Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska man ha en iPad mini till?

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .

@Bollman: Vilken av 22", 23" eller 27" tar du med dig att surfa i sängen med? Det låter som du begränsar dig angående iPad. Tänk inte på den som en dator som måste klara allt (om den inte gör det så är den kass). Min får vara med om följande nästan varje dag:
Anteckningsblock på möten, skype, receptbok i köket, remote till all media, dassurfmaskin, sängsurfmaskin. Jag känner mig f*n naken om inte padden ligger i väskan när jag drar på stan...

Så, en motpol

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-28 11:43
Ursprungligen av Mactastic:

@Bollman: Vilken av 22", 23" eller 27" tar du med dig att surfa i sängen med? Det låter som du begränsar dig angående iPad. Tänk inte på den som en dator som måste klara allt (om den inte gör det så är den kass). Min får vara med om följande nästan varje dag:
Anteckningsblock på möten, skype, receptbok i köket, remote till all media, dassurfmaskin, sängsurfmaskin. Jag känner mig f*n naken om inte padden ligger i väskan när jag drar på stan...

Så, en motpol

Ingen. När jag lägger mig i sängen så sover jag, där hör inte datorn hemma. Antecknar på möten gör jag inte om jag inte är sekreterare och då skriver jag mångdubbelt snabbare på en macbook än på en ipad. Skype pysslar jag inte med, i köket har jag just det, en receptbok, fjärrkontrollerna ligger på soffbordet ety få apparater lyssnar på en iPad, på dass läser jag tidningar av papper och i sängen sover jag

I övrigt se mitt tidigare inlägg om "slösurftid".

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-28 11:41

Jag ställer mig bara, med mina erfarenheter, frågan om iPad verkligen är en så pass bra produkt och att jag, min familj och mina arbetskamrater bara inte inser det, eller om det kan vara så att det är en nisch-produkt som på grund av sitt synnerligen tilltalande utseende och vid en första kontakt, underbara operativsystem, får folk att förbise dess tillkortakommanden och mer lyssna till sitt hjärta än sin hjärna?

När iPad kom så satt alla med en på mötena. Idag är det _ingen_ som har en iPad på mötena utan MacBookarna är tillbaka.

Tycker det är roligt också att alla säger att den är så enkel att använda att en 2-åring kan. När jag tänker efter så är det ju som så att alla jag känner som har iPad har lämnat den till sina barn istället för att använda den själv. Jag gav en iPad till min bror i julklapp. Han har nog inte sett den på bra länge, det är hans 3-åriga son som har den. Varken AutoCad eller Logic funkar på en iPad, så vad skulle han med den till egentligen?

Det kan ju också vara för att den kategorin tid i ens liv som kan betecknas "tid för slösurf" snabbt försvinner när man skaffar hus och barn (och jag kan inte direkt säga att jag saknar den heller, haha).

Att iPad skulle vara en usel produkt motsägs väl rätt kraftigt av försäljningssiffrorna. Däremot så tror jag (min, personliga åsikt!) att iPad är lite som en "årets julklapp" typ en glassmaskin. Alla vill ha en, alla får en, alla använder en... ett litet tag, sen kan man köpa dem för halva priset på loppis. Runt 300st till salu på blocket och 50 på tradera vid en snabb koll säger väl en del.

Tjenare bollman. Här sitter jag på stadsbiblioteket i Malmö och pluggar psykologi med min iPad. Det är inte första gången jag gör det heller... En gång tog jag med min MacBook Air, men det gör jag inte om. Det är ju enklare och smidigare med en iPad. Här har jag alla mina PDFer i mycket mer läsvänligt format.

Vänta nu, det måste vara fel på mig som föredrar en iPad här istället för en dator. Jag KAN ju bara inte tro att det är bättre, jag måste ha fattat fel. Nästa gång tar jag med en oskarp bärbar dator att luta mig över, med laddare och allt. Ska ju trots allt sitta här ett bra tag. Samma sak blir det på föreläsningarna. Istället för att anteckna med penna på en iPad i samma storlek som ett anteckningsblock slår jag upp datorn och börjar knattra istället. Mycket bättre ju. Måste bara vara beredd på att dra lite sladdar om batteriet tar slut. Det kan det ju göra under åtta timmars antecknande.

Snälla, sluta låt bitter och inse att alla har olika behov!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-28 13:14
Ursprungligen av Capeman:

Snälla, sluta låt bitter och inse att alla har olika behov!

