Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Halebop eller Telia?

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-24 17:58
Ursprungligen av reboot81:

Är det nåt man inte skall eller kan så är det att generalisera täckning för operatörer. Skiljer mycket från plats till plats, störningskällor och mottagningsförhållanden. Bara en sån sak hur man håller mobilen kan påverka.
Det man bör göra är att prova. Hur har grannarna det? Kan du prova med ett kontantkort i en vecka?

Vem har sagt att vi generaliserar?
Jag talar av egen erfarenhet alla fall.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-25 10:47
Ursprungligen av reboot81:

Är det nåt man inte skall eller kan så är det att generalisera täckning för operatörer. Skiljer mycket från plats till plats, störningskällor och mottagningsförhållanden. Bara en sån sak hur man håller mobilen kan påverka.
Det man bör göra är att prova. Hur har grannarna det? Kan du prova med ett kontantkort i en vecka?

Det låter givetvis som det bästa om man kan testa innan. Men jag kommer inte ha ro att krångla med det. Jag ska känna och klämma lite på lurarna på fredag, sedan kommer jag förmodligen beställa en med Halebop. Jag vet att Telia har reko täckning på de ställen jag brukar befinna mig. Då borde även Halebop fungera likvärdigt på dessa ställen (?).

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-09-25 10:53

Bytte från Telia till Halebop för något år sedan. Och på de platser jag ofta befinner mig på tycker jag mig märka att med Halebop, min 4S oftare tappar 3G. Verkar som om det helt enkelt finns mindre utrymme hos Halebop än hos Telia.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-25 11:08
Ursprungligen av MatsOlov:

Bytte från Telia till Halebop för något år sedan. Och på de platser jag ofta befinner mig på tycker jag mig märka att med Halebop, min 4S oftare tappar 3G. Verkar som om det helt enkelt finns mindre utrymme hos Halebop än hos Telia.

Ok. Det låter ju inte bra.. Frågan är om det är värt 80 spänn i månaden för att det kanske blir bättre :-/

  • Medlem
  • Hallsberg
  • 2014-09-25 11:39
Ursprungligen av Hallon:

Ok. Det låter ju inte bra.. Frågan är om det är värt 80 spänn i månaden för att det kanske blir bättre :-/

Det är exakt samma nät och master så det ska inte vara någon skillnad alls. Står till och med telia i min telefon från tid till annan ;). Halebop ägs till och med av TeliaSonera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-25 11:58
Ursprungligen av MatsOlov:

Bytte från Telia till Halebop för något år sedan. Och på de platser jag ofta befinner mig på tycker jag mig märka att med Halebop, min 4S oftare tappar 3G. Verkar som om det helt enkelt finns mindre utrymme hos Halebop än hos Telia.

Eller så har det helt enkelt bara blivit trängre på Telia/Halebops 3G-nät där du varit under det senaste året?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-25 15:19
Ursprungligen av MatsOlov:

Bytte från Telia till Halebop för något år sedan. Och på de platser jag ofta befinner mig på tycker jag mig märka att med Halebop, min 4S oftare tappar 3G. Verkar som om det helt enkelt finns mindre utrymme hos Halebop än hos Telia.

Skulle inte förvåna mig om Telia sitter och styr bandbredden i detalj och prioriterar sina egna rena telia kunders utrymme i nätet först och främst vilket är naturligt men tråkigt för halebops användare.

Telia äger väl halebop om jag fattat det hela rätt men samtidigt så får man väl vad man betalar för så telia kanske gör skillnad på folk och fä beronde på vad man betalar i månadsavgift

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-26 02:04

Har haft både Telia och Halebop och inte märkt någon skillnad på kvalitén. Den stora skillnaden är väl avsaknaden av Halebop-butiker plus att det inte finns någon telefonsupport utan endast mail, twitter och livechatt.

Ett tag upplevde jag att nätet i Stockholm med Telia och Halebop blev riktigt segt. Men har bättrats senaste året!

Kör Halebop! Värt det

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-29 14:12

Jag beställde i fredags. En iPhone 5 med 128 GB - Halebop Rubbet (med 3 GB surf) - 519 kr/mån.
Nu återstår bara den långa väntan...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-29 14:22
Ursprungligen av Hallon:

Jag beställde i fredags. En iPhone 5 med 128 GB - Halebop Rubbet (med 3 GB surf) - 519 kr/mån.
Nu återstår bara den långa väntan...

Det finns ingen iPhone 5 med 128GB lagring...dessutom är väl iPhone 5 ganska förlegad nu, eller hur?

Well well, jag tyckte det var dyrt för en så gammal telefon i alla fall...men det är jag det

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-29 14:42
Ursprungligen av zinned:

Det finns ingen iPhone 5 med 128GB lagring...dessutom är väl iPhone 5 ganska förlegad nu, eller hur?

