Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

El Capitan fryser vid omstart

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det bör vara:
System --> Library --> Extensions

I den mappen har jag bara följande filer - kan det vara någon av dem som strular?

ACS6x.kext
ArcMSR.kext
ATTOCelerityFC8.kext
ATTOExpressSASHBA2.kext
ATTOExpressSASRAID2.kext
CalDigitHDProDrv.kext
HighPointIOP.kext
HighPointRR.kext
PromiseSTEX.kext
SoftRAID.kext

PS. Tack för omtanken - det känns jättejobbigt att inte våga stänga av datorn eftersom jag använder den i jobbet.

Crister

Har du uppdaterat ATTO-programvaran?

http://www.macnews.com/2015/10/02/atto-techno...

Jag har ett svagt minne av att vi har haft någon tråd om problem med ATTO-drivrutiner vid någon tidigare systemuppdatering.

Senast redigerat 2015-10-21 06:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du uppdaterat ATTO-programvaran?

http://www.macnews.com/2015/10/02/atto-techno...

Jag har ett svagt minne av att vi har haft någon tråd om problem med ATTO-drivrutiner vid någon tidigare systemuppdatering.

Nu har det kommit en uppdatering av El Capitain och glad tänkte jag att nu bör problemet vara löst. Men icke sa Nicke. När uppdateringen var nästan helt genomförd hängde sig datorn igen. Fick tvångsavsluta och sen försöka installera igen, och då gick det. Men när jag väl förvissat mig om att den nya versionen var nedladdad testade jag vad som hände om jag startade om datorn. Men inget hade ändrats. Svart skärm med ett äpple och ett streck. Inget mer.

Skall försöka kolla upp det här med ATTO-och deras drivrutiner nu. Tack för tipset.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du uppdaterat ATTO-programvaran?

http://www.macnews.com/2015/10/02/atto-techno...

Jag har ett svagt minne av att vi har haft någon tråd om problem med ATTO-drivrutiner vid någon tidigare systemuppdatering.

Förlåt att jag frågar, men vad är ATTO-programvaran för något. Jag har Googlat och sökt, men kan inte hitta exakt vilket program de tilläggen är förbundna med. Däremot fanns de med i en diskussion om "malware", och ett råd att man kunde ta bort dem. Så jag prövade att lägga dem i papperskorgen, men det ändrade inte på problemet. (Fick installera om OX igen.)

Jag förstod också att det kunde ha med RAID hårddiskar att göra, men några sådana har jag inte.

"Installera om OX"? Vad betyder det? Menar du OS X?

Det där du beskrev tidigare med Cmd-R och USB-sticka låter lite konstigt. Det blir lite "kaka på kaka", tycker jag. Att starta från Recovery-partitionen (Cmd-R) är en sak. Att starta från en USB-sticka är en annan sak. Jag förstår inte vad du använde USB-stickan till om du ändå körde Cmd-R.

Hur gör du när du gör din "ominstallation"? Berätta lite mer i detalj.

Och vad händer sen? Menar du att det funkar vid första omstarten efter ominstallationen, och sen blir det problem igen efter nästa omstart, eller vad?

(Ursäkta att jag hoppar över frågorna om ATTO m.m, men jag känner att vi nog måste utreda bakgrunden lite mer först...)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Installera om OX"? Vad betyder det? Menar du OS X?

Det där du beskrev tidigare med Cmd-R och USB-sticka låter lite konstigt. Det blir lite "kaka på kaka", tycker jag. Att starta från Recovery-partitionen (Cmd-R) är en sak. Att starta från en USB-sticka är en annan sak. Jag förstår inte vad du använde USB-stickan till om du ändå körde Cmd-R.

Hur gör du när du gör din "ominstallation"? Berätta lite mer i detalj.

Och vad händer sen? Menar du att det funkar vid första omstarten efter ominstallationen, och sen blir det problem igen efter nästa omstart, eller vad?

(Ursäkta att jag hoppar över frågorna om ATTO m.m, men jag känner att vi nog måste utreda bakgrunden lite mer först...)

Ursäkta att jag inte svarat dig tidigare, men det har varit lite rörigt med annat ett tag.

