Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

pureftpd virtual folders från smb share?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har installerat pureftpd (ftp-server) och lagt till en användare som ska använda sig av virtuella foldrar. tyvärr har jag stött på problem då det fungerar utmärkt att lägga till en mapp som ligger på datorn eller på en usb-disk, men när jag försöker lägga till mappar (volumes) från smb shares så dyker det inte upp något när man ansluter.

det ser ut att fungera i pureftpd, dvs får inga felmeddelanden och mappen ligger där. men när man ansluter så är det tomt.

så någon som har koll på hur jag får det att fungera med virtuella mappar och och då från smb share/volumes (server med windows)

Har användaren rättighet att läsa din mountpoint?
Om du mountar via en fstab så bör du lägga på uid och gid till den användaren du vill ska ha skriv/läsrättigheter.

Sen, vad är det för setup du har?
Är det en Linux-burk, OS X, *BSD?

Ursprungligen av suddgummi:

Har användaren rättighet att läsa din mountpoint?
Om du mountar via en fstab så bör du lägga på uid och gid till den användaren du vill ska ha skriv/läsrättigheter.

Sen, vad är det för setup du har?
Är det en Linux-burk, OS X, *BSD?

oj, det var många bokstavskombinationer på samma gång som jag inte förstod
jag är fortfarande ganska ny i mac-världen. (det är alltså os x mountain lion jag kör, mac mini)

menar du i pureftpd eller menar du i allmänhet i os x? vet inte hur man kollar det i os x isåfall..
vet inte vad fstab är och vet inte hur man lägger på uid/gid. (vet inte ens hur man ser vilket användaren har)

jag har helt enkelt anslutit till windows share't genom cmd+k och sedan när jag gått in i mappen - i detta fall movies1 - så har den lagts till på skrivbordet och ja, blivit mountad så att säga..

i pureftpd i fliken virtual folders har jag sedan gått till volumes/movies1/filmer och dubbelklickat för att lägga till den till användaren.
men där går det alltså bet..

är iofs user/pass på foldern, som jag loggat in och sparat i nyckelhanteraren eller vad det heter.
kanske det som spökar?

hur gör man isf så det funkar med en användare i pureftpd?

Senast redigerat 2013-05-27 22:35
1
Bevaka tråden