Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Black Friday - iPad köp?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick idag hem iPaden, trodde först att dem hade skickat fel och att dem skickade iPad Air 1 då det inte stod någon tvåa men tydligen skriver dem inte ut det. Är än så länge väldigt nöjd, löjligt snygg är den också men har inte hunnit använda den speciellt mycket än. Väldigt stor uppgradering från min tidigare iPad 4.

Fick min iPad Air 2 igår, den är STOR bredvid minin. Men vilket drag det är i den, känns ju som en laptop.
Allt är lättare, kommer bli mer skrivet med den, helt klart.
Men batteritiden är ju skräp. Knappast några (upp till) 10h som Apple 'lovar', snarare 7-8. Kommer ju bli jobbigt hur mycket den behöver ladda hela tiden, och långsamt. Under min nattsömn (6h) hann den inte ladda upp till mer än 50%, men då var den nere på 4% när jag la av för natten.
Har inte gjort mig av med minin än? Den har ju bättre batteri, har aldrig tömt den så enkelt....

Värt att notera var att när batteriet var nere på 5% så satte jag i laddningssladden och tänkte att man kunde fortsätta göra det man gjorde med laddningen på. Men det gick inte, för den drog batteri snabbare än den kunde ladda. Det var DET som var särskilt kasst alltså. Men annars är den både vacker och kraftfull

Ursprungligen av panther:

Fick min iPad Air 2 igår, den är STOR bredvid minin. Men vilket drag det är i den, känns ju som en laptop.
Allt är lättare, kommer bli mer skrivet med den, helt klart.
Men batteritiden är ju skräp. Knappast några (upp till) 10h som Apple 'lovar', snarare 7-8. Kommer ju bli jobbigt hur mycket den behöver ladda hela tiden, och långsamt. Under min nattsömn (6h) hann den inte ladda upp till mer än 50%, men då var den nere på 4% när jag la av för natten.
Har inte gjort mig av med minin än? Den har ju bättre batteri, har aldrig tömt den så enkelt....

Värt att notera var att när batteriet var nere på 5% så satte jag i laddningssladden och tänkte att man kunde fortsätta göra det man gjorde med laddningen på. Men det gick inte, för den drog batteri snabbare än den kunde ladda. Det var DET som var särskilt kasst alltså. Men annars är den både vacker och kraftfull

Så du kör samma appar på din laptop och iPad?
Låter märkligt då en laptop från Apple kör OS X och en iPad kör iOS och dessa presterar likadant enligt dig, låter som en omöjlig situation.

Har du några externa tangentbord/möss/dockningsstationer då till din iPad som gör den lika bra som en laptop som kör OS X?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-02 20:38
Ursprungligen av panther:

Fick min iPad Air 2 igår, den är STOR bredvid minin. Men vilket drag det är i den, känns ju som en laptop.
Allt är lättare, kommer bli mer skrivet med den, helt klart.
Men batteritiden är ju skräp. Knappast några (upp till) 10h som Apple 'lovar', snarare 7-8. Kommer ju bli jobbigt hur mycket den behöver ladda hela tiden, och långsamt. Under min nattsömn (6h) hann den inte ladda upp till mer än 50%, men då var den nere på 4% när jag la av för natten.
Har inte gjort mig av med minin än? Den har ju bättre batteri, har aldrig tömt den så enkelt....

Värt att notera var att när batteriet var nere på 5% så satte jag i laddningssladden och tänkte att man kunde fortsätta göra det man gjorde med laddningen på. Men det gick inte, för den drog batteri snabbare än den kunde ladda. Det var DET som var särskilt kasst alltså. Men annars är den både vacker och kraftfull

Antingen så ljuger du eller så är det något fel på din iPad.
För enligt detta test stämmer dom siffrorna Apple uppger.
http://www.anandtech.com/show/8666/the-apple-...

Från 0% till 100% 3.9h

Ursprungligen av lappen71:

Antingen så ljuger du eller så är det något fel på din iPad.
För enligt detta test stämmer dom siffrorna Apple uppger.
http://www.anandtech.com/show/8666/the-apple-...

Från 0% till 100% 3.9h

http://images.anandtech.com/graphs/graph8666/69043.png

Samtidigt som enheten används? Verkar vara en väldigt komplicerad mätning isåfall som räknar in alla möjliga användningsmönster och får en exakt tid. Eller så är du ute och cyklar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-02 20:52
Ursprungligen av Anderlind:

Samtidigt som enheten används? Verkar vara en väldigt komplicerad mätning isåfall som räknar in alla möjliga användningsmönster och får en exakt tid. Eller så är du ute och cyklar.

Nu skrev han att han laddade den under natten.

