Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mp4 i FCPX --"klappljud" skapas

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-07 00:03
Ursprungligen av RobertK:

Jag kör OS X 10.11.2.

Testade igen att importera MTS-filen utan att skapa optimized media. Konstigt nog blev ljudet bra. Märkligt.

Har nu uppgraderat till FCPX 10.2.2 och ljudet blir bra oavsett importinställningar så det löste det hela!

Ända intressant att veta; vid import av MTS-filer:
- ska man kryssa i "optimized media"?
- om jag också kryssar "proxy media" sägs det att redigeringen går snabbare/smidigare. Har läst att om man inte håller reda på någon viss inställning vid export av projektet så exporteras det i proxy = sämre kvalitet?

https://support.apple.com/kb/PH12702?locale=s...

FCP X: When to Use Optimized, Proxy, or Native Media

Proxy (ombud) betyder en film i 1/4 av original filmupplösningen och är så mycket enklare att jobba med för datorer som inte är det senaste.
Optimized: filer som visuellt ser ut som originalet, men är sparade utan komprimering. Fördel: datorn behöver inte dekomprimera den när de ska visas/spela, så det går snabbt och smidigt att spela upp och scrobba. Nackdel: bautastora filer.

För mina hobbyprojekt på en äldre dator så kör jag proxy på allt. Letar klipp och klipper, gör ljudet med proxy, sen när jag går över till finliret (färg/skärpa/effekter) så kör jag på original. Visst det hackar lite men det är en så liten del av processen för mig.
Sen raderar jag proxy.

Senast redigerat 2016-01-07 11:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-07 21:53

Börjat läsa Larrys långa uttömmande sida, han är bra.

Har startat med ett större projekt, 330 klipp på sammanlagt 106 min i 1080p 50p.
Vid import valde jag optimized och proxy vilket tog c:a 170 GB på SSD:n.
Kanske inte hade behövt proxy eftersom datorn är en MBPr i5 2,8 GHz /8GB men när nu proxy finns, är det automatiskt proxy som FCPX använder vid redigeringen?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-07 22:42
Ursprungligen av RobertK:

Börjat läsa Larrys långa uttömmande sida, han är bra.

Har startat med ett större projekt, 330 klipp på sammanlagt 106 min i 1080p 50p.
Vid import valde jag optimized och proxy vilket tog c:a 170 GB på SSD:n.
Kanske inte hade behövt proxy eftersom datorn är en MBPr i5 2,8 GHz /8GB men när nu proxy finns, är det automatiskt proxy som FCPX använder vid redigeringen?

Nej, tror inte det. Klicka på View och så ser du vilken video som är valt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-10 20:57
Ursprungligen av reboot81:

Nej, tror inte det. Klicka på View och så ser du vilken video som är valt.

Då ser jag att den valt optimized.
Larry skriver också att den väljer optimized om båda finns.
Jag märker också att om jag i View-droplisten där byter till proxy så byter den till proxy för alla klipp.

Om jag nu vill öka prestandan under redigeringen utan att tappa kvalité i slutresultatet så ska jag:
- ändra i view-droplisten till Proxy
- redigera allt
- om jag ska in och ändra färger m.m. i något klipp så ändrar jag tillfälligt till optimized just då, sen tillbaka till proxy
- innan slutexporten ändrar jag till optimized

Är det riktigt så?

Bevaka tråden