Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 7 fult som stryk.

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Länken postades från iPad o var den mobila varianten av sidan så inte trasig. Utseendemässigt är det inte några större skillnader, i grunden, men enligt ryktet ska det tillkomma funktioner som ökar kontrast o gör det möjligt att "mörka" färgerna.

Vad gäller Aftonbladet så läser jag inte sånt skräp då jag anser att den o dess konkurrent saknar existensberättigande

Ursprungligen av Mymac4ever:

Länken postades från iPad o var den mobila varianten av sidan så inte trasig. Utseendemässigt är det inte några större skillnader, i grunden, men enligt ryktet ska det tillkomma funktioner som ökar kontrast o gör det möjligt att "mörka" färgerna.

Vad gäller Aftonbladet så läser jag inte sånt skräp då jag anser att den o dess konkurrent saknar existensberättigande

Som sagt... jag ställde frågan eftersom jag var nyfiken. Jag kör 7.1 betan och jag tror inte att du ska räkna med några dramatiska förändringar pga "mörkare färger" inställningen.

Det är knappt märkbara förändringar. Se på texten Hjälpmedel så ser du "magnituden" på skillnaden. (Hmm, det syns tydligare på telefonen men det som skiljer är i princip bara att texterna blir lite fetare och får en något mörkare nyans)

När det gäller nya implementeringen av mindre genomskinlighet så är detta den enda konkrekta skillnaden som jag har sett. Och den gjorde att jag slog av valet (jag har haft det påslaget tidigare). Tidigare så såg det ut som på den nedre bilden även om mindre genomskinlighet var påslaget.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-12-03 11:42

Ja, inte är jag impad. Jag har 7an på jobb-ipadden och har varit missnöjd sen dag ett. Sambon kör fortfarande iOS5 på sin iPhone4. Vägrar iOS7-looken och ville inte ha sunk-kartorna i iOS6.
Undras hur ensam hon är om det...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-03 12:01
Ursprungligen av bollman:

Ja, inte är jag impad. Jag har 7an på jobb-ipadden och har varit missnöjd sen dag ett. Sambon kör fortfarande iOS5 på sin iPhone4. Vägrar iOS7-looken och ville inte ha sunk-kartorna i iOS6.
Undras hur ensam hon är om det...

Din sambo är säkert i gott sällskap, Moment 22 Apple. Apple har gjort mycket bra under sina tidigare år inget snack om det, men dom spårade ur efter iOS 5 med kartorna och då tappade säkert många känslan för ett gediget iOS och med lanseringen av iOS 7 så blev det helt enkelt platt fall. För att uttrycka det enkelt och förståeligt. "Man tappar känslan"/lusten som användare, ni som vill förstår vad jag menar.

Ok, får väl köra med en mörkare bakgrund istället då, vilket iofs gör det aningen behagligare för mina ögon. iPad'en får behålla iOS6, kartorna använder jag inte

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-03 12:55
Ursprungligen av Vassius:

Det är inte jag som ser fram emot den, jag postade bara rätt länk.

Var riktat till mymac4ever

  • Medlem
  • International user
  • 2013-12-03 19:17
Ursprungligen av bollman:

Ja, inte är jag impad. Jag har 7an på jobb-ipadden och har varit missnöjd sen dag ett. Sambon kör fortfarande iOS5 på sin iPhone4. Vägrar iOS7-looken och ville inte ha sunk-kartorna i iOS6.
Undras hur ensam hon är om det...

Inte så många eftersom majoriteten kör iOS 7

Ursprungligen av cubeis:

Din sambo är säkert i gott sällskap, Moment 22 Apple. Apple har gjort mycket bra under sina tidigare år inget snack om det, men dom spårade ur efter iOS 5 med kartorna och då tappade säkert många känslan för ett gediget iOS och med lanseringen av iOS 7 så blev det helt enkelt platt fall. För att uttrycka det enkelt och förståeligt. "Man tappar känslan"/lusten som användare, ni som vill förstår vad jag menar.

På vilket sätt är iOS 7 inte gediget?

