Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MBP, finns specar för dessa och är dem värda att vänta på?

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sandviken
  • 2013-05-14 20:48
Ursprungligen av Erik.dv:

Inte otroligt nej. Vi får hoppas MacBook Pro fortsätter just vara detta kontra MacBook Air. En sak som försvinner med Retina är FireWire om man nyttjar den typen av i/o. Det finns adaptrar men det kan bli dyrt / klumpigt / opraktiskt.

Finns det folk som använder FireWire, eller ens nya produkter som utnyttjar den tekniken? USB 3 är här på allvar, Thunderbolt kan väl kanske bli mer användbart när den nya genrationen rullar ut på marknaden, om den kommer stödja 4k skärmar kanske apples Thunderbolt Display kan bli "Thunderbolt Display Retina" och då förtjäna sin nuvarande prissättning. Den fungerar ju även som en adapter när man vill vara stationerad.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-15 09:54
Ursprungligen av jontah:

Då kommer följdfrågan.. är det dumt att satsa på en ny dator i dagens läge? dvs innan haswell har releasats? typ köpa 13" 2,9GHz Dual core datorn på apples hemsida för 13k?

Eftersom Ableton verkar vara beroende av hög singeltrådprestanda så skulle faktiskt dagens dual-core vara bättre än din quad-core.

Du kan jämföra singeltrådprestanda mellan processorer här:
http://www.cpubenchmark.net/singleThread.html

För att hitta modellnummer på CPUn i olika Macar kan du leta upp specarna här:
http://www.everymac.com/

Men det kan ju som sagt vara värt att vänta till sommaren. Apple brukar vara snabba på att uppdatera sina bärbara när det kommer en ny generation processorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-15 13:33
Ursprungligen av Erik.dv:

Haswell släpps officiellt dagarna innan WWCD 10 Juni så det är ingen omöjlighet vi får en refresh på laptopsidan. Å andra sidan tog det mycket lång tid för Apple att köra in Sandy Bridge i maskiner som iMac och MacMini så man vet aldrig.

Priserna lär vara likt idag. Apple sänker sällan dessa. Man får mer för pengarna per revision som kommer. Prestandamässigt ligger väl en Haswell kontra en SandyBridge på +10-15% i generell prestanda. Vissa typer av beräkningar pratar man om 100% bättre prestanda men det är väldigt specifika saker. Batteritider borde bli allt från bättre till mycket bättre då Haswell har ett fokus på energy consuption. Pratar vi enklare modeller med integrerad GPU kommer denna få ett ordentligt lyft med Haswell och dess "Iris" serie av GPU:er. Här pratar vi dock mer framåt hösten. Prestandan blir ändå på GPU-sidan i bästa fall likt de bättre MBP's idag med dedicerade GPU:er och jag tror inte dessa GPU:er är tänkta för ultra protables likt MacBook Air.

Måste bara fråga, blir lite förvirrad - du pratar flera gånger om Sandy Bridge, menar du egentligen Ivy Bridge? För visst är det väl Ivy Bridge som återfinns i senaste macarna? Eller jämför du mot hans gamla processor?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-15 13:36
Ursprungligen av jontah:

Jag tror helt ärligt inte att min dator räcker till.. det verkar inte så eftersom att CPUn är den som tar stryk.. märker även när jag lirar spel att det hackar och inte lirar på ordentligt, hela datorn blir mycket slöare då.

Måste bara påpeka - även fast det är CPU som går i taket när du använder programmet så kan det vara något annat som är problemet, te.x SSD:n, om det är något fel med den kan den när den får mycket belastning göra att CPU går i taket. Har för lite erfarenhet av programmet för att kunna säga vad som är problemet men har MYCKET svårt att tänka mig att det är din fyrkärniga processor som är problemet! Den är väldigt kraftfull även med dagens mått, och speciellt jämfört mot tvåkärniga processorer.

Så det är mycket möjligt att problemet löses om du köper ny dator, men det ska inte vara omöjligt att få det att fungera med din nuvarande dator heller. Jag skulle absolut prova att byta SSD - helst till en ny SSD men även prova med en orginalhårddisk om det är det enda du har tillgång till.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-15 13:47
Ursprungligen av musicG:

Finns det folk som använder FireWire, eller ens nya produkter som utnyttjar den tekniken?

