Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud Photo Library & iPhoto sync

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-11 15:03
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Jag har 8.0.2 och där funkar ju inte iCloud Photo Library.

Kan du förtydliga VAD det är du tycker inte funkar på 8.0.2?
Har du satt på iCloud Photo Library i Inställningar/iCloud/Bilder? (Jag har iOS 8.0.2 men har här inte aktiverat Photo Library)

  • Medlem
  • 2014-10-11 15:14
Ursprungligen av lappen71:

Vad jag vet fungerar alla funktioner på iOS.
Är der något speciellt du tänker på?

Nej, jag bara undrar rent allmänt om funktionen trots beta-stämpeln är värd att använda redan nu.

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Nej, trådens ämne funkar ju inte med 8.0.2, alltså möjligheten att ha samtliga bilder i iCloud och därefter välja vilka som ska finnas och synas på respektive iOS-enhet.

Jag har iOS 8.0.2 och inställningen att aktivera iCloud Photo Library finns på min telefon. Jag vet vad som är nytt med funktionen jämfört med den gamla. Min fråga handlade bara om någon haft något problem eller inte med funktionen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-11 15:25
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Stämmer, du svarade nej på att inget skiljer sig i denna fråga mellan 8.0.2 och 8.1.

Var har jag gjort det????

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-11 15:28
Ursprungligen av 8645:

Nej, jag bara undrar rent allmänt om funktionen trots beta-stämpeln är värd att använda redan nu.

Varför skulle man inte slå på den?
Mina bilder synkas till iCloud Photo library utan krångel.
Det största skillnaden är att redigerar man,tar bort bilder så syns det på alla i-enheter.
Möjligheten att ställa in så att bilderna optimeras och tar så lite plats som möjligt är också en bra funktion.

Ursprungligen av IngoX:

Kan du förtydliga VAD det är du tycker inte funkar på 8.0.2?
Har du satt på iCloud Photo Library i Inställningar/iCloud/Bilder? (Jag har iOS 8.0.2 men har här inte aktiverat Photo Library)

Tack, detta var ju mycket intressant, såtillvida att du kör 8.0.2 och har inställning om att under iCloud/Bilder kunna aktivera iCloud Photo Library (beta). Jag kör alltså också 8.0.2 MEN har inte alls den möjligheten att aktivera detta, valet finns inte överhuvudtaget.

M.a.o. har både lappen71 och jag rätt. Förutsättningarna är dock annorlunda (jag har inte möjligheten att slå på detta tyvärr).

Då är frågan hur iCloud Photo Library (beta) dyker upp hos vissa som kör 8.0.2 och inte hos andra, vad beror det på? Något man kan aktivera på sitt Apple-ID via någon server någonstans?

Ursprungligen av lappen71:

Varför skulle man inte slå på den?

Håller med. Skulle gärna slagit på denna, om jag hade haft möjligheten...

Kanske måste man köpa mera utrymme? Då kanske alternativet dyker upp?

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Håller med. Skulle gärna slagit på denna, om jag hade haft möjligheten...

  • Medlem
  • 2014-10-11 16:17
Ursprungligen av Demiurgen:

Kanske måste man köpa mera utrymme? Då kanske alternativet dyker upp?

Nej, jag har inte köpt något utrymme alls. Jag har heller inte kört någon beta av iOS 8. Ändå finns alternativet där.

Det är nog inget man kan styra över själv.

Ursprungligen av lappen71:

Varför skulle man inte slå på den?
Mina bilder synkas till iCloud Photo library utan krångel.
Det största skillnaden är att redigerar man,tar bort bilder så syns det på alla i-enheter.
Möjligheten att ställa in så att bilderna optimeras och tar så lite plats som möjligt är också en bra funktion.

Okej, jag ska slå på det.

Senast redigerat 2014-10-11 16:38
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-11 17:08
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Stämmer, du svarade nej på att inget skiljer sig i denna fråga mellan 8.0.2 och 8.1.

Varför svara du inte när jag frågar VAR jag har påstått detta?

Ursprungligen av lappen71:

Varför svara du inte när jag frågar VAR jag har påstått detta?

Här:

Ursprungligen av 8645:

Någon som kör med iCloud-bildbibliotek på iOS 8.0.2, alltså inte 8.1-betan? Vad funkar, vad funkar inte? Jag vet att det inte funkar på Mac än.

Ursprungligen av lappen71:

Vad jag vet fungerar alla funktioner på iOS.

Jag tolkar detta som att du påstår att alla funktioner gällande iCloud Photo Library faktiskt är desamma mellan 8.0.2 och 8.1. Och med det menar jag att du har rätt senare i tråden när det visar sig att aktivering av iCloud Photo Library inte ligger i operativets versionsnr. Om du menar något helt annat så menar jag inte det, sorry.