Ursprungligen av zappee:

Inte så många eftersom majoriteten kör iOS 7

Jag har väl inte tänkt att sätta igång någon större debatt om vem som har fel eller rätt - såg dock nyss detta tweet från Jim Dalrymple och det passar i denna tråd

http://www.loopinsight.com/2013/12/03/ios-7-a...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-12-03 21:02

Fast å andra sidan kanske inte Google lyckas med bedriften att ladda ner en uppdatering folk kanske inte vill ha, för att sedan ockupera utrymme i enheten tills man uppdaterar.
En annan grej är ju att få androider verkar stödja over-the-air-uppdateringar vilket gör att än färre uppdaterar. Galnast är ju dock att många leverantörer sitter i knät på operatörerna. Hur många gånger har man inte tagit sig för pannan när det tagit månader av väntan bara för att Telia av någon anledning skall få tummarna ur och släppa någon uppdatering man väntar på. Än värre blir det ju då när operatören skiter i leverantörens uppdateringar helt och hållet. Där har ju Apple lyckats genom att ge fingret till operatörerna.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-12-04 06:40

?iOS 7 har blivit det operativsystem som jag tillbringar mest tid med (frivilligt) och paradoxalt nog kunde inte tråden fått en bättre rubrik.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-12-04 14:32
Ursprungligen av bollman:

Ja, inte är jag impad. Jag har 7an på jobb-ipadden och har varit missnöjd sen dag ett. Sambon kör fortfarande iOS5 på sin iPhone4. Vägrar iOS7-looken och ville inte ha sunk-kartorna i iOS6.
Undras hur ensam hon är om det...

Varför uppgarderar inte din sambo till iOS6 och laddar ned Google Maps gratis från appstore?

Det har ju trots allt kommit en hel del nytt förutom gränssnittet som är svårt att leva utan:

* Stör ej-läge
* Inställningmenyn man drar upp från nederkant av skärmen
* Bakgrundsuppdatering av data för appar
* Facetime audio
* Bättre delningsfunktioner
* Blockering av kontakter (telefonförsäljare)

Finns en del mer också men det där är vad jag använder mest. Kanske inte verkar som mycket men när man vant sig är det plågsamt att gå tillbaka.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-12-04 15:41
Ursprungligen av rhesus:

Varför uppgarderar inte din sambo till iOS6 och laddar ned Google Maps gratis från appstore?

Det har ju trots allt kommit en hel del nytt förutom gränssnittet som är svårt att leva utan:

* Stör ej-läge
* Inställningmenyn man drar upp från nederkant av skärmen
* Bakgrundsuppdatering av data för appar
* Facetime audio
* Bättre delningsfunktioner
* Blockering av kontakter (telefonförsäljare)

Finns en del mer också men det där är vad jag använder mest. Kanske inte verkar som mycket men när man vant sig är det plågsamt att gå tillbaka.

Apple signerar väl inte iOS 6 längre, då lär det inte gå.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-12-04 18:45
Ursprungligen av zinned:

Apple signerar väl inte iOS 6 längre, då lär det inte gå.

Det har du rätt i. 6:an verkar vara borttagen även från utvecklarprogrammet. Just i fallet iPhone 4 är det lite knivigt att uppgradera till iOS7 då telefonen blir väl seg med det operativsystemet. Det kanske går att få tag på iOS6 via "alternativa källor"...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-12-05 07:57
Ursprungligen av rhesus:

Varför uppgarderar inte din sambo till iOS6 och laddar ned Google Maps gratis från appstore?

Det har ju trots allt kommit en hel del nytt förutom gränssnittet som är svårt att leva utan:

* Stör ej-läge
* Inställningmenyn man drar upp från nederkant av skärmen
* Bakgrundsuppdatering av data för appar
* Facetime audio
* Bättre delningsfunktioner
* Blockering av kontakter (telefonförsäljare)

Finns en del mer också men det där är vad jag använder mest. Kanske inte verkar som mycket men när man vant sig är det plågsamt att gå tillbaka.

