Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 9 beta

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av maccswe:

Du är ingen vanlig användare, du är numera en betatestare. Och det har funnits betydligt värre betor än denna som har gjort telefonen omöjlig att ringa med för vissa amerikanska användare.

Det är alltid kul att få nya funktioner snabbt, men signar man upp sig på betan i hopp om att det bara ska vara lite buggar så är det nog bäst att låta bli framöver. Det kan komma hur allvarliga buggar som helst, Apple kan omöjligt hinna hitta alla innan betan släpps till oss som har dev eller public konto. Ett tips är att alltid i framtiden göra en säkerhetskopia innan du hoppar på en beta så du enkelt kan falla tillbaka om något skulle strula för mycket.

Men rapportera allt som hittar till Apple, har genom åren säkert rapporterat 150-200 buggar.

Är vanlig användare i den bemärkelsen att jag varken jobbar för Apple eller är utvecklare.

Förstår absolut att Apple inte kan hitta alla buggar men i mina ögon är det alldeles för många just nu. Tror inte så många "vanliga användare" är villiga att lägga ner hela sin själ på detta.

Jajjamän det var ett stort misstag att ladda ner betan för min del, kommer inte göra om det

Upptäcker nya buggar dagligen så får se om jag orkar rapportera allt...
Lite komiskt när inte ens feedbackappen fungerar som den ska...

Ursprungligen av skinza:

Är vanlig användare i den bemärkelsen att jag varken jobbar för Apple eller är utvecklare.

Förstår absolut att Apple inte kan hitta alla buggar men i mina ögon är det alldeles för många just nu. Tror inte så många "vanliga användare" är villiga att lägga ner hela sin själ på detta.

Jajjamän det var ett stort misstag att ladda ner betan för min del, kommer inte göra om det

Upptäcker nya buggar dagligen så får se om jag orkar rapportera allt...
Lite komiskt när inte ens feedbackappen fungerar som den ska...

I dina ögon kanske det är så, för mig är detta en rätt stabil beta med tanke på vad jag har haft tidigare. Det finns många som klagar på IOS 9 betan och 99% av dessa förstår nog inte riktigt innebörden av en beta.

Apple släppte inte en public beta för att vara snälla, utan för att dom vill ha hjälp med att hitta och rapportera buggar innan master släpps. Detta passar inte för alla och man bör inte installera en beta på en dator/mobil som man använder dagligen.

Feedbackappen funkar kalas för mig. Om du upptäcker nya varje dag låter det som något blev fel vid installationen av betan. Skulle rekommendera dig att blåsa rent den och installera om betan.

Ursprungligen av maccswe:

I dina ögon kanske det är så, för mig är detta en rätt stabil beta med tanke på vad jag har haft tidigare. Det finns många som klagar på IOS 9 betan och 99% av dessa förstår nog inte riktigt innebörden av en beta.

Apple släppte inte en public beta för att vara snälla, utan för att dom vill ha hjälp med att hitta och rapportera buggar innan master släpps. Detta passar inte för alla och man bör inte installera en beta på en dator/mobil som man använder dagligen.

Feedbackappen funkar kalas för mig. Om du upptäcker nya varje dag låter det som något blev fel vid installationen av betan. Skulle rekommendera dig att blåsa rent den och installera om betan.

Framför allt så inser nog inte många att det som de uppfattar som buggar i OS:et (betan) är problem i tredjepartsappar som inte är uppdaterade för nya OS-versionen. Dvs: anrop och metoder som är ändrade i nya versionen och där apparna använder sig av de gamla metoderna som inte fungerar.

Vilket är högst naturligt eftersom det inte alltid är så lätt att vara framåtkompatibel...

OS:et fungerar rätt bra (enligt min uppfattning). Jag har problem med att vissa appar fryser (och det gäller även Apples egna) samt att Spotlightsökningen ibland inte fungerar men det mesta av OS-funktionaliteten fungerar som det ska förutom då vissa appar som inte går som de ska men det är inte betans fel utan syftet med utvecklarbetorna är att utvecklarna ska få en chans att fixa sina appar.

Ett exempel är Swish som kom med ny version som fungerar ihop med IOS9 där den gamla inte alltid gjorde det.

Tycker med att överlag är det bra . Batteri tid är fortfarande inte åtgärdat det utlovades ju längre tid om inte jag minns fel. Sen har det hänt någon gång att telefonens skärm är helt oemottaglig för touch vilket reset löst. Att tredje parts appar slutar fungera är ju standard och helt naturligt.