Jag tycker det har framgått rätt tydligt att bollman bara pratar om sina egna behov och upplevelser, och inte ifrågasätter andras val. Eller har jag missat nåt?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-28 13:09

Nåja, man får rätt många timmar med en Air också. Och, jag har studenter som försökt sig på att anteckna under mina föreläsningar med sina iPads... det brukar sluta med att de går över till papper, haha. Det är inte lätt att rita stora figurer och skriva text i det där lilla fönstret, då funkar ett block hur mycket bättre som helst.
Det är säkert jättebra att läsa PDFer med en iPad om man nu gillar det där lilla fönstret. Jag föredrar att sitta ergonomiskt korrekt framför ett skrivbord och titta på en stor, skarp, ljusstark skärm på korrekt avstånd om jag nu absolut måste läsa saker elektroniskt (vilket jag faktiskt helst gör, dock).

Nu är vi alla olika, men jag gillar verkligen den här attityden att det _kan_ inte vara en tveksam produkt om Apple har gjort den och den säljer. Av alla här på 99 så har 2 iaf sagt vad de, produktivt, använder sin iPad till. Resten påpekar vad man _kan_ göra, eller hänvisar till slösurf.

Jag minns för 20 år sen när alla köpte PC med windows. Då satt vi mac-folk och drog det gamla skämtet: "100 miljarder flugor kan inte ha fel; ät skit" om alla PC-användare. Nu är borden vända...

Herrejösses, bitter? Knappast, men däremot lite fundersam på om det här "hoppa när Apple säger hoppa" verkligen är den bästa vägen framåt.

Nej jag ger upp bollman, du vinner. Jag tror inte du vill förstå vad jag menar.

Ursprungligen av Vassius:

Jag tycker det har framgått rätt tydligt att bollman bara pratar om sina egna behov och upplevelser, och inte ifrågasätter andras val. Eller har jag missat nåt?

Så uppfattar inte jag det, utan snarare att han vill skohorna in andra i sin egen modell.

Måste man använda den produktivt (vad nu definitionen på det är i det här sammanhanget)?
Tycker den funkar utmärkt som ersättare till slösurf/bankärenden/kolla upp recept/navigering/kolla på några filmer på en långflygning, helt enkelt saker som man förr i tiden var tvungen att ha en batterislukande laptop till.

Att ha så mycket batteritid i en enhet som är lättillgänglig och alltid är på tycker jag är fantastiskt.

Sen om det är Apple som tillverkat den eller inte struntar jag i. Kunde ha stått Samsung/Dell/HP/Acer/Asus/whatever på den.
Att det står Apple på den är en bonus, så jag kan dela appar och information med iPhone.

Mac har jag som HTPC, för att Minin är snygg/kraftfull och smidig.

Ja, vad detta nu har med en iPad Mini att göra vet jag inte, men att släpa fram min 13" MBP om det inte är absolut nödvändigt, det gör jag bara inte. Ska jag skriva en massa så blir det så klart datorn, och vissa grejor går ju helt enkelt inte att genomföra på en iPad. Sen ska man heller inte underskatta möjligheten att koppla ett BT-tangentbord till sin iPad om man vill skriva lite mer.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-28 13:37

Som samlare av dokumentation är en iPad lysande, ingen tvekan. Men å andra sidan funkar en telefon i iPhone-klass nästan lika bra. Dokumentation läser man inte pärm till pärm utan man vill ha så mycket som möjligt så lätttilgängligt som möjligt. Då är telefonen som man redan har i fickan bättre än den där grejjen man är tvungen att hala fram ur väskan, om man nu kom ihåg den, sämre eftersom den är precis som Zimmerman säger, lite längre bort i "flödet".
Det roliga är ju att herr Z och jag nog egentligen tycker lite lika; alltså att verktygen inte får komma ivägen. Och för MIG (your mileage may vary!) så är en iPad _bara_ ivägen eftersom jag inte kan ha samma arbetsflöde på en iPad som på en dator vilket gör att det helt enkelt går långsammare och varför skulle jag lägga tid på att göra något långsammare än jag behöver?

Skulle man inte kunna läsa böcker och inte spela pedagogiska barnspel på en iPad så skulle jag inte ha någon - inte ens om den kostade 1000 spänn. Jag kan egentligen "bara" konsumera underhållning/information och kommunicera på en iPad - allt jag skapar gör jag på MBP (sällan) och Macar med minst 27-tumsskärmar. För dom som bara konsumerar underhållning/information och kommunicerar (99% av alla köpare) så är nog iPaden en vettig investering.

