Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes på datorn/resp. mobilen - ant. låtar stämmer inte

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-10-20 21:30
Ursprungligen av calinou:

Kan du inte bara erkänna att detta är för svårt för dig? det är inte första gången att du gör så här. Ställer frågor, vill se bilder och sedan hoppar du av när det blir för svårt.

Jag har en känsla av att det där kanske var fel sätt att attackera problemet på.
Jag anar att Jesper menar att en bild säger mer än tusen ord, dvs. det är inte alltid lätt att förklara något man ser på ett bra sätt.

Kanhända kan någon annan känna igen problemet via en bild, det är oftast snabbare att se och förstå en bild än att (orka) läsa igenom en lång tråd.

Läge för ett fredspris till mig snart?

Ursprungligen av calinou:

Kan du inte bara erkänna att detta är för svårt för dig? det är inte första gången att du gör så här. Ställer frågor, vill se bilder och sedan hoppar du av när det blir för svårt.

Det här måste jag tyvärr bemöta.

Jag hoppar inte av för att det blir för svårt. Jag hoppar av tråden för att du är otacksam, för att du är onödigt ifrågasättande, och för att man måste dra fram informationen.

Du måste tänka på att vi alla är glada amatörer som försöker hjälpa varandra så gott vi kan. Och alla gör det helt ideellt!

Det är ju inte precis någon rusning bland övriga forummedlemmar för att hjälpa dig. Det kan du ju också fundera lite på, varför det är så få som vill hjälpa dig.

Jag har ju iallafall försökt. Men nu är det slut med det, åtminstone ett tag framöver.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det här måste jag tyvärr bemöta.

Jag hoppar inte av för att det blir för svårt. Jag hoppar av tråden för att du är otacksam, för att du är onödigt ifrågasättande, och för att man måste dra fram informationen.

Du måste tänka på att vi alla är glada amatörer som försöker hjälpa varandra så gott vi kan. Och alla gör det helt ideellt!

Det är ju inte precis någon rusning bland övriga forummedlemmar för att hjälpa dig. Det kan du ju också fundera lite på, varför det är så få som vill hjälpa dig.

Jag har ju iallafall försökt. Men nu är det slut med det, åtminstone ett tag framöver.

Det är nästa samma scenario på varenda tråd. Varför hjälper du mig när du ändå är så missnöjd över mina fel och brister som du samtidigt anmärker på nästan varenda tråd. Du vill att jag ska passa in i din mall och vara den exemplariska medlem utan fel och brister. Man ska inte ifrågasätta och ställa motfrågor utan vara foglig och lydig och dessutom ska man vara tacksam över att bli uppläxad hela tiden. Blir det inte som förväntat så får man någon form av subtilt-utfrysning-straff.

Många gånger hade jag inte klarat mina datorproblem utan din/er hjälp och är väldigt tacksam över det. Att ni dessutom gör det helhjärtat utan att känna pengar är en väldigt fin gest från dig och alla andra vare sig ni är amatörer eller experter. Jag skulle inte ha emot att ge tillbaka genom att också hjälpa till men tyvärr har jag inte era kunskaper.

Det finns mycket att förkovra sig inom ”härskartekniker” men vill väl inte tro att det är någon form av skrämsel- eller rentav mobbningstaktik som du utövar mot mig för du anser att jag inte passar in som medlem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-10-21 10:29
Ursprungligen av calinou:

Det är nästa samma scenario på varenda tråd. Varför hjälper du mig när du ändå är så missnöjd över mina fel och brister som du samtidigt anmärker på nästan varenda tråd. Du vill att jag ska passa in i din mall och vara den exemplariska medlem utan fel och brister. Man ska inte ifrågasätta och ställa motfrågor utan vara foglig och lydig och dessutom ska man vara tacksam över att bli uppläxad hela tiden. Blir det inte som förväntat så får man någon form av subtilt-utfrysning-straff.

Många gånger hade jag inte klarat mina datorproblem utan din/er hjälp och är väldigt tacksam över det. Att ni dessutom gör det helhjärtat utan att känna pengar är en väldigt fin gest från dig och alla andra vare sig ni är amatörer eller experter. Jag skulle inte ha emot att ge tillbaka genom att också hjälpa till men tyvärr har jag inte era kunskaper.

Det finns mycket att förkovra sig inom ”härskartekniker” men vill väl inte tro att det är någon form av skrämsel- eller rentav mobbningstaktik som du utövar mot mig för du anser att jag inte passar in som medlem?

Nu känner jag att jag måste ge mig in i detta.
Jag har tidigare jobbat med 1st-line support för användare av en webblösning. När folk ringde in och försökte föklara ett lite mer komplicerat problem står man sig ofta slätt, kan man då få en skärmdump eller till och med ta över datorn med exv. teamviewer är det guld värt.
Anledningen till detta är att en persons beskrivning av ett gränssnitt i text eller över telefon stämmer överens med hur sändaren (personen som behöver support) uppfattar det men mottagaren (den som ger support/hjälp) måste då måla upp sin egen bild i huvudet. Lite på samma sätt som om du och jag läser samma bok, vi målar antagligen upp rätt olika bilder i våra huvuden hur miljöer och personer ser ut i boken.
Därav är skärmdumpar och även flödesbeskrivningar (exv. inställningar --> notiser --> etc..) ovärdeliga och underlättar för alla parter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-21 10:46

@calinou

Nu råkar det vara så att @Jesper Ohlsson är en av de få som verkligen ger dig och andra frågeställare rikligt med tid för att på ett noggrant och metodiskt sätt felsöka problem som han eller hon upplever. Helt kostnadsfritt, enbart pga hans välvilja och önskan om att hjälpa till. Kan du då inte leverera det som behövs från din sida för att kunna komma närmare lösningen så får det ju då vara olöst istället.

Om det inte passar så är man ju inte tvungen att be om hjälp. Man kan söka supporten på andra ställen, t ex genom att ringa Apple om du har rätten att få denna support där.

Lite tacksamhet istället för dålig attityd kan vara på sin plats, kan jag tycka.

@calinou

Gammalt talesätt: "Det är inte ens fel att två träter".

Jag får väl erkänna att jag behandlar personer olika, baserat på tidigare erfarenhet. Eftersom du har gått mig på nerverna tidigare, så har jag lättare för att fälla ut taggarna. En dålig egenskap, javisst, men när man jobbar ideellt så tycker jag att man får lov att ställa ganska hårda krav på den man ska hjälpa.

Men som sagt - vi har båda skuld i detta.

Att du blir sur - och börjar bete dig på det sättet som har hänt här - när lösningarna inte kommer så snabbt som du önskar, är också en dålig egenskap.
Och att du nu går igång med något som liknar personangrepp, är inte alls snyggt om man förväntar sig att få gratis hjälp.

Vissa personer klickar inte med varandra helt enkelt. Så jag lovar nu att aldrig någonsin skriva i någon av dina trådar igen, så slipper vi riskera fler konflikter. Jag har nog sagt det tidigare, men så dyker det upp en fråga där man känner att man kan bidra, och så trillar man dit igen. Men efter dina anklagelser här, så får det vara slut på riktigt.

Senast redigerat 2015-10-21 12:50
Bevaka tråden