Ursprungligen av Stefan Willard:

Tycker med att överlag är det bra . Batteri tid är fortfarande inte åtgärdat det utlovades ju längre tid om inte jag minns fel. Sen har det hänt någon gång att telefonens skärm är helt oemottaglig för touch vilket reset löst. Att tredje parts appar slutar fungera är ju standard och helt naturligt.

Bra att du påminde mig, jag glömde det. Min förefaller fortfarande att dra mer batteri än tidigare.

Jag drabbas också av att skärmen ibland inte tar touch men det brukar gå till sig efter en stund utan att jag behöver göra reset.

Jag ska erkänna att jag har ingen koll på hur Apple numrerar sina publika betor men jag verkar få ett nummer högre än övriga

Hur som helst, de verkar ha gjort ändringar i Spotlight. Återstår att se om det är till det bättre men den verkar hittar mer nu.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-08-06 20:26
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag ska erkänna att jag har ingen koll på hur Apple numrerar sina publika betor men jag verkar få ett nummer högre än övriga

Ja. Det börjar bli ett gäng versioner att hålla reda på.
Jag installerar nu iOS 9 Public Beta 3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-06 21:47

Min erfarenhet är att det händer sjukt mycket på slutet, mellan sista betan och GM. Buggar som man har dragits med under flera månader fixas plötsligt på löpande rad. Detta har stämt med samtliga iOS och OS X betor. Först lägger man till funktioner och bestämmer vad som ska vara med, sedan är det härdning av de funktionerna som klarade sig genom gallringen.

beta 5

Den här fick jag nyss

Public Beta 3 fick jag

Byggnummer är 13A4325C

Ursprungligen av Stellan Freij:

Byggnummer är 13A4325C

Men dra mig naken längs en grusgång! Jag har samma byggnummer

Ursprungligen av Cancerman:

Men dra mig naken längs en grusgång! Jag har samma byggnummer

Vilket inte är konstigt. Utvecklarbeta 5 och publikbeta 3 är samma eftersom de publikabetorna är identiska med utvecklarbetorna förutom att Apple lägger till en app (feedback)

Jag är mest nyfiken på varför jag får publikbeta 4 (med samma byggnummer som ni har). Det verkar konstigt även om det inte spelar någon roll funktionsmässigt

Den senaste är riktigt rapp och trevlig! Gillar att de äntligen åtgärdat sökfunktionen.

Tycker också att den känns rappare och även stabilare, nu kan jag till och med byta ringsignal ?

Installerade senaste betan när den kom och kollade, av en slump, mobildataanvändningen. Fullständigt galen. iTunes-konton är skurken enligt batterimätaren. Stängde av Wi-Fi-assistans och tror att den lugnade ner sig. Dubbelkollade hos Halebop, som visade samma uppgifter om förbrukat data.
Är det någon mer som drabbats?

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-08-08 09:49
Ursprungligen av Stellan Freij:

Tycker också att den känns rappare och även stabilare, nu kan jag till och med byta ringsignal ?

De har fixat alla buggar jag rapporterat, vilket känns trevligt. Kunde heller inte byta ring/sms-signaler Telefonen (5S) vibrerade inte när det ringde, detta var oerhört enerverande, men det är också fixat nu!

DOCK stötte jag på ett spännande problem igår. Telefonen vibrerade (ringde), men skärmen visade inte att jag fick ett inkommande samtal utan jag kunde fortsätta med det jag höll på med innan. Öppnade "Telefon"-appen och försökte ringa upp ett samtal. Då poppade skärmen upp och jag kunde svara på det inkommande samtalet. Någon som varit med om detta?

  • Medlem
  • lund
  • 2015-08-08 11:23

Nyaste (dev 5) är riktigt trevlig

Sökfunktionen fungerar igen och mkt bra.
Känns snabb och pigg

En sak som inte kommit fram tycker jag är att synkningen av påminnelser och anteckningar fungerar mkt bra nu. Innan (iOS 7 & 8) så fungerade det lite knaggligt. Då var jag tvungen att lägga in en dummy post på luren för att få det att synka. Men nu funkar det exemplariskt

Har egentligen inga problem nu.