Jag hade möjligheten att slå på det. Först raderades alla bilder och sedan började det fyllas på igen. Jag förstår bara inte varifrån bilderna kommer. De äldsta bilderna är 2 år gamla, lika gamla som de äldsta som jag tidigare synkat tillbaka till telefonen från iTunes. Kan det vara så att bilderna kommer från iCloud-backupen?

Edit: Hoppsan! Det verkar som iTunes fortfarande synkar bilder till telefonen. Trots meddelandet om att man int kunde synka med iTunes samtidigt som telefonen är ansluten till iCloud photo library.

Jag hade iCloud Photo Library (beta) i inställningar på 8.0.1 och har det på 8.0.2 - att en del INTE har det trots samma iOS-version är ett veritabelt mysterium. Mycket mycket besynnerligt - absolut oförklarligt absurt sjukt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-11 18:58
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Här:
Jag tolkar detta som att du påstår att alla funktioner gällande iCloud Photo Library faktiskt är desamma mellan 8.0.2 och 8.1. Och med det menar jag att du har rätt senare i tråden när det visar sig att aktivering av iCloud Photo Library inte ligger i operativets versionsnr. Om du menar något helt annat så menar jag inte det, sorry.

Läs hans inlägg igen och fokusera på det jag markerat i fetare stil

Citat:

Någon som kör med iCloud-bildbibliotek på iOS 8.0.2, alltså inte 8.1-betan? Vad funkar, vad funkar inte? Jag vet att det inte funkar på Mac än.

Med andra ord har jag inte sagt det du påstår.
Dessutom så frågar han inte om själva aktiveringen av själva tjänsten utan om dess funktioner vad som fungerar eller inte.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-11 18:59
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag hade iCloud Photo Library (beta) i inställningar på 8.0.1 och har det på 8.0.2 - att en del INTE har det trots samma iOS-version är ett veritabelt mysterium. Mycket mycket besynnerligt - absolut oförklarligt absurt sjukt.

Håller med till 100%

  • Medlem
  • 2014-10-11 19:12

Att vissa kan slå på iCloud Photo Library och andra inte trots samma version av iOS behöver inte vara så märkligt eftersom Apple kallar funktionen för beta. Då brukar man helst vilja kontrollera antalet betatestare. Antingen genom att göra ett betaprogram där man aktivt måste registrera sig (som iOS-betan) eller som här att godtyckligt göra funktionen tillgänglig för bara en del användare. Det är inget nytt med den senare metoden (möjligen för Apple), hemsidor som Facebook brukar rulla ut en ny design till bara en utvald skara användare och utan att användarna själva har kontroll över om de får det nya eller gamla.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-10-11 19:26

Kände inte till att denna funktion(iCloud Photo Library) fanns att slå på tills nu men såg att jag hade den tillgänglig utan att ha petat på en beta-version av iOS någonsin.

Ursprungligen av lappen71:

Med andra ord har jag inte sagt det du påstår.

Nej, jag har förstått det. Jag försökte alltså bara förklara vad jag först tolkade vad du påstod. Jag kan säga en gång till att jag hade fel och du hade rätt - hoppas det räcker.

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag hade iCloud Photo Library (beta) i inställningar på 8.0.1 och har det på 8.0.2 - att en del INTE har det trots samma iOS-version är ett veritabelt mysterium. Mycket mycket besynnerligt - absolut oförklarligt absurt sjukt.

Håller fullständigt med (jag med) att det är på detta vis!

Ursprungligen av 8645:

Att vissa kan slå på iCloud Photo Library och andra inte trots samma version av iOS behöver inte vara så märkligt eftersom Apple kallar funktionen för beta. Då brukar man helst vilja kontrollera antalet betatestare. Antingen genom att göra ett betaprogram där man aktivt måste registrera sig (som iOS-betan) eller som här att godtyckligt göra funktionen tillgänglig för bara en del användare.

Lite märkligt tycker allt jag detta är...

Nu har jag tittar runt på ung. tio vänners iPhones och iPads och ingen av dessa med iOS 8.0.2 har valet om att aktivera iCloud Photo Library (beta). Kan det betyda att färre en 10% i världen har fått möjligheten...?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-10-11 20:40
Ursprungligen av joakimo:

Kände inte till att denna funktion(iCloud Photo Library) fanns att slå på tills nu men såg att jag hade den tillgänglig utan att ha petat på en beta-version av iOS någonsin.

Du tror att du inte petat på en beta av iOS någon gång...