Well well, jag tyckte det var dyrt för en så gammal telefon i alla fall...men det är jag det

Haha, fan. Snubblade iPhone 6!! (blev alltså ingen plus. Tycker den är för stor).

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2014-09-29 14:55

Fast nu var topic Halebop eller Telia. För mig ett ganska enkelt val
Telia Komplett Liten: Ring&SMS obegränsat, 0.5 GB Surf = 199 kr
Halebop Rubbet Liten: 100 samtal (ej tidsbegränsade), 1000 SMS, 1 GB surf = 169 kr
Telia Komplett mellan: Ring&SMS obegränsat, 2 GB Surf = 299 kr
Halebop Rubbet Stor: 600 samtal (ej tidsbegränsade), 6000 SMS, 3 GB surf = 269 kr

ganska enkelt val, beroende på hur man använder sin telefon. Kan bara konstatera att 100 samtal räcker 2-3 månader för mig. vet i katten om jag ens kommer upp i 1000 SMS under bindningstiden

Oavsett vilket, så är ju Halebop för Telia, vad Hallon är för Tre

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-29 16:07
Ursprungligen av Jeppe_E:

Fast nu var topic Halebop eller Telia. För mig ett ganska enkelt val
Telia Komplett Liten: Ring&SMS obegränsat, 0.5 GB Surf = 199 kr
Halebop Rubbet Liten: 100 samtal (ej tidsbegränsade), 1000 SMS, 1 GB surf = 169 kr
Telia Komplett mellan: Ring&SMS obegränsat, 2 GB Surf = 299 kr
Halebop Rubbet Stor: 600 samtal (ej tidsbegränsade), 6000 SMS, 3 GB surf = 269 kr

ganska enkelt val, beroende på hur man använder sin telefon. Kan bara konstatera att 100 samtal räcker 2-3 månader för mig. vet i katten om jag ens kommer upp i 1000 SMS under bindningstiden

Oavsett vilket, så är ju Halebop för Telia, vad Hallon är för Tre

Nja, Rubbet Stor är: allt fritt plus 6 GB surf.
För min del blev det "Rubbet", vilket är den du beskriver som Rubbet Stor. Jag ringer och sms:ar inte supermycket, men tror jag behöver mer än 1 GB surf.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-29 16:14

Fast nu blev jag fan osäker. Man kanske klarar sig på en GB? Hemma och på jobbet har jag ju wifi...

Ursprungligen av Hallon:

Fast nu blev jag fan osäker. Man kanske klarar sig på en GB? Hemma och på jobbet har jag ju wifi...

Ursäkta att jag påpekar det uppenbara.... men det beror väl på hur mycket man surfar

Men själv klarar jag mig galant på 1 GB (heltidsarbetande tvåbarnsfarsa med wifi på jobbet och hemma). Under min tid under Telias slavkontrakt med 0,5 GB/månaden för en astronomisk summa pengar har jag alltid kört slut på potten någon gång under de sista dagarna på månaden.

Mitt kontrakt går ut i dagarna och jag kommer välja Halebob Rubbet Liten för 169 kr/mån.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2014-09-29 17:41
Ursprungligen av MatsOlov:

Bytte från Telia till Halebop för något år sedan. Och på de platser jag ofta befinner mig på tycker jag mig märka att med Halebop, min 4S oftare tappar 3G. Verkar som om det helt enkelt finns mindre utrymme hos Halebop än hos Telia.

Enligt Halebop ska deras kunder ha samma tillgång till nätet som Telias: https://support.halebop.se/1001/tackning-nat-driftinfo/9910/har-halebops-kunder-lagre-prioritet-i-telias-nat

Har själv Halebop och tycker de fungerar kanon!

De står alltid TELIA (inte halebop) som operatör/nät på min telefon. Men jag har en kompis med halebop där de står halebop. Någon som vet varför nätet benämns halebop för vissa och TELIA för andra?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-29 17:42
Ursprungligen av iTiger:

Ursäkta att jag påpekar det uppenbara.... men det beror väl på hur mycket man surfar

Men själv klarar jag mig galant på 1 GB (heltidsarbetande tvåbarnsfarsa med wifi på jobbet och hemma). Under min tid under Telias slavkontrakt med 0,5 GB/månaden för en astronomisk summa pengar har jag alltid kört slut på potten någon gång under de sista dagarna på månaden.

Mitt kontrakt går ut i dagarna och jag kommer välja Halebob Rubbet Liten för 169 kr/mån.