Ursprungligen av bollman:

Som samlare av dokumentation är en iPad lysande, ingen tvekan. Men å andra sidan funkar en telefon i iPhone-klass nästan lika bra. Dokumentation läser man inte pärm till pärm utan man vill ha så mycket som möjligt så lätttilgängligt som möjligt. Då är telefonen som man redan har i fickan bättre än den där grejjen man är tvungen att hala fram ur väskan, om man nu kom ihåg den, sämre eftersom den är precis som Zimmerman säger, lite längre bort i "flödet".
Det roliga är ju att herr Z och jag nog egentligen tycker lite lika; alltså att verktygen inte får komma ivägen. Och för MIG (your mileage may vary!) så är en iPad _bara_ ivägen eftersom jag inte kan ha samma arbetsflöde på en iPad som på en dator vilket gör att det helt enkelt går långsammare och varför skulle jag lägga tid på att göra något långsammare än jag behöver?

Jag läser 6-10 böcker i månaden. Allt på iPad. Har helt övergett pappersböcker och kanske läser jag aldrig en enda pappersbok mera. Detta gäller också andra textdokument.
Att anteckna på en iPad har dock inte blivit min grej. Inte för att det är ergonomiskt konstigt, nej, det är bara det att det är för komplext och för många moment att ta fram en iPad, kicka igång en app och fatta stylusen. Jag fiskar upp mitt lilla anteckningsblock ur fickan och skriver redan anteckningar innan ens iPaden är framtagen och ännu mindre redo för anteckningar. Alltså; för mig handlar det om flöden - allt handlar om flöden och minsta möjliga motstånd och minsta antal moment. Ju enklare och inbjudande verktygsriggandet är ju mera tid och kraft till själva skapandet med hjälp av verktygen. Inspiration är dessutom flyktig för mig - mycket flyktig. Det är därför t.ex. en gitarr ska hänga på väggen och inte instoppad i garderob (eller ännu vidrigare nerpackad i fodral); från idé till test ska ta sekunder.

" Det är därför t.ex. en gitarr ska hänga på väggen och inte instoppad i garderob (eller ännu vidrigare nerpackad i fodral); från idé till test ska ta sekunder. :-D"

Det där har jag en hård kamp med hemma just nu, vafasen ett par gitarrer och en bas ser ju bara bra ut!

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag läser 6-10 böcker i månaden. Allt på iPad. Har helt övergett pappersböcker och kanske läser jag aldrig en enda pappersbok mera. Detta gäller också andra textdokument.
Att anteckna på en iPad har dock inte blivit min grej. Inte för att det är ergonomiskt konstigt, nej, det är bara det att det är för komplext och för många moment att ta fram en iPad, kicka igång en app och fatta stylusen. Jag fiskar upp mitt lilla anteckningsblock ur fickan och skriver redan anteckningar innan ens iPaden är framtagen och ännu mindre redo för anteckningar. Alltså; för mig handlar det om flöden - allt handlar om flöden och minsta möjliga motstånd och minsta antal moment. Ju enklare och inbjudande verktygsriggandet är ju mera tid och kraft till själva skapandet med hjälp av verktygen. Inspiration är dessutom flyktig för mig - mycket flyktig. Det är därför t.ex. en gitarr ska hänga på väggen och inte instoppad i garderob (eller ännu vidrigare nerpackad i fodral); från idé till test ska ta sekunder.

Jag förstår inte. iPaden har man ju alltid i ena handen, och en stylus i fickan.

Hade inte halva internet denna dialog innan den första iPad:en släpptes?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-28 13:33

Är det _jag_ som inte vill se andras behov? Jag tycker det är det gamla vanliga här; antingen älskar man Apples produkter förbehållslöst, eller så har man bara inte fattat storheten än (eller, man kanske är bitter, för det är ju ett väldigt vanligt förekommande ord här).

Visa mig _nånting_ som man gör snabbare på en iPad än på en MBA. Snyggare kanske, men tveksamt om man kan göra något snabbare. Att börja koppla till tangentbord och grejjer till en iPad känns väldigt avlägset, lite som att köra de här gamla windows-tablet-datorerna som _nästan_ kom hela vägen fram men där de inte vågade hålla sig bort från alla möjligheter som en stationär dator har och därmed totalt sabbade hela datorn genom att göra den tung och dålig.

Ursprungligen av bollman:

Är det _jag_ som inte vill se andras behov? Jag tycker det är det gamla vanliga här; antingen älskar man Apples produkter förbehållslöst, eller så har man bara inte fattat storheten än (eller, man kanske är bitter, för det är ju ett väldigt vanligt förekommande ord här).