Finns en hel del musiker,fotografer och filmre som använder Firewire och en del hyfsat nya produkter som har Firewire som mixers, videokort och ljudkort m.m.

Ursprungligen av musicG:

USB 3 är här på allvar

Inte riktigt finns väl inte så många USB 3-kompatibla enheter förutom hårddiskar och datorer?

Ursprungligen av musicG:

Thunderbolt kan väl kanske bli mer användbart när den nya genrationen rullar ut på marknaden, om den kommer stödja 4k skärmar kanske apples Thunderbolt Display kan bli "Thunderbolt Display Retina" och då förtjäna sin nuvarande prissättning.

Tycker inte Thunderbolt display är speciellt dyr sett till funktioner kvalitet och design de flesta konkurrenterna är ju betydligt dyrare.
En Retina Thunderbolt Display lär kosta betydligt mer än nuvarande kommer ändå sälja som smör.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-15 13:54
Ursprungligen av jontah:

Hennes dator är en i5a 2,4GHz med 4 GB RAM, klarade ungefär lika mycket som min.. det är nog troligtvis processorn.

Är det en laptop med i5? Isåfall är den bara dualcore.
Programmet kanske är dåligt på att utnyttja flera kärnor ändå?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-15 14:18
Ursprungligen av Json_81:

Är det en laptop med i5? Isåfall är den bara dualcore.
Programmet kanske är dåligt på att utnyttja flera kärnor ändå?

Som jag har förstått det så är det så att Ableton använder sig av enkla kärnor per indivudellt spår, dvs. Om jag har 1 spår med 16 effekter på, så delar den inte det över alla spår, utan använder all kraft tills att en kärna är helt full. Det är vad jag har läst. Kanske detta gör att min CPU inte orkar? med tanke på att den bara är 2,0Ghz också..

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-15 14:20

Jag går i tankarna att oavsett köpa ny dator nu till sommaren, om jag skulle ta steget redan nu och köpa ny dator, vilken skulle det då vara? jag vill ha en mac med den absolut bästa CPU prestandan som finns idag - den ska enbart användas till musikproduktion och det får helst vara en laptop i och med att jag ofta är på resande fot och åker runt med den till olika studios aswell.. hjälp någon?

Jag vart lite sugen på en Mac Pro stationär också.. med tanke på att jag har skärm redan, men antar att dem Mac Pros som finns ute på blocket inte är tillräckligt bra? fanns det inte 12 kärnor i dem (har för mig det)?

Vart kan jag isåfall hitta 2013 modellen på Mac Pro? Vet ju att dem har slutats sälja pga. säkerhet..

Senast redigerat 2013-05-15 14:32
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-15 14:33
Ursprungligen av jontah:

Jag går i tankarna att oavsett köpa ny dator nu till sommaren, om jag skulle ta steget redan nu och köpa ny dator, vilken skulle det då vara? jag vill ha en mac med den absolut bästa CPU prestandan som finns idag - den ska enbart användas till musikproduktion och det får helst vara en laptop i och med att jag ofta är på resande fot och åker runt med den till olika studios aswell.. hjälp någon?

Av de bärbara i Apples nuvarande sortiment är det en maxad 15" Retina Macbook Pro som ger bäst CPU-prestanda, både singeltrådat och multitrådat. Men smakar det så kostar det...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-15 14:43
Ursprungligen av jontah:

Vart kan jag isåfall hitta 2013 modellen på Mac Pro? Vet ju att dem har slutats sälja pga. säkerhet..

Funderar du på en Mac Pro så är det verkligen läge att vänta några veckor för då släpps ju förhoppningsvis ett flertal nya modeller av MP:
Lär ge mycket krut för pengarna och förhoppningsvis så kommer alla gamla program rulla riktigt bra på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-15 14:45

Precis, gällande MacPro borde Apple lansera dessa i och med WWDC i början av Juni. Förvisso "borde" de gjort detta även förra året så man vet aldrig med Apple.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-15 15:22
Ursprungligen av Vassius:

Av de bärbara i Apples nuvarande sortiment är det en maxad 15" Retina Macbook Pro som ger bäst CPU-prestanda, både singeltrådat och multitrådat. Men smakar det så kostar det...

iMac är snabbare.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-15 15:24
Ursprungligen av Json_81:

iMac är snabbare.

Ja, men den är inte bärbar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-15 16:34
Ursprungligen av Vassius:

Ja, men den är inte bärbar.

