiden med.

https://odd-one-out.serek.eu/thunderbolt-2-eg...

Har du koll på hur det funkar för rendering av video i exempelvis Adobes produkter? Är inne på en liknande lösning för att få till bra Cuda rendering... Tack för svar!

Ursprungligen av D_Odell:

Har du koll på hur det funkar för rendering av video i exempelvis Adobes produkter? Är inne på en liknande lösning för att få till bra Cuda rendering... Tack för svar!

http://youtu.be/X-hQxwetWQs

https://www.techinferno.com/index.php?/forums...

Man får kolla så grafikkortet är kompatibelt med Mac OS om man ska använda det där innan man köper bara.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2016-01-02 21:22
Ursprungligen av Chaosstar:

Nej det finns inget av storföretagen som lyckats med detta ännu. Dvs en fingeravtrycksläsare som är lika bra som de som sitter i dagens iPhone 6S men som fungera perfekt var som helst på skärmen. (Sonovation, Samsung, Apple med flera har dock många intressanta patent).

Fördelarna är såklart att kanterna kan bli mycket mindre upp till och ned till på iPhone/iPad samt att ingen extra knapp behövs på Macarna.

Vad för extra knapp på Mac är det du talar om?

Ursprungligen av gunek:

Ett iTunes som fungerar...

Det befintliga fungerar ju som det ska, vad har du för problem?

Ursprungligen av Exteron:

Vad för extra knapp på Mac är det du talar om?

Ja om alla bärbara Macar skulle få fingeravtrycksläsare så skulle den behöva sitta någonstans om den inte istället byggs in i trackpaden som jag föreslår.

Ursprungligen av Exteron:

Det befintliga fungerar ju som det ska, vad har du för problem?

Nej iTunes skulle behöva delas upp i flera program (eller ändras på annat sätt), iTunes har växt till en okontrollerbar jätte för Apple, nån typ av lösning behövs. Tror många håller med mig där.

Bevaka tråden