Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är jag fast på iOS 7.0.4 ?

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-10-03 14:52
Ursprungligen av forband:

Andra företag stänger inte ute enheter på samma sätt.

Finns inte en androidtillverkare som ger uppdateringar så länge som Apple.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-03 15:29

Man ska inte vara rädd för nytt.
Installerade iOS 8 på min iPhone 4S, flyter på lika bra som med iOS 7. Därav BORDE det inte märkas någon större skillnad på en 5S.

Inte så rädd för nytt, bara uppgraderat tidigare med dåligt resultat. Har testat Ios 8 på 5s och upplever den faktiskt som lite långsammare än ios 7. Det kanske inte är en JÄTTEstor skillnad men den känns inte lika "instant" som ios7. Den tar också 500mb mer plats. Också att det inte går att ställa tillbaka till ios 7, för att inte tala om ios6 som att det är 20 år sedan os-en kom ut, är begränsande/frustrerande. Därav tråden..

Ursprungligen av Vassius:

Varför är 7.1.2 så viktigt att du vill utforska jättekrångliga och potentiellt skadliga sätt att få in det? Varför inte bara sitta kvar där du är tills du är redo att installera iOS 8? Är det en principsak? Jag ser inga rationella skäl till det iaf, men upplys mig gärna om du har några.

Ja principsak är det till en viss del, inte kunna välja själv vad man ska installera när man köpt en så pass dyr grej.

Ibland undrar jag varför vissa har behovet av att skapa problem som inte finns ?

Ursprungligen av MalcomX:

Ibland undrar jag varför vissa har behovet av att skapa problem som inte finns ?

Och jag undrar ibland varför vissa skriver i tråd där de inte tillför med någonting alls.

Ursprungligen av forband:

...är begränsande/frustrerande. Därav tråden..

Det är inte lönt att bli frustrerad över något som har funnits länge och som man vet aldrig kommer att ändras.

Bara att acceptera och gå vidare.

Ursprungligen av forband:

Inte så rädd för nytt, bara uppgraderat tidigare med dåligt resultat. Har testat Ios 8 på 5s och upplever den faktiskt som lite långsammare än ios 7. Det kanske inte är en JÄTTEstor skillnad men den känns inte lika "instant" som ios7. Den tar också 500mb mer plats. Också att det inte går att ställa tillbaka till ios 7, för att inte tala om ios6 som att det är 20 år sedan os-en kom ut, är begränsande/frustrerande. Därav tråden..

Ur den aspekten så är är IOS6 irrelevant i denna diskussion eftersom ios6 aldrig har stött 5s

Har nu lyckats köpa en exakt likadan 5s till som har ios 7.1.2 installerat!
Skulle någon vara intresserad av en helt ny iphone 5S 32GB Silver med oanvända tillbehör och med ios8 så är det bara att pm-a.

För att grotta vidare i nörd-ämnen tänkte fråga: Vilket är det bästa sättet att köra en ren installation av ios:
1. ladda hem ipsw filen och i itunes hålla "alt" och trycka på restore eller
2. sätta mobilen i dfu läge och återställa därifrån eller
3. ?

Ursprungligen av forband:

Har nu lyckats köpa en exakt likadan 5s till som har ios 7.1.2 installerat!
Skulle någon vara intresserad av en helt ny iphone 5S 32GB Silver med oanvända tillbehör och med ios8 så är det bara att pm-a.

För att grotta vidare i nörd-ämnen tänkte fråga: Vilket är det bästa sättet att köra en ren installation av ios:
1. ladda hem ipsw filen och i itunes hålla "alt" och trycka på restore eller
2. sätta mobilen i dfu läge och återställa därifrån eller
3. ?

Varför göra på något annat sätt än via Itunes om man inte behöver? Jag har svårt att se varför den ena eller den andra obskyra metoden skulle vara bättre för en återställning och ren installation.

Men du har väl inte tänkt att göra en återställning nu?

Ursprungligen av BlackSmp:

Varför göra på något annat sätt än via Itunes om man inte behöver? Jag har svårt att se varför den ena eller den andra obskyra metoden skulle vara bättre för en återställning och ren installation.