Nej, men han pratade ju om mac pro nu.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-15 17:09
Ursprungligen av Gordy:

Funderar du på en Mac Pro så är det verkligen läge att vänta några veckor för då släpps ju förhoppningsvis ett flertal nya modeller av MP:
Lär ge mycket krut för pengarna och förhoppningsvis så kommer alla gamla program rulla riktigt bra på den.

Precis.. men är det värt att gå på Mac Pro? dem kostar ju minst 20k har jag förstått.. men man får mycket mer prestanda.

Dessutom, varför är den "bästa" Macbook Pron som finns nu i Applestore enbart i5? min är i7 och är nästan 2 år gammal, är det verkligen så STOR skillnad på den bästa MBPn jämfört med min som jag har just nu?

Min:

Grafik AMD Radeon HD 6490M 256 MB

Minne 16 GB 1333 MHz DDR3

Processor 2 GHz Intel (Quadcore) i7

Bästa på Applestore utan retina skärm (bryr mig inte alls om retina skärm, vill bara ha en så pass bra dator som möjligt, är inte alls intresserad av att ha bästa pixlarna, svärtan osv):

2,3 GHz Quad-Core Intel Core i7
Turbo Boost upp till 3,3 GHz
4 GB 1 600 MHz minne
500 GB hårddisk (5 400 varv/min)1
Intel HD Graphics 4000
NVIDIA GeForce GT 650M med 512 MB GDDR5-minne
Inbyggt batteri (7 timmar)2

Dessutom så finns ju inte i7an i iMacsen heller.. det verkar vara så att det bara är i5 i dem, hur kan dem då vara så mkt bättre än min nuvarande?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-15 17:15
Ursprungligen av jontah:

Dessutom så finns ju inte i7an i iMacsen heller.. det verkar vara så att det bara är i5 i dem, hur kan dem då vara så mkt bättre än min nuvarande?

Jodå i7 finns i både nya iMacar och vanliga MacBook Pro.
Den dator du har nu är som sagt inte så mycket sämre än de som säljs nu.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-15 17:19
Ursprungligen av jontah:

Dessutom så finns ju inte i7an i iMacsen heller.. det verkar vara så att det bara är i5 i dem, hur kan dem då vara så mkt bättre än min nuvarande?

Går att välja till i7 på iMac.
Och den använder processorer för stationära datorer (så i5'an i iMac är quadcore), som har hyffsat mycket högre klockfrekvens.
i7 3.4GHz "ivy" jämfört med din i7 2.0GHz "sandy" är rätt rejäl skillnad.

MBP'n finns väl tillval för 2.9GHz eller något liknande om jag minns rätt?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-15 18:24
Ursprungligen av Json_81:

Går att välja till i7 på iMac.
Och den använder processorer för stationära datorer (så i5'an i iMac är quadcore), som har hyffsat mycket högre klockfrekvens.
i7 3.4GHz "ivy" jämfört med din i7 2.0GHz "sandy" är rätt rejäl skillnad.

MBP'n finns väl tillval för 2.9GHz eller något liknande om jag minns rätt?

Finns ingen 3.4GHz vad jag kan se.

Det bästa som går att välja är en iMac med;

3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz

Vad menas egentligen med turbo boost? är det hyperthreadingen? Jag menar NÄR är det egentligen 3,9GHz?

3,4Ghz borde väl vara rejält kraftfullt, samt 3,9GHz? eller har jag fel?

Det bästa i Macbook Pro väg, utan retina, är:

2,7 GHz Quad-Core Intel Core i7, NVIDIA GeForce GT 650M med 1 GB GDDR5-minne

Går på 20k, men känns inte som att det är värt uppgraderingen, det är ju inte SÅ mycket bättre än min nuvarande, right?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-15 18:39
Citat:

Vad menas egentligen med turbo boost? är det hyperthreadingen? Jag menar NÄR är det egentligen 3,9GHz?

Det betyder att CPU:n kan gå upp till 3.9 GHz så länge den håller sig inom givna värden för värmeutveckling och ev energiåtgång. Beroende på uppgiften kan maskinen rulla mellan 3.4 och 3.9 GHz. Primärt eller rent av endast så slår TurboBoost igång vid single-thread operationer.

