Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mycket märkligt problem - iPad låst till okänt iCloud-konto

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker det låter som om han jiddrar för att se om vi vet något sätt att kringå stöldskyddet.

Antingen försöker han komma åt den stulna iPhonen, som han fortfarande har, och använder historien om den lagligt ägda iPaden som anledning för att se om vi vet ngt inte känt sätt att knäcka den. Eller också äger han inte iPaden heller.

För som många andra säger här, det som han säger har hänt, kan inte hända.
Jag köper överhuvudtaget inte hans historia så som han berättat det!
Hade jag trott på honom, så har jag ju en helt okänd metod att avaktivera stulna enheters iCloud-konton ??

Nej, kom tillbaka med en bättre historia en annan gång.
Och berätta gärna vad Apple säger om du försöker dra den här valsen för dem.

Ursprungligen av NickHrh:

Den gamla va windows 7 och den nya har windows 8. Ingen flytt av någonting.
Kollade mappen där backup:er läggs och där är det helt tomt. Jag är inte jättevan ios användare, mest android, men ingen nybörjare på teknik heller och hur jag än vrider och vänder på det hittar jag ingen som helt logisk förklaring till hur det gått till.
Brukar alltid också ställa in som ny enhet efter återställning också.

Va meningen att frugan skulle ta gamla paddan nu när jag köpt en ny.

Är du helt säker på att det inte finns en backup från iPhonen på datorn? Kan den ligga i iCloud? Vet inte exakt hur man kolla på en Windows dator, men i iTunes på en Mac går man in på Inställningar som finns under iTunes menyn. Då den menyn antagligen inte finns på Windows versionen borde Inställningar ligga under Arkiv, Redigera eller Om. Hur som helst, väl där finns det en tabb för Enheter i vilken det visas vilka säkerhetskopior man har på sin dator och det är dessa som iTunes känner till, oavsett mappen som de lagras i.

Personligen tycker jag att det låter som att du har fastnat i ett litet prekärt problem. Ni har nollställt en iPad och av någon anledning har iTunes valt att återställa med säkerhetskopian som tagits från iPhonen. Sedan börjar problemet då man inte kan sopa en enhet utan att först låsa upp den. Detta är ju helt enkelt ett stöldskydd som implementerades för några iOS versioner sedan. Tyvärr jobbar ju stöldskyddet emot dig i det här fallet men förhoppningsvis borde du kunna ta enheten till en Apple Store eller liknande och få hjälp. Det kan ju knappast vara första fallet med tanke på att folk har en förmåga att tappa bort lösenord etc....

Jag är övertygad om att "hitta min iPhone" är påslaget och att återställningen aldrig lyckades

Kontrollera inställningar->iCloud.

Om det är aktiverat så tillåts inte återställningar

Det är ingen idé att spekulera ytterligare innan detta är kontrollerat. Jag minns tråden där en person undrade varför de inte fick notiser vid iMessage och det visade sig att de slagit av notiserna för iMessage. När han skrev att de hade aktiverat ljudet för iMessage så menade han att de valt signalen. Sedan så hade de slagit av notiserna för iMessage eftersom listan blev så lång...

Ursprungligen av zinned:

Det är ju helt omöjligt.

Om du lyckas genomföra en återställning, efter vilken du sedan inte lägger tillbaka en backup, så har du en helt ny och ren enhet.

Pröva att sätta den i DFU-mode genom att :

1) Hålla nere Power-knappen i tre sekunder
2) Fortsätt hålla nere Power-knappen och håll nu också nere Hem-knappen under fem sekunder
3) Släpp nu Power-knappen men fortsätt hålla nere Hem-knappen i tio sekunder
4) Nu bör du se en bild på skärmen som ber dig ansluta enheten till iTunes
5) Anslut den till datorn och starta iTunes, välj sedan "Återställ"

Jag säger själv att det är omöljigt, men det har hant. Ska testa det DFU-läget

Ursprungligen av reboot81:

Har du köpt ipaden av frugans bror?

Nej, den är köpt av mig från electroworld

Ursprungligen av emil_stahl:

Låter typ som nåt typ av virus som du beskriver det. Men har aldrig hört nåt liknande.