Visa mig _nånting_ som man gör snabbare på en iPad än på en MBA. Snyggare kanske, men tveksamt om man kan göra något snabbare. Att börja koppla till tangentbord och grejjer till en iPad känns väldigt avlägset, lite som att köra de här gamla windows-tablet-datorerna som _nästan_ kom hela vägen fram men där de inte vågade hålla sig bort från alla möjligheter som en stationär dator har och därmed totalt sabbade hela datorn genom att göra den tung och dålig.

Att göra en snygg handritad sketch av en teknisk pryl gör jag på nolltid på en iPad med en stylus direkt på skärmen jämfört med att sitta med mus/trackpad på en vanlig dator. Givetvis skulle det vara en fröjd att sitta med en ordentlig ritplatta på en dator, men en ordentlig sådan kostar ju mer än en iPad.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-28 13:42
Ursprungligen av pmarriott:

Att göra en snygg handritad sketch av en teknisk pryl gör jag på nolltid på en iPad med en stylus direkt på skärmen jämfört med att sitta med mus/trackpad på en vanlig dator. Givetvis skulle det vara en fröjd att sitta med en ordentlig ritplatta på en dator, men en ordentlig sådan kostar ju mer än en iPad.

Um. Stylus på en iPad? Du tror inte Jobs roterar i sin grav då?
En ritplatta i iPad-storlek från Wacom är ju betydligt bättre på sin sak och kostar ju trots allt lite mindre.

Ursprungligen av bollman:

Um. Stylus på en iPad? Du tror inte Jobs roterar i sin grav då?
En ritplatta i iPad-storlek från Wacom är ju betydligt bättre på sin sak och kostar ju trots allt lite mindre.

Ok, fine. Jag kan rita med fingret också. Och ärligt talat bekymrar jag mig inte så våldsamt mycket för var SJ skulle anse vara en skymf mot produkten.
Har haft ritplattor i den storleken förr men jag är inte kompatibel med dem. Ska jag ha en ritplatta får det vara i typ A3-format och då blir prislappen lite hög. Det är smidigt på iPad iom zoom-funktionen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-28 14:33
Ursprungligen av bollman:

Är det _jag_ som inte vill se andras behov? Jag tycker det är det gamla vanliga här; antingen älskar man Apples produkter förbehållslöst, eller så har man bara inte fattat storheten än (eller, man kanske är bitter, för det är ju ett väldigt vanligt förekommande ord här).

Visa mig _nånting_ som man gör snabbare på en iPad än på en MBA. Snyggare kanske, men tveksamt om man kan göra något snabbare. Att börja koppla till tangentbord och grejjer till en iPad känns väldigt avlägset, lite som att köra de här gamla windows-tablet-datorerna som _nästan_ kom hela vägen fram men där de inte vågade hålla sig bort från alla möjligheter som en stationär dator har och därmed totalt sabbade hela datorn genom att göra den tung och dålig.

Problemet är väl att du ser den som ett arbetsredskap och pratar om AutoCAD och dyl, medan de andra i tråden mer ser den för privat bruk

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-28 14:16

Fniss Jag bara älskar de här iPhone-stylus-produkterna. Har man inte totalt missat hela poängen om man måste ha en sån? Då kan man ju lika gärna ha en gammal usel iPaq-telefon med stylus?
Nå, som jag sa; du och Zimmerman är ju de som kommit med vettiga argument för att ha en iPad, resten är ju mest inne på hajpen känns det som

Ursprungligen av bollman:

Fniss Jag bara älskar de här iPhone-stylus-produkterna. Har man inte totalt missat hela poängen om man måste ha en sån? Då kan man ju lika gärna ha en gammal usel iPaq-telefon med stylus?
Nå, som jag sa; du och Zimmerman är ju de som kommit med vettiga argument för att ha en iPad, resten är ju mest inne på hajpen känns det som

Nja, inte riktigt. Att rita eller anteckna på en iPad med en stylus tycker jag fungerar riktigt bra. Man behöver ju inte nödvändigtvis sortera in produkten i ett fack där det är ok att använda fingrarna men skulle man peta på den med en stylus slår blixten omedelbart ner i en. Till vissa saker är kombinationen iPad och stylus helt enkelt fenomenal. Om man nu tycker om att använda den så. Tycker man inte om det är det ju bara att låta bli. När jag sitter på ett flygplan i apklass och försöker mig på att putsa på en Keynote-presentetation och sätet är så trångt att det inte ens går att fälla upp locket på en 13" MBP då är en iPad helt fenomenal.
Det finns inget arbetsredskap som är rätt i alla lägen. Jag skulle aldrig klara mig utan min MBP. Inte utan min iPad heller, men de är bra till olika saker, även om de till 90% klarar av att utföra samma saker.

