Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur blåser jag min Imac mid 2007 lion på bästa sätt?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har nyligen köpt en ny Imac och har tänkt att sälja min gamla Imac mid 2007, därmed vill jag se till att inget finns kvar på den och återinstallera Lion.

Jag har försökt att följa den guide som finns på Apples hemsida men jag får det inte att fungera. Har trålat lite forum här och var och jag tycks inte vara ensam med denna utmaning.

Det som händer när jag följer denna guide OS X Lion: Erase and reinstall Mac OS X är att den inte vill ta bort disken från skrivbordet, så jag kan radera den, tror att det har att göra med att Imacen inte kom med Lion förinstallerat och därmed inte kan startas från nätet som de nya modellerna kan. Prövade därmed att fixa en "Recovery Disk Assistant" på en usb enligt denna guide OS X: About Recovery Disk Assistant

Vid omstart + options nedtryckt så syns inte "Recovery Disk Assistant" och jag är tillbaka på ruta ett..? Sliter mitt hår och hoppas någon med erfarenhet av detta kan hjälpa mig på traven.

Ha det gott,
B

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-08 00:59

Det ska vara möjligt att starta från recovery partitionen och välja radere partitionen och installera nytt system. Men det kanske ska påpekas att Lion som du köpte genom App store är bundet till din Apple ID och jag vet inte om man kan överlåta licensen.

Om inte så ska det vara möjligt att skapa en USB start skiva enligt den här guiden.

Make OS X Lion Bootable USB Flash Drive [How To Tutorial] | Redmond Pie

Kom ihåg att du enligt licensavtal inte får sälja din gamla Mac med Lion då du även måste överlämna programvaran. Och detta kan du inte då du köpt Lion via App Store.

Ladda ner en kostnadsfri Linux-distribution som du startar från, sen formaterar du hårddisken och passar samtidigt på att installera programvaran. Så får köparen även ett nytt OS på köpet som denne är fri att använda utan restriktioner.

Tackar för era svar. Hade ingen aning om det där med Lion licensen, har det gamla CD skivorna kvar med äldre operativ blir att använda dem då antar jag?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-09 10:05

Precis.

Det har varit en massa strul med detta, så det har varit på sparlåga. Att nedgradera var komplext då jag då hade en version/serie som inte följde det givna mönstret.

Är det någon av er som har ett förslag på hur jag kan sälja datorn? Funkar det om jag kör in ML på den?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-28 12:39

Funkade det inte att installera om med de gamla skivorna? Starta datorn med dem, gå upp i menyn Verktyg och välsj Skivverktyg. Skriv om (ta bort och lägg till) partionen och installera.

Här har du en video hur man skall göra. Det du är ute efter börjar exakt 2:17.

1
Bevaka tråden