Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 7 ser & fungerar annorlunda, vi vet. Sluta lipa!

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-05 19:46
Ursprungligen av kladda:

Ni som är så väldigt petiga och analyserar varje pixel kanske skulle läst på innan ni uppdaterade?

Det är faktiskt inte fivilligt att låta bli att uppdatera efter att Apple slutade signera SHSH blobbarna för iOS 6. Har man ingen backup finns det ingen chans att lägga in OS 6 vid en restore (som ju är nödvändigt att kunna utföra, tex. om telefonen byter ägare).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-05 20:07
Ursprungligen av beh:

Det är faktiskt inte fivilligt att låta bli att uppdatera efter att Apple slutade signera SHSH blobbarna för iOS 6. Har man ingen backup finns det ingen chans att lägga in OS 6 vid en restore (som ju är nödvändigt att kunna utföra, tex. om telefonen byter ägare).

Det är nya ägarens problem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-05 22:19
Ursprungligen av lappen71:

Det är nya ägarens problem

Ja, det är i alla fall ett problem.

Ursprungligen av beh:

Det är faktiskt inte fivilligt att låta bli att uppdatera efter att Apple slutade signera SHSH blobbarna för iOS 6. Har man ingen backup finns det ingen chans att lägga in OS 6 vid en restore (som ju är nödvändigt att kunna utföra, tex. om telefonen byter ägare).

Jag är övertygad om att det är just sådana här saker som får allt fler att förstå problemen och riskerna med att förlita sig på nedlåst hårdvara som den Apple säljer och att det i längden kommer att leda till lagstiftning om Apple (och andra) inte ändrar sitt beteende.

Låt istället användaren göra vad den vill med sin hårdvara. Det finns ingen teknisk anledning för Apple att aktivt förhindra användare från att "nedgradera" till iOS 6 med signerade SHSH-blobbar. Tänk er ramaskrien som skulle höras om man inte fick tillåtelse av Apple att nedgradera från en version av OS X till en tidigare på sin Mac, eller kanske ett bättre exempel vore från Windows 8 till Windows 7. Eller om Apple inte tillät och aktivt förhindrade att man installerade Linux på sin Mac. Men detta tas som självklart på iPhone och andra datorer som för att undvika detta marknadsförs som "telefoner."

Men det är bra att Apple rör om lite i grytan. Jag väljer att tänka positivt. Jag ser fram emot en framtid där jag kan köpa en iPhone och sedan ha friheten att välja att köra iOS, inte att vara tvingad till det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-10-05 22:31
Ursprungligen av John A:

Tänk er ramaskrien som skulle höras om man inte fick tillåtelse av Apple att nedgradera från en version av OS X till en tidigare på sin Mac

Så har det varit länge, det brukar inte gå att installera en tidigare version av OS X än den som maskinen levererades med.

Ursprungligen av Mija:

Så har det varit länge, det brukar inte gå att installera en tidigare version av OS X än den som maskinen levererades med.

Vilket det oftast finns tekniska anledningar för. Äldre OS X har inte drivrutiner för nya Macar. Det är inget konstigt. Men tänkt dig exempelvis att du kör 10.8 och uppgraderar till 10.9 men sedan vill nedgradera. Kanske programvara du behöver inte fungerar med det nya systemet, eller att utseendet har förändrats radikalt och att du helt enkelt inte vill använda det än. Det jag sa var att om Apple gjorde likadant som på iOS så skulle de aktivt hindra dig från att backa till 10.8, trots att maskinen kan köra det.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-10-05 23:17

Apple har nog tagit detta beslut fullt medveten om att en liten klick användare verkligen vill ha möjligheten att köra valfritt iOS. Men ”the Apple-way” är få versioner och en enkel och överskådlig kontroll över koden. Vem vet vilka buggar de täppt till?
Något har de lärt sig av Microsofts röra där deras förrförra operativsystem som fortfarande körs på var tredje dator[*].

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-05 23:24
Ursprungligen av Mija:

Så har det varit länge, det brukar inte gå att installera en tidigare version av OS X än den som maskinen levererades med.

Det är ju inte samma sak som att Apple ska få ha möjligheten att göra något med min dator efter att den övergått i min ägo som i mina ögon gör den "sämre". Det är ju ingen licens på "mac upplevelse" jag har, jag äger hårdvaran. Jag håller med föregående talare att det är ganska sjukt att det inte ska gå att "nedgradera" sin telefon, eller ens låta bli att installera nya systemet. För det är vad som händer på iOS.

Jag har väntat på metatråden om reaktionerna på iOS 7 i några veckor nu.

HÄR KOM DEN!