Ursprungligen av bollman:

Fniss Jag bara älskar de här iPhone-stylus-produkterna. Har man inte totalt missat hela poängen om man måste ha en sån? Då kan man ju lika gärna ha en gammal usel iPaq-telefon med stylus?

Inte alls.

Steve skulle säkert ha älskat moderna stylus som används till att skapa konst och överföra sina idéer till digital form.

En bra stylus till iPad är gjord för att leverera jämn friktion och kan även öka/minska anläggningsytan beroende på hur hårt man trycker. De erbjuder helt överlägsen känsla mot att använda fingrarna. Framförallt om man vill kunna rita exakt.

Det Steve sa om stylus (ungefär "om det behövs en stylus har man förlorat"), var ju riktat just mot alla enheter vars bäst-före-datum gick ut samtidigt som iPhone kom. iPaq bland annat. Detta var enheter där gränssnittet baserades på att man klickade sig runt på små knappar med stylusen.

En kvalitetsstylus känns som ett rätt givet tillbehör till iPad om man skriver mycket, eller tecknar/ritar/målar.

Det lustiga är att jag är helt säker på att det finns folk som skulle tjäna mycket på en stylus, men som inte köper en just p.g.a. detta gamla missförstånd.

Men man måste kunna tänka själv också.

Jag köpte mig en iPad för ett par månader sedan. För att jag ville ha prylen helt enkelt, inte för att den skulle revolutionera mitt liv.

Användningen jag ägnar mig åt med den är precis som jag förväntat mig. Det där lilla snabbsurfandet man gör i soffan på kvällen (ist för att knalla till den stationära). Stämmer av de sidorna man brukar kolla in, glor lite på hemnet, blocket och eventuellt svarar på något mail.
Ett annat argument för mig personligen var att den är smidig att ha med och har bra batteritid. Perfekt att ha med om man skall ut och resa ett par dagar och inte har behovet av att ha med laptopen, bara att slänga in någon säsong av en serie eller några filmer i den.

Kort sagt, jag har fått precis det jag förväntade mig vilket bara var/är basicsaker och jag är nöjd med mitt köp

Känns mer som att Bollman försöker skriva folk på näsan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-28 17:07

Många infallsvinklar här märker jag, mycket bra Jag kan inte annat än att köpa lite av vad Bollman säger för det är ungefär dem tankarna jag har. Men jag kommer väll ta o köpa en, om än bara för att testa.

Jag använder ju inte min Macbook Pro till så värst tunga saker, men en sak jag är beroende av är skärmdelningen från min Mac mini. Och jag vill inte hamna i sånt läge där jag sitter o göra allt med min iPad/iPad mini men ändå behöver hämta min laptop för att logga in på min mac mini eller behöva starta upp TV, förstärkare etc... för att få bilden på TVn. För det kommer bara sluta med att iPaden ligger ovanpå laptop på soffbordet...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-28 21:12
Ursprungligen av Kajan:

Många infallsvinklar här märker jag, mycket bra Jag kan inte annat än att köpa lite av vad Bollman säger för det är ungefär dem tankarna jag har. Men jag kommer väll ta o köpa en, om än bara för att testa.

Jag använder ju inte min Macbook Pro till så värst tunga saker, men en sak jag är beroende av är skärmdelningen från min Mac mini. Och jag vill inte hamna i sånt läge där jag sitter o göra allt med min iPad/iPad mini men ändå behöver hämta min laptop för att logga in på min mac mini eller behöva starta upp TV, förstärkare etc... för att få bilden på TVn. För det kommer bara sluta med att iPaden ligger ovanpå laptop på soffbordet...

Du kan ju fjärrstyra från en iPad också...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-28 17:47

Trådskaparen undrade vad man skulle ha den till. Jag menar, till skillnad från många här, att produkten inte passar alla, jag och flera andra inräknade. Man kan lätt få uppfattningen på det här forumet, att varje produkt man frågar om är Guds gåva till mänskligheten, jag bara påpekar det som jag har upptäckt och därefter ratat iPad för.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-08-28 18:20

Tror inte man ska ha för höga förhoppningar på ett lågt pris på en mini. Apple sätter nog priset så pass högt att de som tvekar mellan de två väljer den större och dyrare.

Ursprungligen av MatsOlov:

Tror inte man ska ha för höga förhoppningar på ett lågt pris på en mini. Apple sätter nog priset så pass högt att de som tvekar mellan de två väljer den större och dyrare.

Mja.

Ingen retina, sa Bill. Lågt pris, sa Bull.

Bevaka tråden