* Skulle hon inte märka, hon har den nästan alltid på tyst i handväskan ändå.
* Irritationsmoment modell värre, saker som glider fram, usch nej.
* Med mindre än 10 appar installerade, spielt keine rolle
* Och hon skall fejstajma med min Windows Phone då? Har man obegränsade samtalsminuter är det också helt onödigt.
* Man kan MMSa och eposta sina bilder, what more could you possibly need?
* Möjligen bra, men har inget problem med irriterande samtal

Visst, iOS 6 har väl bra saker, men jag tror att det få här inne som fattar att "vanliga användare" egentligen inte _vill_ uppgradera, men de har blivit så himla drillade genom åren att man _skall_ alltid uppdatera när det kommer uppdateringar, annars kanske man får virus! Vet flera som undrat vad som hänt med telefonen när de uppdaterat till iOS7, för den sa ju att den ville uppdatera, men nu ser ju telefonen helt konstig ut!

Jag kan nog inte påminna mig _någon_ förutom mina "nördkompisar" som någonsin tyckt att en iOS-uppdatering gjort något bra för deras telefon. Jag tycker man mest hör "den blev så slö, det blev fult, det ser inte ut som innan, det fungerar inte som innan, jag skulle aldrig ha uppdaterat, kan man inte gå tillbaka" osv, och samma visa har jag hört sen folk uppdaterade till iOS4 på iPhone 3G!

Apple har ju varit duktiga genom att se till att telefonen _vill_ uppdatera sig och gärna och ofta påminner användaren att göra det.
Tittar man på t.ex. min windows phone så måste man in i en meny för att se om det finns uppdateringar, det syns inte hela tiden på startskärmen. På många androider får man en enda notis, som dessutom påpekar att du måste koppla telefonjäkeln till en dator med suspekt programvara på (tillverkarspecifik) för att kunna få in en uppdatering.

Sen är det ju också lite intressant det här med appar. Jag har ju förstått att många här har tjogvis med appar installerade och aldrig skulle kunna välja t.ex. WP för det finns ju inga appar som det heter. Om man återigen bortser från mina "nördkompisar" så känns det som att folk oftast inte har så värst många appar installerade.

Jag kunde inte låta bli att kolla i vårt system. Den samlar in lite info om alla iOS-enheter som synkroniserats med datorer som ingår i vårt system. Hittills har den koll på 241 iOS-enheter. Endast 32 av dem har uppdaterat till iOS7. 3st 3GS ligger kvar på iOS 3.1.3! 6st iPhone 4 ligger på iOS4, 3st 3GS har iOS6.
Jag kollade 10st telefoner på iOS7; 4st - 0 appar, 2st 15-20 appar, 2st 55-60 appar 1st 143 appar.

Så, många får en iPhone på jobbet, få verkar ju direkt använda den. De skall bara ha, och sen är det bra med det. Att 4 av 10 inte har en enda app installerad är ju rätt anmärkningsvärt får man ju säga. De som inte uppdaterat från 3.1.3 måste ju med andra ord ha bett att den inte skall kolla efter nya versioner när den ansluts till iTunes.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-12-05 11:25
Ursprungligen av bollman:

* Skulle hon inte märka, hon har den nästan alltid på tyst i handväskan ändå.

Även under natten? Kopplar hon laddaren till telefonen när den ligger i handväskan.

Ursprungligen av bollman:

* Irritationsmoment modell värre, saker som glider fram, usch nej.

Har du ens provat? Vore det bättre med "Settings->Properties->Advanced->Klikca högra fliken->Apply->Apply->Done?

Ursprungligen av bollman:

* Med mindre än 10 appar installerade, spielt keine rolle

Det beror ju inte på hur många appar man har utan vilka.

Ursprungligen av bollman:

* Och hon skall fejstajma med min Windows Phone då? Har man obegränsade samtalsminuter är det också helt onödigt.

Ska hon lastas för att du köpt en telefon med ett OS som ingen annan använder Använder man imessage/facetime så slipper man ju köpa ett idiotiskt "all inclusive"-paket från teleoperatören för "Endast 399:-/månad".

Ursprungligen av bollman:

* Man kan MMSa och eposta sina bilder, what more could you possibly need?

Det är lättare att MMSa och eposta dina bilder från alla program, även apples egna.

Ursprungligen av bollman:

* Möjligen bra, men har inget problem med irriterande samtal

Ringer inte du till henne ibland? Förlåt, kunde inte låta bli

Ursprungligen av bollman:

Så, många får en iPhone på jobbet, få verkar ju direkt använda den. De skall bara ha, och sen är det bra med det. Att 4 av 10 inte har en enda app installerad är ju rätt anmärkningsvärt får man ju säga. De som inte uppdaterat från 3.1.3 måste ju med andra ord ha bett att den inte skall kolla efter nya versioner när den ansluts till iTunes.

