Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Borttappat läge, kan Apple själva låsa upp detta?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-02 11:17

I vilket fall har hon laglig rätt till telefonen. Så att kunna använda den då tycker jag låter rimligt.
Om rättmätige ägaren inte vill eller av annan anledning inte har gjort en polisanmälan, anser jag att lagen ska gälla: upphittaren äger telefonen efter tre månader. Och borde då ha rätt att radera innehållet och använda den som sin egen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-02 11:19
Ursprungligen av Hesslan:

...på toaletten...

En telefon utan simkort upphittad i en papperskorg på en toalett. Då gissar jag att någon annan upphittare före dig kände till att telefonen var värdelös om den var låst via Hitta min iPhone, och tagit med simkortet för att eventuellt ha några minuters nytta av det. (om man aktiverat Hitta min iPhone så väntar man ju gärna med att spärra simkortet för att kunna använda lokaliseringsfunktionen)

Spelar ingen roll. Du är ny ägare av en oanvändbar telefon. Självklart kan Telia se vem de ursprungligen sålt en telefon till som varit låst till dem. Liksom Apple kan se vilket Apple-ID som låst telefonen. Båda företagen är antagligen ovilliga att förmedla någon direkt kontakt till tidigare ägaren. Men mitt råd är alltså att du genom besök i en butik och med uppvisande av ägarpapper från polisen försöker få en snäll person på endera bolaget att sända ett meddelande med dina kontaktuppgifter till den tidigare ägaren. Sedan är det upp till denne om hen vill kontakta dig. Antingen för att komma överens om hittelön/köpa tillbaks telefonen eller för att ta bort telefonen från sitt Apple-konto enligt länkarna jag gett ovan.

Ursprungligen av Ed Ward:

Visserligen, men om nu telefonen låg där den låg så kanske det är av en anledning. Och särskilt om sim-kortet är urplockat. Men vad vet jag.

Och vad för bra anledning kan du komma där? :S

Att någon lägger en i princip ny iPhone 5S utan SIM-kort i en papperskorg för bindor (man tappar rimligen inte den där) låter helskumt. Luktar nästan som dålig spionthriller. Du kanske ska ifrågasätta mjölets renhet i dina kollegors påsar.

Ursprungligen av kenjon:

I vilket fall har hon laglig rätt till telefonen. Så att kunna använda den då tycker jag låter rimligt.
Om rättmätige ägaren inte vill eller av annan anledning inte har gjort en polisanmälan, anser jag att lagen ska gälla: upphittaren äger telefonen efter tre månader. Och borde då ha rätt att radera innehållet och använda den som sin egen.

Tack! Där håller jag med dig!!

  • Medlem
  • Värmland
  • 2014-04-02 11:33
Ursprungligen av Hesslan:

Och vad för bra anledning kan du komma där? :S

Nej, kan faktiskt inte komma på någon bra anledning. Har själv aldrig känt mig manad att slänga en telefon på det viset
Klart den kan ju blivit stulen tidigare, men att det inte gjorts någon anmälan är ju lite märkligt.

Hoppas det löser sig till det bästa! Du verkar ju vara en schyst person iallafall!

Ursprungligen av Ed Ward:

Nej, kan faktiskt inte komma på någon bra anledning. Har själv aldrig känt mig manad att slänga en telefon på det viset
Klart den kan ju blivit stulen tidigare, men att det inte gjorts någon anmälan är ju lite märkligt.

Hoppas det löser sig till det bästa! Du verkar ju vara en schyst person iallafall!

Det hela låter ju som att någon stulit den, plockat simkortet för att senare hämta den eller något, inte ver jag.
Jag har hackat upp mig på att jag står spm ägare men pappret från polisen är tydligen inte värt något. Vette fan vad jag ska ta mig till :/ å slanga känns helt sjukt i mina ögon!!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-04-02 11:47

Du kanske kan sälja den till ett recycle företag för en liten peng. Du har ju ägarbevis.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-02 12:44

@Hesslan: Du har PM

Ursprungligen av lappen71:

Det är ingen som skrivit in något telefonnummer utan det har telefonen fått från det simkort som satt i senast.

Hej, detta är fel, när man tappar en telefon och ägaren sätter den i lost mode på icloud.com så får man möjlighet att skriva in sitt namn och ett kontaktnummer, detta är vad den tidigare ägaren har slarvat med eller så skrev han rätt nummer men är efter 3 månader ej giltigt längre.

inte svårare än så.. jag förstår situationen, men kan ej polisens regler, de är inte gjorda med hänsyn till apples find my iphone regler tyvärr.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-04-03 09:57

http://feedly.com/e/lu-h2BsD

#nyhetstips

Edit:
Läste bara rubriken först, verkar som man måste komma in i telefonen först.

  • Medlem
  • 2014-04-03 11:15
Ursprungligen av Json_81:

http://feedly.com/e/lu-h2BsD

#nyhetstips

Edit:
Läste bara rubriken först, verkar som man måste komma in i telefonen först.

Den buggen täpptes till iom iOS 7.03 eller något sånt. Den finns inte längre i alla fall.

Ursprungligen av Dalle:

Den buggen täpptes till iom iOS 7.03 eller något sånt. Den finns inte längre i alla fall.

Vad för typ av bug menar du?

  • Medlem
  • 2014-04-03 11:58

Det var en bugg som gjorde att man kunde stänga av "hitta min iPhone" utan att ha det riktiga lösenordet.
Men det hade inte hjälpt dig i ditt fall eftersom du först måste ta dig in i inställningarna på telefonen.

Om du har iOS 7, så är Apple de enda som kan öppna mobilen om den blivit låst. Har dock ingen aning om de kommer göra det åt Dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-03 21:53
Ursprungligen av dvalfrid:

Om du har iOS 7, så är Apple de enda som kan öppna mobilen om den blivit låst. Har dock ingen aning om de kommer göra det åt Dig.

Finns mycket få 5s utan iOS 7.x

TS: har ingen laglig rätt att få telefonen upplåst, men har rätt att nyttja den i befintligt skick. Apple kommer inte att hjälpa till. Telia skulle kunna vara behjälpliga, men att de skulle göra detta för att du ska få telefonen ställer jag mig tveksam till.

Bevaka tråden