Citat:

Under min nattsömn (6h) hann den inte ladda upp till mer än 50%, men då var den nere på 4% när jag la av för natten.

Den enda som är ute och cyklar är du.
Så min gissning är att han antingen ljuger,använde iPhone laddaren eller så är det fel på iPad:en

Ursprungligen av lappen71:

Nu skrev han att han laddade den under natten.
Så den enda som är ute och cyklar är du.
Jag gissar på att han använt iPhone laddaren

Läs en gång till.

Citat:

Värt att notera var att när batteriet var nere på 5% så satte jag i laddningssladden och tänkte att man kunde fortsätta göra det man gjorde med laddningen på. Men det gick inte, för den drog batteri snabbare än den kunde ladda.

Hur du får in en iPhone-laddare där är imponerande.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-02 21:02
Ursprungligen av Anderlind:

Läs en gång till.
Hur du får in en iPhone-laddare där är imponerande.

Haha du är bara lovligt........

Han skriver

Citat:

Under min nattsömn (6h) hann den inte ladda upp till mer än 50%, men då var den nere på 4% när jag la av för natten.

Enligt testet är det dessa siffror som gäller vid laddning UTAN användning något som man kan anta som gäller när han sover.

Så jag säger återigen antingen ljuger han,eller så är det fel på laddaren eller iPad:en

Glasklart eller behövs det fler inlägg innan du ska förstå?

Nej, jag ljuger inte Vad f** skulle jag ha ut av det? Möjligen utelämnat uppgifter, misstagit tiden något, kan varit kortare sömn...hmm? Men 3,9h från 0 till 100? Låter märkligt.
Under laddningen stod alarmklocksappen på i väldigt svagt ljus. Bakgrundsuppdateringar fanns på.
Undrar hur de mätningarna gjorts?
Får fortssätta utvärdera.....sökte lite, verkar inte vara ensam om att vara lite besviken på batteriet.
Mindre batteri än tidigare air och kraftigare processor, blir ju sämre tid.

Ursprungligen av Anderlind:

Så du kör samma appar på din laptop och iPad?
Låter märkligt då en laptop från Apple kör OS X och en iPad kör iOS och dessa presterar likadant enligt dig, låter som en omöjlig situation.

Har du några externa tangentbord/möss/dockningsstationer då till din iPad som gör den lika bra som en laptop som kör OS X?

Snälla nån, jag pratade om en känsla. Tagga ner.
Klart jag inte kör samma apps, och jag vet skillnaden i prestanda också.
Jag jämförde med minin, och som sagt, känslan....

Ursprungligen av lappen71:

Haha du är bara lovligt........

Han skriver

Enligt testet är det dessa siffror som gäller vid laddning UTAN användning något som man kan anta som gäller när han sover.

http://images.anandtech.com/graphs/graph8666/69043.png

Så jag säger återigen antingen ljuger han,eller så är det fel på laddaren eller iPad:en

Glasklart eller behövs det fler inlägg innan du ska förstå?

Jag ser fortfarande inte hur en iPhone-laddare har använts, men du kanske har inside-information.

Ursprungligen av panther:

Snälla nån, jag pratade om en känsla. Tagga ner.
Klart jag inte kör samma apps, och jag vet skillnaden i prestanda också.
Jag jämförde med minin, och som sagt, känslan....

Ironi, gör sig dåligt i skrift ibland.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-02 21:20
Ursprungligen av panther:

Nej, jag ljuger inte Vad f** skulle jag ha ut av det? Möjligen utelämnat uppgifter, misstagit tiden något, kan varit kortare sömn...hmm? Men 3,9h från 0 till 100? Låter märkligt.
Under laddningen stod alarmklocksappen på i väldigt svagt ljus. Bakgrundsuppdateringar fanns på.
Undrar hur de mätningarna gjorts?
Får fortssätta utvärdera.....sökte lite, verkar inte vara ensam om att vara lite besviken på batteriet.
Mindre batteri än tidigare air och kraftigare processor, blir ju sämre tid.

Jag tror inte heller att du ljuger.
Men nu skriver du att du hade appar igång och skärmen var på och det var inget du nämnde i första inlägget.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-02 21:22
Ursprungligen av Anderlind:

Jag ser fortfarande inte hur en iPhone-laddare har använts, men du kanske har inside-information.

Det var ett skämt/antagande/gissningen eftersom enligt honom tog laddningen onormalt lång tid.
Du famlar verkligen efter halmstrån i din strävan att tjafsa och påpeka felskrivningar.
Så jag tycker du ska ta och tagga ner lite.

