Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upplåst iPhone blir låst utomlands?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min svärmor fick en iPhone 4s av oss som var upplåst här i Sverige. Jag köpte själv ett kontantkort till henne medan hon var här hos oss, och allt fungerade utmärkt. Telefonen var ursprungligen vår dotters, som låste upp telefonen genom att betala en summa till operatören.

För två veckor sedan reste min svärmor hem till Sydamerika, och skulle då köpa ett nytt sim när hon kom fram.
Nu påstår butiken där att telefonen är låst, kan det verkligen vara möjligt?

Jag är rädd för att butiken utnyttjar läget att lura henne på upplåsningen trots att den redan är gjord.

Skulle gärna vilja veta om en upplåst telefon helt plötsligt kan bli operatörslåst igen?

Tack så mycket :-).

Nej, det låter väldigt osannolikt. Det är bara Apple som kan låsa/låsa upp.

Verifierade ni upplåsningen i Sverige? Görs via iTunes, man kopplar in telefonen till en dator med iTunes, så säger iTunes typ "Grattis, din telefon är nu upplåst" eller liknande. Har ni inte gjort detta så är den nog fortfarande låst.

Ursprungligen av mauserman:

Hej!

Min svärmor fick en iPhone 4s av oss som var upplåst här i Sverige. Jag köpte själv ett kontantkort till henne medan hon var här hos oss, och allt fungerade utmärkt. Telefonen var ursprungligen vår dotters, som låste upp telefonen genom att betala en summa till operatören.

För två veckor sedan reste min svärmor hem till Sydamerika, och skulle då köpa ett nytt sim när hon kom fram.
Nu påstår butiken där att telefonen är låst, kan det verkligen vara möjligt?

Jag är rädd för att butiken utnyttjar läget att lura henne på upplåsningen trots att den redan är gjord.

Skulle gärna vilja veta om en upplåst telefon helt plötsligt kan bli operatörslåst igen?

Tack så mycket :-).

En låst iPhone är en låst iPhone är en låst iPhone.
En olåst iPhone är en olåst iPhone är en olåst iPhone.
Punkt. Det är bara att peta in SIM-kortet.

Ursprungligen av keptang:

Nej, det låter väldigt osannolikt. Det är bara Apple som kan låsa/låsa upp.

Verifierade ni upplåsningen i Sverige? Görs via iTunes, man kopplar in telefonen till en dator med iTunes, så säger iTunes typ "Grattis, din telefon är nu upplåst" eller liknande. Har ni inte gjort detta så är den nog fortfarande låst.

Nja, vår dotter gjorde upplåsningen via Tele2 när abonnemanget hade löpt ut. Hon har nog inte använt den med iTunes alls tror jag.

Du menar alltså att telefonen fortfarande kan vara låst trots att den enligt Tele2 är upplåst och trots att jag använt ett Comviq kontantkort i den utan problem?

Man MÅSTE verifiera upplåsningen med iTunes eller?

Ursprungligen av mauserman:

Man MÅSTE verifiera upplåsningen med iTunes eller?

Jepp.

https://www.tele2.se/support/mobiltelefoni/pr...

När du har gjort ovan steg och upplåsningen är godkänd behöver du sätta i en annan svensk operatörs SIM-kort (ej Tele2) i telefonen och sedan synkronisera telefonen med iTunes.

Möjligt att det går att göra det nu i ett annat land, det vet jag inte, men är väl värt att prova om möjligheten finns.

Ursprungligen av pmarriott:

En låst iPhone är en låst iPhone är en låst iPhone.
En olåst iPhone är en olåst iPhone är en olåst iPhone.
Punkt. Det är bara att peta in SIM-kortet.

Så trodde jag med, men nu verkar jag har fått två olika svar :-(.

Ursprungligen av keptang:

Jepp.

https://www.tele2.se/support/mobiltelefoni/pr...

När du har gjort ovan steg och upplåsningen är godkänd behöver du sätta i en annan svensk operatörs SIM-kort (ej Tele2) i telefonen och sedan synkronisera telefonen med iTunes.

Möjligt att det går att göra det nu i ett annat land, det vet jag inte, men är väl värt att prova om möjligheten finns.

Men jag kunde ju använda telefonen med Comviq kontant utan problem?

Ursprungligen av mauserman:

Men jag kunde ju använda telefonen med Comviq kontant utan problem?

Det är samma bolag.

Har ni inte följt instruktionerna så är den inte upplåst.

Ursprungligen av keptang:

Det är samma bolag.

Har ni inte följt instruktionerna så är den inte upplåst.

Ok!

Då blir det besvärligt, attan också.
Min svärmor kan knappt stava till iTunes ;-).

Enklast är nog att hon skickar telefonen till mig, så får jag fixa den här. Ska ta och ringa Tele2 imorgon och fråga om det finns nån annan lösning först.

Tack så jättemycket för hjälpen, då vet jag varför dom påstår att den är låst i alla fall.

Det är samma instruktioner oavsett operatör, i samtliga fall måste den aktiveras i iTunes, här är Telenors instruktioner t.ex: http://www.telenor.se/published_images/LUIPHO...

Det låter smidigast, be att få den skickad till dig om hon inte kan få tag på någon med iTunes (om det nu funkar att göra det med utländska sim-kort).

Lycka till.

1
Bevaka tråden