Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Just to read-MacRumors

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-09 09:31

Yes, this is ONLY rumor (quoted from MacRumors), but it sure put a smile on my face. It actually sounds very plausible:

Apple and IBM have been working on parallel development of the Power5 and PPC 980. The PPC 980 is a single core version of the Power 5. While prototype forms of this chip exist, it is almost a year away from shipping in Macs.

Improvements in the PPC 980 include Hyperthreading, eLiza error correction, and more massive parallelism. IBM's implementation of hyperthreading provides a 30% gain over Intel's. eLiza technology will reduce the bottlenecks when the branch prediction unit fails. Altivec will split into 3 pipelines (vs 2 in the 970), 4 Integer and 4 Floating point units. 980 will have to be built on a 90nm processor due to heat dissipation requirements.

Steve's comment of 3GHz in 1 year will not be accomplished with the G5 (970) - which will top out at 2.6-2.8GHz. The PPC 980 will start at speeds of 2.6-3GHz and top out around 4.5-5GHz. The G5 will make its way into PowerBook lines in Jan/Feb, Xserve's later this year, and iMacs in approximately one year.

Marklar's project size has decreased, but remains ongoing. There are four generations of the PowerPC including and beyond the 970 that are in development and planning. Besides the 980 chips (targetted at end of 2004), there are plans for 990 chips on a 65nm process in 2005/2006 @ 6GHz and scaling up to near 10GHz. Beyond this, the PPC 9900 starting on a 45nm process is targetted in 2007/2008 running up to 20-25GHz.

IP: Logged

En Power Mac G5 med hyperthreading skulle ju sitta fint.
Frågan är om vi får det vid nästa uppdatering eller inte.

Är citatet från en diskussion i MacRumors forum eller från MacRumors egen nyhetssajt? Ange gärna en länk till källan.

Eftersom det handlar om rykten så borde denna tråd ligga under Aktuella rykten.

G5an når bara 2.6-2.8GHz? Känns lite magert faktiskt. Fast går processorbytet (till 980) relativt smärtfritt spelar det ju mindre roll...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-09 14:48
Citat:

The G5 will make its way into PowerBook lines in Jan/Feb

Om det stämmer är det väl LITE bättre än vad vi annars får läsa i dessa dagar om PowerBook G5?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Om det stämmer är det väl LITE bättre än vad vi annars får läsa i dessa dagar om PowerBook G5?

Stämmer - om man ser till att Apple själva har uttalat sig om svårigheterna med att få in G5:an i PBooks. Vart jag läste Apples eget uttalande har jag tyvärr glömt, men möjligen var det i Computer Sweden av alla tidningar.

Om detta inte låter så trovärdigt så får man ändå hoppas att det inte påverkar trovärdigheten i resten av ryktet, men det är ju upp till var och en att bedöma.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
G5an når bara 2.6-2.8GHz? Känns lite magert faktiskt. Fast går processorbytet (till 980) relativt smärtfritt spelar det ju mindre roll...

Kan ju bara instämma. Låter lite ruttet.

Jag tror personligen inte att IBM skapar en ny processorfamilj och plöjer ned så mycket stålar för att på andra sidan bara komma ut med en propp på 1,6-2,8 GHz. Det skulle ju betyda att processorn var dödfödd från första början.

Låter oroväckande. Luktar lite Motor-Ola om det hela...

det är bara rykten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-09 15:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Är citatet från en diskussion i MacRumors forum eller från MacRumors egen nyhetssajt? Ange gärna en länk till källan.

Eftersom det handlar om rykten så borde denna tråd ligga under Aktuella rykten.

Ett av livets stora mysterium är varför du inte är übermoderator på 99mac, Adrian.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Stämmer - om man ser till att Apple själva har uttalat sig om svårigheterna med att få in G5:an i PBooks. Vart jag läste Apples eget uttalande har jag tyvärr glömt, men möjligen var det i Computer Sweden av alla tidningar.

Det kanske var i DI? Kolla den här tråden där detta diskuterats. Även Rubenstein har sagt att det är riktigt svårt.

Förövrigt säger min intuition att detta rykte som denna tråd handlar om inte är sant. Låter som nåt nån slängt ur sig i ett diskussionforum. Påhittat alltså.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Kan ju bara instämma. Låter lite ruttet.

Jag tror personligen inte att IBM skapar en ny processorfamilj och plöjer ned så mycket stålar för att på andra sidan bara komma ut med en propp på 1,6-2,8 GHz. Det skulle ju betyda att processorn var dödfödd från första början.

Låter oroväckande. Luktar lite Motor-Ola om det hela...

Jag tror nog det här stämmer, läste en intervju med någon IBM-tekniker där han sa ungefär samma sak... att 970 INTE skulle nå 3 GHz... MEN vad gör det för skillnad, om vi nu får en 980 processor som är bra mycket snabbare, och då inte bara snabbare i frekvens, utan även klarar av mer arbete/klockcykel. Bland annat så var det vissa saker som IBM inte hade fått in i 970 processorn på grund av tidsbrist. Det rörde Altivec-delen. Så jag kan inte förstå hur du kan jämföra IBM med Motorola, skillnaden är ju milsvid!

Citat:

Skrevs ursprungligen av G5X
Apple and IBM have been working on parallel development of the Power5 and PPC 980. The PPC 980 is a single core version of the Power 5. While prototype forms of this chip exist, it is almost a year away from shipping in Macs.

Det här har väl ändå varit känt ett tag? Eftersom Power5:an faktiskt är rätt nära kommer det förmodligen inte att ta så lång tid innan PPC 980 är färdig. Men skribenten verkar ha missförstått skillnaderna mellan PPC och Power rätt rejält - "single core version of the Power5"?? Låter i mina öron mer som att ryktesskribenten rafsat ihop lite gammal skåpmat från t.ex. AppleInsider-forumen och fyllt ut med egna små gissningar däremellan...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Kan ju bara instämma. Låter lite ruttet.

Jag tror personligen inte att IBM skapar en ny processorfamilj och plöjer ned så mycket stålar för att på andra sidan bara komma ut med en propp på 1,6-2,8 GHz. Det skulle ju betyda att processorn var dödfödd från första början.

Låter oroväckande. Luktar lite Motor-Ola om det hela...

knappast, tycker tvärtemot att det låter bättre än intels pumpa-ur-så-mycket-vi-bara-orkar/kan-ur-en-processor-revision.
Känns bra att IBM är relistiska och våga satsa på något bättre.
Det har ju länge (sen långt innan G5 blev presenterad) visat sig att ibm står bakom ppc9xx med ett långtgående perspektiv/roadmap.

1
Bevaka tråden