Faktiskt så avbeställde jag nyss och gjorde en ny beställning med Rubbet Liten (gick inte att ändra en befintlig order).
Jag kollade igenom lite gamla fakturor och det är inte ofta jag kommit upp i 100 samtal/månad (på dagarna ringer jag från jobbluren). Jag har haft samma usla Telia-deal som du har med 0,5 GB och jag överskred den oftast bara i slutet, precis som du. Så det är klart 1 GB räcker! Mest jag som inte uppmärksammat att det fanns en Rubbet Liten när jag beställde. Och skulle man märka att det av någon anledning inte räcker så är det ju bara att uppgradera. Det går dock inte att nedgradera, så bättre att börja med Liten

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-29 17:48

Helt ofattbart att någon kan klarar sig med 0.5GB/månad.
Har redan gjort av med 300MB på en dag

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2014-09-29 18:14
Ursprungligen av Hallon:

Nja, Rubbet Stor är: allt fritt plus 6 GB surf.
För min del blev det "Rubbet", vilket är den du beskriver som Rubbet Stor. Jag ringer och sms:ar inte supermycket, men tror jag behöver mer än 1 GB surf.

Oj, Ja, naturligtvis, jag menade Halebop Rubbet. Oavsett, så erbjuder Halebop mer för mindre, till kostnad då för en sämre kundtjänst... OJ! Ja, för jag har ju haft supernytta av Telias kundtjänst? De enda gånger som jag hört av dem, är när de (nej, inte Telia, utan deras "sammarbetspartner" vill sälja på mig något obskyrt abonnemang.. :/

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2014-09-29 18:22
Ursprungligen av lappen71:

Helt ofattbart att någon kan klarar sig med 0.5GB/månad.
Har redan gjort av med 300MB på en dag

Beror som sagt helt på tillgången till wifi och hur man använder sin telefon. Streamar man radio/Spotify så förstår jag absolut att man vill ha mycket surf. Men för många som bara småsurfar, tittar på enstaka youtube-klipp och facebookar, så räcker 1GB långt.

Jag har årskort surf hos Telia just nu, 2GB per månad (600kr/år) och idag den 29 september har jag 1,6GB kvar...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-29 20:07
Ursprungligen av lappen71:

Helt ofattbart att någon kan klarar sig med 0.5GB/månad.
Har redan gjort av med 300MB på en dag

Jag hajar tvärt om inte hur man kan göra av med så mycket Men det måste ju vara att man sällan bry sig om att använda wifi när det finns?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-29 20:35
Ursprungligen av Hallon:

Jag hajar tvärt om inte hur man kan göra av med så mycket Men det måste ju vara att man sällan bry sig om att använda wifi när det finns?

Nej jag använder WiFi när det finns men det finns inte på jobbet.
Kollar mycket YouTube,Plex,Instagram och då går det åt en del bandbredd

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-29 21:54
Ursprungligen av lappen71:

Nej jag använder WiFi när det finns men det finns inte på jobbet.
Kollar mycket YouTube,Plex,Instagram och då går det åt en del bandbredd

Ok

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-29 22:30
Ursprungligen av lappen71:

Nej jag använder WiFi när det finns men det finns inte på jobbet.
Kollar mycket YouTube,Plex,Instagram och då går det åt en del bandbredd

Kollar du det på jobbet? Du måste ha ett bra jobb...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-29 22:49
Ursprungligen av kenjon:

Kollar du det på jobbet? Du måste ha ett bra jobb...

Väääldigt bra arbete

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2014-09-29 23:23

Intressant att jag fått leveransbesked av både Halebop och Telia i söndags, men det har varit helt tyst i telefonen idag. Telia har plockat min telefon i 30 timmar nu... stort lager Halebop har "lämnat" mitt paket till posten, men kan inte ge ett kolli-nr. Skämtar de med mig

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-29 23:25
Ursprungligen av Jeppe_E:

Intressant att jag fått leveransbesked av både Halebop och Telia i söndags, men det har varit helt tyst i telefonen idag. Telia har plockat min telefon i 30 timmar nu... stort lager Halebop har "lämnat" mitt paket till posten, men kan inte ge ett kolli-nr. Skämtar de med mig

Kontakta dom genom chatten som ger dom dig kolli-nr.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-30 09:53
Ursprungligen av Jeppe_E:

Intressant att jag fått leveransbesked av både Halebop och Telia i söndags, men det har varit helt tyst i telefonen idag. Telia har plockat min telefon i 30 timmar nu... stort lager Halebop har "lämnat" mitt paket till posten, men kan inte ge ett kolli-nr. Skämtar de med mig

När beställde du? När jag chattade med dom så kunde dom inte säga ett jotapek om leveranstid. Dom vågade inte ens gissa. Att vänta i ovisshet är det värsta!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2014-09-30 10:34

Det här var ju typiskt..

Min telefon har varit på ett utlämningsställe 5 km från där jag bor, men det finns ju ett närmre, så då åkte den tillbaka ner till Malmö... SUCK!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2014-09-30 10:35
Ursprungligen av Hallon:

När beställde du? När jag chattade med dom så kunde dom inte säga ett jotapek om leveranstid. Dom vågade inte ens gissa. Att vänta i ovisshet är det värsta!

Från Halebop, så fick jag ett mail att de lämnat mitt paket till posten, sen fick jag kollinr av deras chatt när jag frågade efter det.

Beställde på förmiddagen den 19:e.

Bevaka tråden