Jo, jag känner till det...men jag tror absolut inte Apple kör med sådant; det är allt till alla eller inget till ingen som gäller (om man inte reggar sig för grejer vill säga - som developement etc). Det är därför jag är skakad över denna besynnerlighet - och att Apple skulle släppa denna inställningsmöjlighet till vissa och inte till andra - de facto olika versioner av iOS - är för mig helt osannolikt...det är isåfall ett omskakande skifte inom Apples historia och konsument/företagskultur...det är isåfall ÄNNU skummare

Ursprungligen av 8645:

Att vissa kan slå på iCloud Photo Library och andra inte trots samma version av iOS behöver inte vara så märkligt eftersom Apple kallar funktionen för beta. Då brukar man helst vilja kontrollera antalet betatestare. Antingen genom att göra ett betaprogram där man aktivt måste registrera sig (som iOS-betan) eller som här att godtyckligt göra funktionen tillgänglig för bara en del användare. Det är inget nytt med den senare metoden (möjligen för Apple), hemsidor som Facebook brukar rulla ut en ny design till bara en utvald skara användare och utan att användarna själva har kontroll över om de får det nya eller gamla.

  • Medlem
  • 2014-10-11 22:16
Ursprungligen av Demiurgen:

Jo, jag känner till det...men jag tror absolut inte Apple kör med sådant; det är allt till alla eller inget till ingen som gäller (om man inte reggar sig för grejer vill säga - som developement etc). Det är därför jag är skakad över denna besynnerlighet - och att Apple skulle släppa denna inställningsmöjlighet till vissa och inte till andra - de facto olika versioner av iOS - är för mig helt osannolikt...det är isåfall ett omskakande skifte inom Apples historia och konsument/företagskultur...det är isåfall ÄNNU skummare

När det gäller iCloud Photo Library så är det inte en app vi pratar om. Då hade det varit vettigt att prata om allt till alla eller inget till ingen. Nu gäller det en internettjänst som förmodligen kommer öka trycket på Apples infrastruktur (och deras leverantörers). Då kan man inte bara gå från 0 användare till 100 miljoner. Visst, de har ju en tjänst idag där du sparar bilder i iCloud. Men den här nya tjänsten verkar definitivt mer användbar, så fler kommer säkert utnyttja alla 5 GB eller vad det nu är.

Men, det här är ju bara spekulationer. Måste dock fråga varför du är så upprörd över det, om det skulle stämma? Speciellt eftersom Apple knappast är rädda för att ändra sig om omständigheterna ändras. I det här fallet är omständigheterna att fler grejer flyttar ut i det där molnet.

Har en iPhone 6 Plus 8.0.2 (aktiverat iCloud Drive och köpt 200GB i lagring) och kan också välja iCloud Photo Library (Beta). Men då jag försöker aktivera funktionen (trycker på texten Start using Beta) så får jag svaret: iCloud- biblioteket är inte tillgängligt ännu. Vi lägger till användare varje dag. Återkom snart och börja använda iCloud-bildbibliotek.

Apple har släppt tyngre grejer än detta - t.ex musiktjänster - och man har alltid släppt det pö om pö geografiskt för att sprida ut belastningen. Att man skulle sprida ut den slumpmässigt på individnivå är otänkbart för oss gamla rävar som studerat Apple på många nivåer i typ 20-30 år. Om man inte "ser" det så är det ändå svårt - eller tar mycket lång tid - att förklara varför Apple inte gör så.

Ursprungligen av 8645:

När det gäller iCloud Photo Library så är det inte en app vi pratar om. Då hade det varit vettigt att prata om allt till alla eller inget till ingen. Nu gäller det en internettjänst som förmodligen kommer öka trycket på Apples infrastruktur (och deras leverantörers). Då kan man inte bara gå från 0 användare till 100 miljoner. Visst, de har ju en tjänst idag där du sparar bilder i iCloud. Men den här nya tjänsten verkar definitivt mer användbar, så fler kommer säkert utnyttja alla 5 GB eller vad det nu är.

Men, det här är ju bara spekulationer. Måste dock fråga varför du är så upprörd över det, om det skulle stämma? Speciellt eftersom Apple knappast är rädda för att ändra sig om omständigheterna ändras. I det här fallet är omständigheterna att fler grejer flyttar ut i det där molnet.

  • Medlem
  • 2014-10-12 00:31
Ursprungligen av Demiurgen:

Apple har släppt tyngre grejer än detta - t.ex musiktjänster - och man har alltid släppt det pö om pö geografiskt för att sprida ut belastningen. Att man skulle sprida ut den slumpmässigt på individnivå är otänkbart för oss gamla rävar som studerat Apple på många nivåer i typ 20-30 år. Om man inte "ser" det så är det ändå svårt - eller tar mycket lång tid - att förklara varför Apple inte gör så.

Du använder ord som "omskakande", "otänkbart" och "besynnerligt" utan att komma med något som helst konkret argument varför det skulle vara så konstigt. Jag bryr mig inte om hur länge du följt Apple om du inte kan resonera på ett logiskt sätt.