Här slår du huvudet på spiken. Mänga har abslout ingen användning av en smartphone men de ska nödvändigt ha en i alla fall. Använder man telefonen till mer än samtal och något enstaka mail så inser man fördelarna med den utveckling som skett de senaste åren, telefonerna kan göra mer och är smidigare att använda. Att vissa app-ikoner ser rysliga ut är en uppoffring jag gärna gör.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-12-05 12:40
Ursprungligen av rhesus:

Även under natten? Kopplar hon laddaren till telefonen när den ligger i handväskan.

Har du ens provat? Vore det bättre med "Settings->Properties->Advanced->Klikca högra fliken->Apply->Apply->Done?

Det beror ju inte på hur många appar man har utan vilka.

Ska hon lastas för att du köpt en telefon med ett OS som ingen annan använder Använder man imessage/facetime så slipper man ju köpa ett idiotiskt "all inclusive"-paket från teleoperatören för "Endast 399:-/månad".

Det är lättare att MMSa och eposta dina bilder från alla program, även apples egna.

Ringer inte du till henne ibland? Förlåt, kunde inte låta bli

Här slår du huvudet på spiken. Mänga har abslout ingen användning av en smartphone men de ska nödvändigt ha en i alla fall. Använder man telefonen till mer än samtal och något enstaka mail så inser man fördelarna med den utveckling som skett de senaste åren, telefonerna kan göra mer och är smidigare att använda. Att vissa app-ikoner ser rysliga ut är en uppoffring jag gärna gör.

Höhö, ne, telefonen brukar panikladdas i laddaren i köket innan det är dags att dra till jobbet, haha. Nå, hon laddar den väl 2 gånger i veckan kanske... en 3 år gammal iPhone 4. Det säger ju lite om hennes användning... dvs nära noll.

Jo, fast de hon har tror jag inte uppdaterats den här sidan 2012, haha.

Fast om "all-inclusive" kostar 149 som hos Telia med sånt där familjetjosan känns iMessage och Fejstajm totalt onödigt, och mer irriterande än bra (svårt att veta vad som händer när man skickar).

If you say so.

Passa dig, hon kan höra (fast det tror jag inte, hon svarar ju aldrig eftersom hon har den på tyst och således inte hör när man ringer :/ ).

Jo, fast sen sitter många och gnäller på att det är dålig mottagning, dålig batteritid osv... skaffa en "telefon" då och inte en handdatorn med telefonfunktion!

  • Medlem
  • International user
  • 2013-12-05 13:09
Ursprungligen av bollman:

Fast om "all-inclusive" kostar 149 som hos Telia med sånt där familjetjosan känns iMessage och Fejstajm totalt onödigt, och mer irriterande än bra (svårt att veta vad som händer när man skickar).

Imessage är ju faktiskt bättre än sms i det här fallet. Du ser ju både när meddelandet levererats och när det lästs. Dessutom funkar det även om du befinner dig utomlands, vilket inte telias "fria sms" gör och det är oberoende av telefonnummer om man så vill och man kan använda det även på datorn. Det finns inte heller någon begränsning på hur stora bilagor man kan skicka. Nä imessage spöar sms/mms på alla punkter.

Enda nackdelen skulle vara att det bara funkar mellan apple-enheter men det löser sig automatiskt iom att man tappar kontakten med de vänner som inte har apple efter ett tag eftersom man vägrar intstallera whatsapp eller annan skit;)

Ursprungligen av bollman:

Fast om "all-inclusive" kostar 149 som hos Telia med sånt där familjetjosan känns iMessage och Fejstajm totalt onödigt, och mer irriterande än bra (svårt att veta vad som händer när man skickar).

jag gjorde samma reflektion eftersom det är ju en klar trend hos operatörerna att släppa loss SMS/MMS/samtal och ha detta som en fix kostnad och istället ta rejälare betalt för data. Det "intressanta" är att helt plötsligt så blir imessage och whatsapp dyrare är SMS/MMS eftersom de drar data som är en rörlig kostnad medan samtal/SMS/MMS är fasta kostnader.