Det här med USB sticka var ett tips jag prövade, men i ärlighetens namn tror jag inte den kom till nytta alls.

Vad jag gjorde var att när datorn stannade vid uppstart och visade en svart skärm med ett vitt äpple och en "progressbar" som inte rörde sig så stängde jag av datorn genom att hålla startknappen intryckt en längre tid. Sen lät jag den vila en tid. Därefter tryckte jag ned "cmd" + R knapparna och sen på startknappen. Det ledde till en meny där jag kunde välja mellan fyra alternativ varav ett var "installera om OSX" (eller vad det nu stod - kommer inte exakt ihåg". Jag valde det alternativet och datorn satte då igång att installera "El Capitain" igen. Jag fick fylla i mitt apple account etc och processen tog väl ca 2 tim. Därefter kom startskärmen upp och jag kunde välja mellan mitt konto och gästkonto.

Sen jag valt mitt konto fungerade datorn som vanligt igen. Ända till jag var dum nog att pröva ett annat råd jag fått när jag kontaktat Apples supportavdelning. De föreslog att jag skulle göra en sk säker omstart - men då frös den igen. Samma procedur igen. Cmd + R och sen ett par timmas uppdatering av systemet. När den nya uppdateringen kom så tog jag för givet att Apple löst problemet så jag stängde av datorn och startade förväntansfullt upp den igen. Men samma j-vla historia igen. Svart skärm etc.... + ny systeminstallation...

Nu vågar jag inte stänga av datorn utan sätter den bara i vila när jag går och lägger mig. Men så här kan jag inte hålla på. Jag behöver ta den med mig i jobb och även om den bara ligger i vila då, så kan det hända att man tvingas till en omstart. Och jag kan inte sitta i en främmande lokal med studenter väntande och starta om systemet igen.....

Jag verkar ju inte vara den enda som stött på problemet - är det någon som vet om Apple jobbar på det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-27 18:19

Christer, hade du tagit bort "EltimaAsync.kext"? (se tidigare inlägg) För mig hjälpte det.

Nu finns dessutom nya OS X 10.11.1 - har någon som haft frysningsproblem provat om .1-uppdateringen hjälpt?

Ursprungligen av RobertK:

Christer, hade du tagit bort "EltimaAsync.kext"? (se tidigare inlägg) För mig hjälpte det.

Nu finns dessutom nya OS X 10.11.1 - har någon som haft frysningsproblem provat om .1-uppdateringen hjälpt?

Nej det tillägget fanns inte på min dator, så det knepet kan jag inte använda. Jag har också installerat den nya versionen OS X 10.11.1 men buggen kvarstår. Tyvärr

Crister

Ursprungligen av Crister:

Nej det tillägget fanns inte på min dator, så det knepet kan jag inte använda. Jag har också installerat den nya versionen OS X 10.11.1 men buggen kvarstår. Tyvärr

Crister

Jo, nu har jag gjort en ny sökning och hittade faktiskt det här tillägget, så nu har jag tagit bort det. Problemet är att jag dock inte vågar prova om det fungerar, för jag har inte tid att lägga ned timmar på att uppdatera systemet igen.

Väntar på den nya versionen.

Crister

Ursprungligen av Crister:

...har inte tid att lägga ned timmar på att uppdatera systemet igen.

Om det i princip krävs ominstallation efter varje omstart, så har du nog ett allvarligare problem än något dåligt tillägg som ska plockas bort.

Kanske en hårddisk som är på väg att ge upp, eller något annat hårdvarufel.

Jag skulle testa att göra en helt ny installation "från scratch" på en annan hårddisk, och prova att starta från den. Och beroende på hur det funkar, så kan man gå vidare och dra slutsatser om var problemet ligger.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om det i princip krävs ominstallation efter varje omstart, så har du nog ett allvarligare problem än något dåligt tillägg som ska plockas bort.

Kanske en hårddisk som är på väg att ge upp, eller något annat hårdvarufel.

Jag skulle testa att göra en helt ny installation "från scratch" på en annan hårddisk, och prova att starta från den. Och beroende på hur det funkar, så kan man gå vidare och dra slutsatser om var problemet ligger.