Dessutom verkar du mena att Apple beter sig olämpligt och användarna tar skada av detta (rätta mig om jag har fel). I så fall, på vilket sätt? Kom ihåg att det bara är nördar som vi som överhuvudtaget vet om att inställningen finns där för vissa. Den vanlige användaren kommer knappast upptäcka att inställningen saknas och skriva arga inlägg på internet om det. Istället behöver användaren bara lyckligt ovetandes vänta ut betaperioden, sedan en vacker dag finns iCloud Photo Library där i färdigutvecklat skick.

Upplys mig om hur du tänker.

Nej, jag skiter fullständigt i hur dom gör och ingen "tar skada" och några åsikter om rätt eller fel har jag inte. Jag är bara en nörd som försöker förstå IT-industrin och företagen som agerar där - det är min verklighetsuppfattning och insikt som skakas om
Du läser in saker i mina texter som inte finns där. Och som jag sa; det krävs en oerhörd utläggning för att förklara varför Apple inte kranar ut slumpmässiga individuella beta-tester och jag orkar inte skriva det och det är nog forumets majoritet glada för :-). Antingen förstår du eller så förstår du inte - eller så svamlar jag bara och har egentligen inte en susning om vad det handlar om. Om du väljer att tro det senare kan du hoppa över mina inlägg i denna fråga. No hard feelings.

Ursprungligen av 8645:

Du använder ord som "omskakande", "otänkbart" och "besynnerligt" utan att komma med något som helst konkret argument varför det skulle vara så konstigt. Jag bryr mig inte om hur länge du följt Apple om du inte kan resonera på ett logiskt sätt.

Dessutom verkar du mena att Apple beter sig olämpligt och användarna tar skada av detta (rätta mig om jag har fel). I så fall, på vilket sätt? Kom ihåg att det bara är nördar som vi som överhuvudtaget vet om att inställningen finns där för vissa. Den vanlige användaren kommer knappast upptäcka att inställningen saknas och skriva arga inlägg på internet om det. Istället behöver användaren bara lyckligt ovetandes vänta ut betaperioden, sedan en vacker dag finns iCloud Photo Library där i färdigutvecklat skick.

Upplys mig om hur du tänker.

Ursprungligen av Demiurgen:

Nej, jag skiter fullständigt i hur dom gör och ingen "tar skada" och några åsikter om rätt eller fel har jag inte. Jag är bara en nörd som försöker förstå IT-industrin och företagen som agerar där - det är min verklighetsuppfattning och insikt som skakas om
Du läser in saker i mina texter som inte finns där. Och som jag sa; det krävs en oerhörd utläggning för att förklara varför Apple inte kranar ut slumpmässiga individuella beta-tester och jag orkar inte skriva det och det är nog forumets majoritet glada för :-). Antingen förstår du eller så förstår du inte - eller så svamlar jag bara och har egentligen inte en susning om vad det handlar om. Om du väljer att tro det senare kan du hoppa över mina inlägg i denna fråga. No hard feelings.

Dessvärre så svamlar du bara och har egentligen inte en susning om vad det handlar om, enligt ditt eget sätt att uttrycka saken.

När jag installerade 8.0.2 hade jag inte valet att slå på iCloud Photo Library. För någon vecka sedan fanns det plötsligt där utan att jag gjort någon ominstallation eller liknande.

Dock kan jag ändå inte välja att aktivera betan. Det dyker upp en dialogruta som uttryckligen bekräftar att Apple gör det som du hävdar att Apple aldrig gör, nämligen att de lägger till nya användare till betan varje dag.

Ja, då hade jag fel och jag är chockad och omskakad. Detta är ett paradigmskifte för Apple - för oss gamlingar är det ett nytt Apple. Att dom valt denna mjukstart - istället för den geografiska (USA först etc) som dom alltid förr använt - ÄR en stor nyhet och det BETYDER något. Kanske har Apple insett resten av världens utanför USA's betydelse för kapitalinflödet :-D. Eller så har det med Kina-lanseringen att göra. Nå - det är i alla fall garanterat ett beslut som tagits högst upp i ledningen och inte av ingenjörer längre ner...det är ett policybeslut. Så - nu vet man det; Apple lanserar betas på slumpmässig individnivå. En sensation enligt mig - en ny värld.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-12 11:02
Ursprungligen av Demiurgen:

Ja, då hade jag fel och jag är chockad och omskakad. Detta är ett paradigmskifte för Apple - för oss gamlingar är det ett nytt Apple.

Jag tror snarare att det är du som har haft en egen påhittad bild av hur Apple tänker och jobbar. Det är nog ingen annan som är chockad och omskakad...

Vad har det för betydelse? Det handlar väl inte om mig? Håll dig till ämnet.

Ursprungligen av Vassius:

Jag tror snarare att det är du som har haft en egen påhittad bild av hur Apple tänker och jobbar. Det är nog ingen annan som är chockad och omskakad...

Bevaka tråden