Fungerar fint nu förutom att hemskärmen tar tid på sig att visa apparna i appväljarläge, men de är ett mindre bekymmer. Men det är rappoterad i feedbackappen.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-08-08 14:43
Ursprungligen av Cancerman:

Fungerar fint nu förutom att hemskärmen tar tid på sig att visa apparna i appväljarläge, men de är ett mindre bekymmer. Men det är rappoterad i feedbackappen.

Vad kör du för enhet? Jag testar på min iPhone 5S och på den går det väldigt mycket snabbare än PB1 och PB2. Skulle nästan säga att "appväljaren" som du kallar det är helt felfri (för mig).

Ursprungligen av JohannesKBA:

Vad kör du för enhet? Jag testar på min iPhone 5S och på den går det väldigt mycket snabbare än PB1 och PB2. Skulle nästan säga att "appväljaren" som du kallar det är helt felfri (för mig).

Kör med en iPhone 6+ Med appväljare menar jag dubbeltouch på hemknappen. Kanske heter något helt annat?

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-08-08 15:19
Ursprungligen av Cancerman:

Kör med en iPhone 6+ Med appväljare menar jag dubbeltouch på hemknappen. Kanske heter något helt annat?

Du har säkert helt rätt! Aldrig tänkt på det svenska ordet, men det heter väl App Switcher på engelska om jag inte minns fel?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-08 16:53
Ursprungligen av JohannesKBA:

DOCK stötte jag på ett spännande problem igår. Telefonen vibrerade (ringde), men skärmen visade inte att jag fick ett inkommande samtal utan jag kunde fortsätta med det jag höll på med innan. Öppnade "Telefon"-appen och försökte ringa upp ett samtal. Då poppade skärmen upp och jag kunde svara på det inkommande samtalet. Någon som varit med om detta?

Det funkar ju om man går in i telefonappen inom kanske 2-3 sekunder från det att det ringer...lite trist om man gör det en halvtimme senare, då lovar jag dig att du inte kommer få någon popup om att det ringer

Nån mer dom har kombon beta 5, Volvo on call och Apple Watch? Appen på klockan vill att jag ska logga in i appen på telefonen. Detta är gjort. Provat att avinstallera/ominstallera appen på både klockan och telefonen. Fungerade i beta 4.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-08-08 21:27
Ursprungligen av pmarriott:

Nån mer dom har kombon beta 5, Volvo on call och Apple Watch? Appen på klockan vill att jag ska logga in i appen på telefonen. Detta är gjort. Provat att avinstallera/ominstallera appen på både klockan och telefonen. Fungerade i beta 4.

Indikerar Volvo on Call på klockan med annat än meddelanden? (nyfiken)
Har VOC en app för klockan?

Ursprungligen av mattiL:

Indikerar Volvo on Call på klockan med annat än meddelanden? (nyfiken)
Har VOC en app för klockan?

Jodå, de har en app för klockan som gör i princip samma saker som telefonappen.

Tänkte återigen våga mig på att installera till iOS9 beta, nu när de kommit lite längre än beta1 som jag testade.
Men jag undrar om två appar jag använder frekvent, någon som vet inte Plex samt Swish fungerar i iOS9 beta <senaste> ?

Ursprungligen av Elmeholt:

Tänkte återigen våga mig på att installera till iOS9 beta, nu när de kommit lite längre än beta1 som jag testade.
Men jag undrar om två appar jag använder frekvent, någon som vet inte Plex samt Swish fungerar i iOS9 beta <senaste> ?

Swisch fungerar för mig... Använder inte plex

Ursprungligen av Elmeholt:

Tänkte återigen våga mig på att installera till iOS9 beta, nu när de kommit lite längre än beta1 som jag testade.
Men jag undrar om två appar jag använder frekvent, någon som vet inte Plex samt Swish fungerar i iOS9 beta <senaste> ?

Plex släppte en fet uppdatering igår eller nått och nu funkar Plex igen med senaste betan! Även Swish, så det är bara att köra på

Ursprungligen av Elmeholt:

Tänkte återigen våga mig på att installera till iOS9 beta, nu när de kommit lite längre än beta1 som jag testade.
Men jag undrar om två appar jag använder frekvent, någon som vet inte Plex samt Swish fungerar i iOS9 beta <senaste> ?

Båda fungerar bra för mig. Men det är med dagens beta, behöver inte fungera med nästkommande beta.

Bevaka tråden