Ja, men min dator är alldeles ny. Det är en MacBook Pro med retinaskärm inköpt i januari. Och den har ingen mekanisk hårddisk utan bara SSD minne. Märkligt nog tycks det vara de datorerna som drabbats enligt de forum jag kollat.

Tack för rådet om ren installation, men jag har inte tid att göra det just nu tyvärr

Crister

Ursprungligen av svannte:

Dagen eft jag installerat El Capitan var jag tvungen att göra en omstart av datorn. Av någon anledning fryser datorn direkt efter startljudet. Jag ser äpplet och det ”lilla strecket”, men inget händer. Har prövat reset av Pram, säker omstart men inget har hjälpt. Någon som har en idé hur jag gå vidare.

Större uppdateringar verkar tydligen ofta ge större problem. Efter att ha läst på nätet om fläktstyrningsproblem och frysningstendens och den frustration som dessa orsakat många användare, avstod jag t o m från att uppdatera min MacBook Air mid 2012 till Yosemite. Efter 9 månaders klagande i samma tråd (på annat forum) fortfarande inga åtgärder från Apple. Att uppdatera till El Capitan finns heller inte på kartan.

Ursprungligen av Manne23:

Större uppdateringar verkar tydligen ofta ge större problem...

Nej.

Några små "barnsjukdomar", kanske. Men de är ju borta om man väntar att uppgradera till det har kommit en uppdatering eller två (typ 10.x.1 och 10.x.2).

Och problem beror ofta på program som inte är kompatibla med det nya systemet. Sådant kan man relativt lätt ta reda på innan man uppgraderar systemet. Och då får man ju antingen köpa en nyare version av programmet om det finns. Eller vänta med att uppgradera systemet tills programmet har uppdaterats.

Ursprungligen av Manne23:

...klagande i samma tråd (på annat forum) fortfarande inga åtgärder från Apple...

En länk, kanske?

Ursprungligen av Manne23:

...Att uppdatera till El Capitan finns heller inte på kartan.

Jag skulle vilja säga tvärtom - att det inte finns på kartan att hoppa över flera stora uppgraderingar för att några få har något problem. Speciellt när det är så lätt att först testa, och sedan eventuellt backa - om man skulle stöta på något sådant problem.

Jag hade detta problem på min iMac 27 retina late 2014. Som tur var så löstes det med en uppdatering som kom 21 Oktober.

Ursprungligen av Crister:

Ja, men min dator är alldeles ny. Det är en MacBook Pro med retinaskärm inköpt i januari. Och den har ingen mekanisk hårddisk utan bara SSD minne. Märkligt nog tycks det vara de datorerna som drabbats enligt de forum jag kollat.

Nu verkar det ha löst sig. Hittade filen "EltimaAsync.kext" i en annan mapp och tog bort den. Idag prövade jag att stänga av och starta upp igen och då funkade det!!!!!

Tack för alla goda råd. Crister

Senast redigerat 2015-11-07 17:57
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-11-10 18:16

I en annan mapp, vilken då? Det var inte så att du tittade i fel Library första gången?

Ursprungligen av kenjon:

I en annan mapp, vilken då? Det var inte så att du tittade i fel Library första gången?

Ja, det verkar så. Jag hade ingen aning om att det fanns två "Libraries" på Macken. Men man lär sig alltid något nytt.

Ursprungligen av Crister:

Ja, det verkar så. Jag hade ingen aning om att det fanns två "Libraries" på Macken. Men man lär sig alltid något nytt.

Det finns 3 Library på Macen...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-11-11 04:35
Ursprungligen av hummel:

Det finns 3 Library på Macen...

Berätta gärna vilka så slipper vi gissa.

Ursprungligen av hummel:

Det finns 3 Library på Macen...

Ursprungligen av frazze:

Berätta gärna vilka så slipper vi gissa.

Det finns minst tre. Två som gäller alla användare, plus ett eget för varje användare.

/Library
/System/Library
/Users/[din användare]/Library
/Users/[annan användare]/Library
osv

Bevaka tråden