Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stjärnmarkering i iTunes

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-07 16:28
Ursprungligen av CekariYH:

Hur använder ni stjärn-märknig i iTunes?

Jag använder det inte alls. Men jag råkade komma nära en kompis MacBook då han skrek till högt att jag absolut inte fick pilla på stjärnorna. Han använde den fortfarande ibland när han dj:ar, och hade sedan iTunes begynnelse använt stjärnmarkeringarna som del i något komplicerat klassificeringssystem för att hitta rätt typ av låt, stil, mm i sina mixningar. Jag förstod det inte, men han förstod nog så mycket som att det system han en gång skapade inte längre var optimalt. Men orka ändra...

Ursprungligen av CekariYH:

Hur använder ni stjärn-märknig i iTunes?

Jag har funnit ett sätt som gör det lätt för mig.
All musik jag lägger in får 3 stjärnor, varefter när jag känner om jag gillar låten eller inte så blir det en stjärna mer eller mindre.
Apple Musik jag laddar ner hamnar dock på 4 stjärnor direkt, eftersom jag redan gillar dom.
De med bara en stjärna åker så småning om ut från iTunes och de med 5 st hamnar i en egen spellista som mina favoriter mha smart spellista.

Naturligtvis är ju humöret och annat avgörande för vilken stjärnbedömning låtarna får så listan är ju inte huggen i sten.

Jag använder stjärnorna på liknande sätt som dig, men jag använder dessutom genre indelningen. Till detta har jag skapat några smarta spellistor som slumpar fram t.ex. 100 låtar i genren Rock som har tre stjärnor eller fler och som inte spelats de senaste 30 dagarna. På så sätt har jag alltid lite nya låtar att lyssna på i bilen.
Tyvärr har iOS strulat lite vad gäller smarta spellistor med liveuppdatering sedan iOS 7 släpptes, men lösningen var att slå av just liveuppdateringen. Ett extra steg behövs för att uppdatera spellistorna men det funkar fint. Jag har inte hunnit kolla än om samma strul finns i iOS 8.4, men det ger sig väl så småningom.

Ursprungligen av IngoX:

Jag använder det inte alls. Men jag råkade komma nära en kompis MacBook då han skrek till högt att jag absolut inte fick pilla på stjärnorna. Han använde den fortfarande ibland när han dj:ar, och hade sedan iTunes begynnelse använt stjärnmarkeringarna som del i något komplicerat klassificeringssystem för att hitta rätt typ av låt, stil, mm i sina mixningar. Jag förstod det inte, men han förstod nog så mycket som att det system han en gång skapade inte längre var optimalt. Men orka ändra...

Nä, det är många som inte använder dom alls.
Haha, ja, har man en gång fixat fram ett system som funkar så drar man sig för att ändra i det

Ursprungligen av HåkanE:

Jag använder stjärnorna på liknande sätt som dig, men jag använder dessutom genre indelningen. Till detta har jag skapat några smarta spellistor som slumpar fram t.ex. 100 låtar i genren Rock som har tre stjärnor eller fler och som inte spelats de senaste 30 dagarna. På så sätt har jag alltid lite nya låtar att lyssna på i bilen.
Tyvärr har iOS strulat lite vad gäller smarta spellistor med liveuppdatering sedan iOS 7 släpptes, men lösningen var att slå av just liveuppdateringen. Ett extra steg behövs för att uppdatera spellistorna men det funkar fint. Jag har inte hunnit kolla än om samma strul finns i iOS 8.4, men det ger sig väl så småningom.

Ja, det glömde jag ju att nämna, naturligtvis använder jag genre och antal spelningar också på lite olika sätt för att få lite variation i dom smarta spellistorna. Tyvärr tycker jag att Apples blanda och spela suger lite då det känns som det är ungefär samma låtar som snurrar runt hela tiden.

Vi får väl se hur det artar sig med spellistor etc då Apple fått göra några uppdateringar och buggfixar.
Just nu känns det ändå rätt bra när man fixat till lite mindre konstigheter, så jag är mer än nöjd hittills med Apple Musik

Ursprungligen av HåkanE:

Jag använder stjärnorna på liknande sätt som dig, men jag använder dessutom genre indelningen. Till detta har jag skapat några smarta spellistor som slumpar fram t.ex. 100 låtar i genren Rock som har tre stjärnor eller fler och som inte spelats de senaste 30 dagarna. På så sätt har jag alltid lite nya låtar att lyssna på i bilen.
Tyvärr har iOS strulat lite vad gäller smarta spellistor med liveuppdatering sedan iOS 7 släpptes, men lösningen var att slå av just liveuppdateringen. Ett extra steg behövs för att uppdatera spellistorna men det funkar fint. Jag har inte hunnit kolla än om samma strul finns i iOS 8.4, men det ger sig väl så småningom.

Liveuppdateringen funkar minst lika dåligt i iOS 8.4 som innan, om inte sämre! Det verkar som att iPhonen vill slumpa fram sin egna lista utifrån de låtar som finns på enheten, men den gör ett riktigt uselt jobb. Min spellista med 100 låtar som antingen är klassade som Rock eller Metal började på iPhonen med drygt 60 låtar av AC/DC. Bra låtar förvisso, men så värst slumpmässigt tycker jag inte att det är...
Jag får fortsätta med min workaround

Bevaka tråden