Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lightning till USB - kabel

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har googlat och sökt på 99mac utan resultat. Undra om det finns en så kallad lightning till USB-kabel som jag kan koppla från min iPhone 5 till en USB-driven läslampa? Det är ingen micro-USB det är frågan om, utan en vanlig USB.

Antar att det inte finns något sånt eftersom det inte stod något på Google, eller har jag fel?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-16 10:18

Jag har aldrig sett/hört talas om en kabel som tar ut ström från iPhone, de brukar mata in. Men det finns ju tillbehör som tar ström från iPhonen.... så det borde gå att lösa.

Det finns ju kortläsare (camera connection kit) och den gamla varianten hade ett vanligt USB uttag.

Jag har vid något tillfälle provat med att koppla in en kortläsaren till det uttaget och fick upp en varning om att devicet tog för mycket ström så jag tror att det kan bli svårt att driva en läslampa.

Fast å andra sidan, varför inte använda telefonen som läslampa istället?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-16 11:50

Ööööh, är inte sladden som följer med just Lightning - USB?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-16 12:15
Ursprungligen av Trineo:

Ööööh, är inte sladden som följer med just Lightning - USB?

Jo men ingen hon-kontakt, vilket TS behöver för sin lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-16 12:31
Ursprungligen av zinned:

Jo men ingen hon-kontakt, vilket TS behöver för sin lösning.

Finns lösningar för sånt.
Deltaco USB Könbytare Typ A->A (F) - WEBHALLEN.com

Men sen som andra så tror jag inte att iPhonen är gjord för detta... känns som ett omständigt sätt att lösa ett problem på.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-16 13:02

Jag förstår inte ditt behov, men det borde fungera.
Boklampor med LED drivs på knappcellsbatteri så det är inga stora elförbrukare. Kanske en sådan duger? De är oftast väldigt billiga.

Tack för svar!

Visst skulle jag kunna använda själva iPhonen, men jag vill slippa krånglet med att hålla i en bok och en iPhone samtidigt. Dock verkar det som att lampan skulle dra för mycket ström, precis som ni säger, så en vanlig boklampa skulle nog vara tillräckligt för min del.

1
Bevaka tråden