Men du har väl inte tänkt att göra en återställning nu?

jo, en ren installation av ios7. Trycker man på "återställ" i itunes då hämtas väl den senaste ios-et och telefonen återställs och uppgraderas till ios8, eller?

Ursprungligen av forband:

jo, en ren installation av ios7. Trycker man på "återställ" i itunes då hämtas väl den senaste ios-et och telefonen återställs och uppgraderas till ios8, eller?

Du har alltså köpt en begagnad telefon med IOS7 för att du inte vill köra IOS8 istället för din nya telefon som du råkade uppgradera till IOS8.

Och tänker försöka göra en ren installation av IOS7 när Apple inte signerar IOS7?

Hur tänkte du nu?

Hah, ja möjligtvis har jag missförstått det hela, trodde man kunde göra en ren installation av ios7 fast apple inte signerar det, om man inte har gått upp på ios8??

Jag är iofs inte helt säker men jag skulle i alla fall inte försöka något sådant om du inte vill köra IOS8. Risken är stor att du landar på IOS8 till sist.

Det är nog bara möjligt att installera IOS7 på äldre enheter som inte stöds av IOS8

Nä jag kör ingeting än så länge.

Men finns det flera nördkamrater som kan detta, hör gärna av er!

Huga vad mycket joxande bara för att försöka köra en version av iOS som är nästan identisk med iOS 8, fast lite sämre.

Ursprungligen av Capeman:

Huga vad mycket joxande bara för att försöka köra en version av iOS som är nästan identisk med iOS 8, fast lite sämre.

Nej, den är långsammare och drar mer batteri.
DU behöver inte göra det så det är bara att gå vidare till nästa tråd.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-06 21:34
Ursprungligen av forband:

Nej, den är långsammare och drar mer batteri.
DU behöver inte göra det så det är bara att gå vidare till nästa tråd.

En trovärdig källa på det tack.

Ursprungligen av lappen71:

En trovärdig källa på det tack.

Du hittar hur många rapporter som helst på bl a apple support communities.
Jag har två exakt likadana telefoner, en med ios 7.1.2 och den andra med ios 8.0.2 och den senare känns segare och batteri tar slut snabbare i ios 8, trots att jag har stängt av ALLT som kan tänkas dra batteri, förutom själva telefonen då. Batterier i båda telefonerna är likvärdiga, kollat upp dess kapacitet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-06 21:50
Ursprungligen av forband:

Du hittar hur många rapporter som helst på bl a apple support communities.
Jag har två exakt likadana telefoner, en med ios 7.1.2 och den andra med ios 8.0.2 och den senare känns segare och batteri tar slut snabbare i ios 8, trots att jag har stängt av ALLT som kan tänkas dra batteri, förutom själva telefonen då. Batterier i båda telefonerna är likvärdiga, kollat upp dess kapacitet.

Njae nu är det inte trovärdiga källor vad folk rapporterar om sina subjektiva upplevelser.
Jag tycker denna film visar tydligt att det är först när man ser dom sida vid sida man kan se en prestanda skillnad.
Initialt kanske man märker det men sen är det något man glömmer bort

Varför jag frågar om en trovärdig källa är för att jag får denna fråga IRL ganska så ofta om dom vågar uppdatera.
Nu säger jag att det vågar dom men jag har kört iOS 8 sen beta 1 så vad vet jag

Ursprungligen av forband:

...känns segare och batteri tar slut snabbare...

Jag kör iOS 8 på en 5s, och märker ingen skillnad, varken i batteritid eller prestanda.

Där är kanske en liten skillnad i prestanda, men då får man nog köra en jämförelse sida vid sida för att man överhuvudtaget ska lägga märke till den. Det är inget som märks i den dagliga användningen, skulle jag vilja påstå.

Hur stora är skillnaderna enligt dina erfarenheter?