Den infriar förväntningarna på pricken! Ungefär "Håll tyst eller byt till android! Apple är alltid bäst"...

Om ni vill höra appleheads lipa så leta upp trågen om Samsung Gear.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-06 15:31
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag har väntat på metatråden om reaktionerna på iOS 7 i några veckor nu.

HÄR KOM DEN!

Den infriar förväntningarna på pricken! Ungefär "Håll tyst eller byt till android! Apple är alltid bäst"...

Apple är inte alltid bäst. Hittills har nog heller ingen påstått det?

Men alla borde se över vad de gör med sina enheter innan de uppdaterar. Att inte göra sin research och sen ta sig rätten att klaga och gnälla gör mig fruktansvärt irriterad.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Om ni vill höra appleheads lipa så leta upp trågen om Samsung Gear.

Okej, då gör jag det så kan du sticka och tanka moppen sålänge.

Senast redigerat 2013-10-06 15:46
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Om ni vill höra appleheads lipa så leta upp trågen om Samsung Gear.

Inte lipar jag över Samsung Gear - varför ska jag göra det?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-06 18:01
Ursprungligen av John A:

Jag är övertygad om att det är just sådana här saker som får allt fler att förstå problemen och riskerna med att förlita sig på nedlåst hårdvara som den Apple säljer och att det i längden kommer att leda till lagstiftning om Apple (och andra) inte ändrar sitt beteende.

Låt istället användaren göra vad den vill med sin hårdvara. Det finns ingen teknisk anledning för Apple att aktivt förhindra användare från att "nedgradera" till iOS 6 med signerade SHSH-blobbar. Tänk er ramaskrien som skulle höras om man inte fick tillåtelse av Apple att nedgradera från en version av OS X till en tidigare på sin Mac, eller kanske ett bättre exempel vore från Windows 8 till Windows 7. Eller om Apple inte tillät och aktivt förhindrade att man installerade Linux på sin Mac. Men detta tas som självklart på iPhone och andra datorer som för att undvika detta marknadsförs som "telefoner."

Men det är bra att Apple rör om lite i grytan. Jag väljer att tänka positivt. Jag ser fram emot en framtid där jag kan köpa en iPhone och sedan ha friheten att välja att köra iOS, inte att vara tvingad till det.

Ser varken problem eller risker med att inte låta folk installera gamla OS. Snarare tvärtom.
Gamla OS ska fasas ut, punkt slut.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag har väntat på metatråden om reaktionerna på iOS 7 i några veckor nu.

HÄR KOM DEN!

Den infriar förväntningarna på pricken! Ungefär "Håll tyst eller byt till android! Apple är alltid bäst"...

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Om ni vill höra appleheads lipa så leta upp trågen om Samsung Gear.

Och där kom dina klagoinlägg, som pricken över i:et.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-06 18:25
Ursprungligen av zappee:

Ser varken problem eller risker med att inte låta folk installera gamla OS. Snarare tvärtom.
Gamla OS ska fasas ut, punkt slut.

Jag håller med om att gamla OS ska fasas ut, men när nya OS närmast gör en enhet obrukbar så tycker jag att det är ägarens rätt att vägra uppdatera. Det är ingen som kräver att Apple ska stödja gamla OS, bara att det ska gå att återställa telefonen i det skick den köptes i.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-06 19:35
Ursprungligen av beh:

Jag håller med om att gamla OS ska fasas ut, men när nya OS närmast gör en enhet obrukbar så tycker jag att det är ägarens rätt att vägra uppdatera. Det är ingen som kräver att Apple ska stödja gamla OS, bara att det ska gå att återställa telefonen i det skick den köptes i.

Om nu din telefon blev obrukbar så är det nog något annat fel än ett nytt OS.
Det gick att återställa till iOS 6 i början.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-06 19:37
Ursprungligen av zappee:

Om nu din telefon blev obrukbar så är det nog något annat fel än ett nytt OS.
Det gick att återställa till iOS 6 i början.

Nu använde han ordvalet "närmast gör en enhet obrukbar" för att kunna komma undan i diskussionen

Det här är ju för roligt. iOS 7 ser ut som något glassbilen har släpat hem samt att de nya funktionerna redan nu känns väldigt överreklamerade + att det platta gränssnittet med dess transparenta inslag känns helt sterilt och tråkigt.

Reaktionen känns faktiskt rätt historisk. Glöm inte att det inte är android-användare som klagar utan kritiken kommer från de egna leden. Det känns faktiskt som att den värsta ståplatspubliken vill skriva ANDROID i pannan på oss som inte gillar iOS 7. Det går vi nog inte på hörrni!

Att försöka sätta munkavel på kritiken är nog inte en så smart utväg.

