Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpte en ny telefon - en iphone 4s...

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kenjon:

Om du ska Återställa en iPhone behöver du numera AppleID och lösenord som den är "reglad" med. Har du inte det får du nog välja DFU och hoppas att det hjälper. Vilket jag inte vet om det gör, eftersom funktionen tillkom för att försvåra för tjuvar. Men är lösningen så enkel som DFU är det ju inte så svårt...

Återstår att se om det behöver bli så krångligt. Lär ju märka det när återställningen är klar. Krånglar det kan jag ju testa att kontakta han jag köpte den av

Ursprungligen av Konrad:

Det finns ingen anledning att hålla på och klippa i sina SIM-kort. Det är bara att knalla in hos en butik där operatören har sitt så får man ett nytt, med samma nummer, kanske bör tilläggas.

Funkar det även för refill? Isåfall kan jag ju återlämna det rätt så dyra "use once and never more"-verktyget

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-28 16:13
Ursprungligen av Konrad:

Det finns ingen anledning att hålla på och klippa i sina SIM-kort. Det är bara att knalla in hos en butik där operatören har sitt så får man ett nytt, med samma nummer, kanske bör tilläggas.

Och utan kostnad hos Telia/Halebop. Förhoppningsvis hos andra operatörer också...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-28 16:44
Ursprungligen av Mymac4ever:

Funkar det även för refill? Isåfall kan jag ju återlämna det rätt så dyra "use once and never more"-verktyget

Klart att det funkar, du är väl lika mycket kund även om du kör med Refill.

@kenjon är det möjligen detta som måste göras på min iPhone för att jag ska kunna använda den?(hämtat från Apples supportforum)

Citat:

If the previous owner is not present
Make sure the device is powered on and connected to a Wi-Fi or cellular network. Then contact the previous owner and ask them to follow these steps:

- Sign in to their iCloud account at www.icloud.com/find.
- Select the device from their Find My iPhone device list by clicking All Devices at the top of the screen.
- Erase the device by clicking the Erase button. This will erase all content and settings from the device. When prompted, do not enter a phone number or message. Click Next until the device is erased.
- When the erase is complete, click "Remove from Account" to remove the device from the account.
- After the device has been erased and removed from the account, you can proceed with the device setup process.

antar att jag ändå måste ha ett sim-kort i den för att det ska funka

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-28 16:55

Ja, precis. Men du behöver inte ha SIMkort i för att den gamla ägaren ska kunna avregistrera iPhonen, men det kräver, som det står, att du är inloggad på ett WiFinät.
För att du sedan ska kunna Återställa den behöver du ett SIM. Men låt den förre ägaren göra sitt medans du väntar på SIMet.

Ursprungligen av kenjon:

Ja, precis.

då ska jag gå till Telia imorgon o fixa ett nytt sim samt maila förre ägaren. Kan ringa också men jag testar att maila först

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-28 19:54
Ursprungligen av Mymac4ever:

Som ny ägare av en iPhone så var jag förvånad över hur tung den känns. Tom lite tyngre än min gen2 iPod Touch med samma minne(16GB). Fast jag lär nog vänja mig. Den är ungefär lika hög som min gamla Sony Ericsson tfn samt cirka en cm bredare.

Iphone 4/4s känns som en blyklump i förhållande till 5/5s. Jag har kvar min 4, har mitt svenska sim i den och blir lika förvånad varje gång jag plockar upp den.

Ursprungligen av kenjon:

Ja, precis. Men du behöver inte ha SIMkort i för att den gamla ägaren ska kunna avregistrera iPhonen, men det kräver, som det står, att du är inloggad på ett WiFinät.
För att du sedan ska kunna Återställa den behöver du ett SIM. Men låt den förre ägaren göra sitt medans du väntar på SIMet.

Det ska visst vara fixat nu men e-som jag inte har ngt sim än så kan jag inte se det. Har fått meddelande från säljaren att han lyckats radera telefonen och tagit bort den

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2013-11-29 13:28

Jag tycker det hade varit rimligare att göra 5c till en mindre telefon så hade det funnits tydliga skillnader mellan alternativen.

