Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup på mobilen och andra enheter

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-16 09:58
Ursprungligen av lensv:

Kanske inte den nyaste tråden, men en fråga till er som kör backup till iCloud… Hur gör ni för att inte riskera att bef. säkerhetskopia skrivs över med korrupt data om något händer med den aktuella enheten? Det är ju inte säkert att man märker att något har blivit galet innan en ny automatisk kopiering har skett.

Så vitt jag vet finns det bara en version (den senaste) av backupfilen i iCloud. I iTunes kan man åtminstone arkivera sina backupfiler.

iCloud ska spara de tre senaste backuperna, man får välja vid återställning. Jag testade här om veckan, då såg jag i och för sig bara en äldre backup att välja än den senaste.

http://support.apple.com/sv-se/TS4036

Citat:

iCloud lagrar de tre senaste säkerhetskopiorna för varje enhet som är kopplad till ditt iCloud-konto. Varje säkerhetskopia visar datum och tid för när den skapades, samt namnet på enheten som säkerhetskopian skapades från. Såvida du inte vill återskapa en äldre säkerhetskopia, väljer du den senaste säkerhetskopian för den aktuella enheten.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-16 10:05
Ursprungligen av IngoX:

iCloud ska spara de tre senaste backuperna, man får välja vid återställning. Jag testade här om veckan, då såg jag i och för sig bara en äldre backup att välja än den senaste.

http://support.apple.com/sv-se/TS4036

Ahh, så det ska alltså finnas flera versioner sparade… Fast det är ju inte så bra om det inte funkar i praktiken

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-16 11:49
Ursprungligen av lensv:

Det är inte en korrupt backupfil som jag syftar på här, utan data som av någon anledning har blivit felaktig (och således även kopieras in i säkerhetskopian).

I praktiken ingen skillnad.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-16 12:39
Ursprungligen av lappen71:

I praktiken ingen skillnad.

Med den inställningen skulle iaf. jag vara orolig…

Ursprungligen av lensv:

Ahh, så det ska alltså finnas flera versioner sparade… Fast det är ju inte så bra om det inte funkar i praktiken

Gör en säkerhetskopia till iTunes då och då.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-16 12:45
Ursprungligen av lensv:

Med den inställningen skulle iaf. jag vara orolig…

Orolig för vad? Saker som jag inte kan påverka är inget jag går och oroar mig för.
Jag tar en säkerhetskopia genom iTunes ett par gånger per år och resten sköter iCloud om.
Och ingen gång har en återställning inte fungerat.
Så nej då oroar jag mig mer för saker som jag kan påverka

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-16 13:25
Ursprungligen av lappen71:

Orolig för vad? Saker som jag inte kan påverka är inget jag går och oroar mig för.
Jag tar en säkerhetskopia genom iTunes ett par gånger per år och resten sköter iCloud om.
Och ingen gång har en återställning inte fungerat.
Så nej då oroar jag mig mer för saker som jag kan påverka

Själv oroar jag mig betyligt mindre för saker som jag faktiskt kan påverka

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-16 13:29
Ursprungligen av keptang:

Gör en säkerhetskopia till iTunes då och då.

Personligen kör jag enbart backup till iTunes. Var mest nyfiken på hur ni andra hanterar detta. Hur mycket extra lagring har du (och ni andra) förresten köpt till... För ni klarar er väl inte på de 5 GB som Apple bjuckar på?

Ursprungligen av lensv:

Personligen kör jag enbart backup till iTunes. Var mest nyfiken på hur ni andra hanterar detta. Hur mycket extra lagring har du (och ni andra) förresten köpt till... För ni klarar er väl inte på de 5 GB som Apple bjuckar på?

Har inte köpt till någon lagring, men så gör jag inte backup på t.ex. kamerarullen till iCloud utan till Google+ där jag har betydligt mer gratis utrymme än i iCloud.

Vill ha möjlighet att kunna använda olika plattformar med en och samma tjänst också och då är inte iCloud ett alternativ. Endast app data hamnar där för det går inte att synka någon annanstans.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2015-01-16 14:34
Ursprungligen av lensv:

Själv oroar jag mig betyligt mindre för saker som jag faktiskt kan påverka

Tänk vad du måste oroa dig för det är inte mycket man kan påverka. Och det du tror att du påverkar är en illusion

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-01-16 21:23
Ursprungligen av lappen71:

Tänk vad du måste oroa dig för det är inte mycket man kan påverka. Och det du tror att du påverkar är en illusion

Inte för att det tar upp väldigt mycket av min tid, men det är sant att jag oroar mig en hel del över vad som händer i världen. Det som jag själv kan påverka känner jag mig dock rätt trygg med... Skål!

Bevaka tråden