Skulle säga samma sak om det handlade om nån annan

Inget är omöjligt.

Mitt AppleID på jobb dyker ibland upp på helt nya enheter om de konfigureras via dator. Så på något sätt plockas mitt ID via Active Directory.

Och nej inte via min dator.

Dock aktiveras det inte utan föreslår bara min jobbmail så det är lätt att sudda ut.

Sorry för off topic.

Ursprungligen av panther:

Jag tycker det låter som om han jiddrar för att se om vi vet något sätt att kringå stöldskyddet.

Antingen försöker han komma åt den stulna iPhonen, som han fortfarande har, och använder historien om den lagligt ägda iPaden som anledning för att se om vi vet ngt inte känt sätt att knäcka den. Eller också äger han inte iPaden heller.

För som många andra säger här, det som han säger har hänt, kan inte hända.
Jag köper överhuvudtaget inte hans historia så som han berättat det!
Hade jag trott på honom, så har jag ju en helt okänd metod att avaktivera stulna enheters iCloud-konton ??

Nej, kom tillbaka med en bättre historia en annan gång.
Och berätta gärna vad Apple säger om du försöker dra den här valsen för dem.

Du väljer själv vad du vill tror, tänker inte tjaffsa.
Ipaden har jag kvitto/faktura på i mitt namn.

Ursprungligen av NickHrh:

Du väljer själv vad du vill tror, tänker inte tjaffsa.
Ipaden har jag kvitto/faktura på i mitt namn.

Jag upprepar: Hur är "Hitta min iphone" inställd?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag upprepar: Hur är "Hitta min iphone" inställd?

Har inte ens icloud installerat på datorn, aldrig haft.
Det måste varit aktiverat på paddan innan återställnigen, men eftersom mitt och frugans apple id är de enda konton som varit inskrivna på paddan så borde det ju varit ett av dom kontona den blivit låst till

Jag kommer ringa apple på måndag och berätta vad jag berättat för er och återkommer med svar.

En annan fråga. Tror ni man kanske ska ta och installera om datorn jag gjorde återställnigen via så man inte åker på samma skit med en annan enhet??

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-06-20 09:20
Ursprungligen av NickHrh:

Jag kommer ringa apple på måndag och berätta vad jag berättat för er och återkommer med svar.

En annan fråga. Tror ni man kanske ska ta och installera om datorn jag gjorde återställnigen via så man inte åker på samma skit med en anna enhet??

Jag hade haft is i magen och väntat och hört vad supportern har att säga. Det är inte säkert var felet / problemet ligger. Det kan vara någon form av program som lurar dig, men troligare är nog att du råkat lägga in en kopia av iPhonen (eller inställningen) utan att tänka på det.

Ursprungligen av Måns97:

men troligare är nog att du råkat lägga in en kopia av iPhonen (eller inställningen) utan att tänka på det.

Men då borde ipaden inte ha startat upp som ny väl, med välkommstskärmen "Hello"??

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-06-20 09:26
Ursprungligen av NickHrh:

Men då borde ipaden inte ha startat upp som ny väl, med välkommstskärmen "Hello"??

Mjo, den startar upp säger "Hello", ber dig lägga till Wifi och frågar om platstjänster (tror jag, minns inte exakt vilka steg det är), sen får man frågan om du vill starta om den från början, eller från säkerhetskopia antingen från iTunes eller iCloud.

En annan fråga, den är köpt i butik, men finns det någon möjlighet att det ändå har funnits en tidigare ägare?

Ursprungligen av NickHrh:

Har inte ens icloud installerat på datorn, aldrig haft.
Det måste varit aktiverat på paddan innan återställnigen, men eftersom mitt och frugans apple id är de enda konton som varit inskrivna på paddan så borde det ju varit ett av dom kontona den blivit låst till

Men vad du har installerat på din dator är totalt irrelevant för denna fråga. Det är en inställning på telefonen eller ipaden och den är i högsta grad relevant för om det går att återställa telefonen/ipaden.

Men nu har jag svårt att förstå vad som är gjort eller inte gjort. Och vad problemet egentligen är så jag ger upp

Ursprungligen av Måns97:

Mjo, den startar upp säger "Hello", ber dig lägga till Wifi och frågar om platstjänster (tror jag, minns inte exakt vilka steg det är), sen får man frågan om du vill starta om den från början, eller från säkerhetskopia antingen från iTunes eller iCloud.