Ok, det är väl inga jättemängder men "principen, Helge, principen"

Vi bytte till ett sådant där abbonemang - inte så mycket för mig utan för att min fru ringde och sms:ade för mycket till folk utanför Telias nät så att kostnaden för hennes abbonemang ensamt var högre än vår totala kostnad nu.

Egentligen rätt bra kombination. Vi delar data och samtal. Hon ringer och jag använder datat

Undrar hur det hade sett ut om Apple inte lanserat Iphone, imessage och facetime audio? Jag tror att det påskyndade den nya prissättningen.

Fast nu glider vi iväg. Detta har ingenting med att göra hur fult eller "ofult" IOS7 är. Så jag går i alla fall tillbaka till topic nu.

Jag är en av dem som är missnöjd med iOS 7.
Av det jag har testat på andras enheter och sett/läst jämförelsebilder så vägrar jag skaffa en ny iPhone. Det är tragiskt att utseendet på ett OS kan ge sådan negativ effekt på en annars utomordentlig suverän hårdvara. Jag har kvar en äldre enhet och skulle gärna vilja ha en ny med bättre kamera.

Jag är skitnöjd med min iOS 6 + jailbreak för att kunna ge mig de funktioner som saknas, paketerat i ett snyggt och behagligt utseende som samtidigt ger en skön känsla. För mig slår det alla andra OS versioner som Android och WP8.
Med iOS 7 tycker jag zoom effekterna är häftiga, främst till app-katalogerna. Men det är nog också allt.

Så jag har ett litet dilemma.... Leta efter en begagnad 5:a med iOS6 och vänta tills ett JB släpps eller nöta på med min gamla enhet och vänta på.... på bättre tider....

Ursprungligen av Siddan:

Jag är en av dem som är missnöjd med iOS 7.
Av det jag har testat på andras enheter och sett/läst jämförelsebilder så vägrar jag skaffa en ny iPhone. Det är tragiskt att utseendet på ett OS kan ge sådan negativ effekt på en annars utomordentlig suverän hårdvara. Jag har kvar en äldre enhet och skulle gärna vilja ha en ny med bättre kamera.

Jag är skitnöjd med min iOS 6 + jailbreak för att kunna ge mig de funktioner som saknas, paketerat i ett snyggt och behagligt utseende som samtidigt ger en skön känsla. För mig slår det alla andra OS versioner som Android och WP8.
Med iOS 7 tycker jag zoom effekterna är häftiga, främst till app-katalogerna. Men det är nog också allt.

Så jag har ett litet dilemma.... Leta efter en begagnad 5:a med iOS6 och vänta tills ett JB släpps eller nöta på med min gamla enhet och vänta på.... på bättre tider....

Du väljer bort en ny hårdvara därför att du inte gillar utseendet på iOS 7? Förutom att jag tycker det är fräscht och skitsnyggt så är jag riktigt nöjd med iOS 7 på alla sätt och vis.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-05 18:08
Ursprungligen av Siddan:

Jag är en av dem som är missnöjd med iOS 7.
Av det jag har testat på andras enheter och sett/läst jämförelsebilder så vägrar jag skaffa en ny iPhone. Det är tragiskt att utseendet på ett OS kan ge sådan negativ effekt på en annars utomordentlig suverän hårdvara. Jag har kvar en äldre enhet och skulle gärna vilja ha en ny med bättre kamera.

Jag är skitnöjd med min iOS 6 + jailbreak för att kunna ge mig de funktioner som saknas, paketerat i ett snyggt och behagligt utseende som samtidigt ger en skön känsla. För mig slår det alla andra OS versioner som Android och WP8.
Med iOS 7 tycker jag zoom effekterna är häftiga, främst till app-katalogerna. Men det är nog också allt.

Så jag har ett litet dilemma.... Leta efter en begagnad 5:a med iOS6 och vänta tills ett JB släpps eller nöta på med min gamla enhet och vänta på.... på bättre tider....

Jag har jailbreakat dom flesta iOS pga av funktioner som saknades.
En sak kan man då säga att det är INTE en skön känsla i flytet på iOS efter man jailbreakat.
Den blir alltid lite segare än en icke jailbreakad enhet efter ett tag.