Ursprungligen av lappen71:

Det var ett skämt/antagande/gissningen eftersom enligt honom tog laddningen onormalt lång tid.
Du famlar verkligen efter halmstrån i din strävan att tjafsa och påpeka felskrivningar.
Så jag tycker du ska ta och tagga ner lite.

Läs inlägg #32 igen, http://www.99mac.se/forum/p/2221328. Är det så svårt att läsa vad folk skriver?
Lugn och fin, tack.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-02 21:26
Ursprungligen av Anderlind:

Läs inlägg #32 igen, http://www.99mac.se/forum/p/2221328. Är det så svårt att läsa vad folk skriver?
Lugn och fin, tack.

Ja och mitt svar var riktat till det han skrev i mitten.
Något som måste ha varit uppenbart eftersom bilden jag postade handlade om laddning UTAN användning.
Hur länge ska du tjafsa om ingenting?

Citat:

Under min nattsömn (6h) hann den inte ladda upp till mer än 50%, men då var den nere på 4% när jag la av för natten.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-02 21:28
Ursprungligen av Anderlind:

Läs inlägg #32 igen, http://www.99mac.se/forum/p/2221328. Är det så svårt att läsa vad folk skriver?
Lugn och fin, tack.

Där står ingenting om vilken laddare som användes, så frågan om iPhone-laddare var fullt befogad.

Ursprungligen av lappen71:

Ja och mitt svar var riktat till det han skrev i mitten.
Något som måste ha varit uppenbart eftersom bilden jag postade handlade om laddning UTAN användning.
Hur länge ska du tjafsa om ingenting?

Och @panther har då använt en iPhone-laddare efter att den laddat ur under använding osv.?
Ytterliggare något som utelämnats isåfall. Fine.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-02 21:29
Ursprungligen av Anderlind:

Och @panther har då använt en iPhone-laddare efter att den laddat ur under använding osv.? Fine.

Läser du ens vad jag skriver?
Nej jag betackar mig för troll som bara har ett syfte och det är att tjafsa.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-02 21:34
Ursprungligen av Anderlind:

Och @panther har då använt en iPhone-laddare efter att den laddat ur under använding osv.?
Ytterliggare något som utelämnats isåfall. Fine.

Alla vet inte att en iPad-laddare levererar mer effekt än en iPhone-laddare, så det är fullt möjligt att göra ett sådant misstag. Det är inget att tjafsa om.

Använder dock+ med tillhörande sladdar för laddning, som jag använt till minin och iphonen utan problem.
Vid testet att fortsätta använda iPaden samtidigt som att ladda den, som ju alltså inte gick så bra. Då testade jag med en Apple original lightning 2m sladd. Ville ju fortsätta vad jag höll på med och det funkar inte så bra om den står i docka
Och yes den var connectad till en iPhone-laddare inte laddaren som följde med iPadAir 2, ska testa med den.
Kanske det som är skillnaden, minin hade samma laddare som iPhone medföljande i alla fall, denna ser lite ut som en laptop laddare, för att komma tillbaka till den känslan.

Som sagt utvärdering fortsätter....jag pressade guldklimpen rätt bra innan korta sömnen i alla fall

Ursprungligen av panther:

Använder dock+ med tillhörande sladdar för laddning, som jag använt till minin och iphonen utan problem.
Vid testet att fortsätta använda iPaden samtidigt som att ladda den, som ju alltså inte gick så bra. Då testade jag med en Apple original lightning 2m sladd. Ville ju fortsätta vad jag höll på med och det funkar inte så bra om den står i docka
Och yes den var connectad till en iPhone-laddare inte laddaren som följde med iPadAir 2, ska testa med den.
Kanske det som är skillnaden, minin hade samma laddare som iPhone medföljande i alla fall, denna ser lite ut som en laptop laddare, för att komma tillbaka till den känslan.

Som sagt utvärdering fortsätter....jag pressade guldklimpen rätt bra innan korta sömnen i alla fall

Ja, olika laddare ger olika effekt, hade varit bra att veta.

Ursprungligen av Anderlind:

Ja, olika laddare ger olika effekt, hade varit bra att veta.

Nu vet vi.
Visste inte att det var olika typ av laddare, eftersom minin hade samma typ som iphone.
Och jodå, nu tickar den på lite bättre i laddningen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-12-02 22:04
Ursprungligen av panther:

Använder dock+ med tillhörande sladdar för laddning, som jag använt till minin och iphonen utan problem.
Vid testet att fortsätta använda iPaden samtidigt som att ladda den, som ju alltså inte gick så bra. Då testade jag med en Apple original lightning 2m sladd. Ville ju fortsätta vad jag höll på med och det funkar inte så bra om den står i docka
Och yes den var connectad till en iPhone-laddare inte laddaren som följde med iPadAir 2, ska testa med den.
Kanske det som är skillnaden, minin hade samma laddare som iPhone medföljande i alla fall, denna ser lite ut som en laptop laddare, för att komma tillbaka till den känslan.