En annan fråga, den är köpt i butik, men finns det någon möjlighet att det ändå har funnits en tidigare ägare?

Tror jag inte. Den va inplastatad och köpt över nätet, så den borde plockats från ett lager.

Ursprungligen av NickHrh:

Tror jag inte. Den va inplastatad och köpt över nätet, så den borde plockats från ett lager.

Och allt detta har skett här i stan där jag bor.
Frugans bror fick ingen hjälp av personen han köpte telefonen ifrån och då köpte han en annan bara.
Sen va det inget mer med det.

Ursprungligen av BlackSmp:

Men vad du har installerat på din dator är totalt irrelevant för denna fråga. Det är en inställning på telefonen eller ipaden och den är i högsta grad relevant för om det går att återställa telefonen/ipaden.

Men nu har jag svårt att förstå vad som är gjort eller inte gjort. Och vad problemet egentligen är så jag ger upp

Jag tror inte ens jag varit in på den inställningen i paddan faktiskt, har inte behövt använda mig av icloud.
Problemet är hur paddan lyckats bli låst till det icloud konto som iphonen va låst till efter en återställning på en dator med ett ny nerladdat itunes och utan en säkerhetsåterställning gjorts. Jag valde bara återställ och uppdatera, inget annat.

Ursprungligen av NickHrh:

Jag tror inte ens jag varit in på den inställningen i paddan faktiskt, har inte behövt använda mig av icloud.
Problemet är hur paddan lyckats bli låst till det icloud konto som iphonen va låst till efter en återställning på en dator med ett ny nerladdat itunes och utan en säkerhetsåterställning gjorts. Jag valde bara återställ och uppdatera, inget annat.

Men det kan väl inte vara så svårt att titta efter hur inställningen ser ut? Det är kanske totalt irrelevant men eftersom hela ditt problem är skumt så är det bara att reda ut eventuella frågetecken ett efter ett och du har inte kontrollerat den ännu. Och eftersom du säger att ipaden är låst till ett okänt appleid så vore det definitivt läge att kontrollera denna inställning. Du har redan minst en inställning som du påstår är helt felaktig (ditt problem som du vill ha hjälp med) - det kan finnas fler fel.

Om ditt problem är verkligt så borde du vara intresserad av att gå till botten med det - och kontrollera diverse inställningar som skulle kunna ge ledtrådar.

Trots placeringen under Icloudinställningarna så har Hitta min iphone/ipad inte så mycket med iCloud att göra så att du inte har behövt använda dig av iCloud betyder inte något. Speciellt inte eftersom du inte heller har ställt in det felaktiga appleid som trots allt har med iCloud att göra...

Ursprungligen av BlackSmp:

Men det kan väl inte vara så svårt att titta efter hur inställningen ser ut? .

Jag kommer ju inte åt den eftersom jag inte kommer in i ipaden. Den stannar ju på aktiveringsskärmen eftersom jag måste känna till @icloud addresen och lösenordet för kontot den nu blivit låst till.
Annars förstår jag inte riktigt vilken inställning du menar.

Ursprungligen av NickHrh:

Jag kommer ju inte åt den eftersom jag inte kommer in i ipaden. Den stannar ju på aktiveringsskärmen eftersom jag måste känna till @icloud addresen och lösenordet för kontot den nu blivit låst till.
Annars förstår jag inte riktigt vilken inställning du menar.

Dum fråga kanske, men vad är det för mailadress på kontot? Du skriver @icloud ovan, men om jag inte missminner mig kan man inte ha en @icloud.com adress som sitt Apple ID då dessa adresser skapas först när man reggat ett Apple ID.

Bara för att vara på säkra sidan... Det går inte att ändra den förifyllda adressen, eller?

Ursprungligen av HåkanE:

Dum fråga kanske, men vad är det för mailadress på kontot? Du skriver @icloud ovan, men om jag inte missminner mig kan man inte ha en @icloud.com adress som sitt Apple ID då dessa adresser skapas först när man reggat ett Apple ID.