Beroende på uppgift är en maxad iMac kontra MBPr idag ca 20% snabbare på CPU-sidan. IvyBridge är i sin tur uppåt 15% snabbare än SandyBridge tror jag. Utöver detta har MBPr idag ca 30% högre klockfrekvens än den SandyBridge som nämns här.

Allt taget skulle nog dagens iMac på CPU-sidan vara uppåt 80% snabbare än en 2.0 GHz MBP 2011. Detta är dock högst teoretiska siffror.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-15 18:55

Jag har en iMac av senaste modell, massa RAM, SSD + Fusion Drive. Jag kör gärna några tester på den för att reda ut hur den presterar kontra din maskin.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-15 19:42
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag har en iMac av senaste modell, massa RAM, SSD + Fusion Drive. Jag kör gärna några tester på den för att reda ut hur den presterar kontra din maskin.

Absolut! skulle vara mycket givande att se. Tacksam för respons!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-15 20:19
Ursprungligen av jontah:

Absolut! skulle vara mycket givande att se. Tacksam för respons!

Om du vill jämföra din MBP mot andra macar så kan du ladda ned Geekbench testprogram tror din MBP ska ligga på lite över 8000 i testet.
http://www.primatelabs.com/geekbench/

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-05-15 20:58
Ursprungligen av jontah:

Cool.. som musikproducent, vad bör jag satsa på? bättre processor? min nuvarande klarar tydligen inte av Live 9 tillräckligt bra - sitter på en i7 2,0GHz tidigt 2011 modell.

Spelar Haswell någon roll för mig då?

Det finns inte en möjlighet att din dator inte skulle klara av Live 9, jag kör med en MBP i5 från mitten av 2010 och har inte stött på några problem alls. Problemet måste vara något i just din hårdvara/mjukvara.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-16 11:06
Ursprungligen av Erik.dv:

IvyBridge är i sin tur uppåt 15% snabbare än SandyBridge tror jag. Utöver detta har MBPr idag ca 30% högre klockfrekvens än den SandyBridge som nämns här.

Allt taget skulle nog dagens iMac på CPU-sidan vara uppåt 80% snabbare än en 2.0 GHz MBP 2011. Detta är dock högst teoretiska siffror.

Så teoretiska är de inte, iMac har 70% högre klockfrekvens än hans dator, plus att ivy som du säger är uppåt 15% snabbare.
Visserligen kan olika program skala olika bra med högre klockfrekvens.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-16 15:51

Körde Geekbench testet och fick:

5257

----

http://browser.primatelabs.com/geekbench2/195...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-05-16 15:59
Ursprungligen av jontah:

Körde Geekbench testet och fick:
5205

Det är ungefär 3000 lägre resultat än den borde fått, hade du några program igång när du körde testet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-16 15:59
Ursprungligen av jontah:

Körde Geekbench testet och fick:

5257

----

http://browser.primatelabs.com/geekbench2/195...

Märkligt. Enligt http://www.everymac.com/systems/apple/macbook... borde du hamna runt 8700 snarare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-16 16:20
Ursprungligen av jontah:

Körde Geekbench testet och fick:

5257

----

http://browser.primatelabs.com/geekbench2/195...

Starta programmet Aktivitetskontroll. Se till att "Alla Processer" visas. Sortera på "% processor". Är det någon annan process som drar mycket CPU då du kör Geekbench?

Ladda hem t.ex. iStat Pro och kolla temperaturen på CPUn. Kan det vara så att processorn blir överhettad (kylningsfel) och stryps?
http://www.apple.com/downloads/dashboard/stat...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-16 16:49
Ursprungligen av pesc:

Starta programmet Aktivitetskontroll. Se till att "Alla Processer" visas. Sortera på "% processor". Är det någon annan process som drar mycket CPU då du kör Geekbench?

Ladda hem t.ex. iStat Pro och kolla temperaturen på CPUn. Kan det vara så att processorn blir överhettad (kylningsfel) och stryps?
http://www.apple.com/downloads/dashboard/stat...

Nope, ingenting..

gjorde precis en ominstallation på datorn också så den är fresh installed från och med idag.

Istatpro funkar inte, går inte att ladda ner?

Ja , detta är mysko som fan! vad kan det bero på?!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-05-16 16:51

uhm, gjorde om testet och fick:

http://browser.primatelabs.com/geekbench2/195...

Riktigt skumt? verkar som att det är något som gör att jag pendlar mellan 5k och 8k?

Bevaka tråden