Som sagt utvärdering fortsätter....jag pressade guldklimpen rätt bra innan korta sömnen i alla fall

Du borde* ha skrivit följande: "Jag laddar min iPad Air med min iPhoneladdare, varför tar det så lång tid?" Problemet är att du inte läst användarhandboken. Det är skillnad på iPhone och iPadladdare, den ena är lite större då den ger lite mer kräm för att ladda större batterier.

Använd iPadladdaren, till alla dina enheter.

EDIT: *="kunde ha skrivit följande för att undvika missförstånd:"
(Lite som att gå till doktorn och klaga på ryggvärk, och väl med ett recept i handen förtälja att man burit tegelpannor veckan lång).

Senast redigerat 2014-12-02 22:22
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-12-02 22:15

Sambon får julafton när hon kommer hem från jourpasset ikväll.

Beställde iPad Air 64 Gold Wifi i fredags, kom igår måndags. 5000kr på elgiganten.
Samtidigt hämtades iPhone 6 som kom idag efter 6 veckors väntan.

Ursprungligen av reboot81:

Du borde ha skrivit följande: "Jag laddar min iPad Air med min iPhoneladdare, varför tar det så lång tid?" Problemet är att du inte läst användarhandboken. Det är skillnad på iPhone och iPadladdare, den ena är lite större då den ger lite mer kräm för att ladda större batterier.

Använd iPadladdaren, till alla dina enheter.

Haha, nej jag borde inte ha gjort något av vad DU säger. Jag uttrycker mig precis som jag vill på detta forumet som i allmänhet. Det betyder inte alltid att jag har rätt eller vet mest, inte alls, jag missar saker som de flesta. Har inga problem med att erkänna det.

Så lägg ner din besserwisser attityd, den leder dig ingenstans.
Jag har kört apple sen början på 90-talet, brukar inte behöva läsa instruktioner. Men nu visste jag inte att iPad, de fullvuxna, har en annorlunda laddare. Vilken tur att det finns trevliga personer på forum också så jag kunde dela med mig av min lycka och initiala besvikelse på en ny Apple produkt, eller hur?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-02 22:22
Ursprungligen av Anderlind:

Ja, olika laddare ger olika effekt, hade varit bra att veta.

Haha så min gissning var 100% rätt och likväl så var du tvungen att tjafsa.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-02 22:24
Ursprungligen av panther:

Haha, nej jag borde inte ha gjort något av vad DU säger. Jag uttrycker mig precis som jag vill på detta forumet som i allmänhet. Det betyder inte alltid att jag har rätt eller vet mest, inte alls, jag missar saker som de flesta. Har inga problem med att erkänna det.

Så lägg ner din besserwisser attityd, den leder dig ingenstans.
Jag har kört apple sen början på 90-talet, brukar inte behöva läsa instruktioner. Men nu visste jag inte att iPad, de fullvuxna, har en annorlunda laddare. Vilken tur att det finns trevliga personer på forum också så jag kunde dela med mig av min lycka och initiala besvikelse på en ny Apple produkt, eller hur?

iPad Mini Retina har också en större laddare.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-12-02 22:28
Ursprungligen av lappen71:

iPad Mini Retina har också en större laddare.

Precis.

Citat:

iPad Air 2 och iPad Air levereras med en 10 W USB-strömadapter.
iPad mini 3 och iPad mini 2 levereras med en 10 W USB-strömadapter.
iPad mini levereras med en 5 W USB-strömadapter.

Ursprungligen av lappen71:

Haha så min gissning var 100% rätt och likväl så var du tvungen att tjafsa.

Skyller bara på @panther, ingen annan. Tänk så enkelt saker kan vara om man berättar hela historien, då behöver ingen ta till kraftiga ord och trolla.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-12-02 22:47
Ursprungligen av Anderlind:

Skyller bara på @panther, ingen annan. Tänk så enkelt saker kan vara om man berättar hela historien, då behöver ingen ta till kraftiga ord och trolla.

Om du bara hade kunnat läst mitt inlägg där jag nämner iPhone laddare så hade vi sluppit tjafset.
Jag skrev uttryckligen att jag gissar att han använder en iPhone laddare.
Varför jag antog det är för att jag själv har gjort samma misstag.
Så mitt gissande utgick ifrån erfarenhet men din vana trogen så måste du börja ett ordklyveri.

Citat:

Så min gissning är att han antingen ljuger,använde iPhone laddaren eller så är det fel på iPad:en

Bevaka tråden