Bara för att vara på säkra sidan... Det går inte att ändra den förifyllda adressen, eller?

Mitt apple id är en gmail adress och jag kan logga in på mitt icloud med den adressen också. Paddan har blivit låst till en icloud.com adress alltså den adressen som iphonen va låst till.
Nä, går inte att ändra

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-06-20 10:53
Ursprungligen av NickHrh:

Mitt apple id är en gmail adress och jag kan logga in på mitt icloud med den adressen också. Paddan har blivit låst till en icloud.com adress alltså den adressen som iphonen va låst till.
Nä, går inte att ändra

Det skulle nog underlätta för många här om du kunde ta en bild på skärmen (blura bort manet i mailadressen). Blir tydligare att hänga med på var i systemet du är.

Ursprungligen av Måns97:

Det skulle nog underlätta för många här om du kunde ta en bild på skärmen (blura bort manet i mailadressen). Blir tydligare att hänga med på var i systemet du är.

Ditt kommer jag inte längre, bifogad bild.
Loggade in på mitt icloud konto i webläsaren och hittade ipad mini och min nya ipad under icloud inställningar, mina enheter. Testade att ta bort mini därifrån men det hjälpte inte så mycket

Tror ni Apple kan hjäpla ta bort låset så att säga om jag förklarar vad som hänt och kan bevisa att paddan är min?? Om dom har den möjligheten alltså.

Tänker ju ringa oavsett.

Ursprungligen av NickHrh:

Tror ni Apple kan hjäpla ta bort låset så att säga om jag förklarar vad som hänt och kan bevisa att paddan är min?? Om dom har den möjligheten alltså.

Tänker ju ringa oavsett.

Ja, om du kan bevisa köpet .. Precis som det stod i länken jag angav tidigare.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-06-20 18:34

Men har du testat att maila till iCloud-adressen?

Ursprungligen av Emanuel L:

Ja, om du kan bevisa köpet .. Precis som det stod i länken jag angav tidigare.

Tack, det enda jag ville veta.

Ursprungligen av Måns97:

Men har du testat att maila till iCloud-adressen?

Går ju inte. Adressen visas z••••• @icloud.com

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-21 10:49
Ursprungligen av NickHrh:

Tack, det enda jag ville veta.

Går ju inte. Adressen visas z••••• @icloud.com

Varför har du då strukit över adressen med ett svart streck?

(En fotnot: Nyinstallerat iTunes eller inte spelar nog ingen roll, det är bara programmet du ändrar - inte inställningar och ev. backuper)
(Fotnot 2: en pryl från ett lager kan vara begagnad, åkt i retur, finns möjlighet att den använts av kund, returnerats, plastats in och hamnat på hyllan. Dock är det nog svårt att få till det perfekt, är man uppmärksam så märker man skillnaden mot originalförpackning)

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-06-21 11:06
Ursprungligen av reboot81:

Varför har du då strukit över adressen med ett svart streck?

(En fotnot: Nyinstallerat iTunes eller inte spelar nog ingen roll, det är bara programmet du ändrar - inte inställningar och ev. backuper)
(Fotnot 2: en pryl från ett lager kan vara begagnad, åkt i retur, finns möjlighet att den använts av kund, returnerats, plastats in och hamnat på hyllan. Dock är det nog svårt att få till det perfekt, är man uppmärksam så märker man skillnaden mot originalförpackning)

Jag bad honom lägga ut bilden. Tänkte inte på att namnet inte stod i klartext...

Ursprungligen av Måns97:

Det skulle nog underlätta för många här om du kunde ta en bild på skärmen (blura bort manet i mailadressen). Blir tydligare att hänga med på var i systemet du är.

Tack vare Apple Support fick jag iPaden upplåst utan några som helst problem.
Tack för tips och idèer, lär väl inte komma på till 100% vad som orsakade låsningen, men nu är det löst.

Tack

Ursprungligen av NickHrh:

Tack vare Apple Support fick jag iPaden upplåst utan några som helst problem.
Tack för tips och idèer, lär väl inte komma på till 100% vad som orsakade låsningen, men nu är det löst.

Tack

Skickar en faktura! 8-)

Bevaka tråden