Ursprungligen av lappen71:

Njae nu är det inte trovärdiga källor vad folk rapporterar om sina subjektiva upplevelser.
Jag tycker denna film visar tydligt att det är först när man ser dom sida vid sida man kan se en prestanda skillnad.
Initialt kanske man märker det men sen är det något man glömmer bort

Varför jag frågar om en trovärdig källa är för att jag får denna fråga IRL ganska så ofta om dom vågar uppdatera.
Nu säger jag att det vågar dom men jag har kört iOS 8 sen beta 1 så vad vet jag

Jo jag tycker det är trovärdiga källor när många rapporterar om samma problem. Sen finns det fler videos på youtube som visar olika skillnader än den du länkar till.
Att man är rädd att uppdatera till nästa Apple ios är ganska talande )

Ursprungligen av forband:

Jo jag tycker det är trovärdiga källor när många rapporterar om samma problem. Sen finns det fler videos på youtube som visar olika skillnader än den du länkar till.
Att man är rädd att uppdatera till nästa Apple ios är ganska talande )

Vilka prestandaproblem har folk med ios8/5s?

Det finns visserligen en del buggar men prestandaproblem?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-06 22:27
Ursprungligen av forband:

Jo jag tycker det är trovärdiga källor när många rapporterar om samma problem. Sen finns det fler videos på youtube som visar olika skillnader än den du länkar till.
Att man är rädd att uppdatera till nästa Apple ios är ganska talande )

Trovärdig källa bara för att någon okänd person säger det?
Du har inte tänkt på att användarmönster i hur man använt sin telefon spelar roll hur seg den kan bli?
Är det en telefon som aldrig blivit återställd någonsin så visst är den långsammare än en som blivit återställd.
Det var därför som jag länkade till en film där BÅDA lurarna blivit återställda och fått en färsk installation av iOS.
Nu säger jag ni för du är inte ensam att lura dig själv och jaga hundradelar i svarstider på appar och gränssnitt.
Men men du får göra precis som du vill och jag önskar dig lycka till

Man får ha sin åsikt, men vet du om och hur man kan göra en ren installation av ios 7 i detta?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-06 22:49
Ursprungligen av forband:

Man får ha sin åsikt, men vet du om och hur man kan göra en ren installation av ios 7 i detta?

Har vi inte redan fastställt att du kan inte återställ till en version som inte är signerad till respektive hårdvara?
Sen så förstår jag inte varför du ska göra det på en telefon du nyss packat upp för den är så nyinstallerad den kan bli.

Ursprungligen av lappen71:

Har vi inte redan fastställt att du kan inte återställ till en version som inte är signerad till respektive hårdvara?
Sen så förstår jag inte varför du ska göra det på en telefon du nyss packat upp för den är så nyinstallerad den kan bli.

Please, låt bara detta vara en nördtråd och låt andra nördar, om de finns, höra av sig. Man behöver inte förstå allt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-06 22:58
Ursprungligen av forband:

Please, låt bara detta vara en nördtråd och låt andra nördar, om de finns, höra av sig. Man behöver inte förstå allt.

Nu frågade du mig och bara för att någon annan nörd svarar lär du inte få det svar du vill ha.

Ursprungligen av lappen71:

Nu frågade du mig och bara för att någon annan nörd svarar lär du inte få det svar du vill ha.

Absolut, det är inte så att jag inte uppskattar ditt svar. Vill bara inte stänga dörrar för att det kan finnas andra som har tänkt åt samma håll oavsett. SÅ du menar att om jag tar hem ipsw filen 7.1.2, öppnar itunes, håller alt och klickar på restore, pekar på ipsw 7.1.2 och trycker kör så kommer telefonen att återställas till en ren installation av ios8?

Edit: det ska tilläggas att jag har en telefon som har 7.1.2 just nu men som jag vill göra en clean-install på.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-06 23:06
Ursprungligen av forband:

Absolut, det är inte så att jag inte uppskattar ditt svar. Vill bara inte stänga dörrar för att det kan finnas andra som har tänkt åt samma håll oavsett. SÅ du menar att om jag tar hem ipsw filen 7.1.2, öppnar itunes, håller alt och klickar på restore, pekar på ipsw 7.1.2 och trycker kör så kommer telefonen att återställas till en ren installation av ios8?

Läs inlägg #6

Bevaka tråden