Jag var också en av dem som inte var så förtjust i gränssnittet för iOS 7 men nu gäller jag det mer än iOS 6. Det enda är att det kan vara lite väl vitt och tycker inte kalendern är lika bra som innan. Upplever det även svårare att bläddra fram eller bakåt i en låt.

Annars stör jag mig på att alla appar inte fått ikoner och gränssnitt anpassat till iOS 7.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-12-05 19:44
Ursprungligen av bollman:

Visst, iOS 6 har väl bra saker, men jag tror att det få här inne som fattar att "vanliga användare" egentligen inte _vill_ uppgradera, men de har blivit så himla drillade genom åren att man _skall_ alltid uppdatera när det kommer uppdateringar, annars kanske man får virus! Vet flera som undrat vad som hänt med telefonen när de uppdaterat till iOS7, för den sa ju att den ville uppdatera, men nu ser ju telefonen helt konstig ut!

Jag skulle nog säga tvärtom, folk bryr sig inte om att uppdateringar om de inte är automatiska.
Hade folk uppdaterat hade vi inte haft så mycket skit på nätet (på datorsidan då)

Konstigt?
Så jävla stor skillnad är det inte. Grunderna i OSet är samma...

Ursprungligen av bollman:

Apple har ju varit duktiga genom att se till att telefonen _vill_ uppdatera sig och gärna och ofta påminner användaren att göra det.
Tittar man på t.ex. min windows phone så måste man in i en meny för att se om det finns uppdateringar, det syns inte hela tiden på startskärmen. På många androider får man en enda notis, som dessutom påpekar att du måste koppla telefonjäkeln till en dator med suspekt programvara på (tillverkarspecifik) för att kunna få in en uppdatering.

Majoriteten av Android-telefoner har OTA

Ursprungligen av bollman:

Så, många får en iPhone på jobbet, få verkar ju direkt använda den. De skall bara ha, och sen är det bra med det. Att 4 av 10 inte har en enda app installerad är ju rätt anmärkningsvärt får man ju säga. De som inte uppdaterat från 3.1.3 måste ju med andra ord ha bett att den inte skall kolla efter nya versioner när den ansluts till iTunes.

Alldeles för liten grupp för att kunna dra några slutsatser av.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-12-06 00:00
Ursprungligen av zappee:

Jag skulle nog säga tvärtom, folk bryr sig inte om att uppdateringar om de inte är automatiska.
Hade folk uppdaterat hade vi inte haft så mycket skit på nätet (på datorsidan då)

Konstigt?
Så jävla stor skillnad är det inte. Grunderna i OSet är samma...

Majoriteten av Android-telefoner har OTA

Alldeles för liten grupp för att kunna dra några slutsatser av.

Observera att jag återger det jag hör som tekniker.
Det snackas mycket om att android-telefoner oftast kör äldre versioner, och det beror på att många inte alls har OTA som du säger. Jag har en rätt ny Sony-android ( från 2012 har jag för mig) som kräver Sonys programvara på en dator för att ta emot uppdateringar. Man får en notis, men sen inget mer på telefonen.
Jag hade en billig samsung talade innan, den hade inte OTA. Min samsung-platta har inte OTA, och min windows Phone har inte heller OTA. Så, 4 enheter från 3 tillverkare, ingen med OTA. Det finns ju en anledning till att Apple skröt om det...

Det märks att du nog inte jobbar med support va? Det räcker med att en ikon byter lite utseende för vissa att gå i taket. Att då ändra grafiken så kapitalt som man gjort i ios7 gör vissa helt skogstokiga.

Jag tycker nog man kan dra slutsatser om hur 50+are som inte är datornördar använder sina iPhones jo. Mina användare är nog dessutom betydligt mer välutbildade än många andra grupper, om det nu skulle spela någon roll.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-12-06 20:15
Ursprungligen av bollman:

Observera att jag återger det jag hör som tekniker.
Det snackas mycket om att android-telefoner oftast kör äldre versioner, och det beror på att många inte alls har OTA som du säger. Jag har en rätt ny Sony-android ( från 2012 har jag för mig) som kräver Sonys programvara på en dator för att ta emot uppdateringar. Man får en notis, men sen inget mer på telefonen.
Jag hade en billig samsung talade innan, den hade inte OTA. Min samsung-platta har inte OTA, och min windows Phone har inte heller OTA. Så, 4 enheter från 3 tillverkare, ingen med OTA. Det finns ju en anledning till att Apple skröt om det...

