Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 6/6 Plus-ägare uppgraderar ni?

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Det är definitivt inte länge sedan man betalade någon form av upfront-kostnad för luren och dess storlek avgjordes av hur lång bindningstid man valde. Längre bindningstid, lägre upfront-kostnad eller ingen alls. Utöver detta så lades en förhöjd månadsavgift som ytterligare avbetalning på telefonen. Detta summerat var ekvivalent med vad telefonen kostade att köpa kontant.

Det är ju så det är i praktiken. Idag så avgörs nivån på abonnemangsavgiften till 100% av vilket datatak du önskar. Alltså, internettjänsten. Ergo, de tar in pengarna på tjänsterna. Det är innebär också rent praktiskt på abonnemanget.

Från början var det ju så att man inte hade någon förhöjd avgift alls utan telefonen ingick i abonnemangskostnaden. Men det var innan telefonerna började kosta över 5000:-.

Surfen är ingen separat tjänst då man inte kan välja abonnemang utan den helt och hållet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-15 15:46
Ursprungligen av grenhall:

Surfen är ingen separat tjänst då man inte kan välja abonnemang utan den helt och hållet.

Från Mina Sidor för mitt Telia-abonnemang:

Ursprungligen av zinned:

Från Mina Sidor för mitt Telia-abonnemang:

Men haha ja. Kan du stänga av det där också?

Det är oundvikligt att inte anse surfen vara en del av ett abonnemang och inte en extern tjänst. Telia hade lika gärna kunnat speca telefoni som en taltjänst. Det är antaglogen bara lagt som det är för att folk ska förstå vad det är de betalar för.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-15 18:22
Ursprungligen av grenhall:

Men haha ja. Kan du stänga av det där också?

Det är oundvikligt att inte anse surfen vara en del av ett abonnemang och inte en extern tjänst. Telia hade lika gärna kunnat speca telefoni som en taltjänst. Det är antaglogen bara lagt som det är för att folk ska förstå vad det är de betalar för.

Semantics.

Poängen är att operatören går back på luren och istället räknar med att ta igen pengarna och mer därtill på "tjänster/abonnemang".

Ursprungligen av zinned:

Semantics.

Poängen är att operatören går back på luren och istället räknar med att ta igen pengarna och mer därtill på "tjänster/abonnemang".

Men det är inget nytt, så var det tidigare också.

  • Medlem
  • 2015-09-15 19:48

IPHONE 6 16GB
Tele2 24 mån 20GB totalt 13500kr
Telia 24 mån 12GB totalt 14300kr
Telenor 24 mån 12GB totalt 14100 kr
Kontant utan abonnemang 6300 kr
Abonnemang Tele2 24 mån 20GB utan lur 7100 kr
6300 + 7100 = 13400 kr
Alltså skit ihop kan man säga

Ursprungligen av PaO:

IPHONE 6 16GB
Tele2 24 mån 20GB totalt 13500kr
Telia 24 mån 12GB totalt 14300kr
Telenor 24 mån 12GB totalt 14100 kr
Kontant utan abonnemang 6300 kr
Abonnemang Tele2 24 mån 20GB utan lur 7100 kr
6300 + 7100 = 13400 kr
Alltså skit ihop kan man säga

Tittar man på Telia och 128GB samt 12 GB data så får man ett bundlingspris på 350*24=8400. (350=649-299)
Att jämföra med att köpa samma kontanttelefon på Telia för 9695 kr

Det är ingenting konstigt. I USA verkar hela branschen bygga på att operatörerna subventionerar telefonerna kraftigt och tar igen det i abbonemangskostnaden.

Edit: Jag gjorde nog fel här. Kostnaden för ett rent abonnemang är 399kr/månad och inte 299. Så bundlingspriset borde bli 649-399=250 kr/månad. Och då skulle telefonen landa på 6000 kr

Det är 4GB data som kostar 299kr/månad. Med ett sådant abonnemang så slutar telefonen på 7200 (599-299)*24

Nu har jag gjort precis det som operatörerna vill att man göra, krånga till det:)

Senast redigerat 2015-09-16 06:39

Det blir +/- 0 att köpa luren kontant. Operatörerna är nervösa för obundna abonnemang. Sist fick jag 59:- rabatt på mitt obundna abb av Telia om jag förlängde 24 mån utan att ta ut en ny lur. Där har ni 1400:- Plus moms.

  • Medlem
  • 2015-09-15 20:55
Ursprungligen av BlackSmp:

Tittar man på Telia och 128GB samt 12 GB data så får man ett bundlingspris på 350*24=8400. (350=649-299)
Att jämföra med att köpa samma kontanttelefon på Telia för 9695 kr

Det är ingenting konstigt. I USA verkar hela branschen bygga på att operatörerna subventionerar telefonerna kraftigt och tar igen det i abbonemangskostnaden.