Ursprungligen av Ripipip:

Jag tycker det hade varit rimligare att göra 5c till en mindre telefon så hade det funnits tydliga skillnader mellan alternativen. http://youlinks.org/api/smiley?id=1229515.gif

Håller faktiskt med dig. Dat formfaktor.

Nytt microsim fixat. Det kostade inget o jag fick samtidigt veta att mitt gamla sim endast var 2G o det nya är 3G :). Har dock inte aktiverat det än, jag gör det senare vilket jag igår kväll kom på att det var väldigt bra att jag gjorde så för jag måste få över kontakterna från min gamla tfn till datorn INNAN jag indirekt deaktiverar det gamla sim'et :/.

Följande strategi har tänkts ut:

Koppla ihop gamla tfn m datorn medelst usb-kabel o synka kontakter

Om detta inte funkar(kräver mac-inkompatibel mjukvara) så får jag istället ta till nedanstående;

1. Få gamla sim'et nerklippt i microstorlek,
2. Sätt det i iPhone,
3. Synka kontakter m datorn så de kommer dit(de finns bara i min gamla tfn nu),
4. E-som det finns fler kontakter i gamla tfn än vad som ryms på sim'et måste jag tömma sim'et o upprepa #2-3

Eller papper och penna: http://shanghaiist.com/2013/11/28/a_good_guy_...

Senast redigerat 2013-11-30 15:49
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-30 11:46

Har du verkligen kontakterna på det gamla SIMet? Vad är det för telefon?

Edit: hittade det, SE J102i "Elm"

Ursprungligen av kenjon:

Har du verkligen kontakterna på det gamla SIMet? Vad är det för telefon?

Edit: hittade det, SE J102i "Elm"

Nä de ligger nog i telefonminnet vilket gör att om jag ska använda simet för att överföra kontakterna så måste jag tömma det först(tror de kontakter som ligger på det är från förra telefonbytet)

Eller så gör jag processen med det nya vilket kanske är smidigare för det är perforerat för olika simstorlekar redan

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-30 12:35

Japp, det senare är nog att föredra.

Ursprungligen av kenjon:

Japp, det senare är nog att föredra.

Kom på en ny variant som var ännu enklare. Överföring via BT till datorn så nu ligger hela telefonboken där

Ursprungligen av kenjon:

Ja, precis. Men du behöver inte ha SIMkort i för att den gamla ägaren ska kunna avregistrera iPhonen, men det kräver, som det står, att du är inloggad på ett WiFinät.
För att du sedan ska kunna Återställa den behöver du ett SIM. Men låt den förre ägaren göra sitt medans du väntar på SIMet.

...vad less jag blir. Trodde verkligen att avregisteringen hade funkat men nu när jag höll på att synka telefonen med min dator så låste sig telefonen o när jag skulle låsa upp den så frågar den efter FÖRRA ägarens iCloud-login. Jag antar att det inte funkade e-som jag redan påbörjat återställningen när jag bad honom ta bort den o iom det så var jag inte "INNE" I telefonen :/. Snacka om dunderstrul grrr

kom på en annan anledning till att det kanske blev såhär. Jag la in den backup'en som fanns från förra försöket o på den fanns nog förra ägarens login...eller nåt. Återkommer när jag testat nåt nytt :/

Kom på att jag ju importerade en gammal backup till telefonen vid förra försöket. Min gissning är att förre ägarens inställningar som gällde innan han tog bort den från iCloud låg med där. Hoppas det inte hade permanent effekt på telefonen så att han måste gå genom alla de stegen igen men om det skulle vara så så har jag redan mailat honom :/

Nu tog jag bort de två gamla backuper som fanns

o la till iPhonen som ny telefon. Det verkar som att det funkade, såg inte skymten av någon annans login på iCloudinställningarna iaf. Sim'et sitter nu i min gamla telefon m adapter o funkar prima också. Har fått svar från han jag köpte iPhonen av o han säger att borttagningen funkade hos honom o han fick bekräftelse så jag gissar att det var min inläggning av en "gammal" backup som gjorde att jag såg hans iCloud-login...hoppas det iaf

Senast redigerat 2013-12-02 18:33
Bevaka tråden