Det märks att du nog inte jobbar med support va? Det räcker med att en ikon byter lite utseende för vissa att gå i taket. Att då ändra grafiken så kapitalt som man gjort i ios7 gör vissa helt skogstokiga.

Jag tycker nog man kan dra slutsatser om hur 50+are som inte är datornördar använder sina iPhones jo. Mina användare är nog dessutom betydligt mer välutbildade än många andra grupper, om det nu skulle spela någon roll.

Största anledningen till att Android-telefoner kör äldre versioner är för att de ofta är begränsade till hur nya mjukvara de kan köra.
OTA har funnits i Android sedan 1.5 så det är inget problem

Jag har jobbat med support jo. Givetvis blir vissa "skogstokiga" men den stora massan har inte blivit det. Grunderna är som sagt samma. Inställningar finns på samma ställe, layouten med appar/mappar är samma o.s.v

Ok, det får stå för dig. Med nästan 300 miljoner användare så tycker jag inte man kan dra några slutsatser av 50 pers.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-06 22:48

Läser ibland att iOS7 ”ser ut som något från dagis”. Igår beskådade jag dagisbarn (<3år) som enkelt bläddrade runt på en iPad iOS6, körde bildspel etc. Hur de nu hade hanterat iOS7 platta utseende med ”dolda” knappar (utan ramar) vore intressant att veta.
Men en sak är säker, när dagisbarn målar, ja då är det inte subtilt och kontrastlöst. Det är mycket färg (jag räknar in svart som färg) och tjocka penseldrag. Övertydligt, lite som iOS6...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-06 23:15
Ursprungligen av reboot81:

Läser ibland att iOS7 ”ser ut som något från dagis”. Igår beskådade jag dagisbarn (<3år) som enkelt bläddrade runt på en iPad iOS6, körde bildspel etc. Hur de nu hade hanterat iOS7 platta utseende med ”dolda” knappar (utan ramar) vore intressant att veta.
Men en sak är säker, när dagisbarn målar, ja då är det inte subtilt och kontrastlöst. Det är mycket färg (jag räknar in svart som färg) och tjocka penseldrag. Övertydligt, lite som iOS6...

Så vad du säger i klartext är att det inte ens är dagisnivå på iOS7, har jag fattat dig rätt

Vad är iOS7 då egentligen, före sin tid eller efter sin tid ?

Ursprungligen av reboot81:

Läser ibland att iOS7 ”ser ut som något från dagis”. Igår beskådade jag dagisbarn (<3år) som enkelt bläddrade runt på en iPad iOS6, körde bildspel etc. Hur de nu hade hanterat iOS7 platta utseende med ”dolda” knappar (utan ramar) vore intressant att veta.
Men en sak är säker, när dagisbarn målar, ja då är det inte subtilt och kontrastlöst. Det är mycket färg (jag räknar in svart som färg) och tjocka penseldrag. Övertydligt, lite som iOS6...

Det där med text som dolda knappar är något som jag håller med dig om. Lyckligtvis så fixar de den delen i 7.1

Ursprungligen av cubeis:

Så vad du säger i klartext är att det inte ens är dagisnivå på iOS7, har jag fattat dig rätt

Vad är iOS7 då egentligen, före sin tid eller efter sin tid ?

Inte så att jag förstår hur dagisnivå eller inte blev före eller efter sin tid?

Men det finns ett tredje svar på din fråga: det är kanske med sin tid...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-07 12:05
Ursprungligen av BlackSmp:

Det där med text som dolda knappar är något som jag håller med dig om. Lyckligtvis så fixar de den delen i 7.1

Det är mycket som Apple har att fixa på sitt Apple konto

Kartorna var en långdragen fixning som ännu inte har satt sin sista punkt .

Nu har dom ett helt iOS som ska fixas . Jag skulle ha nöjt mig med kartorna om jag varit i Apples kläder

Bevaka tråden