I

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-06 20:45
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det här är ju för roligt. iOS 7 ser ut som något glassbilen har släpat hem samt att de nya funktionerna redan nu känns väldigt överreklamerade + att det platta gränssnittet med dess transparenta inslag känns helt sterilt och tråkigt.

Reaktionen känns faktiskt rätt historisk. Glöm inte att det inte är android-användare som klagar utan kritiken kommer från de egna leden. Det känns faktiskt som att den värsta ståplatspubliken vill skriva ANDROID i pannan på oss som inte gillar iOS 7. Det går vi nog inte på hörrni!

Att försöka sätta munkavel på kritiken är nog inte en så smart utväg.

I

Har inte du fått posta din kritik fritt utan att bli censurerad?
Att folk inte håller med i din kritik får du allt ta och acceptera.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-06 21:32
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det här är ju för roligt. iOS 7 ser ut som något glassbilen har släpat hem samt att de nya funktionerna redan nu känns väldigt överreklamerade + att det platta gränssnittet med dess transparenta inslag känns helt sterilt och tråkigt.

Reaktionen känns faktiskt rätt historisk. Glöm inte att det inte är android-användare som klagar utan kritiken kommer från de egna leden. Det känns faktiskt som att den värsta ståplatspubliken vill skriva ANDROID i pannan på oss som inte gillar iOS 7. Det går vi nog inte på hörrni!

Att försöka sätta munkavel på kritiken är nog inte en så smart utväg.

I

Ni måste ha konstiga glassbilar i Göteborg alltså!

Har du något underlag för att det här skulle vara någon generell kritik?
Här inne har jag bara sett ett fåtal upprepa samma saker.

När iOS inte ändras på flera år, då är det fel.
Direkt när det ändras, då är det fel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-06 21:43
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det här är ju för roligt. iOS 7 ser ut som något glassbilen har släpat hem samt att de nya funktionerna redan nu känns väldigt överreklamerade + att det platta gränssnittet med dess transparenta inslag känns helt sterilt och tråkigt.

Reaktionen känns faktiskt rätt historisk. Glöm inte att det inte är android-användare som klagar utan kritiken kommer från de egna leden. Det känns faktiskt som att den värsta ståplatspubliken vill skriva ANDROID i pannan på oss som inte gillar iOS 7. Det går vi nog inte på hörrni!

Att försöka sätta munkavel på kritiken är nog inte en så smart utväg.

I

Du Glenn, vad är det som trycker dig?

Kör det OS:et som du trivs med, det bör alla göra. Om du inte gillar iOS 7, låt bli att uppdatera. Har du trots det uppdaterat? Skyll dig själv. Då får du väl sälja din lur och köpa något annat som du kan trivas med, det är väl det bästa. Du väljer själv.

/ Mvh Serieledarna och Pichi Alonso

Ursprungligen av zinned:

Du Glenn, vad är det som trycker dig?

Kör det OS:et som du trivs med, det bör alla göra. Om du inte gillar iOS 7, låt bli att uppdatera. Har du trots det uppdaterat? Skyll dig själv. Då får du väl sälja din lur och köpa något annat som du kan trivas med, det är väl det bästa. Du väljer själv.

/ Mvh Serieledarna och Pichi Alonso

Det är trist att inte längre vara lika stolt som iOS-användare. Tur att inte förändringarna i OS X Mavericks inte är lika drastiska.

Sen spelar Glenn i IFK och GAIS leder ej superettan - tyvärr. Så vem som leder allsvenskan är mig likgiltigt.

Ursprungligen av zappee:

Ni måste ha konstiga glassbilar i Göteborg alltså!

Har du något underlag för att det här skulle vara någon generell kritik?
Här inne har jag bara sett ett fåtal upprepa samma saker.

När iOS inte ändras på flera år, då är det fel.
Direkt när det ändras, då är det fel.

Men det är väl helt uppenbart att uppfattningarna om iOS 7 är mer delade än någonsin tidigare?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-06 22:18
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det är trist att inte längre vara lika stolt som iOS-användare. Tur att OS X Mavericks verkar vara mer i min smak.

Sure, det är en åsikt. Dock behöver man ju inte sitta och böla för det.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Sen spelar Glenn i IFK och GAIS leder ej superettan - tyvärr.

Det var länge sedan Glenn spelade i ifk. Han gjorde det när barcelona och framför allt Pichi Alonso krossade dem i Europacupen '86. Underbart Vi riktar även tack till Per Edmund Mort och Roland Nilsson, straffmissarna.

Ursprungligen av zinned:

Sure, det är en åsikt. Dock behöver man ju inte sitta och böla för det.