Totalt får jag det till över 24 månader 15 600 kr
Lur kontant 8600 kr och Telia 24 mån 12 GB blir 9600 kr = 18200 kr
Dvs här ger Telia rabatt på 128GB versionen men inte 16GB

Kollar man med Tele2 24 mån och 20GB och kontant lur så blir det 15800 kr
Dvs Telia ligger fel i pris från början och ger rabatt för att komma rätt i pris

Ursprungligen av pmarriott:

Det blir +/- 0 att köpa luren kontant. Operatörerna är nervösa för obundna abonnemang. Sist fick jag 59:- rabatt på mitt obundna abb av Telia om jag förlängde 24 mån utan att ta ut en ny lur. Där har ni 1400:- Plus moms.

Ja, de föredrar givetvis bunda abonnemang eftersom de är "prisstabila" och påverkas inte av konkurrensen under bindningstiden. Det som är tråkigt är att det fortfarande finns personer som tror att abonnemangen måste vara bundna och blir lurade av telefonförsäljare. Jag känner några som har gått i den fällan.

Senaste gången jag blev uppringd så ville säljaren att jag skulle binda abonnemanget för att få dubbel datamängd. Det slutade med att jag lade på luren i örat på honom eftersom han blev aggressiv när jag inte vill gå med på erbjudandet. Sedan så gick jag in på Telia hemsida och ändrade mitt dataabbonmang till dubbla mängden utan att binda och till samma pris som han erbjöd...

Ursprungligen av PaO:

Totalt får jag det till över 24 månader 15 600 kr
Lur kontant 8600 kr och Telia 24 mån 12 GB blir 9600 kr = 18200 kr
Dvs här ger Telia rabatt på 128GB versionen men inte 16GB

Kollar man med Tele2 24 mån och 20GB och kontant lur så blir det 15800 kr
Dvs Telia ligger fel i pris från början och ger rabatt för att komma rätt i pris

Fast frågan var inte vilken operatör som har det bästa priset. Frågan var om de ger rabatt om du binder abonnemanget.

Vilket borde vara lätt att räkna ut.

Telia Komplett 24 månader med 16GB telefon (och 12 GB data) kostar 599 kr per månad
Telia Komplett 12 GB utan telefon kostar 399 kr per månad

Telefonen ger en extrakostnad på 599-399=200 kr per månad. På 24 månader blir det 4800 kr
Kontantkortstelefon kostar 7495kr på Telia.

Och om jag bara hade scrollat ner på sidan så hade jag sparat in en massa beräkningar...

BTW: Nog tycker jag att det ser ut som att Telia ger en rabatt även på 16 GB...

Senast redigerat 2015-09-16 07:34
Ursprungligen av MalcomX:

Kommer göra detsamma med iWatch och har så även gjort vid köp av Macbook Pro.

iWatch?

  • Medlem
  • 2015-09-16 15:57
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast frågan var inte vilken operatör som har det bästa priset. Frågan var om de ger rabatt om du binder abonnemanget.

Vilket borde vara lätt att räkna ut.

Telia Komplett 24 månader med 16GB telefon (och 12 GB data) kostar 599 kr per månad
Telia Komplett 12 GB utan telefon kostar 399 kr per månad

Telefonen ger en extrakostnad på 599-399=200 kr per månad. På 24 månader blir det 4800 kr
Kontantkortstelefon kostar 7495kr på Telia.

Och om jag bara hade scrollat ner på sidan så hade jag sparat in en massa beräkningar...

BTW: Nog tycker jag att det ser ut som att Telia ger en rabatt även på 16 GB...

Förvisso
Men Telia verkar ju vara dyrast och den enda som ger rabatt för att komma ned till samma pris som övriga

Och när man jämför kontant så skall det ju vara det lägsta förekommande priset på tex Netonet och att man sedan tecknar ett separat abonnemang. Tycker jag

Ursprungligen av PaO:

Förvisso
Men Telia verkar ju vara dyrast och den enda som ger rabatt för att komma ned till samma pris som övriga

Och när man jämför kontant så skall det ju vara det lägsta förekommande priset på tex Netonet och att man sedan tecknar ett separat abonnemang. Tycker jag

En säljare kan väl bara ge rabatt på sitt eget pris? Vi diskuterade inte eller jämförde priser mellan operatörer. Vi diskuterade om de gav rabatt eller inte om du band ett abbonemang samtidigt som du köpte en telefon.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-09-16 16:25

För att återgå till trådens rubrik, som inte var "hur finansierar ni eventuell byte", så har jag sålt min 6+ eftersom jag kanske vill ha lite mindre format, en 6:a, och då köper jag naturligtvis en S-modell, nu kör jag min gamla 4S med 9.1 vilket går det med. ;D

Ursprungligen av Hjopek:

För att återgå till trådens rubrik, som inte var "hur finansierar ni eventuell byte", så har jag sålt min 6+ eftersom jag kanske vill ha lite mindre format, en 6:a, och då köper jag naturligtvis en S-modell, nu kör jag min gamla 4S med 9.1 vilket går det med. ;D

Av rent intresse, hur mycket fick du för din 6+ och vilken färg/storlek var det?

Bevaka tråden