Det var länge sedan Glenn spelade i ifk. Han gjorde det när barcelona och framför allt Pichi Alonso krossade dem i Europacupen '86. Underbart Vi riktar även tack till Per Edmund Mort och Roland Nilsson, straffmissarna.

Har ni tur kanske ni kan avancera och bli en av de 300 bästa lagen i europa enligt uefas ranking - om ni har tur! Vi i GAIS har åtminstone stil och klass bland supportrarna. Alltid nåt i brist på annan...

MIFF -rena rama real madrid - åtminstone enligt de egna fansen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-06 22:32
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Har ni tur kanske ni kan avancera och bli en av de 300 bästa lagen i europa enligt uefas ranking - om ni har tur! Vi i GAIS har åtminstone stil och klass bland supportrarna. Alltid nått i brist på annan...

MIFF -rena rama real madrid - åtminstone enligt de egna fansen.

UEFA:s ranking är väl helt ointressant för alla svenska lag, kanske speciellt gais.

Stil och klass? Jojo. Saknar MFF-supportrarna det? På vilket sätt, i så fall? För övrigt har vi inget alls gemensamt med något av lagen i spanska ligan.

Nu spårade detta HELT off topic. Fortsätt gärna i PM om du önskar besvara mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-07 07:40
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Men det är väl helt uppenbart att uppfattningarna om iOS 7 är mer delade än någonsin tidigare?

Precis lika mycket klagande som när iOS 6 släpptes utan större förändringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-07 08:16
Ursprungligen av zappee:

Om nu din telefon blev obrukbar så är det nog något annat fel än ett nytt OS.
Det gick att återställa till iOS 6 i början.

Ursprungligen av lappen71:

Nu använde han ordvalet "närmast gör en enhet obrukbar" för att kunna komma undan i diskussionen

Får förtydliga lite:
Jag har inga nämnvärda problem med iOS 7 på någon enhet. Det har hänt att Apple släppt uppdateringar som gjort enheter sämre. T.ex. fick min iPod Touch (Gen 1) problem och blev seg långt innan den nådde upp till sitt slutgiltiga iPhone OS 3.1.3, men detta kunde lösas med ned-gradering då de nyare versionerna sällan lade till "nödvändiga" funktioner för en mediaspelare. Musik och video funktionaliteten var sort sätt oförändrad (bortsett från Genius med iTunes 8 och iPhone OS 2.1).

Jag lämnade bort min iPhone 3GS innan den fick iOS 6, men efter vad jag hört så var det inte en helt smärtfri release. Eftersom det är omöjligt att låta alla gamla enheter ta del av nya mer resurskrävande funktioner med bibehållen "kvalitet" så är ju det rimliga att kunden själv kan välja vilken av alla de versioner av systemet som hen önskar att nyttja.

Dock förstår jag mycket väl de bakomliggande orsakerna till varför de vill tvinga upp alla till senaste versionen:

  1. Svagheter i äldre releaser kan nyttjas för jailbreak eller liknande

  2. Fler funktioner i enheterna är beroende av målntjänster och det är kostsamt att hålla igång gamla API till dessa tjänster etc.

  3. Det är ett hästjobb för utvecklare att behöva testa nya appar både för olika enheter och olika OS versioner.

Förr i tiden tog Apple betalt för uppgraderingarna till iPod Touch, det "löste" ju problemet eftersom de fortfarande fick tillhandahålla installerbara .ipsw filer för de icke uppgraderade enheterna.

1. Sen när handlar tråden om sport?
2. Förstår verkligen inte gnället om iOS 7. Det funkar riktigt bra för mig. Skulle sammanfatta det som att detta är uppdateringen med stort U. Control center är underbart. Notification center är bra. Tycker det ser snyggt ut.
Det enda jag fortfarande saknar är en kalenderwidget på hem-/låsskärm samt möjligheten att sätta specifika ljudnivåer på larmen. Vill har ringsignalen på max, men vill vakna till en mjuk liten truddelutt på 4 pluppars volym. Nu måste jag komma ihåg att sänka när jag lägger mig och höja när jag går upp.

Ursprungligen av onnyt:

Högst subjektivt men som jag skrev känns det som de försöker vara mainstream.

Försöker vara? Alla telefoner som inte riktar sig till typ Doris 75 år antingen är eller ser ut som iPhones numera. Mer mainstream än så går väl knappt att bli?

Jag är också lite frågande till vad som är nytt med att gamla telefoner känns gamla. iOS 6 på min 3GS blev som att tvinga en lungsjuk genom lidingöloppet, de 4:or jag kört med iOS 7 har inte varit tillnärmelsevis så sega.

Bevaka tråden